De Range Rover Sport SVR Ultimate lijkt wel de eh, ultieme versie te zijn.
De Range Rover Sport is niet een auto die je elk dag ziet. Het is natuurlijk heel erg anekdotisch bewijs, maar als we er eentje voorbij zien komen ligt er een zo’n heerlijke supercharged V8 in. Nu hoeven er maar een paar van die apparaten in je buurt te rijden om die gedachte te kracht bij te zetten. Maar toch, heel uniek ben je niet meer. Ook op Marktplaats staan er voldoende exemplaren te koop.
Het geeft ook wel aan hoe duur zo’n auto is in Nederland. De diesels zijn dermate duur in wegenbelasting dat men dan denkt: doe dan maar een benzine. Als je failliet gaat, dan tenminste met een symfionieorkest onder de kap, nietwaar? Op dit moment kun je kiezen uit een ‘P525’ en een extra sportieve SVR ‘575’. Met de Range Rover Sport SVR Ultimate doen de Britten er nog een stapje bovenop.
Range Rover Sport SVR Ultimate
Je kunt het topmodel herkennen aan de luchthappers in de motorkap. Nog een weggevertje zijn de unieke badges op de voor- en achterzijde van de luxe 4×4. Deze zijn wit met carbon inleg. Elke gram besparen is er eentje. Je kan het topmodel krijgen in slechts dire kleuren, Gloss Marl Grey, Satin Liguarian Black en wat je ziet op de foto’s: Gloss Maya Blue. Het dak, de spiegels, de Brembo-remmen en grille zijn altijd an dat Satin Liguarion Black afgewerkt.
Ook nieuw zijn de zwarte velgen die voor de gelegenheid gesmeed zijn en zo sterker en lichter moeten zijn. De motor van de Range Rover Sport SVR Ultimate is nog altijd dezelfde AJ-III V8 met 5 liter slagvolume en een mechanische compressor, goed voor 575 pk. Daarmee kun je in 4,3 seconden naar de 100 km/u accelereren en een topsnelheid halen van 283 km/u.
Debuut
De Range Rover Sport SVR Ultimate maakt zijn debuut op de Salon Prive in Engeland. Daar zal de auto schitteren op de stand van SVO (Special Vehicle Operions). De prijs ligt ongeveer 30% hoger dan dan de standaard SVR. In Nederland kost deze dik 220 mille. Deze Ultimate komt sowieso naar Nederland, de prijs is alleen op aanvraag… Je kunt dit model als een afscheidsmodel zien, want volgend jaar is naar verluidt het laatste jaar van productie.
Meer lezen? Dit zijn 7 vreemde namen op foute auto’s!
tvklarenbosch zegt
Wacht ff hoor, 30% meer voor wat badges en andere wielen?
harrie zegt
Best mooi, een blauwe badkuip in witte badkamer.
Johanneke zegt
Waar is deze auto erg goed in?
kennone zegt
@Johanneke: een lag op je gezicht te geven. Hij loopt vergeleken de directe concurrenten overal een paar stappen achter (op offroad na dan) maar de fun gehalte is echt het hoogst bij de SVR. Praat uit ervaring
992 zegt
In 2015 zo’n ding gehad (gewoon SDV6 maar wel lekker vol en dik aangekleed). Toen prachtige en fijne auto en zeker die bulderende SVR benzine. Maar nu in 2021 voor 250K zo’n ding nog kopen? Volgend jaar komt een nieuwe en het huidige model is echt nu wel oud aan het worden. Zou lekker voor die 250K een G63 AMG met kop eraf kopen. Maakt ook herrie en is net “nieuw” model. Schrijft ook niet eens zo mega hard af voor zo’n hok.
En als je toch persee een SVR wil pak dan voor 100K lekker een tweedehandse SVR van paar jaar oud. Zelfde herrie als deze “special” en daarna volgend jaar lekker inruilen op het nieuwe model….. Just my 2 cents…
Benny_Weisz zegt
@992:
Ik vrees dat de 2 jaar oude SVR die jij dit jaar voor EUR 100k,- koopt, volgend jaar ook maar de helft er van gaat opbrengen…..just saying (want tegen die tijd is het nieuwe model al volop te bestellen, dus wie wilt er dan nog zo’n “oud” model?)
Okay, onderaan de streep schijf je iets minder af maar met zulke auto’s blijft het pijn doen, die afschrijving….links om of rechts om….
992 zegt
Kijk maar eens wat SVR’s doen…. de aller aller aller goedkoopste van de eerste serie van 5-6 jaar oud met ton op de teller doen nog MINIMAAL 75K in de btw. Eentje van 2 jaar oud doet veel en veel meer dan een ton.
Maar verder heb je gelijk en zal het flink zakken bij nieuw model.
pindakoning zegt
@992: je hebt dan ook nog de mooie ronde uitlaten op de SVR. Ik kan maar niet wennen aan de facelift uitlaten van de SVR.
De vierkante uitlaten van de andere facelift types vind ik daarentegen wel een flinke verbetering
marcus1963 zegt
Eindelijk !
tinnemans zegt
Een verlaagde verhoogde auto die een bochtenridder moet zijn ondanks het hoge zwaartepunt.
Nope.
Friez zegt
Rationeel gezien, zou je deze auto nooit moeten kopen…
Volgend jaar een nieuw model, dus deze gaat als een kanon afschrijven. Ik vermoed dat Land Rover NL een hoop korting zal (mogen) geven.
flatsixx zegt
Werd tijd, volgend jaar is deze generatie (je hebt de facelift natuurlijk) ook al 9 jaar op de markt.
kennone zegt
Uitzwaai modelletje
mashell zegt
Je kunt het een gekke naam geven als Gloss Maya Blue maar het is natuurlijk gewoon babyblauw.
Charles Taycan 4S zegt
Stond van de week bij een vriend hier in zijn nieuwe garage naast zijn gloednieuwe Velar… wat blijf ik dat toch een schitterende auto vinden qua design… die zou ik persoonlijk eerder kopen..😉👍
erind zegt
Ik was aan het twijfelen maar toch voor de fpace SVR gekozen. Krijg m volgende week 😁
Charles Taycan 4S zegt
@erind, jij had toch zo een tesla pleed besteld?
erind zegt
@Charles Taycan 4S: ik heb die bestelling geannuleerd omdat de plaid plus niet gemaakt wordt en omdat Tesla totaal geen zicht heeft op de leveringen van de plaid. Van mijn jaguar dealer dan de nieuwe 2021 fpace SVR gekregen voor een dag. Instant love. Ziet er goed uit naast mijn ftype R.
Charles Taycan 4S zegt
@erind, aha! Ik dacht dat je nu de gewone plaid had besteld idd maar wist niet dat je die geannuleerd hebt. De Jag is heel mooi maar wel iets heel anders..😉