Qua ruimte ga je het niet winnen van een Volkswagen Transporter met deze Range Rover Sport Commercial, maar qua stijl?
We pleegden het vroeger te zeggen, een Volkswagen Golf was een ‘klasseloze’ auto. Daarmee bedoelden we dan dat je aan de auto niet kon afzien hoe dik de portemonnee was van de bestuurder. Van de bedrijfswagen variant van wat ooit de ‘volksbus’ was, de Volkswagen Transporter kan je dat inmiddels niet meer zeggen. De Transporter wordt door veel berijders gezien als ‘premium bus’.
Wanneer je hem vrolijk gaat configureren, dan komt er ook een pittig prijskaartje onderaan de streep te staan. Heb je die ruimte wel echt nodig. Kan het niet ook een beetje minder praktisch en wellicht met nog een beetje meer stijl?
We speurden op Marktplaats naar een alternatief als bedrijfsauto. Een auto waar je gewoon toch het grijskenteken tarief mag betalen als het gaat om de motorrijtuigenbelasting, liefst dus een diesel en waar je toch netjes de lading kan scheiden van de bestuurder en passagier.
Ja, dan kom je snel uit bij Land Rover Discoveries en Defenders, Range Rovers en Mercedes G-Klasse. En tsja, we kunnen er lang omheen draaien, maar het geval wil dat dit nou net de modellen zijn die toch al vaak voorzien zijn van geblindeerde zijramen. Dus een volledige grijskenteken behandeling valt niet direct op. Dit geldt natuurlijk vooral voor de Range Rovers en de G-Klasses.
We kwamen uit bij deze Range Rover Sport D300 Commercial op Marktplaats. In de beschrijving staat dat het om een SVR gaat, maar deze diesel heeft lijkt die motorisering niet te bezitten. De bumper en de achterbumper en motorkap heeft hij daarentegen wel.
Maar zeg nou zelf, van de zijkant verraadt weinig dat we hier te maken hebben met een stuk gereedschap in plaats van een Hillegersberg-hockey-mama-mobiel.
Wat mag dit kosten? Dit 2018 model staat voor € 74.500 voor je klaar. Exclusief BTW en BPM natuurlijk zoals het een bedrijfswagen betaamt!
Voor dat geld krijg je een auto met voor een diesel een maagdelijke kilometerstand van 81.000 km. Een 306 pk sterk blok en een minder fantastisch opgegeven verbruik van 13,5 km/l. Maar de Range Rover Sport is dan ook 2.245 kg zwaar volgens de opgave kenteken.
Ok, eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat je voor dit bedrag nog steeds 2 flinke Volkswagen Transporters kunt aanschaffen. Maar stijl heeft zijn prijs, nietwaar? En als je ruimte te kort komt kan je altijd nog een aanhangwagen achter de Range hangen..
thjvanvlerken zegt
Bus of pick-up lijkt mij beter…. Zelfs een sportwagen lijkt me meer praktisch.
718s zegt
Elke verstandige ondernemer koopt geen range rover sport als bedrijfswagen. Een verstandige ondernemer koopt of gewoon een bus of wacht even geduldig en koopt een electrische auto/bus om goedkoop van klant naar klant te gaan..
Een rijke ondernemer die zijn streepjes heeft verdiend koopt ook geen “grijze” range,…. want die kan gewoon rijden waar die zin in heeft.
silenro zegt
Gelukkig zijn er ook nog steeds veel ondernemers in Nederland die iets minder verstandig zijn en iets kopen wat ze zelf leuk vinden, in plaats van de boekhouder.. Niets mis met een busje hoor maar ik word er ook niet blij van.
sportevo zegt
Mee eens. Wat voor soort ondernemer zal deze auto ook echt gebruiken als werkpaard? Een zzp schilder of stucadoor? Binnen een no-time is zo’n auto verknald door de verf of de stuc. Bovendien is zo’n auto totaal niet praktisch. Ik zie dus ook totaal het nut niet in van het op grijs kenteken zetten van dit soort SUV’s behalve de besparing op de aanschafprijs en dan zou ik mij als ondernemer afvragen of ik niet beter even door kan sparen. Ik denk namelijk niet dat je je personeel erin moet laten rijden.
Tim zegt
Mijn vader rijdt een Jeep Grand Cherokee op grijs kenteken. Niet zo duur als de range rover, maar hetzelfde idee. Het hangt verder erg af van wat je er zakelijk mee doet. Het rijdt fijn, comfortabel en kan een flinke kar trekken, maar er past bijvoorbeeld geen fiets achterin. En zoiets simpels past wel gewoon in een Opel Combo..
Voor mn vader is het dagelijks een genot en komt de 4×4 ook zeker van pas op het platteland.
Verder zijn er genoeg die er vervolgens enkel mee van A naar B gaan.
potver7 zegt
2018-model dus het kan helemaal geen D300 zijn, die benaming bestond toen nog niet. ’t Is een 3.0 TDV6 met 306pk. Volgens de RDW was de catalogusprijs 118k, dus een SVR kan het ook niet zijn.
Dit betreft dan ook nog eens een import (pas 4 maanden geregistreerd in NL). Als de verkoper zo vrijelijk omgaat met de typebenaming, hoe betrouwbaar is de rest, incl kilometerstand, dan…?
HelldogBE zegt
Ik snap het wel. De kloof met de busjes is wel erg groot geworden qua comfort, luxe en prestaties. Zelfs de Mercedes onder de busjes (Vito) is erg sober ten opzichte van een C of E-klasse. Als je maar een klein busje nodig hebt is de kloof nog groter, ga maar eens een dag op pad met een Peugeot Partner of Renault Kangoo en stap daarna in een doorsnee gezinswagen type Peugeot 308 of Renault Megane.
rikv99 zegt
Ik rijdt nu een aantal weken in het nieuwste model Kangoo rond, en moet zeggen (ondanks ik geen ervaring heb met nieuwe personen wagens van Renault) dat deze bus mij echt helemaal op geen punt tegenvalt qua uitruisting, zitpositie, afwerking. Zelfde geldt voor de Ford Transit die ik rijdt. Doet niet onder voor een Fiesta van zelfde bouwjaar.