Nu wil jij ook deze Range Rover Sport achterlichten. Moet je wel eerst even een Range Rover Sport regelen.
Voor lange tijd was er niet heel veel mogelijk qua verlichting. Het stond aan of uit. In de jaren ’90 kwam Xenon om de hoek kijken. Een voorziening die je voornamelijk zag op de dikkere Duitse auto.
LED technologie
Nu is Audi niet het eerste merk dat LED-technologie gebruikt, zo had de BMW Z8 in 2001 al LED-achterlichten. Maar Audi heeft met de R8 en de modellen die erna kwamen wel een rage van weten te maken. Niet alleen leuk voor Audi, maar ook voor andere fabrikanten en natuurlijk de aftermarket industrie.
GL-5x
We zijn inmiddels wat verder en dat kan ook gezegd worden van de technologie. Er is nu enorm veel mogelijk. Dat laat de firma Glohh zien met hun laatste nieuwe product. Het gaat om een setje achterlichten, luisterend naar de naam ‘GL-5x’. Het is specifiek ontwikkeld voor de Range Rover Sport
Dynqmische clignoteurs
De achterlichten zijn GL-5x achterlichten zijn een stuk donkerder van kleur. Het enige rode wat er in eerste instantie dat er vanaf komt zijn de golvende streepjes in de unit. Uiteraard heeft de GL-5x ‘3D-achterlichten’. Naarmate er harder geremd wordt, zullen de achterlichten ook meer licht afgeven. Nu is ook dat niet helemaal nieuw: de BMW 1 Serie had dat in 2004 ook al. Net als diverse andere auto’s heeft de GL5x verlichting ook die dynamische clignoteurs.
Lexus-look
De belangrijkste reden om te kiezen voor deze upgrade is omdat je het er cool uit vind zien. Ergens lijkt het op een setje ‘Lexus-look’ achterlichten monteren op een 100.000 euro kostende Land Rover Range Rover Sport. Volgens Glohh is het daadwerkelijk een upgrade ten opzichte van de standaard items. We zullen hen op hun woord moeten geloven.
L494-generatie
Het maakt niet uit welke Range Rover Sport je hebt, zolang het er maar eentje is van de tweede generatie (L494). Ook maakt de uitvoering helemaal niets uit. De prijs is overigens niet mals. Voor een setje achterlichten wenst Glohh 1.329 euro te ontvangen. Niet goedkoop, maar een setje originele achterlichten zal niet veel goedkoper zijn.
Arden
Mocht je geen lampen bij de firma Glohh willen bestellen, maar juist bij een erkende Land Rover tuner, dan is dat uiteraard mogelijk. Je kan gewoon bij Arden aankloppen. Die verkopen exact dezelfde units voor 1.165 euro. Dat is snel verdiend.
e39540itouring zegt
Z8 had neon achterlichten volgens mij?
rynnus zegt
Yep, dacht ik ook!
P1m zegt
@e39540itouring: Volgens mij ook inderdaad.
tortuga zegt
@p1m: even nagekeken en waren idd neonlichten
donaldjgarrison zegt
@e39540itouring: was inderdaad neon ja.
dufornee zegt
@donaldjgarrison: ja was neon!
vondick zegt
@e39540itouring: ok, maar in 2003 hadden ze al wel LED achterlichten in de E46 coupé.
jajeroenja zegt
@vondick: Daar dacht ik ook meteen aan, de M3
e39540itouring zegt
@vondick: vanaf 2000 ook al in de e39. Noemden ze celis maar was ook led.
moveyourmind zegt
Het is mooi dat met de huidige lichttechnologie de mogelijkheden onbeperkt zijn…
Maar ik vind het eigenlijk nog veel knapper hoe autofabrikanten vroeger het voor elkaar kregen om met beperkte mogelijkheden toch heel herkenbare verlichtingsunits te maken.
Soms ware kunstwerkjes, neem bijvoorbeeld de simpele ronde achterlichten van de Ferrari F40 en F50. Of de drie ronde koplampen aan weerszijde van de Alfa 159. Of de dubbele ronde koplampen van een Jaguar XJ waarvan de rondingen doorlopen in de welvingen van de motorkap. Terwijl BMW ook dubbele ronde koplampen had, maar een totaal ander voorkomen wist neer te zetten.
En het allermooiste blijven toch wel de gele Franse koplampen die onder meer Franse auto’s vroeger hadden. Kan geen xenon, led, oled of wat dan ook tegenop.
peug206 zegt
@moveyourmind: toen kon je nog wat zien nadat je tegenligger voorbij was in plaats van nog een halfuur twee wit /blauwe vlekken op je netvlies te hebben…
rrk147 zegt
Mooie voorbeelden! Of de Volvo 850 estate.
En iets na de 159, de Guilietta, met de kenmerken led achterlichten. Ook mooi hoor!
bernoulli zegt
@moveyourmind: die ronde achterlichten van de meeste supercars uit die tijd, o.a. Lamborghini, kwamen rechtstreeks uit de Hella-catalogus voor stadsbussen, vrachtwagens en graafmachines.
neymar zegt
BMW Vorsprung durch Technik!
crashingduke zegt
In 2000 had Cadillac al LED remlichten / clignoteurs.
Loek zegt
@crashingduke: Hyundai had toen ook bij de Equus voorop LED-richtingaanwijzers, die kwam ook rond die tijd of iets eerder uit.
Goed_Koopman zegt
@Loek: omstreeks 2001 kwam de doorbraak voor toepassing van LED techniek in achterlichten. Allereerst in de topklasse natuurlijk: denk aan de 2001 BMW 7-Serie E65, de 2001 Audi A8 of de 2001 Mercedes-Benz SL R230. Poeh dat maakte indruk. Ietsjes later ook in de Volkswagen Phaeton, Rolls-Royce Phantom, Mercedes-Benz E-Klasse W211 (alleen op de duurste Avantgarde) en Bentley Continental GT. Vooral de Phaeton was toen hypermodern, zeker in vergelijking met de toenmalige Mercedes-Benz S-Klasse W220 pre-facelift, die in de basis rondom simpele halogeenpitjes achter dikke reflectorglazen had. Ding leek opeens stokoud. Audi experimenteerde overigens al met LED techniek in koplampen, zie bijvoorbeeld de Avantissimo concept. Langzaamaan ontwikkelde de techniek zich steeds verder en werd de productie goedkoper. Nu zit het op een luxe Picanto… weg charme. Eigenlijk wel een leuke ontwikkeling hoor, dat LED in autoland. Je zou er zo een artikel over kunnen schrijven.
potver7 zegt
@crashingduke: de knipperlichten achter van de Alfa 166 waren Ook LED. In 1998…
rrk147 zegt
Of de Maseratie 3200 GT, met de boog achterlichten. Die was ook een van de eerste toch?
gillis zegt
Eigenlijk het enige waar je aan de buitenkant nog aan kan zien of een auto uit 2019-2020 komt of uit 2010. De lampen zijn iets veranderd. Wordt tijd voor een radicale verandering in design. Niet zoals de tesla truck natuurlijk.
mausk zegt
Steeds groter wordende grilles
flatsixx zegt
Heb er zelf eentje uit 2015, vast geen gezicht om die nieuwe er op te zetten he?
sntial zegt
Nu nog die lelijke LED signature vooraan fixen en we zitten goed
jerudo zegt
De Bmw e39 vanaf 2000 had al led lichten achteraan, kon je er ook niet uithalen, zat vast in de lampunit.
momo zegt
Geef mij maar de facelift achterlichten van de RR sport. De rest vind ik zo nep..
emping zegt
Dynqmische clignoteurs?
Dutchdriftking zegt
Het blijft een dingetje verlichting. Een ding is zeker, de dynamische knipperlichten van Audi blijven geniaal. Eindelijk gebruiken Audi rijders hun knipperlicht omdat ze het zo cool vinden!
e39540itouring zegt
@dutchdriftking: ik vind het vooral afleidend. Wel opvallend dat ze ze daardoor wel gebruiken inderdaad!
marinepower zegt
@dutchdriftking: Peugeot heeft dat ook al, dus daar is het nieuwe ook al weer af.
papa zegt
@dutchdriftking: ik reed in 2010 al in een mustang die dynamische knipperlichten had
Dutchdriftking zegt
@papa: Ik dacht dat de Mustang het rond 2015 kreeg? Audi kreeg het ook rond die tijd.
potver7 zegt
@dutchdriftking: het is vooral een leuke gimmick, waarvan ik me wel eens verbaas dat het überhaupt toegestaan is…
toyotafortuner zegt
Hoelang voordat we deze lichten kunnen zien op een 20e hands Golf 4?
vaakbenjetebang zegt
Het zijn treurige tijden. ‘Vroeger’, toen autorijden nog gevaarlijk was en seks nog veilig… toen buitelden fabrikanten over elkaar heen om ons te vertellen over hun double wishbone wielophangingen, multiklepstechniek en wat dies meer zij. Tegenwoordig gaat het over infotainment, touchscreens en verlichtingskunstjes. Het stemt droef te moede.
juulzz zegt
Wat dacht je van een phaeton ;-)
888natan zegt
Next step: RGB lightning…
nietcreatief zegt
Complete H1/ H4/ H7 kwaliteits set reservelampen : 20,- (ok niet valsspelen, complete lichtunit: 50,- tot 100,- p.s.)
Xenon vervangingsset: 150,- tot 300,- per kant.
Led vervangingsset: 1136,-
Ik zie de vooruitgang wel ja.