De Golf van het Gooi is inmiddels zeven jaar op de markt. De hoogste tijd voor een occasion aankoopadvies van de Range Rover Sport L494 dus!
De eerste Range Rover Sport was feitelijk een verklede Land Rover Discovery, wat kopers overigens niets leek te deren. Deze tweede generatie deelt veel meer met de grote Range Rover en neemt veel van de technologie over. Daarmee viel de Range Rover Sport zo’n 200 kg af, dat helpt dynamiek, prestaties én brandstofverbruik.
Gebleven is het extreme comfort wat de Range Rover Sport biedt. Stoelen, geluidsisolatie, de tapijten, alles is luxer dan in “gewone” auto’s en dat merk je als je langere afstanden aflegt. In zekere zin zijn de rustig lopende diesels wellicht de beste keuze voor een RR Sport, maar de SVR modellen zijn natuurlijk ook erg lekker.
Facelift Range Rover Sport
Eind 2017 kreeg de Range Rover Sport een facelift met een nieuwe grille en LED-koplampen. In het interieur was een ingrijpende wijziging: de Range Rover Sport kreeg het nieuwe Touch Pro Duo infotainmentsysteem (video) dat we kennen van de Velar (rijtest).
Voor de Nederlandse kopers was de komst van plug-in hybride groot nieuws, want die kreeg een vriendelijk prijskaartje. De Range Rover Sport P400e heeft de 2.0 viercilinder met 300 pk onder de kap, gekoppeld aan een 116 pk sterke elektromotor. Het systeemvermogen ligt op 404 pk en 640 Nm koppel. Met de P400e kan 51 kilometer volledig elektrisch worden gereden.
Aandachtspunten Range Rover Sport L494
Als je een tweedehands Range Rover Sport wilt kopen, dan hebben we een aantal tips voor je. Land Rovers scoren geen topscores in betrouwbaarheidsonderzoeken. Controleer dus de lijst met Range Rover Sport L494 problemen van dit occasion aankoopadvies.
- Runningcosts zijn hoog, ook bij exemplaren zonder problemen!
- Hoog brandstofverbruik bij alle motoren.
Carrosserie en interieur
- Kofferklep en motorkap hangen er niet altijd helemaal recht in. Op Engelse fora gebruiken ze de term “slapped together” om de bouwkwaliteit te karakteriseren.
- De meeste Range Rovers Sport zullen niet offroad zijn geweest, maar controleer toch even de onderzijde op eventuele beschadigingen.
- Let eveneens op de deuren en de deurrubbers, vaak zit het er niet allemaal helemaal recht in.
- Resonanties in het dashboard worden vaak versterkt door het audiosysteem.
- Over het algemeen treden er nog wel eens wat rammels en kraakjes op in het interieur.
Onderstel
- Let (zoals altijd) op de gemonteerde banden. Het zijn grote joekels en het prijskaartje reflecteert dat ook.
- De Range Rover Sport heeft luchtvering. Zorg dat je die uitprobeert: het systeem moet relatief snel de hoogte van de auto kunnen aanpassen. Vaak komt de auto niet meer omhoog als er een issue is met de luchtvering.
- De draagarmrubbers aan de voorzijde slijten relatief snel. Let op bijgeluiden tijdens langzaam achter- of vooruit rijden, zeker in combinatie met remmen.
Aandrijflijn
- Het probleem is bekender van de vijf liter grote V8 zonder supercharger, maar ook bij de V8 met supercharger en de V6 zou het kunnen optreden. De koelbuizen hebben slechte naden. De twee harde plastic buizen kruisen elkaar en daar kan de naad losraken waardoor de koelvloeistof weglekt. Direct stoppen als het waarschuwingslampje van het koelwater gaat branden!
- Een zingend geluid kan worden veroorzaakt door het differentieel. Regelmatig olie verversen van het diff kan dit voorkomen.
- Bij de 3.0 liter diesel kan in zeer zeldzame gevallen een defect aan de krukas optreden. De motor overleeft dat niet en dan is er een nieuw blok nodig. Vlak voor het gebeurt zijn er veel metalig klinkende bijgeluiden te horen, maar meestal ben je niet op tijd met het uitzetten van de motor.
Elektronica
- Bij iedere update worden de navigatiesystemen van Jaguar Land Rover weer beter. Dat betekent echter ook dat van een wat ouder model Range Rover Sport de navi niet echt fantastisch is.
- Vanaf 2018 kwam het dubbele bedieningsscherm Touch Pro Duo. In het begin waren daar nog wel wat software issues mee, dus zorg dat je de laatste updates hebt.
- De parkeersensoren voor en achter geven nog wel eens de geest.
- Controleer alles wat er op zit op een goede werking.
Merk garantie Land Rover Approved
Tweedehands Land Rovers (en dus ook Range Rovers) die via de dealer worden gekocht, kunnen onder het occasion label Land Rover Approved vallen. Dit geldt voor auto’s jonger zijn dan dan 60 maanden en minder dan 125.000 km hebben gereden. De Land Rover Approved garantie geldt twee jaar.
Motoren
Diesel
- SD4 2.0 L4 240 pk/ 500 Nm
- TDV6 3.0 V6 258 pk/ 600 Nm
- SDV6 3.0 V6 292 pk/ 600 Nm
- SDV6 3.0 V6 306 pk/ 700 Nm
- SDV8 4.4 V8 339 pk/ 700 Nm
- SDV8 4.4 V8 339 pk/ 740 Nm
Benzine
- 2.0 L4 300 pk/ 400 Nm
- P400e 404 pk/640 nm
- P400 400 pk/ 550 Nm
- 3.0 V6 SC 380 pk/ 450 Nm
- 5.0 V8 510 pk/ 625 Nm
- 5.0 V8 525 pk/ 625 Nm
- 5.0 V8 SVR 550 pk/ 680 Nm
- 5.0 V8 SVR 575 pk/ 700 Nm
Aanbod Range Rover Sport op Marktplaats
Op dit moment zijn er ruim 140 stuks van de Range Rover Sport L494 op Marktplaats.nl te vinden. Prijzen voor de Range Rover Sport L494 991 variëren van €31.000,- tot €165.000,- Voor het totale aanbod van de Range Rover Sport kun je natuurlijk terecht op Marktplaats Auto.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Ik ben geen ervaringsdeskundige, maar ik lees op fora en zie op YouTube vooral de problemen met moderne Land-Rovers. Je zou in dit segment toch wat meer degelijkheid en betrouwbaarheid verwachten, zeker van een ervaren fabrikant als Land-Rover die in het verleden juist hele betrouwbare en degelijke auto’s bouwde.
alcantara zegt
Ik lees dat ook over alle moderne auto’s zo’n beetje.
tvr1974 zegt
@alcantara: Dan lees je niet zo veel over Toyota of Lexus….
mashell zegt
Ja, het was een heel bijzondere middag toen op donderdag 24 oktober 1974 Land Rover een heel betrouwbare en degelijke auto bouwde…
baklava zegt
Landrover betrouwbaar in het verleden? Huh, wat?
polpol33 zegt
@F36GC: ik heb 2 jaar met plezier en veel ellende in een oude RR Vogue L322 gereden. Als het rijdt dan rijdt het wel heerlijk.
Nu al een jaar deze RR Sport L494. Nul problemen. Echt een heerlijke auto. Ik ga m nog een tijdje houden omdat ie zo goed bevalt.
Inderdaad lees je in de tests dat deze auto’s er bovengemiddeld slecht uit komen. Mogelijk ook deels omdat het onderhoud en reparaties bij de dealer gewoon prijzig is.
Tot nu toe alleen maar plezier. Aanrader deze L494!
arinaantjes zegt
Precies, heb er al twee gehad een tdv6 en sdv6 beiden veel kilometers mee gemaakt en weinig tot geen problemen. Zelf vrijwel alle onderhoud gedaan afgezien van de distributieriem.
Beul van een auto zelfs de tdv6 gechipt loopt lekker door tot 235km/h op de teller, urenlang aan een stuk 180-200 mee gereden meerdere tripjes.
Daarnaast is het een fantastische auto om voor een zware aanhanger te hebben. Hele korte overhang achter en met 300kg op de kogel van mijn Airstream nogsteeds zo stabiel als een huis.
Met mijn ervaring met Landrovers kan ik stellen dat het nodig is om gewoonweg zeer goed onderhoud te plegen. Veelal heeft een vorige eigenaar beknibbeld op oliebeurter, diff olie wissel, bakfilter wissel dat soort zaken. Het bespaart even een paar honderd euro maar bijt de volgende eigenaar keihard in de portemonnee met een kapot diff of 2 en een Koppelomvormer kapot, wat geen koopjes zijn!
dunhozzie zegt
@arinaantjes: ik twijfel heel sterk. Ben groot fan van het merk en ik zag deze schoonheid:
https://www.autoscout24.com/offers/land-rover-range-rover-sport-5-0-v8-hse-automaat-schuifdak-harman-kardon-gasoline-white-041a35e9-408e-4a4b-84ce-39444dd4381f?utm_source=ios-share&utm_medium=copy_link&utm_campaign=share
Maar ik durf, mede door @wouter zijn artikel, het nog niet echt aan…
114i210pk zegt
@F36GC: No way dat ik een auto als deze koop. Mij wat teveel ‘slapped together’-dingetjes.
Robert zegt
De Golf van het Gooi
?
Prijzen voor de Range Rover Sport L494 991 variëren van €31.000,- tot €165.000,-
Da’s een hoop geld voor in potentie een hoop sores.
flatsixx zegt
Al 3 jaar in het bezit van een 3.0D, blijft een fijne daily.
grasvreter zegt
Echt een auto die ik graag zou willen hebben maar nooit zal bezitten. De prijs per kilometer is zo hoog dat ik zou moeten bezuinigen op vakantie. Of eten voor de kinderen. Maar heep vette auto’s.
MaartenD zegt
Wel echt een hele mooie SUV
techniekmeneer zegt
Geld Rover
mwti zegt
Engelse rommel. Mooi maar te veel ellende.
sr20det zegt
Over de draagarmen, trap stapvoets rijden eens vol je rempedaal in. Als je dan gebonk hoort, liggen de voorste draagarmrubbers eruit. Ook gekraak bij stilstaand sturen even in de gaten houden.
sr20det zegt
Bij de V6 diesels vooral even op getik in de motor letten, die blokken willen nog wel eens vast naaien..
jorden zegt
Grote SUV’s als occasion zijn nooit mild voor je portemonnee. Laat je niet foppen door de lage vraagprijzen, dat heeft een rede.
alfahart zegt
Eigenlijk is het dus gewoon een extra grote en extra dure Alfa. Daarmee heb je precies dezelfde problemen! ??
sjeemsbond zegt
Blijf het een mooie auto vinden, maar wanneer je een filmpje hebt van 10min en Wouter begint vanaf 4:40 min te praten over de aandachtspunten dan weet je voldoende. Iets te vaak gehoord hoe onbetrouwbaar die dingen zijn. Jammer.
PanseK zegt
Een leuke auto om te leasen en geen last te hebben van buitensporig duur onderhoud.