Zelden zagen we zo’n schaamteloze kopie als de Landwind X7. Maar zoals wel vaker gelden in ’s Werelds snelst groeiende automarkt andere regels dan in landen waar kopieerapparaten vooral gebruikt worden om memo’s aan collega’s te dupliceren, dus een verkoopverbod zit er niet in.
Dat Chinese autofabrikanten niet vies zijn van een potje afkijken, dat moge bekend zijn. Toch wijken die klonen vaak nog wel wat af van hun Europese voorbeelden. Vaak zijn de verhoudingen anders, of worden de zijkant van Auto X gecombineerd met het frontje van Auto Y. Zo niet Landwind. Hun X7 lijkt namelijk in werkelijk alles op de Range Rover Evoque. Natuurlijk zijn er verschillen in de details, maar er zijn facelifts van één model die minder op elkaar lijken. Welicht komt die ene Opel Frontera-kloon die ook in ons land werd verkocht nog het dischtst in de buurt bij de schaamteloosheid van deze X7. Hoe heette dat ding ook alweer…? ahh, de Landwind X6!
Jaguar-Land Rover was dan ook zacht gezegd not amused over de strapatsen van Landwind en zette alles op alles om te voorkomen dat de X7 in de verkoop ging. Temeer omdat JLR zelf een joint venture is gestart met de Chinese fabrikant Chery -zelf ook niet vies van kopieergedrag– en zelf de Evoque ook aan de man wil brengen in China. Maar in de Communistische Volksrepubliek heb je als Westers bedrijf weinig in te brengen en zal een product van eigen bodem niet snel het veld moeten ruimen ten faveure van Westerse spullen.
Vanaf volgende maand kan de Chinese autokoper dan ook kiezen tussen het origineel en de kopie, aldus Paultan. Voor die eerste spreekt in zijn voordeel dat het the real deal is, maar of dat ook helpt om de Chinese consument te overtuigen niet voor een kleine 20.000 euro in een neppert te stappen?
jobberns zegt
Ik zou me toch wel schamen in iets wat 90% hetzelfde is als het origineel, je rijd gewoon voor lul in een neppert!
scottishcarspotter2000 zegt
@jobberns: dat zal daar, gezien het grote aantal neppers, beslist anders liggen.
ThomasBol zegt
@scottishcarspotter2000: ben in Beijing in de “Slik Market” geweest. Een soort Bijenkorf maar dan volledig met neppe rommel. Zelfs een neppe Samsung winkel ?
rolov zegt
@thomasbol: ja ik Was in Guangzhou. 14 vloers gebouwen vol neppe kleding in een straat van een kilometer lang en een winkel zo groot als de bijenkorf vol met nep horloges. Letterlijk honderden bedrijven die hun kleding aanboden. Ik heb wel 20 verschillende Nike gezien. Ongelooflijk.
scottishcarspotter2000 zegt
@jobberns: dat zal daar gezien het grote aantal neppers beslist anders liggen.
melkkoe zegt
@jobberns: Maakt ze daar niks uit. Er rijden ook al talloze BMW X1 kopieën rond. Zelfs het kleurenpallet en de M-logo’s worden gekopieerd.
dubcars zegt
@jobberns: daar geldt vast ook dat nep echter is dan dat echt echt is
gtwillem zegt
Was helaas te verwachten. Schandalig ja, maar een verrassing niet. Als ik in China woonde had ik de LandWind gedaan. Deze ziet er net zo goed uit en is net zo functioneel.
DCG zegt
@gtwillem: Totdat je een botsing krijgt….NCAP score anyone? ;)
casperfcb zegt
@dcg: toch overbevolkt daar
Jantje_555 zegt
@casperfcb: zo wordt europa ook nog
casperfcb zegt
@Jantje_555: ik snap wat je bedoelt.
gtwillem zegt
@casperfcb: PVV???
unclesem zegt
@gtwillem: en waarschijnlijk 3x goedkoper dan het origineel. Het chineese motto zal vast zijn geweest: beter goed gejat, dan slecht bedacht.
Maar als Land Rover/Range Rover baal je hier wel hard van! En helemaal dat ze er probleemloos mee weg komen
linealuna zegt
Echt suf, zou eigenlijk de verkoop van niet-Chinese auto’s moeten stopzetten, stomme na apers
jorndvv zegt
Plak er een range rover badge op en je buurman is jaloers !
MARS zegt
Dan ben je pas echt een loser @jorndvv:
clarkson zegt
@MARS: Nee, dan heb je humor.
lpgbarrel zegt
Hetzelfde als een horloge kopen op het strand in de Costa del Sol… Wil wel maar kan het niet, dat idee!
jaguarjunk zegt
Vind ‘em nog niet eens zo heel lelijk..
alfablog zegt
-edit: thanks, aangepast!-
snorrie zegt
Misschien kunnen we ook verzoekjes indienen. Iemand suggesties voor een echte neppert?
moveyourmind zegt
@snorrie: Een nieuwe Rolls Royce Phantom in pianolak zwart met zandkleurig interieur met notenhouten inleg en hoogpolig Angorawollen tapijt voor zo’n 30 mille lijkt me wel wat.
snorrie zegt
@moveyourmind: dat zal dan wel een bamboe interieur worden met wen hoogpolig rijstveld tapijt…
snorrie zegt
@snorrie: voor die prijs.
gregorius zegt
@snorrie: ja hoor: BMW 507 met Chinese-Singer-treatment.
camber24 zegt
Westerse fabrikanten kunnen maar 1 ding doen; veel geld in marketing pompen, en de kopiërende merken tot de grond gelijk maken. Als het niet met een rechtszaak kan, dan maar slopen. Zal ook wel een kwestie van tijd zijn voordat dit gebeurt (hoop ik).
rolov zegt
@camber24: gaat je niet lukken in China. Pas als ze het buiten de grenzen gaan verkopen. En dat doen ze niet.
redneckdarian zegt
Dikke auto
:)
Rossi zegt
Best een nette auto, ook qua bouwkwaliteit ziet het er netjes uit.
diedjee zegt
Evoque, spreekt men uit als het Engelse Evoke, wat zoiets als ‘uitlokken’ betekend… Oftewel heeft Range Rover het niet aan zich zelf te danken met zo’n naam?
jorden zegt
Landwind kan toch niet met trots zo’n auto op de markt brengen!? Zal wel een cultuur verschilletje. Ook uit ondernemersoogpunt snap ik niet hoe je zo’n strategie kan voeren. Waar is het plezier? De creativiteit?
oxymoron zegt
@jorden: Aziaten huldigen de opvatting dat een kopie, liefst zo precies mogelijk, een eerbetoon is aan het origineel. Vuitton en Chanel kunnen er van meepraten. Die opvatting begint een beetje te verdwijnen, maar voorlopig kunnen de gekopieerden weinig anders doen dan tandenknarsen.
mercedesbenz63 zegt
Dan stoppen ze hem toch gewoon met een bom aanslag..
baasbas zegt
Nou, aftellen naar een rechtszaak waarin Landwind JLR / Chery aanklaagt omdat ze een X7-kloon in China op de markt brengen…
porschelars zegt
Dat interieur zal (net als de rest van de auto) van ruk kwaliteit zijn, maar ik vind het best mooi..
ikbenmnzus zegt
@porschelars: Kon nog wel eens meevallen met die ruk-kwaliteit. Zeker voor het geld.
Auto’s van westerse merken zijn zwaar overprijst door merkimago en marketing.
Zal mss niet aan Laro kwali kunnen tippen, maar zal toch verdomd goeie prijs-kwaliteitsverhouding hebben tegenwoordig.
gregorius zegt
@porschelars: ik durf zelfs te zeggen dat ik het mooier vind als dat van de Evoque!
Hupke zegt
Ik zie het probleem niet. Op die landwind staat niet Land Rover.
Noem het desnoods een hommage, maar het imago van LR word hierdoor niet geschaad.
Dizono zegt
@Hupke: maar de verkopen wel ;)
Hupke zegt
@dizono:
Iemand die in de markt is voor een evoque zal toch niet vallen voor zo’n goedkoop ding.
roppp zegt
@Hupke: het is ongeveer vergelijkbaar met de situatie hier: mensen met verstand kopen een Skoda en mensen die geulen op status betalen veel te veel voor een Audi (die feitelijk hetzelfde is). Het verschil met LR en LW is natuurlijk wel dat die twee niets met elkaar te maken hebben.
Hupke zegt
@roppp:
Seat, audi, skoda, vw, … 1 pot nat als je naar het plaatwerk en motoren gaat kijken, enkel qua afwerking wil er al eens iets verschillen.
Maar ook LW mag voor mijn part LR kopieren, in mijn ogen kan je een vorm niet beschermen.
purepet9000 zegt
Ik wil er een met Land Rover erop.
cr8sh zegt
Heel slechte copy!! Origineel zijn die chinezen niet. Al een geluk dat die rommel niet op onze markt beland.
mrrallycross zegt
Alles zit er op en er aan. Man man man die kopieermachines zijn goed! Kopen ze daar dan gewoon een echte en gaan ze die nabouwen of vinden ze ergens tekeningen?
gregorius zegt
Leuk dat ze van die rond-om camera’s op deze zetten. Maar ze konden t niet even beter integreren? Toch gek, want op de andere details lijkt t best goed gegaan.
autoblaag zegt
Ziet er qua afwerking wel al wat beter uit dan we doorgaans gewend zijn uit China. Nette kieren en naden. Nu nog een eigen ontwerp.
BJ zegt
Als westerse fabrikant weet je dat dit gebeurt. Als je dan toch zo graag een graantje mee wil pikken van China, en notabene samenwerkingen aan gaat met partijen die dit doen, hou je het indirect ook zelf in stand. In de Westerse wereld worden die namaakspullen niet verkocht en lacht iedereen ze uit en in China is elke auto die je verkoopt meegenomen. Dat is gewoon geen vrije markt, dus wat verwacht je dan? Ja, het is schaamteloos en treurig, maar de wereld werkt daar nou eenmaal anders. Zolang de vraag vanuit het Westen zo groot is om “mee te mogen doen” in China, zal er echt niets veranderen daar.
Design_Driven zegt
Grappig genoeg werd de Land Wind X6 gebouwd na het verkrijgen van een licentie dus is dat geen goed voorbeeld. Als de X6 een cloon is dan is de Frontera zelf ook een Isuzu cloon.
matthijs_vangarderen zegt
Ik wil ‘m wel hebben! Prachtig ding, alleen jammer dat de kwaliteit waarschijnlijk niet voldoende is.
Maarten123 zegt
Eerst ff eentje tegen de muur, daarna aanmelden voor de AutoBild 100.000km test. Benieuwd wat er dan overblijft van de enthousiastelingen.
ruudenschede zegt
Tuurlijk ziet hij er goed uit. Als je de evoque mooi vind kun je natuurlijk niet met droge ogen beweren dat deze er niet uitziet. Kwaliteit zal echter het grote vraagteken zijn. Kijk naar de retroscooters. Een vespa kost al gauw 3000-3500 euro. De chinese namaak van AGM, en allerlei vage merken zien er hetzelfde uit, kosten vaak nog geen 1000 euro, maar beginnen na 2 maanden al te roesten.
prod zegt
@ruudenschede: ik heb al ruim 1.5 jaar zo een ‘neppe Vespa’, hele ding lijkt totaal niet op een Vespa. Nog geen roest te bekennen, moet wel toegeven dat ‘ie altijd binnen staat en ik er tot nog toe maar 1300km mee heb gereden.
prod zegt
iemand al contact opgenomen?
http://www.landwind.eu/nl/dealers-vinden.html