Zelden betaalde je minder BPM voor Range Rover, laat staan voor eentje met meer dan 300 pk!
Een korte blik in de prijslijst van de Range Rover Evoque laat zien dat de meest voordelige vierwielaangedreven Evoque ook meteen de sterkste is. En ook het snelste als je een sprint van 0 naar 100 km/u wilt trekken (6,4 seconden voor zij die het willen weten). Al is dat laatste natuurlijk niet het belangrijkste bij een Range Rover. Maar de leukste feitjes zijn vaak die zaken die je niet verwacht.
Opmerkelijk lage uitstoot, dus lage BPM
De Range Rover Evoque in Plug-in Hybride uitvoering (de P300e PHEV om precies te zijn), valt om een aantal reden op binnen de modellenlijn van Range Rover. Met zijn vanafprijs van €58.667,- hoeft hij alleen twee voorwielaangedreven Evoque Mild Hybrids voor zich te dulden als het gaat om de laagste instapprijs.
Het is dus ook de snelste Evoque die je nu kunt rijden. Dit komt natuurlijk door de hybride aandrijflijn, die via een automatische versnellingsbak een gecombineerd vermogen levert van 309 pk. Daarmee heeft hij meer vermogen dan welk ander model in de Evoque-range.
Opmerkelijk is dat hij daarbij ook een lage gecombineerde CO2-uitstoot heeft. Slechts 44 gram per km volgens de WLTP-norm. Dit levert dus een aantrekkelijk laag BPM-bedrag op. Voor een auto met een dergelijke hoge mate van comfort, veiligheid en terreinwaardigheid is een BPM-bedrag van minder dan € 1.750,- echt een prestatie. Dat verklaart dan ook direct waarom de krachtpatser van de Range Rover Evoque-modellenlijn ook direct (oneerbiedig gezegd) de ‘prijspakker’ is.
Ook zakelijk aantrekkelijk
De Evoque P300e maakt die goede score tijdens de WLTP-testcyclus ook in de praktijk waar. Met de accu’s die een capaciteit hebben van 15 kWh heb je namelijk een volledig elektrische actieradius tot circa 66 km. Prima bruikbaar wanneer je de Evoque inzet in en rond de stad. Opladen kun je de Evoque P300e PHEV natuurlijk via een (openbare) laadpaal.
De Range Rover Evoque P300e heeft door zijn aandrijflijn de zeldzame combinatie van ’top-of-the-line’ performance voor een ‘entry-level’ prijs. Dit zal ook zakelijke rijders aanspreken. Wanneer je nog niet volledig EV wilt of kunt rijden is de Evoque P300e zakelijk een verstandig alternatief.
Configureren online maar ook bij de dealer
Zoals we gewend zijn bij Range Rover kun je de Evoque volledig aan je eigen smaak aanpassen. De genoemde vanafprijs van de P300e PHEV is in R-Dynamic uitvoering, waarbij zaken als achteruitrijcamera, 2-zone Climate control en uitgebreid 10″ touchscreen infotainment met smartphonepack standaard is. Wil je zelf kijken of er een P300e PHEV is die bij jou past? Ga dan aan de slag in de configurator van Land Rover of check de Online Store.
Wicos zegt
Ophouden met die pk-geilheid. Voorstel voor het nieuw te formeeeeeren kabinet: alle auto’s die in minder dan 10 seconden naar 100 snellen komen niet in aanmerking voor welke subsidie of heffinfskorting dan ook.
De Fiets zegt
Helemaal mee eens maar zet dan ook een maximum snelheid in van 150 km/h voor zulke auto’s. Het is idioot dat patser auto’s zoals die Tesla’s worden gesponsord door belastingkortingen.
Wicos zegt
@De Fiets: twee zielen, een gedachte. Al jaren vraag ik mij af waarom er bij een flinke snelheidsovertreding ook niet (met terugwerkende kracht) de belastingkortingen komen te vervallen.
Variomatic zegt
@wicos: vervelend he, als een ander een voordeeltje heeft dat buiten jouw bereik blijft..
Wicos zegt
@variomatic: zeker. Dus vandaar mijn voorstel daar iets aan te doen. En er zijn vast wel een paar medestanders. Dat vermogen en voordelen heel ongelijk verdeeld zijn is een gegeven maar hoeven we niet perse te accepteren.
Variomatic zegt
@wicos: denk dat er weinig landen zijn waar je als niet-vermogende zoveel voordelen hebt ten opzichte van vermogenden.. en die voordelen/sociale zekerheden worden allemaal vooral opgehoest door de midden- en hogere inkomend, dus wat wil je nog meer? Misschien moet je verhuizen naar Noord-Korea eens in overweging nemen? :-)
Wicos zegt
@variomatic: in ons land hebben we niet veel te klagen maar dat wil niet zeggen dat er verbeterpunten zijn. Noord-Korea sla ik af, ik denk dat mensen die zelf dit advies geven beter af zijn.
mashell zegt
Ik tel tot de vermogenden, want ik betaal vermogensrendementsheffing, en krijg geen uitkering geen bijstand, geen zorgtoeslag, geen huursubsidie, geen kindertoeslag, geen kinderopvangtoeslag en mag mijn belasting ook niet naar de voedselbank. Dus mag ik met mijn e-tron met belasting korting dan tenminste van één enkel voordeeltje genieten?
De Fiets zegt
@mashell Ik ook maar dat betekent niet dat ik een luxe artikel moet kunnen kopen waar anderen via een heffingskorting aan mee betalen.
mashell zegt
Afgunstbelasting… Daar is de SP ook groot mee geworden… Ohh, toch niet.
Waar bij een verbrandingsmotor een hoger maximum vermogen, ook altijd een hoger praktijkverbruik betekent (al was het maar vanwege het grotere slagvolume) is dat bij elektrisch rijden helemaal niet zo.
AstonMartinDriver zegt
@wicos: helemaal mee eens ☹️
BerlingoHdi zegt
Tja in theorie zuinig, helaas zal in de praktijk (bijna) niemand een stekkertje inpluggen.
pramm zegt
Dat zal er een beetje aan liggen, hoe zo’n auto wordt aangeschaft. Zakelijke lease auto, dan wordt er inderdaad niet geladen. Prive, dan zo veel mogelijk laden, gezien de huidige brandstof prijzen, scheelt dat fors.
We hebben hier zelf ook prive een PHEV, die 70 km elektrisch kan rijden (praktijk in zomerperiode, tussen de 66 en 72 km) bij normaal gebruik. Nu ca. 5.000 km gereden (vanaf mei) met een gemiddeld benzine verbruik van 1,1 op 100. En dat zit nog redelijk hoog, doordat er regelmatig een paarden trailer achter hangt.
sprankel zegt
Bijna niemand koopt dit privé en diegene die het zakelijk koopt is een idioot, 2.2 ton leeg gewicht, anderhalf litertje benzine op de vooras en een elektromotor op de achteras met een opgegeven range van 50km.
Deze auto gaat benzine zuipen omdat het kleine motortje dat gewicht niet kan trekken op een autosnelweg, je weet wel, wanneer een PHEV typerend op zijn ICE moet draaien. De prestaties zijn om te huilen, jaja, van 0 tot 100 in 6.3 seconden maar boven de 100 doet die elektromotor niet mee (typerend als de elektromotor op een andere as zit) dus vlot inhalen op een snelweg kan je wel vergeten, bonustip, kijk naar de topsnelheid, dan haal je die grapjes waarbij ze enkel snel naar 100 spurten er zo uit.
Waarom zou iemand dit uberhaupt willen? Voor de 4wiel aandrijving? Ha, zolang de batterij niet leeg is want iets zegt mij dat als ze nog met dit soort 5 jaar oude hybride techniek afkomen dat ze nog niet op het niveau zijn waarbij de auto erin slaagt altijd reserve aan te houden zodat het vermogen altijd gegarandeerd is.
Correctie, 7 jaar oude hybride techniek, het ding kan zelfs de batterijen niet laden via de ICE.
gdjnl zegt
@sprankel: normaliter een fijne auto, helaas is dit idd een 1.5L 3-cilinder met een EV component. €55000+ en een 3-cilinder zou niet snel mijn keuze zijn. :p
BerlingoHdi zegt
@pramm: Ja de Kuga Hybride is daar een mooi voorbeeld van maar wie koopt zoiets privé, echt een klein percentage, zeker als er geen oplaadpunt op de oprit mogelijk is. Dan is een Hybride in veel gevallen toch nog zuiniger.
Variomatic zegt
Eh.. in de online prijslijst van AW’s carbase staat maar 404,- euro aan bpm…??
michaelras zegt
Deze info komt van Land Rover zelf….
Variomatic zegt
@michaelras: dan zijn het denk ik al de 2022 bpm tarieven..
hbk62 zegt
Er staat advertorial onder… Wij van wc-eend…