Dat het gelijk maar in de titel staat. Nee het was blijkbaar geen EV die affikte.
Ja, er is tegenwoordige wel eens wat speculatie bij een autobrand wanneer er meerdere auto’s bij elkaar geparkeerd staan. We maakten het mee met de bootramp enkele weken geleden. Er was eerst sprake van mogelijk een EV die de brand had veroorzaakt. Toen daar geen aanwijzingen voor bleken later was ineens iedereen ‘fout’ die dat ooit had geïnsinueerd. Tsja, 2023 zullen we maar zeggen.
Maar vandaag kunnen we na helaas weer een massale autobrand in ieder geval met enige zekerheid zeggen dat de oorzaak niet lag bij een EV. Want er zijn namelijk beelden van de ontbrandende Range Rover diesel die de oorzaak lijkt te zijn van een grote autobrand op een parkeerdek van het vliegveld Luton op dinsdagavond 10 oktober. Een schrale troost zullen we maar zeggen. Want de puinhoop is er niet minder onder.
Video Range Rover diesel die brand veroorzaakt
In onderstaande video kan je de eerste momenten van de brand zien. Een Range Rover diesel krijgt het erg warm, waarna de vlammen overslaan naar andere auto’s op het parkeerdek van Luton Airport.
Nadat de diesel in lichterlaaie stond was het helaas de beurt aan andere auto’s op hetzelfde parkeerdek en uiteindelijk aan verschillende andere parkeerdekken. Onderstaande beelden werden gedeeld door brandweerdiensten die kwamen assisteren bij deze brand.
Inmiddels is volgens de laatste berichten het sein brandmeester gegeven, maar er zal nog wel even nageblust worden. We leven mee met de mensen die vermoeid de aankomsthal uitstrompelen op zoek naar hun auto.
youknowme zegt
Aha de nieuwe innovatieve external combustion engine van Land Rover. Wel echt mega zuur voor de mensen die hun auto in deze parkeergarage hadden staan. Zal wel een mooie verzekeringsclaim worden. Ik ben benieuwd of je de schade kan verhalen op de verzekering van de eigenaar van de Range Rover.
pyrat zegt
Dat de RR diesel de oorzaak is verandert nog niks aan het feit dat de elektrische auto’s die er in de buurt staan het blussen enorm vermoeilijken en waarschijnlijk de brand groter maken.
Er moet een betere manier komen om elektrische auto’s te blussen, oftewel via innovaties van blustechnieken/sprinklers of de accu’s zelf.
mashell zegt
“enorm vermoeilijken” en “moet een betere manier komen om elektrische auto’s te blussen”
Dat zijn nogal strenge claims maar kloppen ze wel? Een EV brandt heel heftig, net als een auto met verbrandingsmotor. De EV brandt iets langzamer maar kan opnieuw vlam vatten als de brand in het accupakket is gekomen (maar hoeft niet noodzakelijk te gebeuren), in dat geval moet het wrak afgesleept worden en ondergedompeld. Dus soms is een EV brand minder een probleem, soms moet een smeulend wrak vervoerd worden. Dat laatste is tricky en daar moet een oplossing voor komen. Maar wat mij betreft is er geen sprake van “enorm vermoeilijken” maar meer voor “angst voor het onbekende”. Als EV’s in de praktijk minder vaak branden dan een auto met verbrandingsmotor (kun je nu nog niet zeggen, EV’s zijn vooral nog nieuws en hebben nog niet het elektrisch equivalent van poreuze brandstofleidingen ontwikkeld) dan zijn ze eerder oplossing dan probleem.
Loek zegt
Ik vind het meest schrikbarende nog wel dat je zo dicht bij een brandende auto staat in een parkeergarage en je eerste prioriteit is om dit te filmen. Breng jezelf eerst in veiligheid, dat zou mijn eerste gedachte zijn. Maar goed, ik ben dan ook nog nooit #viral gegaan op Tiktok.
mashell zegt
Als je filmpje goed viral gaat breng je jezelf misschien wel in financiële zekerheid…
Loek zegt
Dus je opties zijn
– grote kans op grote brand/instorting en dus permanente verbranding, verwonding of erger met kleine kans dat je een keer een tientje verdient omdat een halfbakken nieuwsbron zo dom is om je video te kopen;
– jezelf veilig stellen en het meer dan waarschijnlijk overleven.
Ik zou het wel weten.
z4coupe30si zegt
Tja, Luton.. eerst maar eens afwachten wat de oorzaak van de brand is.
V8Vantage zegt
Dit was vast zo’n nieuwe hybride met een enorm groot accu pakket ;-)
chrisvis zegt
Tja…range rover!!! Heb ooit een mg zs gehad. Ongelooflijk wat daar aan stuk ging. Heel de auto stinken naar de naft(benzine voor onze noorderburen) en de dealer vond dit redelijk normaal. Mensen die ik ken met RR of jaguars zijn blijkbaar ook niet te spreken over de kwaliteit (in 2023 nog altijd niet blijkbaar)…