Voor sommige EV-bouwers zijn triviale zaken als range, efficiency en laadtijden niet interessant.
Het was gisteren eventjes wennen. Aan de ene kant zagen we hoe links-extremisten een Tesla-fabriek saboteerden. Alsof ze bij de Partij van de Dieren hun punt maken door puppy’s te vierendelen.
Aan de andere kant was daar Dodge met de nieuwe Charger. Deze auto is normaliter toch een beetje de standaardkeuze voor mensen die niet echt welwillend zijn om een milieuvriendelijk leven er op na te houden.
Maar nu is de Charger Daytona dus geheel elektrisch. Voor benzinehoofden en @petroldrinker is er nog een Charger Sixpack, maar de meeste aandacht ging uit naar de elektrische variant. Logisch, het is een enorme cultuurschok.
Niet al te beste cijfers
Daarbij vielen een paar dingetjes op waar de mensen in de comments nogal moeite mee hadden. Maar dat was niet alleen bij Autoblog. Wereldwijd was het internet verrast door de nogal heftige cijfers van de Charger Daytona.
De accu is namelijk 102,5 kWh groot, maar de range is ‘slechts’ 510 km voor de minst krachtige variant (R/T met 420 pk) en 418 km voor de Scatpack met 550 pk. Het gewicht daarentegen is 2.648 kilogram. Kortom, dit ding is absoluut niet efficiënt, gezien de range.
BOEIEND! Range niet interessant…
Maar bij Stellantis liggen ze niet wakker van die kritiek. Nu hadden ze dat ook niet met de Challenger SRT Hellcat die met moeite 1 op 3 haalde. Sterker nog, het interesseert ze niet bij Dodge. Dat zegt Dodge-baas Tim Kuniskis tegen Motor1.com. Daar vroegen ze de honcho waarom de Dodge Charger Daytona slechte range en efficiency heeft.
Dat interesseert mij niet. Dit gaat om prestaties. Eigenaren van een musclecar vinden het verbruik niet interessant.
Tim Kunuskis, Dodge
Nu heeft hij natuurlijk wel een beetje een punt, maar je zou dat punt kunnen doortrekken naar het feit dat de meeste musclecar-liefhebbers een EV überhaupt niet interessant vinden.
In vergelijking met bijvoorbeeld een Tesla Model S is de Dodge minder efficiënt. Het verbruik ligt hoger, de weerstand is hoger en waarschijnlijk is de Tesla nog sneller ook.
Dus dan is het woord nu aan u, waarde lezer. Wat vind jij? Wordt efficiency niet te veel opgehemeld? Of vind je range en laadtijden echt gewoon belangrijk?
Imagecredit: Hans Teeuwen in de voorstelling Dat Dan Weer Wel (Hummelinck Stuurman Producties).
petroldrinker zegt
Kijk, een betere vermelding is er niet ;) , persoonlijk vind ik laadtijden veel belangrijker dan range, liever een opgegeven range van 400km (wat ze nooit zullen halen) met 5min laden tot ie vol is, heb ik liever dan 700+km (wat ze toch niet halen) en minimaal 45min bij een lader moeten staan langs de snelweg….
Maar voorlopig blijf ik van mn eigen geld lekker benzine autos kopen, moet immers nog een x een V10 en een V12 hebben gehad….
gekketurbo zegt
De V10…
Die staat bij mij ook hoog, maar spoeling is zo ontzettend dun..
Ps.: 5 minuten tot het vol is gaat niet de komende 10 jaar lukken lijkt het. Maar de nieuwe Taycan lijkt 200km in 10 minuten bij te kunnen tanken. Dus die 400km in 5 minuten bijtanken lijkt wel haalbare kaart binnen 10 jaar…
superfred zegt
Ik zou ook niet weten waarom je 200 km in 10 minuten zou moeten laden, binnen Nederland dan. Als ik met de Enyaq van de zaak onderweg ben, dan stop ik even voor een kwartier (sanitaire stop, koffie, broodje, en ja, dat moet ook gebeuren met een benzine of diesel), en dan heb ik al weer range zat om te komen waar ik zijn moet, kantoor of de laadpaal in de straat thuis.
Jantje_555 zegt
ik heb als ik de auto ga tanken nooit de neiging om een koffie of een broodje te eten hoor. ik ga vaak 1x per week in de avond even snel tanken en klaar.
petroldrinker zegt
@superfred ik heb echt nog nooit in mn leven de neiging gehad om koffie en/of een broodje of uberhaupt iets te kopen bij een tankstation behalve brandstof en cigaretten… is ook echt niet nodig om een lange rit te doen. sws langer stoppen dan toilet in sprinten, daad doen en weer terug sprinten stop ik echt niet hoor, ook onderweg naar vakantie ofzo niet, zonde vd tijd
Wolflow zegt
200km in 10 minuten, dat is inderdaad wel heel belabberd
Jozo zegt
En ook laadtijden boeien niet als je thuis kunt laden.
Laden langs de snelweg kost je klauwen met geld. Ik zou nooit voor een EV kiezen als ik daarvan afhankelijk zou zijn.
Snap ook niet dat we bij dit soort auto’s moeilijk gaan doen over range en efficientie. Dat doen we bij ICE varianten toch ook niet.
petroldrinker zegt
Dat is het hem, veel mensen kunnen niet thuis laden, dus ben je toegewezen op openbare laadpalen die veel te lang duren….
Waarom we het er niet over hebben bij ICE? simpel, omdat je binnen 5 minuten weer door kan rijden
Jozo zegt
Het meerendeel van de EV rijders laadt thuis of op het werk. Dan hoef je niet naar tijd te kijken en stap je ’s ochtends of ’s avonds in een auto die ‘vol’ is.
rollingstoned zegt
“Snap ook niet dat we bij dit soort auto’s moeilijk gaan doen over range en efficientie. Dat doen we bij ICE varianten toch ook niet.”
Of een ICE 1 op 10 of 1 op 20 rijdt heeft ook te maken met efficientie en is ook wel een dingetje dat vaak wordt meegenomen als men de aanschaf van een ICE overweegt? ;-)
Jozo zegt
Ik heb het ook over ICE varianten van dit soort sportieve auto’s. Daar wordt het verbruik vaak voor lief genomen of valt het onder het mom van ‘als je dit kan betalen, maak je je over het verbruik ook niet druk’.
Joris24 zegt
– Edit: dank u, is inmiddels gefixt –
beder zegt
Juist in de begindagen van de EV werd weinig belang gehecht aan efficiency want stroom ‘is toch bijna gratis’. Met als gevolg dat er gedrochten zijn ontstaan zoals de Audi E-tron met een gemiddeld verbruik van 25 kWh per 100 km. Geen probleem: accu’s van 95 kWh erin en zo krijg je toch nog een soort van acceptabele range. Maar daarmee ook een enorm gewicht in staal en accu’s. Het aanbod is inmiddels natuurlijk veel groter, maar nog steeds lijken fabrikanten het niet aan te durven om kleinere modellen te bouwen met de nadruk op efficiency. Met een accu half zo groot als die van de E-tron kun je een vergelijkbare range behalen en als je ook nog eens goed kunt snelladen, zoals bijvoorbeeld de Kia EV6 of Hyundai Ioniq 5, dan kun je volgens mij een uitstekend product op de markt brengen.
mashell zegt
Met een grote accu kun je ook sneller laden. Want je kunt meer cellen tegelijk laden. Maar netto sta je dan nog steeds dezelfde 20 minuten. Je kleinere accu = minder gewicht + zuiniger motoren + sneller laden = zelfde range tegen lagere kosten verhaal is nog niet zo eenvoudig te realiseren. Want om met een halve e-tron accu (dus zo’n 50kW) dezelfde range te halen heb je het halve verbruik nodig. Dat kan nog gewoon niet, elektromotoren zijn al een oud concept, technisch misschien wel net zo uitgerijpt als verbrandingsmotoren. De manier om zuiniger te rijden is minder batterij koeling/verwarming maar dat hindert weer je snellaad snelheid. Of gewoon solid state batterijen natuurlijk, maar dat duurt nog voordat die productierijp zijn.
beder zegt
Ik doe toch een poging: met de (oude) Hyundai Ioniq met 38 kWh batterij kwam je al een heel eind. WLTP range is 311 km en als ik de reviews mag geloven haal je dat vrij makkelijk. De WLTP range van de E-tron 55 van ruim 400 km wordt in praktijk door bijna niemand gehaald. Oftewel: vrijwel dezelfde range met 40% van de accu! Al speelt de lage Cw waarde van de (niet moeder’s mooiste) Ioniq natuurlijk een belangrijke rol. De Ioniq liet het nog liggen op laadsnelheden, die zijn niet meer van deze tijd. Maar daar zie je bijvoorbeeld al dat een auto als de Renault Megane e-tech met een 40 kWh accu kan snelladen met 85kW.
Technisch is er al veel mogelijk, des te meer valt het mij op dat merken vooral blijven inzetten op groot, zwaar en duur.
gekketurbo zegt
Ik denk dat Renault met de 5 de goede cyclus te pakken heeft; efficiënt -> dus kleinere batterij is goed genoeg -> dus goedkoper en lichter.
Ik denk dat we straks auto’s krijgen die rond de 110 Wh/km zitten en met 25kWh altijd 200km range halen.
Jurgen zegt
500 km range is prima, maar hij moet wel in 5 minuten vol zijn, anders geen EV
321lambo zegt
De opgegeven cijfers zijn EPA afstanden, geen WLTP waarmee iedereen vergelijkt.
WLTP mag je makkelijk +20% doen dus kom je uit op 612km en 501km WLTP ongeveer, al wat minder vreemd toch?
Rudy zegt
Ben benieuwd naar de interesse in deze Muscle car vanuit de VS. Heb het idee dat dit gezien de huidige marktbeweging wel eens flink kan tegenvallen.
anthwan zegt
Dit is ook geen muscle-car! dit is de zoveelste dyson op wielen. Een Muscle car heeft een V8. Jammer dat ze hier de V8 er ook gewoon niet in kiepen, de v6 pas immers ook in dus die V8 past ook wel.
Maar iedereen weet wel wat er dan gebeurt.
petroldrinker zegt
Ja, mensen kopen alleen de V8, want dat is de versie die de grote menigte wilt, niet de dyson versie
Flutterbear zegt
Als ik binnen een half uurtje laden weer 250-300 km verder kan vind ik het dikke prima. Laad nu slechts 125 km in 45 minuten of zo, hoef er nooit op te wachten.
ericc zegt
EV’s boeien me niet!
Jantje_555 zegt
dit exact
audirs3 zegt
range is niet belangrijk, laadtijd wel.