Allememaggies! De Co2-koningen zijn niet langer alleen maar kleine autootjes waarin je jezelf moet opvouwen om achter het stuur te passen, ook de grote jongens doen nu mee. Eerder kondigde Volvo al een plug-in hybride V60 aan, en nu volgt Land Rover dit goede voorbeeld met de (eerder aangekondigde) Range_e, een Range Rover Sport-studiemodel dat slechts 89 gr/km aan Co2 uitstoot. En da’s dus bijna net zo veel als een Polo BlueMotion.
De plug-in hybride is voorzien van een 3.0-liter TDV6, gekoppeld aan een automaat met 8 verzetten. De verbrandingsmotor werkt in combinatie met een plug-in parallel diesel hybride-systeem, waardoor de Range ook puur elektrisch kan rijden, en wel 32 km lang. Dit is aanmerkelijk meer dan de 2 km die de vele Duitse hybrides zelfstandig elektrisch kunnen rijden.
De Range_e heeft vierwielaandrijving, kan een topsnelheid van 193 km/u halen, en een actieradius van 1.112 km. Het model is in maart op de Autosalon van Genève te zien, en zal daar een mooi contrast vormen met de superluxe Autobiography Ultimate, die alleen met flink slurpende V8’s is uit te rusten.
zdev zegt
Ai, ik trek met die bak nog geen 400KM op 1 tank. Supercharged…
barney zegt
Nu je zelfs Range Rovers met 14% bijtelling kan krijgen zal het niet lang meer duren voordat die regels bijgescherpt worden, I guess.
Jokkebrok zegt
klinkt te mooi om waar te zijn…
driftkicker zegt
Range Rover is tegenwoordig een merk. Dit is geen type Land Rover meer. Binnenkort ook twee toonzalen.
robbie zegt
@driftkicker: overdrijven is ook een kunst! Range Rover is (nog) GEEN apart merk. De Evoque wordt ook gewoon op de markt gebracht als Land Rover Range Rover Evoque.
Wel heeft Land Rover aangegeven dat OVERWEGEN om een duidelijkere scheiding tussen de begrippen Land Rover & Range Rover aan te brengen. Zo willen ze bijvoorbeeld Range Rover borden ophangen bij Land Rover (Jaguar) dealers. Er is helemaal geen sprake van dat er aparta showrooms komen voor Range Rover.
Lees onderstaand artikel anders maar eens goed:
http://www.autoblog.com/2011/02/12/land-rover-says-range-rover-branding-in-flux-right-now/
laurensje zegt
Precies, dit toont het failliet van die rare subsidieregeltjes aan. Overigens is 1 kWh stroom 500 gram CO2, dat de grond niet in mag. Langzamerhand krijg ik iets van stik er dan maar in, milieuzeurpieten.
Northwestern zegt
lol
Justawheelchairguy zegt
Knap werk toch van RR?
F1Tim zegt
Ja, 89g CO2 is zeer mooi voor zo’n mastodont. Maar het is slechts een studiemodel, dus dat haalt de euforie een beetje weg.
TheEdge zegt
BAM in je gezicht die bijtellings regel, kijk als Wouter Bos nog in de regering zat dan was de regeling voor meteen aangepast. Hopelijk dat dit model snel op de markt komt, het lijkt me een mooie auto voor zakelijk ritten. het rijdt lekker en je stoot geen scheet uit! Perfecte combo :D
Citrofiel zegt
Heeft de Lexus RX400h er voordeel van gehad dat hij 20% bijtelling heeft? Ik zie hem nauwelijks… Die bijtelling maakt in deze klasse denk ik niet eens zoveel meer uit. Dat hij BPM- en mrb-vrij is telt natuurlijk wel flink aan.
Citrofiel zegt
RX450h dus.
Joerek zegt
@Citrofiel: Het verschil tussen 20 en 25% is lang niet zo groot. Daarnaast is het verschil tussen 14% en 25% in werkelijkheid nog groter, omdat er in de catalogusprijs (waar de bijtelling overgaat) ook geen BPM verrekend en dus al ongeveer 25% goedkoper is.
Betekent dus dat 20% bijtellingswagens 20% korting hebben (25 -> 20)
14% bijtellingswagens hebben wel 60% korting (25% lagere catalogus waarde ivm ontbreken BPM, 44% lager bijtellingspercentage). Naast het feit dat er geen wegenbelasting op zit en een aanzienlijk minder afschrijving is het leasebedrag op dergelijke auto’s ook nog eens substantieel lager, iets waar 20% bijtellingswagens niet van profiteren. Daarom zijn 20% bijtellingswagen veeeeel minder interessant dat 14% bijtellingswagens.
Citrofiel zegt
@Joerek: Oh ja… Je hebt natuurlijk 100% gelijk (hoewel, die 60%?!). Dus deze Range Rover zouden we, als hij er echt komt, bij bosjes zien rondrijden omdat je er net zo veel voor betaalt als voor een simpele Passat. ;)
wolf zegt
32 km vol electrisch rijden. Nou , dan zit er een joekel van een accu in (die je thuis moet laden). Ben benieuwd wat deze zwaargewicht nu gaat wegen? 2800-3000 kg? In de praktijk zal hij wel 1 op 10 lopen. Ik zou gaan voor de ‘gewone’ V6 Diesel. Tegen de tijd dat de hybride op de markt komt, is het belastingvoordeel allang afgeschaft. Of geloof je dat het hier echt om het milieu gaat? Nee, joh..gaat gewoon om jouw belastingcentjes die ze willen hebben. Te weinig inkomsten, maatregel opheffen….
Johan-SV zegt
meteen een chip erin zodat die nog zuiniger rijdt en je hebt een topauto!
autoloos19 zegt
Ideaal voor Gooise vrouwtjes die wél aan het milieu denken. ;)
belg zegt
dit is afgang voor de groene en hun focus op co2
MichaelvdBroek zegt
haha nou dat is een verrassing, toch blijft het gewoon een lelijke aso bak..
driftkicker zegt
@MichaelvdBroek: Ik vind’m knap. En wat is er aso aan? Dat jij’m niet kan betalen? Hij is niet groter dan een monovolume hoor. Maar dat is niet aso, dat is een gezinswagen.
driftkicker zegt
Leg dat dan maar eens uit aan de plaatselijke verdeler hier, want die heeft me het nieuwe RR logo zelfs al getoond. Volgens hem zouden er effectief apparte toonzalen komen, maar nog geen apparte ingangen zoals bij BMW / Mini. Ik heb er vorige maand een proefrit gedaan.
driftkicker zegt
@driftkicker: Dat moest @robbie zijn.