De ‘R’ zit alweer bijna in de maand, tijd om te speculeren over de Tiguan R.
Al aan het eind van vorig jaar rolde er een snelle Tiguan over de Nürburgring. De logische aanname was dat het ging om de Tiguan R, die het tot nog toe wat magere aanbod van de speciale R-dealers zou kunnen versterken. Daar Volkswagen houdt van uniformiteit in haar gamma en amper nog modellen aanbiedt met meer dan vier cilinders, gingen we er min of meer van uit dat de midi-SUV dezelfde aandrijflijn zou krijgen als de Golf R.
Doch afgelopen zondag knalde er wederom een dikke Tiguan over de ‘Ring en die roept wat vragen op. Velen menen bij het zien van de beelden namelijk het geluid van de vijfpitter te herkennen die Audi momenteel gebruikt in de RS3, TT RS en RS Q3. Dit sentiment wordt versterkt door het feit dat er nu twee ovalen stortkokers onder de bumper uitsteken zoals we dan kennen van Audi RS-modellen. En kijk eens even naar het kenteken. Waarom begint dat met het ‘IN’ van Ingolstadt dat we kennen van Audi, in plaats van het ‘WOB’ van Wolfsburg dat normaal op Volkswagens van de fabriek prijkt? Zou Volkswagen dan iets speciaals van plan zijn met de Tiguan?
Aan de ene kant zou het een manier zijn om de Tiguan R wat hoger in de markt te zetten en dus een dikkere marge te hanteren. Aan de andere kant heeft Volkswagen niet de historie die Audi heeft op het gebied van vijfcilinders en is het PR-matig daarom minder interessant om vijf potten onder de kap van de opper-Tiguan te stoppen. Ja, Volkswagen leverde rond de millenniumwisseling een V5-variant van verschillende modellen, maar dat was een VR6 met een cilinder eraf gehakt. En ja, Audi’s huidige sterke vijfpitter baseert in de basis op een stokoud Volkswagen-blok dat Veedub in Amerika veel gebruikt heeft. Bij VAG willen ze echter liever dat je dat niet weet in plaats van dat ze er trots op zijn, dus waarom het ding nu alsnog in een Volkswagen schroeven?
Enfin, ondanks deze bedenkingen hopen we dat Volkswagen inderdaad een vijfpitter in de Tiguan schroeft, want meer cilinders is altijd beter. Downsize-torretjes zijn er al genoeg op de markt.
jack_abarth zegt
Of een mule van de Q3RS…
jack_abarth zegt
@jack_abarth:
Oh kak, die blijkt al te bestaan.
Maar waarom zouden ze de Tiguan “testen” als ze de Q3RS al hebben?
E34M5Touring zegt
@jack_abarth: Denk een mule voor de volgende Q3. Deze loopt alweer even.
HZW zegt
@e34m5touring: de next gen Q3 wordt een MQB product net als de Tiguan.
Aangezien de Tiguan al op de markt is en de Nieuwe Q3 nog steeds tests mules zijn is het makkelijker om de 5 cilinder in een Tiguan te schroeven voor testwerk.
HZW zegt
@jack_abarth: Correct, Q3RS mule, en dit is omdat de nieuwe Q3 nog niet voorgesteld is, en Audi niet te veel prijs wil geven.
jasperhallo zegt
@HZW: Vreemd, want er zijn wel al ingepakte Q3’s gespot.
Gulli zegt
@jack_abarth: Wel in het stramien blijven he, een RSQ3 dan :)
saxoke zegt
meer cilinders is meer gewicht. 2.0 4 cilinder eventueel met dubbele turbo kan een bom vermogen leveren. en hangt minder gewicht op de vooras
shibby zegt
@saxoke: klopt, maar een vijfpitter klinkt beter, zeker atmosferisch.
bartteeuwen zegt
@saxoke: maarja het klinkt ook een stuk minder leuk. En een Tiguan is toch al niet ontworpen om snel of zuinig te zijn.
saxoke zegt
@bartteeuwen: liever betere prestaties dan een dikker geluid.
je doet nu alsof het blok van de Golf R slecht klinkt….
wimbraber zegt
@saxoke: een extra turbo weegt natuurlijk helemaal niks? Ik hoorde bij de introductie van de nieuwe generatie 5 pitters (400pk variant) dat ze uiterst hun best hebben gedaan om gewicht te besparen. Dus dat zit wel goed denk ik ?
super zegt
@wimbraber:
turbo zelf weegt ca 15kg dus twin turbo ipv single turbo is qua gewicht behoorlijk efficient.
saxoke zegt
@wimbraber: tuurlijk weegt een turbo extra ook meer dan 1 turbo. maar je kan bvb ook een grotere turbo monteren. dat is nog steeds lichter dan een 5 cilinder.
HZW zegt
@saxoke: de nieuwe 5 cilinder is 26 kilogram lichter dan de oude 5 cilinder.
Hij weegt nu nog maar 159 Kg.
Onehp zegt
@hzw: alu motorkap spaart ook 7kg op de juiste plaats (rs3).
saxoke zegt
@saxoke: k moet er wel bij zeggen, de 5 cilinder van de RS3 is gewoon een super top blok, maar waarom zoude ze da blok in een Tiguan steken? Dan hadden ze het beter in een Golf R Clubsport ofzo gestoken …..
henkhupelschoten zegt
Er zou toch ook nog een Tiguan GTE komen?
sjonniedeluxe zegt
Een seat leon cupra heeft ook ovale uitlaat en is toch een 2.0 viercilinder
jasperhallo zegt
Ze willen ook de Arteon met een V6 gaan leveren.
allesmetturbo zegt
Zou ik wel baas vinden, dat blok is in de rs3 echt een beest. Na een chipje en andere uitlaat is het gewoon smerig hoe hard hij van 0-100 knalt voor een hatch
trustmeiamanengineer zegt
Dat zou wel erg treurig zijn. Ze hebben altijd volgehouden dat de 5 pitter Audi only was.
HZW zegt
@trustmeiamanengineer: en dat is hij nog steeds, komt niet in andere VAG producten.
De 5 cilinder is een “Audi Sport” (voorheen quattro GmbH) product.
Dutchdriftking zegt
Ik gok aan de hand van het kenteken een mule voor een nieuwe Q3 RS. Zo niet dan is het nu al de gaafste VW sinds de golf 4 R32.
Robert zegt
Alle zescilinders vervangen door een vijfcilinder is óók een vorm van downsizen. En eentje die bovendien eer doet aan de heritage van VW/Audi.
Nooit zo begrepen waarom dat blok uit de TT-RS, RS3 en Q3 RS niet hun weg vonden naar de (R)S4, 5 en 6, en misschien ook de Passat/Arteon.
Onehp zegt
@rrrobert: inderdaad, voor die S4 Avant met een verlichtingskuur (RS2 opvolger) had ik veel liever gezien dan de huidige zesser die erin zit (weer bijna 1800kg)
dracae zegt
Ik hoop het.
Dat helpt om die motor nog lang in productie te houden. De motor is niet alleen leuk, maar vooral ook goed voor Donkervoort.
marinepower zegt
Aan de andere kant heeft Volkswagen niet de historie die Audi heeft op het gebied van vijfcilinders en is het PR-matig daarom minder interessant om vijf potten onder de kap van de opper-Tiguan te stoppen.
Ooit in ver grijs verleden (jaren 80) was ook de Passat te koop met een 5 cilinder, twee versies zelfs als ik mij niet vergis. Was wel een Audi blok uiteraard, maar toch.
agarde zegt
Waarom noemt iedereen in de conments de RS Q3 een Q3 RS?
HZW zegt
@agarde: Ik vraag mijn af waarom alle RS Audi’s beginnen met RS behalve de TT.
dolledries zegt
Testwerk. Simpel. VW poten af van De 5 van Audi. Ophouden met wannabe-gedrag.
ghost zegt
Het lijkt me echt niet voor de hand liggend dat dit gebeurt.
911targa zegt
Heerlijk geluid! Is start een gezin ?
freezzr zegt
Weet je wat de levertijd van een Tiguan R is op dit moment? Lang genoeg om er niet op te wachten… ze kunnen beter wat gasgeven met die productie…