Oorspronkelijk een Amerikaanse AMC maar toch werd dit ding ook als Renault verkocht. En gebouwd in België!
In het Belgische dorpje Haren werd de AMC Rambler gebouwd als Rambler Renault Classic, een auto die als luxewagen gepositioneerd werd boven de destijds grootste auto van Renault, de Dauphine. Het ging hierbij om de tweede generatie AMC Rambler die werd gebouwd in het midden van de jaren ’60, dit exemplaar komt uit 1966.
De auto is voorzien van een 3.2 liter zescilinder met 128 pk en werd door spotter mk1racer vastgelegd in Groningen. Zouden die wielen altijd oranje zijn of is meneer alvast in de stemming aan het komen voor Koningsdag morgen? Bekijk de <a href="” title=”Rambler Renault Classic”>foto’s op Autojunk, wat vinden jullie van deze auto?
desjonnies zegt
Leuk om er weer eens eentje te zien.
De buurman had toen ik een klein ventje was een zilvergrijze.
En er werd altijd met een soort van ‘zweem’ over gesproken, een Renault Rambler werd’ie genoemd ! Een Amerikaanse Fransman !
Denk erom dat de Amerikanen destijds een reputatie hadden op het gebied van powerrrr en luxe.
Het ding werd overbodig voor Renault toen de R16 van henzelf op de markt kwam, die sloeg meteen in als een bom, een wagen die de eigenschappen van een stationcar had en toch het voorkomen van een ‘gewone’ wagen.
De Rambler stierf een stille dood in Europa.
En de R16, die kwam, zag en overwon, nu heeft ieder merk een hatchback in het programma.
mgmgb zegt
@desjonnies:
Hoe gaaf deze bak ook is, de R16 overwon niet voor niets. Ontzetten doordachte, praktische en mooie auto. Zeker in TX uitvoering heb je minstens het comfort en snelheidsniveau van deze Renault Rambler, maar dan met een fractie van het brandstofverbruik en zonder de scheve blikken van de buren die je met een Amerikaan, ook al is hij Frans, altijd krijgt.
Ik begrijp eigenlijk ook niet waarom de R16 nooit echt een klassiekerstatus heeft gekregen, er zijn gelukkig wel wat liefhebbers maar ze hebben nooit de waardering gekregen die de DS en de 404 wel hebben.
desjonnies zegt
@mgmgb:
Exact dezelfde gevoelens hier, ik ben dan in het bezit van een saaie dorpsdominee (een 404) maar eigenlijk is de R16 nooit uit de schaduw van de DS weten te ontsnappen, terwijl het ontwerp en de vormgeving van de R16 minstens zo innovatief en eigenlijk van grotere invloed op het fenomeen ‘de auto’ is geweest dan de DS.
escort77 zegt
Jammer dat er geen historisch kenteken op zit, kleine moeite en kost geen drol.
kleurencombinatie met wielen kan ie goed hebben.
toyotafortuner zegt
Ziet er nog steeds puikfijn uit. En de wielen zien er ook goed uit. K moet zo fkes in het archief kijken of ie altijd zulke wielen had. Vorig jaar ook deze Rambler gespot. K kom later met foto’s. Wordt vervolgd.
toyotafortuner zegt
@toyotafortuner: Toen ik hem in Juni ’13 op King’s Cruise spotte was ie al oranje, maar was het bedekt met een wieldop (als ik het goed zeg). Hij zat ook lager. Betere foto van de wielen heb ik niet voor handen:
@Christiaan_Aaldijk: Prachtige wagen heb je zeg!
razzie zegt
Leuk weetje! Dit is serieus hetzelfde als er ineens een Mustang met FIAT logo naast de 500’s in de showroom staat.
FB_100005467420611 zegt
nee vorig jaar had ik surfstyle op mijn rambler. Leuk dat hij weer eens op een site gespot is !!
mochten mensen de auto willen spotten , morge rijd ik ermee naar belgie en terug vanuit drenthe.
Lennaert zegt
@FB_100005467420611: Holy moly!! Is hij van jou!?! Hoeveel wil je ervoor hebben!! :p
JanC zegt
Het dorpje Haren? Ik meende dat het Renault Vilvoorde was, die fabriek die eind ’90 sloot en waarom er nu een Wet Renault is in België. Nu, Haren en Vilvoorde zijn beide min of meer opgeslokt door Brussel.
FB_100005467420611 zegt
op het typeplaatje staat assemble par rnur bruxelles. belgique. distributeur pour LA France regie nationale des usines Renault boulogne-billancourt. altijd Leuk op evenementen deze auto , hij kan bij de fransen en bij de amerikanen staan:-). sorry hij is niet te koop :p
toyotafortuner zegt
In zijn surferstyle: http://www.autojunk.nl/2014/04/renault-rambler-classic