Het merk RAM wil hun netwerk uitbreiden naar Europa en dat betekent dat een RAM verkrijgen nog nooit zo makkelijk was.
Het leuke van een auto importeren uit een ver oord is dat sommige modellen hier nooit geleverd zijn. Zo weet je vrijwel zeker dat je een zeldzaam ding hebt, want er zijn auto’s die elders doodnormaal zijn waar in Nederland maar een handjevol of zelf maar één van is. Hoe anders is dat voor de RAM. RAM is natuurlijk gewoon het relatief nieuwe merk van Dodge (en dus van Stellantis) dat zich specialiseert in de retepopulaire RAM pick-up trucks, maar die kennen wij betrekkelijk goed. In Nederland worden RAMs bij bosjes geïmporteerd omdat je ze hier op grijs kenteken mag rijden. Waarom zou je met een donders trage Transit in de weer gaan als je ook een HEMI V8 voorin je bedrijfswagen kunt hebben liggen?
Officiële import
In tegenstelling tot wat veel mensen denken is er overigens WEL een Nederlands RAM-netwerk met RAM dealers waar je er eentje officieel geïmporteerd kunt kopen. Dus RAM zet officieel voet in Europa.
Kanttekening
Het officieel importeren van RAM naar Europa en naar verwachting dan ook Nederland, heeft wel een kanttekening. Namelijk dat het voorlopig gaat over de RAM 1500 REV, de volledig elektrische versie van de truck. De benzineversies en al helemaal de RAM TRX kun je hier vergeten. Wellicht dat liefhebbers van de benzine-RAM zo makkelijker toegang hebben tot de elektrische versie en overstappen. Tenzij de lol er vanaf gaat wanneer het je de V8 kost.
Wanneer en hoe precies RAM voet zet op de Europese markt wordt nog niet bekend.
youknowme zegt
Een groot deel van de lol met een Amerikaanse Pick-Up is inderdaad de V8 voorin. Ooit een stukje gereden in een RAM met de HEMI V8 en als ik in de markt was voor een auto waar een grote kar achter moet kunnen dan zou ik het wel weten :) Opzich een een leuk idee dat je straks in Nederland direct bij de dealer een elektrische RAM kan kopen maar ik betwijfel of het hier dan echt aanslaat. Wellicht in landen met meer ruimte voor een grote pick-up en een laadinfrastructuur om met zo’n ding een beetje makkelijk op je bestemming te komen. Binnenkort de RAM REV de best verkochte auto/truck in Noorwegen?? ;)
RJB zegt
In Leeuwarden zit toch een officiele Dodge RAM dealer? https://www.dodgefriesland.nl/
Richmond zegt
Ze verkopen alleen gebruikte auto’s en geen nieuwe. Dus de term officiële Dodge dealer die zij gebruiken is niet correct
078spotter zegt
Machtige auto,als spotter zet ik er wel es 1tje op de foto…maar er rijden er nu zo veel dat het niet bij te houden is
erwh zegt
Nooit begrepen dat deze dingen worden toegelaten op de Europese wegen (en ja ik vind die V8’s ook lekker klinken, dus over dat gedeelte hoor je mij niet klagen).
William zegt
Scheelt qua formaat en gewicht weinig met een XXL bestelbus van de bekende bedrijven. Zie ook de grote dually bussen van hoveniers etc met aanhangers. Het is meer ’t imago wat sommige mensen stoort.
por100 zegt
Niet helemaal, je hebt minder overzicht wat er onder schuin voor je gebeurt. Kleine kinderen zie je makkelijk over het hoofd.
Met moderne SUV’s en crossovers gaat het ook al die kant op, maar de lengte van de motorkap maakt wel uit. Dat boezemt mensen angst in.
En in verhouding met een goed 4×4 busje is een pick-up onnodig onpraktisch, wel comfortabeler.
En ja mensen vinden het nu eenmaal heel vervelend om verder aan de kant te moeten gaan omdat een ander meer ruimte afdwingt. Ik snap dat wel. In de VS is veel meer ruimte op de weg, maar hier natuurlijk niet.
Zou zelf een pick-up pas overwegen als ik hovenier ben in heuvelachtig gebied (limburg ofzo). En dan zou ik eerder voor een goed aangeklede Hilux gaan als ik ook wat comfort wilt. De kosten van de V8 (of een derde van de laadbak gevuld met een lpg tank) maakt dat je onnodig hard moet werken.
wimof zegt
Het is vooral de mentaliteit die verschilt, de bestuurders wel te verstaan.
Uiteraard niet voor iedereen van toepassing, maar helaas wel voor diegenen die ik van kort of ver ken.
PunicaOase zegt
Klinken lekker, maar je kan ze niet kwijt in een normale parkeerplaats en een centrum moet je er al helemaal niet mee inrijden.. En volgens mijn vrouw hebben alle gasten met zo’n ding waarschijnlijk een hele kleine pielemuis.. hahahah!
zesinlijn zegt
Hoe weet jouw vrouw dat zo zeker…?!
sizedoesmatter zegt
Ah! Dus jouw vrouw heeft een voorkeur voor kleine P’s en grote RAM’s
rollingstoned zegt
Of ze allemaal een kleine hebben weet ik niet, maar je ziet zie hier regelmatig rijden en het volk dat je ermee ziet zijn voornamelijk louche aannemers en foute glazenwassers…
wimof zegt
Ik kan het niet beamen maar op IQ vlak hellen ze meestal naar de linkerkant.
steephh zegt
Dit weet vast iemand: zijn er ook kleinere auto’s met een hemi V8?
peter_akerboom zegt
Charger of challenger?
allesmetturbo zegt
En chrysler 300c, dodge magnum
shellplc zegt
Als je echt een stuk exclusiever wilt rijden koop je zo’n Ram 2500 die zijn een heel stuk zeldzamer dan een 1500 die je de laatste jaren steeds meer ziet rijden.
William zegt
De heavy duties schijnen veel meer als een vrachtwagen te rijden. Zijn ook vaak duurder, trager en hoger gewicht / verbruik. Wellicht komen ze incl lading vaak al te dicht bij de 3500 kg limiet voor rijbewijs B.
tenaci zegt
Zijn dat nog altijd Cummins zes cilinders? Vooral de eerste (de 12v) klinkt zo lekker. Naast zaken als parachutespringen en zwemmen met haaien staat rijden met een Cummins 12v met handbak ook gewoon op m’n bucketlist.
wimof zegt
of een 3500
William zegt
Gaat nog jaren duren. Levering in de VS staat gepland voor 4e kwartaal 2024 dacht ik. Er is veel interesse, dus de eerste exemplaren zullen pas in 2026 naar de EU komen vrees ik.
Tegen die tijd andere belasting regels, en met range extender sowieso wel BPM.
Een RIVIAN R1T is vermoedelijk sneller te realiseren.
simonbv zegt
Ik lees op de website van Van Leersum Naaldwijk dat ze Official RAM dealer zijn. Op de website van Ruinemans bedrijfswagens zie ik dat ze sinds 2018 official RAM dealer zijn. En volgens mij zijn er nog wel een paar in Nederland.
carspotterjeroen zegt
Is Hedin Automotive in Houten geen officieel RAM dealer?
Gulli zegt
Ik zit alleen maar te wachten op de versie van Alfa Romeo, de Asino ofzo. Prachtig gelijnd Italiaans koetswerk met hoogwaardig leer van binnen, en een graafmachine op de trailer erachter.
Ze zijn nu dankzij Stellantis toch concerngenoten? Komop ff doorpakken Alfa!
Hawkeye72 zegt
De Alfa Lavore zou ook prima naam zijn. Uitstekend idee BTW!
O plaat zegt
Er zijn tal van importeurs die zich officiële ram verdeler mogen noemen. Alle auto’s importeren ze echter zelf en de aanpassingen naar Europese normen ook. Enkel bij GM is het mogelijk om Europese versies te kopen bij GM zelf ondanks er hier geen dealer netwerk is. GM heeft een afdeling in Luxemburg waar Amerikanen in Europese spec worden afgeleverd. Vandaar heeft elke Camaro, Cadillac, corvette en Silverado hier oranje pinkers en geen oranje zijverlichting heeft. Terwijl je dat bij Rams en challengers wel ziet.
Hawkeye72 zegt
Gelukkig is er ook nog goed nieuws!
shellplc zegt
Volgens mij zijn 2500 ram’s niet heavy duty uitgevoerd volgens mij heeft alleen de 3500 dubbele wielen achter.
Wel hebben ze van die oranje lampen op het dak die verplicht zijn bij auto’s die erg breed zijn.
Hoflander zegt
RAM is toch echt voot paupers vind ik. Doe mij dan maar een Ford 150/250. Kwalitatief ook veel beter. Die heb je overigens ook electrisch maar is continue uitverkocht.
Ik zou toch een V8 lpg doen. Geen gedoe met laden, goedkope pick up verzekering en grijs kenteken. Op de Raptor na ook als 6-zitter op grijs kenteken te krijgen.