De RAM 1500 TRX verkoopt als een dolle. Amerikanen lopen maar wat warm voor de pickup met zijn lel van een V8.
Terwijl Nederlanders in hun handen wrijven als een Volkswagen Up! of een Skoda Citigo in de aanbieding is, gaat het er in de Verenigde Staten iets anders aan toe. Amerikanen hebben massaal op de bestelknop geramd (pun intended) toen de nieuwe RAM 1500 TRX met Hellcat-motor werd onthuld.
Prijzen in de Verenigde Staten beginnen bij 71.790 dollar voor de praktische bedrijfswagen pickup met 712 pk. Er komt echter ook een gelimiteerde Launch Edition op de markt met een vanafprijs van 90.315 dollar. Binnen drie uur nadat de orderboeken voor deze variant waren geopend was de 1500 TRX Launch Edition uitverkocht. Er rollen slechts 702 Launch Edition exemplaren van de band.
De 1500 TRX Launch Edition komt onder andere met adaptieve cruise control, rijbaan assistent, een lederen interieur en verwarmde en geventileerde voor- en achterstoelen. Je kunt er nog een aantal opties bovenop aanvinken. Dan passeert de prijs van deze prestigieuze pickup de 100.000 dollar.
Voor kopers die naast de pot hebben gepist is er ook goed nieuws. In de optielijsten kun je zo goed als de spec van een Launch Edition namaken. Je zult alleen wat extra moeten betalen. De reguliere RAM 1500 TRX zal niet in een gelimiteerde oplage worden gemaakt. Uiteindelijk is er dus een RAM 1500 TRX voor een ieder die het zich kan veroorloven.
fanboy zegt
Wat zal zoiets verbruiken? 1 op 5 ofzo?
Dan gebruik je dus net zoveel energie als 10 elektrische Upjes, om de vergelijking van artikel aan te houden.
Zo’n apparaat met een pk of 3 of 400 is wel nuttig, de rest is nutteloos, krijg je toch niet op de “weg” gezet bij het offroaden.
Hubert zegt
1 op 5 is volgens mij best optimistisch.
Als je zoveel pk hebt, wil je ze ook gebruiken.
mopar zegt
@fanboy: Eigenlijk is een 1500 serie pickup zoals deze RAM sowieso niet zo nuttig. Je kan er niet zo heel veel meer mee dan je met een flinke bestelwagen of terreinwagen ook kunt. Pickups worden pas interessant vanaf 3/4 ton oftewel 2500 serie. Dat zijn echte werkpaarden. Dit soort pickups worden daar dikwijls gereden zoals wij hier de X5/GLE/Q7’s rijden. Gewoon als dagelijkse auto waar je heel af en toe eens iets mee meeneemt.
Deze moet het opnemen tegen de Raptor van Ford. Dus een hele snelle terreinwagen waarmee je ook je crossmotor of quad kunt meenemen. RAM had nog niets in de aanbieding dat direct tegen de Raptor kan gaan. Ze hebben de powerwagon maar die is gebaseerd op de 2500 en dus een echte heavy duty machine en dus eigenlijk een klasse hoger dan een F150 Raptor.
fanboy zegt
@mopar: Duidelijk.
Ja wat dat betreft vind ik die 2500 en hoger nuttiger, dan zoiets, waar mensen gewoon lekker in hun 1tje in rond rijden met niks achterin.
Wel zijn het soms betere trekpaarden dan sommige busjes hier.
dutchneon zegt
Dat is helemaal niet belangrijk hoe zuinig het ding is. Een normale 5.7Hemi is ook geen zuinigheidswonder….
die paar liter extra bij de pomp is gewoon fijn als je de smiles per mile laat tellen!
Jantje_555 zegt
maakt toch niet uit, is met LPG dat geen hol kost
jaapiyo zegt
Ah, dus Tesla gaat misschien toch weer winst maken.
jajeroenja zegt
702 pk zegt het filmpje, niet 712.
Loek zegt
@jajeroenja: Amerikaanse hp tegenover Duitse ‘pferdestarke’ waarop wij onze pk baseren. Nihil verschil maar op dit soort getallen scheelt het vaak net 10-15 stuks.
wimof zegt
SAE pk’s is zonder aggregaten, alsof je zo kan rijden.
Jantje_555 zegt
die Hellcats hebben ook op papier 707pk maar bleken op een dyno en in de praktijk vaak rond de 750pk te zitten,
Onehp zegt
Niet zo vreemd dat ze meer V8 willen, de atmo V8 Raptor is langzamer dan een Amarok tdi…
Natuurlijk totaal onzinnig in een stedelijk milieu, in het milieu van het filmpje (en goedkope benzine rond de hoek)… nog altijd maar tenminste leuk ;)
karaya zegt
De langzaamste Raptor die ik kan vinden rijdt rondjes om de Amarok.
Ik weet niet waar jij je cijfers vandaan haalt. Overigens doet een atmosferische Amarok waarschijnlijk 30 seconden over de 0-100.
Ultimora zegt
@karaya: dan heb je de raptor uit het eerste jaar met de 5.4 denk ik even overgeslagen? (0-100 in 8.8) Of was je vergeten dat alle Raptors überhaupt qua topsnelheid begrensd op 171km/h zijn ;-)
Ik vind Raptors net als deze TRX te gek, maar snel is natuurlijk iets wat een auto op verschillende vlakken kan zijn.
karaya zegt
@ultimora
Bestond de Amarok toen al?
Je kan ook een T-Ford erbij slepen.
Ultimora zegt
@karaya: zowel de Amarok als de Raptor zijn er vanaf 2010.
De eerste Raptors waren vooral bruut qua looks, maar hadden het zelfde vermogen als een huis tuin en keuken F-150 en dus eigenlijk niet het vermogen om de looks waar te maken.
De eerste Amaroks waren overigens ook een stuk eenvoudiger dan nu. Dat moet ook gezegd worden.
karaya zegt
@ultimora
Had ook niet verwacht dat die oude Raptors zo langzaam waren.
gelukkig is het probleem opgelost.
Zie ze liever rijden dan een Amarok.
Onehp zegt
@karaya explain this then (vanaf 1:30): https://youtu.be/Bz_twBApgZY
karaya zegt
@Onehp
Ik heb de cijfers van de Raptor Ecoboost bekeken. Die is sowieso (veel) sneller dan de VW.
Die oude V8 moet in de praktijk marginaal sneller zijn dan de VW. Kwestie van de testcijfers opzoeken.
Zo’n popie jopie filmpje bewijst wat mij betreft niet zoveel.
Onehp zegt
@karaya je zou bijna denken dat je op de tenen bent getrapt? Waarom? Rij je zelf met zo’n onding rond?
Mijn punt was enkel dat de janks een snelle V8 willen in hun F150 truck (en geen V6 turbo), en dat de vorige met zijn 420pk niet bijzonder snel was eens je aan het rode licht stond… De lokale loodgieter in zn gechipte Amarok is sneller en daar stond je met je brullende stoere V8… Dan is het geen wonder dat een 710pk versie wat aftrek kan vinden…
karaya zegt
@onehp
Je hebt die 710 pk helemaal niet nodig. De V6 is veel sneller dan de Amarok.
PS Ik rijd m’n hele leven al Alfa
Onehp zegt
@karaya ik heb die F150 helemaal niet nodig, dat is juist. Hatelijk ding (behalve als ie echt als pick-up/vrachtwagen gebruikt wordt ipv penisverlenger).
Als alfa man kan ik je het vergeven dat je het nog niet snapt, maar voor veel über-janks is een V6 een belediging, dat is hun viercilinder, ook al is ie snel. Voor een alfa man is een Busso V6 de hemel… Dat is voor hun dus een V8. Snappie?
dutchneon zegt
Die vergelijking is aardig scheef, daar staat een hele lineup van 2019 tegenover een 2010 Raptor.
Tot 2017 was er nog helemaal geen 6cylinder Amarok!
Als je het eerlijk wilt doen zet er dan een 2017 Raptor naast, die doet 6,8sec naar de 100 en had het rijtje mooi te kakken gezet. De Amarok sjoemeldiesel doet er namelijk 9 sec over
Dutchdriftking zegt
@Onehp bedoel je instap F150 of echt de Raptor? Raptor is namelijk 3.5 V6 welke 0-60mph in 5,5 seconden doet. Een Amarok V6 TDI is een fijn ding, maar heeft met een 0-100 sprint van 7,3 seconden net want minder snelheid. Een Amarok R met de 4.0 TDI (422pk/900nm) zou geniaal zijn.
Onehp zegt
@dutchdriftking Heb het over de V8. De nieuwe V6 ecoboost is sneller maar is geen V8…. Daarom is deze populair, de die-hards wilden een snelle V8. Das ist alles…
Dutchdriftking zegt
@Onehp: En terecht. Bij de Ford GT snap ik deze motor. Hij zal gewoon flink lichter zijn. In een Amerikaanse pick-up met performance label hoort gewoon een V8.
Jantje_555 zegt
dan heb je het over deze Amarok misschien
https://www.youtube.com/watch?v=8NjgxzInu_w
wimof zegt
Ik zal voor België spreken, verbieden die handen , ik kan nergens een reden bedenken waarom je met zo iets asociaal wil rijden, maar laat dat nu het echte probleem zijn.
Iets met een klein pietje en ditto IQ.
Jantje_555 zegt
jij moet helemaal niet voor belgie spreken, wat is het verschil tussen een reden bedenken voor een BMW X7 en een pick up??
Onehp zegt
@jantje_555
Een X7 moet aan allerlei crashtesten voldoen, met ook voetgangersveiligheid. Een F150 moet niks want is letterlijk een vrachtwagen…
Groot verschil dus.