Kijk, de RAM 1500 Revolution zet zoden aan de dijk als je het milieu wil gaan redden.
Het scheelt een beetje per auto of een elektromotor met loodzwaar accupakket ervoor zorgt dat de auto beter of slechter wordt. Voor vinnige hot hatches, roadsters en sportwagens is het niet echt leuker c.q. beter, maar in het geval van de sommige auto’s weer wel. Wat denk je van de elektrische pick-up? Het extra gewicht maakt minder uit en je hebt megaveel koppel. Natuurlijk, dat geluid van zo’n machtige V8 moet je missen, maar toch. Ergens werkt de combinatie erg goed.
Er zijn al een hoop elektrische pick-ups op het moment. De Ford F-150 Lightning, Chevrolet Silverado EV, GMC Hummer EV, Rivian R1T en nu dus ook de RAM 1500 Revolution. Officieel is het nog een concept, maar de auto ziet er op een paar details na, behoorlijk productierijp uit.
Zware werk
Het is een echte pick-up voor het zware werk, compleet met ladderchassis. Het is dus geen Peugeot e-2008 met laadbak. Dit ding is werkelijk enorm groot en met een beetje passen en meten zet je die Peugeot gewoon in de laadbak.
Om even een idee te krijgen, die wielen (ondanks de rubber wangen) zijn 24 inch groot! Nog even terugkomend op dat ladderchassis: dat heeft de elektrische Silverado bijvoorbeeld dus niet.
Het is een concept, dus we hebben nog geen informatie over vermogen, koppel en verbruik. Wel kunnen we zeggen dat de RAM 1500 Revolution voorzien is van twee elektromotoren. Eentje op de vooras, eentje op de achteras. Middels een 800V-systeem is het mogelijk om tot 350 kW te kunnen laden.
Volgens RAM kun je in 10 minuten er zo’n 160 km bij laden. Nu moeten we zeggen dat dergelijke claims niet heel erg veel zeggen. Ook al vind je een 350 kW-lader, dan laad je dat nooit constant. De mogelijkheid tot zeer snel laden is echter aanwezig en dat is altijd mooi.
RAM 1500 Revolution komt eraan
De indeling van de RAM 1500 is net eventjes anders dan normaal het geval is. De neus is voorzien van een Frunk en wat korter dan normaal. Veel aandacht is er ditmaal uitgegaan naar het interieur en de ruimte ervan.
Bijzonder is de opening aan de achterzijde, waardoor je een open gang hebt naar de laadbak vanuit de cabine. We weten nog niet welk doel dit dient, maar het ziet er tof uit.
Kopen? Het productiemodel van deze elektrische bedrijfswagen verwachten we rond 2024 bij de RAM Trucks-dealer. Of de auto naar Nederland komt is niet bekend, maar gezien de enorme aantallen grijze import van de huidige RAM 1500 gaan we ‘m geregeld tegenkomen.
Uiteraard hebben we de eerste bewegende beelden ook al voor je:
Meer lezen? Deze 12 Shelby’s kende je nog niet!
O plaat zegt
Met de boete op piekstroom die we in België hebben even 350kw laden. Ik denk dat een benzine V8 je goedkoper uitkomt.
camber24 zegt
Ik denk niet dat je thuis een snellader zal installeren ;-)
De meeste laadpalen thuis laden 7-11,6 kWh. Nog steeds word je dan genaaid met het capaciteitstarief, maar voor 350 kWh genaaid worden lijkt me wat onrealistisch.
sprankel zegt
Het max is doorgaans 11kW thuis omdat je technisch niet in staat bent om 22kW te geven (let ook even op dat kWh iets anders is)
Als jij 350kW vermogen wilt dan ga je moeten vragen of men even hoogspanning wilt leggen naar je huis, laat ons zeggen dat capaciteitstarief dan nog het minste van je zorgen is, eerder die 2de hypotheek die vermoedelijk nog altijd niet de kosten zal dekken.
Overigens snap ik al het gezeur niet goed, pieken trekken van het net kost geld, vroeger werd die kost uitgesmeerd over iedereen, nu word ze aangerekend aan diegene die ze veroorzaakt. Wat is het probleem eigenlijk?
PunicaOase zegt
Lelijke auto, zoals eigenlijk alle huidige pick-ups, mooi design is natuurlijk ook niet erg belangrijk bij werkpaarden, maar deze is echt wel heel erg lelijk.
rollingstoned zegt
Dit krijg je vanzelf als je een Dacia Spring en een Dodge RAM in de blender gooit…
marh zegt
Dan zeg je “ik vind het lelijk” want ik vind hem namelijk heel mooi. Misschien vind ik jou ook wel heel lelijk maar vind jouw partner jou dan weer heel mooi.
Dutchdriftking zegt
Het zou wel serieus humor zijn als zelfs deze eerder op de markt komt dan de Cybertruck van Tesla.
Edge zegt
Dat zeiden we ook bij de Ford F-150 Lighting. En de Rivian R1T. En de Chevy Silverado EV.
Jantje_555 zegt
oh ja, die cybertruck…wat een klucht is die Musk en zijn Tesla toch
Polo Fun zegt
de koplampen herbergen het merkteken van Dacia.
Dacia, come on you can do it.
ArnoldH zegt
Aaah nee een Dacia neus…. doe mij maar de Ford
Edge zegt
Waar de Silverado EV, R1T en F-150 Lightning niet eens zo gigantisch groot ogen voor het soort auto, lijkt deze RAM echt een meter breder en hoger dan ‘ie waarschijnlijk is. Niet heel geslaagd in dat opzicht.
Hawkeye72 zegt
Ik zou em zo bestellen…. Lekker milieubewust asociaal karren…..🥴
William zegt
Heerlijk bruut apparaat, wat een geweldig ding! Oogt ook veel beter en dynamischer dan de ICE RAM.
ericbmw2000 zegt
Dikke bak! Ik denk dat ik hem in het groen bestel, dan ben ik op twee manieren onderweg met een groen voertuig, dubbele zekerheid tegen bandenleeglopers :-)
Jantje_555 zegt
ik vraag me af of er nog vele een US pick up gaan bestellen, nu het zonder sound van een V8 komt.
En als de actieradius met 3,5T er achter zo belabberd is als bij de Ford F-150 Lightning, dan is het weggegooid geld.