Maar zo’n RAM 1500 met sneeuwschuiver zou het wel kunnen zijn.
Toevallig liep ondergetekende eergisteren tegen een Dodge Ram aan. De auto stond voor mijn deur op de stoep ‘geparkeerd’. Kan gebeuren. Pas als je naast zo’n RAM staat, realiseer je je hoe enorm kolossaal zo’n apparaat is.
RAM
Het is natuurlijk wel de charme van de auto. Als je een RAM (je mag eigenlijk geen Dodge meer zeggen) hebt, is jouw auto altijd groter. Je zit enorm hoog, de V8 gorgelt lekker in het vooronder en tegenwoordig zijn die verkapte bedrijfswagens (eventueel) bijzonder luxe uitgerust. Meestal worden ze ingezet als luxepaard waarmee je af en toe een kar kunt trekken of wat spullen kunt vervoeren.
Helpen
Maar een RAM 1500 kan enorm veel meer. Dat staat gelijk aan een drilboor meenemen voor ouderwets potje Hamertje Tik. Je hebt veel te zwaar gereedschap mee voor hetgeen wat je wil gaan doen. Er is een manier waarop je bijzonder nuttig kunt maken met een RAM 1500. Sterker nog, je helpt er de gehele buurt mee.
Voor volgend seizoen
Het enige nadeel is dat je dit seizoen geen profijt meer van zult hebben ervan. Het gaat namelijk om een heuse sneeuwschuiver. Het is een optie voor de ‘2021’ RAM 1500 modellen. Je moet daarvoor wel even de goede uitvoering kiezen, dus een Tradesman, Laramie of Big Horn. Uiteraard allemaal mét vierwielaandrijving. Qua motoren moet je of kiezen voor de 5.7 Hemi V8 (al dan niet met e-Torque) of de 3.0 V6 diesel.
Held
Zorg dat dat je het ‘Snow Plow Prep Package’ hebt besteld. Dan krijg je een 220V schakelaar, extra beschermingsplaat aan de zijkant (waar je de sneeuw naartoe schuift) en een verwarmde elektrische bedienbare achterruit. Dat paketje kost je 220 dollar, de kosten voor de sneeuwschuiver komen daar nog bovenop. Voor dit seizoen gaat een RAM 1500 met sneeuwschuiver niet veel meer uitmaken, maar als de rayonhoofden weer een keer bij elkaar komen en het gaat sneeuwen: dan ben jij de held van de dag
luxaeterna zegt
Iets voor Homer Simpson.
posthumus zegt
@luxaeterna: Mr. Plow :)
redneckdarian zegt
@posthumus: Dat is toch wel een van mijn favoriete episodes
jpoers zegt
Wat moet je met een verwarmde elektrisch bediende achterruit in een pick-up?
Kvgorp zegt
@jpoers: kun je de strooier achter op goed zien?
slowland zegt
Ja lachen…..
Nou, ik stond vanochtend ‘gewoon’ weer sneeuw te schuiven hiero…..
En $220 is niet duur voor het pakket. Mijn buurman was voor zijn 2004 GMC Sierra 2500 zeker meer kwijt.
gwnbmw zegt
@slowland: 220 dollar is zonder de sneeuwschuif zelf, maar ik vind het inderdaad nog wel meevallen qua prijs
Papageno zegt
Hier in Massachusetts is het zeker wel handig. Veel landscapers (hoveniers) hebben zo’n schuiver klaarliggen. In voorjaar/zomer en herfst verdienen ze geld met bijhouden van de tuinen etc. (gaat geen dag hier voorbij zonder bladblazer herrie in die maanden). In de winter zitten ze zonder werk en worden ze betaald om te sneeuwschuiven. Bij de lokale “townhalls” staan in de herfst de DRIPS (dynamische route informatie paneel systemen, heten hier vast anders maar ik weet de naam nog niet) waarin mensen worden opgeroepen om zich te melden voor “snowduty”. Staat vast een vergoeding tegenover vanuit de staat/county/town.
Maar als je een beetje tuin/oprit hebt moet jezelf een afspraak maken met je landscaper hierover.
(begint een beetje te voelen als een facebook post naar de familie maar ja, ik beschouw jullie ook wel een beetje als de ene autogekke neef/nicht waar je wel een leuk gesprek mee kan hebben) ;-)
appeltaartislekker zegt
@Papageno: leuk verhaal en klinkt als een goede winter. Hier in Nederland is het al bijna zes maanden herfst.
lecomte zegt
@Papageno: Als ik bij familie in de USA ben en het is winter, zie ik dit type voertuigen bijna de hele dag rondrijden naast wat de overheid aan voertuigen heeft rondrijden. Het verbaast mij nog steeds dat je daar in de winter redelijk normaal kunt rijden en in NL bij een beetje vrieskou of sneeuw het halve land ontregeld is.
reactief zegt
Dat is toch logisch. Met de bezetting van ons wegennet is elke afwijking van de normale situatie genoeg om te zorgen dat het vast komt te staan. Heeft niet met onkunde van RWS of bestuurders te maken.
lekbak zegt
@lecomte: een paar jaar geleden hadden we hier twee maanden achter elkaar sneeuw en troep. Na twee weken was er helemaal niks meer aan de hand. In de vs, en alle andere koude landen is het aan het begin en aan het eind van de winter ook een chaos trouwens. Toevallig als de omstandigheden gelijk zijn aan de gemiddelde Nederlandse sneeuwdag.
Maar zeuren is zo lekker makkelijk hè…
slowland zegt
Same here. Kimberley/Canada
In de winter je plow en sand dispenser op je truck en geld verdienen!
rogierio zegt
@Papageno: Like (bij gebrek aan een werkende knop)
ruud1954 zegt
Handig voor de gemiddelde Nederlandse oprit: je zet dat ding voor je oprit en rijdt 10 meter naar voren tot aan je garagedeur ….. En schoon is je oprit (behalve dan die halve meter sneeuw voor de garagedeur). Maar hij zal wel niet voor onze markt bedacht zijn. In Amerika is alles groter ……..; ook opritten.
slowland zegt
Dan moet je die truck IN je garage zetten, dan kun je de sneeuw zo de openbare weg opschuiven :)
Maar je hebt gelijk. Ikzelf heb een driveway van bijna 400 meter, en dan nog het pleintje rond het huis. zo’n 500 vierkante meter. Onze buren hebben vergelijkbaar. In de winter schuiven we gezamelijk sneeuw, ieder op zijn beurt
supercarboy zegt
@slowland: dat is de moeite
lebeaunl zegt
Handig voor mijn oprit ??
towi1989 zegt
Op vrijwel alle pickups kun je een DIN plaat monteren. Dan kun je er allerlei gereedschappen aan koppelen.
puhpuh zegt
“RAM 1500 met sneeuwschuiver is niet nuttig
Maar zo’n RAM 1500 met sneeuwschuiver zou het wel kunnen zijn.”
Wut???