Voor het zitje was wel een beetje pech van een collega nodig, maar Abbring rijdt in de fabrieks-i20 over de Zweedse sneeuw, en daar gaat het om.
Onze landgenoot Kevin Abbring ging vorig jaar nog met Casper in een Peugeot RCZ aan de zwier, maar dit jaar werd hij door Hyundai weggekocht. Binnen het Koreaanse team kreeg Abbring een stek als testcoureur, waarbij het niet onmogelijk is door te groeien tot fabriekscoureur.
Echter, fabrieksrijder Dani Sordo brak met een mountainbike-ongeluk 2 ribben, en dus werd er geschoven met coureurs voor de tweede manche van het WRC: Hayden Paddon neemt plaats in Sordo’s i20 (#8), terwijl Abbring weer naar Paddons auto – van het Hyundai Mobis World Rally Team – doorschuift.
Samen met navigator Sebastian Marshall maakt Abbring in de #20 Hyundai nu Zweden onveilig, en niet geheel onverdienstelijk: in SS5 klokte onze landgenoot een 10e tijd, sneller dan Paddon, die als 14e eindigde. In de totaal-tussenstand staat Abbring voorlopig 19e.
Met dank aan Gallardogt voor de tip!
jrk68 zegt
Zonder geluk vaart niemand wel….
Het feit dat hij daar als testrijder in dienst is zegt al genoeg over zijn kwaliteiten.
Nederland mag trots zijn op zijn topsporters, zeker voor zo’n klein landje blazen ze toch leuk mee.
arii zegt
Juist. WRC begint laatste tijd weer te groeien lijkt het wel. Met allemaal nieuwe programmas waarbij sommige ss’s live worden uitgezonden. Heb gister ook de super special stage gezien die de rally opende.
gallardogt zegt
Vanochtend in de eerste stage had hij even een klein momentje met een sneeuwbank in wat hij noemde ‘mickey mouse’ gedeelte in de laatste split, verder geen schade. Maar Kevin doet het heel goed voor het eerst in de sneeuw.
Op het gezellige live WRC radio worden de coureurs elke keer aan het eind van de stage live een paar vragen gesteld over prestatie en condities:
http://www.wrc.com/live-ticker/live_popup_radio.html
Live split tijden:
http://www.wrc.com/live-ticker/live_popup_radio.html
jonckers zegt
Kevin doet het niet slecht voor zijn eerste keer in de sneeuw. Hij zou normaal een 4-tal rallies rijden in het WRC bij het 2de team van Hyundai. Dat hij nu ook Zweden mag doen is een leuke extra.
Het leuke aan rally is dat er de laatste jaren geïnvesteerd wordt in talent en niet enkel de mannen met geld (zie F1) een zitje bij een fabrieksteam kunnen bemachtigen.
Het beloofd de komende jaren nog een leuke België – Nederland strijd te worden tussen Thierry en Kevin. Allebei top rijders! I weet voor wie ik supporter ;-)
norge zegt
Rally? Zo rijden we allemaal hier in scandinavie…
norge zegt
@norge: Ohja, tof bakkie…
mrrallycross zegt
Goed voor de Nederlandse rallywereld! Die abbering reed toch voor vw?
tupperware zegt
@mrrallycross:
Tot een aantal jaren geleden wel maar een Nederlander is voor hen publicitair niet interessant..
Vorig jaar zat hij bij Peugeot waar hij mede de 208 R5 heeft ontwikkeld.