Hij gaat er naar verwachting wat heftiger uitzien dan het reguliere exemplaar hierboven.
De Hyundai Kona Electric mag met recht de hit van 2018 en 2019 genoemd worden. Met zijn range van 450 km WLTP en zijn gunstige aanschafprijs van net iets meer dan 40.000 euro is het momenteel een uitstekende deal. Qua prestaties is het echter geen uitblinker. 204 pk is voor zijn formaat best een hoop, maar 1.660 kg is hetzelfde verhaal. Een bliksemsnelle sportauto maken is niet het verwachtingspatroon voor de elektrische Hyundai, dus dat kun je de Koreanen moeilijk kwalijk nemen. Dat het anders kan wil de Nieuw-Zeelandse WRC-coureur Hayden Paddon bewijzen.
De kiwi rijdt momenteel met een i20 WRC (de rallyversie van de i20) mee in de rallysport. Dat is ‘gewoon’ een doorsnee rallyauto, maar Paddon wil rally’s gaan rijden in een Kona Electric. Rallyrijden is niet het meest ecologisch verantwoorde om te doen en volgens Paddon moet de sport vooruit denken. Elektrisch rijden is volgens velen nog de toekomst. Eén plus één is twee en de Kona vormt een goede basis voor een elektrische rallyauto. Niet zonder hem even te tweaken.
We weten dat sommige door henzelf bestempelde petrolheads nogal een afkeer hebben tegen deze nieuwe aandrijving, dus naast de al bestaande voor- en nadelen van elektrische auto’s zijn er twee vrij grote voordelen. Nummer één: in samenwerking met Hyundai New Zealand en YES Power krijgt het accupakket een dikke upgrade. Zo kunnen de piekprestaties van de Kona opgevoerd worden tot 600 kW: dat is bijna 820 pk! Bovendien zijn de engineers achter dit project bezig met een manier om elektrisch rijden te combineren met geluid. Het zal geen motorgeluid zijn, hoe ze het wel gaan aanpakken weten we niet precies.
https://www.facebook.com/haydenpaddonwrc/videos/1316302418545647/
Ook wordt er het nodige gedaan aan veiligheid en range. Op volle kracht zou de Kona Electric misschien niet genoeg prik uit de batterijen kunnen toveren, daar wil Paddon wat aan doen. Tevens zou het vervelend zijn als de auto van onderen wordt gepenetreerd door een steen, want dan heb je hem dwars door je accu’s heen. Dat kan vrij snel brand veroorzaken. Optimistisch dus, maar wel een goed idee. De Volkswagen ID.R bewijst immers dat elektrisch angstaanjagend snel kan zijn.
Our EV car will make a lot of noise. Big thanks to our commercial partners Hyundai NZ, YES Power, Canterbury University and Callaghan Innovation for helping make this vision come to life. Stay tuned for more #NZEVRC1 #paddonspack pic.twitter.com/veaE4x33lE
— Hayden Paddon (@HaydenPaddon) August 20, 2019
cossiekiller zegt
Wielen met spaken en kaartjes voor het geluid!
simonferrari zegt
Eerlijk is eerlijk: ik ben voor elektrisch rijden maar zou dit het liefst zo lang mogelijk buiten de autosport houden. Echter ben ik wel heel benieuwd naar een dergelijke rally wagen. Elektrisch rijden zal natuurlijk veel nieuwe manieren van autosport creëren. Zolang en gebulder in de huidige autosport nog maar even aanhoud. ;)
tjorque zegt
@simonferrari: wat mij betreft blijft motorsport op brandstof gewoon bestaan voor de fun en nostalgie
En ontwikkelt de elektrische motorsport zich daarnaast, voor de spin-off naar onze elektrogebakjes…
Gulli zegt
@tjorque: precies, ondanks dat we (nou ja buiten Staphorst om) paarden niet meer voor dagelijks vervoer gebruiken hebben we er nog steeds plezier van en zijn er vele sporten omheen bedacht. Wat mij betreft komen er in de toekomst benzine-reservaten waar we gewoon lekker los mogen gaan
tjorque zegt
@gulli: wat mij betreft komt er binnenkort synthetische brandstof uit zonne-energie waarmee we CO2 neutraal kunnen rijden.
Beetje duurder dan gewone benzine en elektrisch rijden maar wel met de authentieke beleving van aandrijving door explosie.
Voor de goedkoop en massavervoer moet je dan elektrisch rijden.
Maar de leuke ritjes doe je zonder te grote milieu impact wel lekker oldschool!
flutterby zegt
@simonferrari: wat mij betreft wint de beste techniek, zonder dat de regels de ene techniek stimuleren.
frank2b zegt
….. maar de Kona ziet er al zo heftig uit!
flutterby zegt
“Because of the dual motors, can infinitely vary the amount of drive to the front and rear however much it is programmed to, based on your steering angle, throttle position, brake position, yaw sensor, wheel speed sensors, (and) probably more that I’m not even aware of. A Subaru or an Audi or something with one engine driving a normal transmission and center diff cannot do that,” – Wyatt Knox
Dutchdriftking zegt
Geniet van je benzine, zolang dat nog kan. De dagen zijn geteld….
fanboy zegt
Hij zal dan accu en motor compleet moeten vervangen eil hij dat bereiken.
bernoulli zegt
Kona the Barbarian