De elektrische Kona rallyauto moet het WRC dit jaar overslaan, maar kwam toch nog even in actie.
Autosport is langzaam aan het omslaan naar de nieuwe realiteit. Naast de Formule 1 heb je nu de Formule E. Dakar gaat op den duur afgelost worden door Extreme E. In de rallysport wordt mondjesmaat met elektrische auto’s gewerkt, maar in het WRC lijkt het nog niet echt aan de orde. Dat zou kunnen gaan veranderen.
EV rally
Beter voorkomen dan genezen, zo lijkt Nieuw-Zeelandse rallyrijder Hayden Paddon gedacht te hebben. Hij is al een tijdje bezig met een elektrische rallyauto en die is nu af. De basis is de welbekende Hyundai Kona Electric. Paddon werd geholpen door onder meer Hyundai New Zealand en Stohl Advanced Research and Development (STARD). Laatstgenoemde was het brein achter de elektrische rallycross-auto’s voor de Projekt E-klasse. Zij hebben in theorie deze Kona Electric tot een succesvolle rallyauto gemaakt.
Het gaat om een WRC-spec, maar door het coronavirus kon de auto zijn debuut niet meemaken dit jaar. Bovenstaande video is ter compensatie. In WRC-specificatie moet de auto een vergelijkbaar aantal pk leveren als de huidige garde rallyauto’s. Maar voor nu kon er even leuk gedaan worden met een elektrische motor op elk wiel. Dat levert 800 kW op volgens Paddon (tegen Autosport.com): zo’n 1.089 pk!
Alternatief
Paddon gebruikt de elektrische Kona rallyauto ook als statement. WRC is volgens hem niet goed (genoeg) bezig met elektrificatie. Vanaf 2022 worden alle auto’s hybride, wat wel helpt, maar volgens de Nieuw-Zeelander niet genoeg. Het is dan ook het doel om de Kona in te zetten voor de reguliere WRC-topklasse en niet een eigen elektrische rallyklasse te bouwen. Het moet hét bewijs zijn dat de elektrische rallyauto niet onder doet, of misschien wel beter is dan de exemplaren met een benzinemotor. In 2021 wordt een nieuwe poging gedaan om de – ‘gehomologeerde’ – Kona aan de startlijn van het WRC te krijgen. Voor nu mogen we genieten van net geen 1.100 pk.
rob5nismo zegt
Ondanks het imposante vermogen en dat de auto zonder twijfel een raket op wielen is mis ik toch de knetter en turbo plofjes uit de uitlaat. Kijk maar eens een filmpje van Ken Block met de elektrische fiesta of een filmpje van een elektrische drag auto het gaat allemaal rete snel van zijn plek maar je mist het gebulder gewoon
lekkerlinksrijden zegt
@rob5nismo: hele andere beleving
christian85 zegt
@rob5nismo: rallybakken moeten schreeuwen!
fanboy zegt
Ligt er een beetje aan. Sowieso, als je er zelf inzit, is de beleving natuurlijk fantastisch vanwege de enorme acceleratie.
En soms hoor je ook wel de inverters zoemen of wat vertanding zingen, wel een gaaf geluid.
Er in rijden zal nog altijd een fantastische ervaring geven.
JanJansen zegt
Dat dit van een individu moet komen is toch beschamend. Het raggen door natuurgebieden met brandstof auto’s is al tijden niet meer geaccepteerd. Het WRC zou de top moeten zijn van de rally met de modernste techniek en dus mee moeten gaan met zijn tijd. Maar er zitten nogal weinig visionairs in de organisatie.
toniominestrone zegt
@janjansen: een visionair zet niet in op elektrisch, dat is meer iets voor hypocrieten die op deze manier denken de natuur te redden.
willemveenstra zegt
En toen was de Accu leeg. Je rijd wel 200km per dag in de rally met verbinding routes. Dat gaat met dat vermogen en de huidige Accu’s echt niet lukken. En wat weegt dat ding wel niet. Huidige rally auto’s zitten op ca 1200kg.
okdoei zegt
@willemveenstra: 200 km.
Stel je rijdt gemiddeld 50 km/h is dat 4 uur die je nodig hebt.
Stel je hebt 16u voor een wedstrijd heb je nog 12u over om de auto op te laden.
Dit kun je tegelijk doen met de maintenance/repair die nodig is.
Wellicht wat regels die aangepast moeten worden maar het is niet onhaalbaar.
arta zegt
@willemveenstra: tuurlijk wel. Met mn 25kWh doe ik 200km. Stel dat deze 4x zoveel lijst energie verbruikt omdat er hard wordt gereden op een deel van de route, dan moet er 100kWh accu in.
Indien er na een stage geladen mag worden zou je met een 50kWh al een eind moeten komen.
Zal wel leuk zijn om te programmeren zo’n bak. Torque vectoring krijgt hele nieuwe mogelijkheden.
nissanfairladyz zegt
Je hebt gelijk dat ze stukken zwaarder zijn. Maar weet je ook wat Torque vectoring is? Zoek maar op. Als een EV individuele motors heeft op elke wiel kun je ful torque vectoring toepassen. Dit heeft juist in de rally enorme voordelen.
willemveenstra zegt
Ok wat gaat het gewicht worden. Ze wegen nu 1200kg. Veel meer moet het niet worden.
futse zegt
@willemveenstra: Waarom niet?
soundgarden zegt
Maar ff, dit word dus ook de toekomst van de WRX?? Man wat jammer.. 6 van die bakken die volaan in de limiter staan te poppen en dan gaan blijft magisch. Ik meen ruim 600pk uit 2 liter turbo blokjes toch? Man wat mooi