Wat een spanning gisteren in Sao Paolo. In de laatste 300 meter wordt een compleet Formule 1-seizoen bepaald. Uiteindelijk was het Lewis Hamilton die er met het kampioenschap vandoor mocht gaan. Hij is hiermee de jongste en tevens eerste zwart gekleurde Formule 1-coureur met een WK-titel op zijn naam. In een zeer regenachtig Japan gebeurde echter hele andere dingen. Daar sleepte Sebastien Loeb z’n vijfde (!) wereldtitel in het World Rally Championship (WRC) op rij in de wacht!
Dit is des te uitzondelijker als je je realiseert dat Loeb maar zes volledige seizoenen meedraait. Loeb heeft met z’n vijf WK-titels ook het record WK-titels op rij op z’n naam staan. Het vorige record stond op naam van Tommi Makinen die van 1996 t/m 1999 heer en meester was.
Loeb zelf vindt het allemaal niet superbijzonder:
“I cannot say whether this year’s title is any finer than the others. I will always have special memories of our first crown and I don’t want to give the impression that winning is something you get accustomed to; it’s just that each title feels different.”
Het WRC-seizoen is nog niet geheel afgelopen. Van 5 t/m 7 december wordt de laatste rally in Wales verreden. (bron (&foto): wrc.com)
Hieronder (iets van) een compilatie van het seizoen 2008:
The Netherlands For Sure zegt
Sebastiaan Loeb heeft enorm veel talent, met Daniel Elena als navi, zijn ze bijna onverslaanbaar, het kan wel eens minder lekker lopen, maar zij blijven rijden, tenzij het niet anders kan. Sebas en Daniel gefeliciteerd.
babbaloerie zegt
Wanneer komt Sebastien Loeb Rally uit op de Playstation?
dotternetta zegt
Rally is zo geweldig om te zien! Ik wou dat het vaker en mooier op tv kwam, f1 stijl bvb. Het betere glij- en springwerk geeft veel mooiere tv dan de f1-bolides die aan de grond gelijmd lijken en hun standaard lijnen rijden.
Mb zegt
Filmpje lijkt me niet uit 2008 hoor. Waarom is de Impreza dan nog steeds het vorige model?
chrizzzie zegt
Mb is het niet zo dat de huidige Impreza pas halverwege het seizoen is ingevoerd?
herke zegt
heeft citroen weer iets gepresteerd en daar word weer niks over verteld:P
Citrofiel zegt
Maar het was natuurlijk niet mogelijk zonder de superieure wagen van Citroën. ;)
@ herke; Precies!
Citrofiel zegt
@ herke; Maar dat zal trouwens wel zijn omdat de constructeurstitel nog onbepaald is. Zowel Ford als Citroën kunnen die nog winnen.
Jan C. zegt
Het probleem met rally is dat er niet genoeg rijders echt topniveau zijn. In de tijd van Makinnen (nog niet zo lang geleden dus) was er een McRae, en de (bijna) vergeten held Burns en Gronholm. Ook lijkt het voor mij alsof er toen meer concurrentie tussen de merken was, en niet een Ford/Citroen kampioenschap.
herke zegt
@ citrofiel; ah oke! waneer is die bekend dan?
Citrofiel zegt
@ herke; Na de volgende (laatste) race, in Wales. Die is van 5-7 december. Op de homepage van http://www.wrc.com/ vind je de stand. Citroën is nog niet genoeg uitgelopen van Ford om nu al zeker te zijn van de titel, maar het is wel waarschijnlijk.
gogogomagazine.com zegt
Gaap..
Timmy zegt
Volgens mij vind je toch in het wrc veel rijders die pak beter overweg kunnen met een auto dan in de andere sporten. Alle ja dat is dan toch mijn mening.
Die jongens knallen tegen bizare snelheden over alle ondergronden. Niet alleen tarmac maar ook sneeuw, gravel, gras, water … Ze gaan in het midden of net voor een bocht de lucht in, draaien daar hun wielen al de juiste richting uit, rommele wat met de transmissie, landen en gaan er als een raket van door.
Als er dan weer ergens aan een haarspeldbocht belachelijk veel volk staat te kijken en ze kunnen niet meer winnen of staan genoeg voor gaan ze niet voor de snelle manier maar de spectaculaier manier om er door te gaan.
Als ze het voetwerk laten zien zijn het net drifters. Met links remmen en ondertussen met rechts gas geven. Echt mooi om te zien.
ju zegt
Slechts één ding op te zeggen: “driving God”.
Zet Loeb tegen Hamilton in op een illegale straatrace en je kent de winnaar al.
Jan C. zegt
@ju: Het publiek?
evo zegt
“Maar dat zal trouwens wel zijn omdat de constructeurstitel nog onbepaald is. Zowel Ford als Citroën kunnen die nog winnen.”
@Citrofiel; uhm, jaaa, daarom heb ik Citroën expliciet niet vermeld…
Citrofiel zegt
@ evo; Ik ben hier al zo lang aanwezig, dat ik je gedachtengang kan raden… Goed hè! :P
J. Stienstra zegt
Loeb moet ‘gewoon’ zorgen dat ie Wales ook wint dan heeft Citroën de constructeurstitel ook binnen.. Verbreekt ie trouwens ook z’n eigen record qua aantal overwinningen in één seizoen =)
Is er trouwens al iets bekend over wat Citroën gaat doen met het WRC? Tijdje terug waren er nl. geruchten dat ze wilden overstappen naar een andere tak van autosport; DTM, WTCC, o.i.d.
EnRiCo zegt
mooie auto mooie winst, french cars rule the corners
Sjonnie Kroket zegt
@ J.Stienstra
PSA heeft inderdaad plannen met de 908RC v12 hdi de concurrent van de Audi R8 TDI
Michaël zegt
Loeb is inderdaad een fenomeen, maar Citroën maakt ook supersterke rallyauto’s.
Vroeger was de Subaru een tank als het ging om zware proeven zoals Kenia enzo, de laatste jaren heeft Citroën de fakkel overgenomen als sterkste en betrouwbaarste auto.