We gaan terug naar de jaren ’90, op zoek naar de leukste rallyauto voor op de straat!
Dat we allemaal elektrisch zullen gaan, staan min of meer wel vast. Dat het nog wel eventjes gaat duren voordat alles helemaal elektrisch is, staat vast. Er is nog een heel wagenpark dat nog niet elektrisch is.
Voor Jochem maakt het niet uit, hij heeft namelijk drie auto’s voor de deur staan: elektrisch, hybride én benzine. De I-Pace rijdt hij op de zaak en de Pacific is de gezins-vakantie auto. Als funauto heeft Jochem een keurige BMW M3 Sedan. Hij heeft ze allemaal gehad, een E30 (‘nooit weg moeten doen’), E36 (2x), E46 (3x) en nu dus een E90.
Ondanks dat de M3 volgens Jochem een steengoede auto is, zit hij met een dingetje. De auto is ‘m toch te serieus. Pas boven de 200 kan de auto lekker loslopen en de auto is eigenlijk te zwaar om lekker mee te boenderen. Onlangs reed hij met een kennis van ‘m mee in een Lancer Evolution en toen wist hij het: dat is pas leuk. De topsnelheid is niet hoog, maar je moet werken, er is veel snelheidssensatie en je kan er op openbare weg nog lekker mee sturen.
Daarbij wil hij nu weleens een auto waar hij geen geld op verliest. Ondanks dat M3’s in waarde toenemen, heeft Jochem het talent om ‘m telkens op het verkeerde moment te verkopen. Kortom, Jochem wil een rallyauto voor de straat. Maar welke moet hij kopen? En welke uitvoering? Of wij ‘m konden helpen met wat advies. Maar dat doen we maar al te graag!
De wensen en eisen voor een rallyauto voor de straat kun je in onderstaande tabel lezen:
Huidige auto(‘s) | Jaguar I-Pace Chrysler Pacifica, BMW M3 (E90) |
Koop / lease: | Koop |
Budget | Om en nabij de 50.000 euro, mag meer als het bijzonder is, mag zeker minder als het kan |
Jaarkilometrage | Een paar tochten door Duitsland, Alpen. Max 5K denk ik. |
Brandstof | Benzine, uiteraard |
Reden aanschaf andere auto | M3 is te serieus, zoek iets met fun |
Gezinssamenstelling | Dat maakt niet uit, voor hen is er een Pacifica! |
Voorkeursmodellen | Escort RS Cosworth, Lancer Evo |
No-go | Moderne auto’s, zware auto’s |
Mitsubishi Lancer Evolution VI GSR Tommi Makinen Edition (CP9A)
€ 55.000
2000
105.000 km
In Nederland zijn de Lancer Evo V, Evo VI en VII mondjesmaat geleverd. De Lancer Evo VIII kon je gewoon bij elke dealer kopen. Onze tip, ga voor de beste ‘VI’ die je kunt vinden. Dat is de meest heftige rallyspecial van Mitsubishi. De 4G63-motor is goed voor 280 pk, alhoewel meer met gemak mogelijk is. Dat is overigens niet nodig, ook standaard is het een heel erg snelle auto. Je hebt niet de Skyline-sensatie, dat de motor maar voor de helft meedoet. De wegligging is het meest bijzonder, zeker met de besturing en de Active Yaw Control. Deze auto is een terriër op steroïden, hij laat niet los.
Het interieur is niet bijzonder, maar dat was ook niet de bedoeling. De Tommi Makinen Edition wordt soms als Evo 6.5 aangeduid en dat is logisch, want het model wijkt best wel af van de gewone VI. De GSR is de versie met AYC en het ‘luxe’ interieur, de ‘RS’ is écht kaal en een perfecte basis voor tuning- of competitiedoeleinden. Een TME in het rood gaat je niet lukken, maar ze zijn er ook in het grijs, wit, blauw of zwart geweest.
Lees hier de special van de Mitsubishi Lancer Evolution VI GSR Tommi Makinen Edition!
Subaru Impreza WRX STI (GDB)
€ 45.900
2002
110.000 km
Zeg je Lancer Evo, zeg je Impreza. Als je gaat voor een Impreza, kun je twee kanten op: import en EU-modellen. De imports zijn leuker, maar daar moet je heel erg voorzichtig zijn (in verband met tuning, schade, competitie). EU-modellen zijn saaier, maar wel beduidend meer waar voor je geld. Plus het voordeel dat het stuur aan de goede kant zit. De Impreza GT Turbo moet je overslaan. Die is leuk, maar het kan leuker. De STI modellen kwamen in 2001 op de markt. De eerste (Blob-Eye) is niet moeders mooiste. De GH moet je hebben, die is tussen 2002 en 2004 geleverd. Die heeft nog de boxermotor met de ongelijke inlaatkanalen, en dus die heerlijke boxerroffel.
Om te rijden is een Impreza minder scherp dan een Lancer. De besturing is gevoellozer en minder precies. Maar de motor maakt qua geluid heel erg veel goed. Ook handig, de Impreza is behoorlijk betrouwbaar (check hier ons Impreza aankoopadvies) en in Nederland geleverd. Onderhoud en onderdelen zijn nog makkelijk te regelen. Mocht je de ultieme Impreza zoeken, dan heb je het stuur aan de rechterkant zitten: een 22B gaat niet lukken in het budget, maar een WRX STI Type R Version VI of WRX STI Spec C Type RA wel.
Ford Escort RS Cosworth Wolf Racing
€ 51.450
1993
140.000 km
Een rallyauto voor de straat hoeft niet eens per se een Japanner te zijn. Het helpt wel, uiteraard. De Ford Escort RS Cosworth is bijvoorbeeld zo’n auto. Het is een van de gaafste rallyauto’s aller tijden. Het leuke is, stiekem is het helemaal geen Escort. In technisch opzicht is het eigenlijk een Sierra RS Cosworth. Waar de Escort van deze generatie een eenvoudig viercilinder overdwars heeft liggen met voorwielaandrijving, heeft de Escort RS Cosworth een compleet andere layout.
De motor is in lengte geplaatst én de auto is in eerste instantie achterwielaangedreven. Het resutlaat is een van de heftigste en coolste Fords aller tijden. Wij vonden een exemplaar met wat after market spulletjes van Wolf Racing. Dat hoeft zeker niet verkeerd te zijn, die blokken kunnen met gemak 400-500 pk aan, dus 300 pk gaat zeker goedkomen. Sowieso ‘voelde’ de Escort RS Cosworth altijd sterker aan dan de specs deden geloven.
Nissan Sunny GTI-R (EGNN14)
€ 32.500
1992
165.000 km
Uiteraard hebben we ook een outsider voor je. Wat dacht je van de Nissan Sunny GTI-R? Die auto is pas écht onbekend. Van een afstandje is het een oude zakjapanner met een iets te grote vleugel. Van dichtbij heb je een van de meest overontwikkelde motoren (de SR20DET) met minimaal 220 pk. Met een paar modificaties is 400 ook mogelijk, maar dat is misschien overkill. De Nissan Sunny GTI-R is vooral heel erg een sleeper. niemand heeft door dat je in iets bijzonders rijdt. Rijdt de auto dan bijzonder?
Op zich wel, het is en blijft een homologatiespecial. Alleen is het niet een Evo qua beleving. Het voordeel is dat je dat ook terugziet in de prijs, want ze zijn ook aanzienlijk goedkoper. Ook het feit dat de rallyversie erg matig was qua succes helpt niet echt mee voor de auto. Maar als je niets leuker vindt dan mensen te verrassen met een zeer snel koekblik, kijk eens naar de Sunny GTI-R.
Lees hier onze Nissan GTi-R Special!
Toyota Celica GT-Four (ST205)
€ 34.500
1994
125.000 km
Het grote nadeel van de bovenstaande Sunny is dat ‘ie iets te ingetogen is. Daar heb je met de Toyota Celica GT-Four geen last van. Maar toch, ook deze rallyauto voor de straat sneeuwt een beetje onder bij de Impreza’s en Lancers die de jaren ’90 en ’00 domineerden. De Celica heeft als grote voordeel, dat het een coupé is. Dat geeft het model al aanzienlijk meer sjeu. Natuurlijk, het is iets minder praktisch, maar je gezin vervoeren in een Evo kan strikt genomen wel, maar het is niet aardig.
Ook hier heb je te maken met een bijzonder AWD-systeem en een motor die met gemak zijn vermogen levert. Om te rijden is de Celica eveneens spectaculair. Niet zo scherp als een Lancer Evo, maar weinig auto’s kunnen zich daarmee meten. Wel zit er een leuk verhaal aan vast (ze worden kampioen door vals te spelen). Ook zijn de auto’s gewoon in Europa en Nederland geleverd.
Meer lezen? Check hier onze Toyota Celica GT-Four special!
Overigens, als je iets meer zekerheid zoekt, je kunt ook een GR Yaris importeren…. (of op Marktplaats zoeken). Let wel op dat het performance pakket aawezig is. En je moet genoegen nemen met een driecilinder bromtol die veel te effectief presteert.
Check hier de rijtest met de Toyota GR Yaris!
Audi ur-quattro (Typ 85)
€ 55.500
1986
170.000 km
Waarom niet gewoon meteen de originele rallyauto voor de straat? De Audi ur-quattro is een rijdende legende. Het is de eerste rallyauto waarbij vierwielaandrijving werd toegepast en met groot succes. Daarbij is het ook nog altijd een van de coolste Audi’s ooit. We zijn nu 35 jaar verder en 200 pk stelt niet heel erg veel meer voor. Maar omdat het een beetje onbehouwen auto is, is het wel leuk.
Die motor kent een behoorlijk turbogat en het gewicht van de motor zit voor de vooras. Je moet deze auto over de klink jagen om het beste eruit te halen. Het is absoluut niet de snelste auto, maar wel heel erg vermakelijk. Van de auto’s in dit lijstje klinkt de Audi verreweg het beste, die vijfcilinder is echt geweldig. Het is nog een vies roggelende vijfpitter, niet zoals die wat lijzig klinkende RS3.
Lees hier alles over de Audi quattro!
Lancia Delta Integrale Evoluzione (831)
€ 59.995
1992
140.000 km
Laten we er niet omheen draaien, dít is de auto die we allemaal willen hebben als we denken aan een rallyauto voor de straat. Alles klopt namelijk aan deze auto. Ten eerste is het een van de meest succesvolle auto in de motorsport ooit gebouwd. Maar liefst vijf jaar achter elkaar werd de wereltitel binnengehaald. Zelfs Lewis Hamilton zou hiermee kampioen worden! Daarnaast heeft de Delta een bepaalde ‘magie’. Die stuurinstallatie bijvoorbeeld, dat is bijna zoals een kart qua feedback en gevoel. De motor is ‘maar’ een viercilinder, maar klinkt hemels en wordt alleen maar beter als je ‘m meer en meer op de staart trapt.
Qua uiterlijk is het misschien wel de mooiste rallyauto ooit gebouwd met de verbrede wielkasten. Nadelen? De betrouwbaarheid was destijds echt een dingetje, maar de auto’s zijn nu op een leeftijd dat liefde, onderhoud en aandacht belangrijker zijn dan kilometerstand en land van herkomst. In het budget kun je bij lange na niet kiezen uit de mooiste exemplaren voor weinig geld, dus zijn al onbetaalbaar geworden.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
HFdude80 zegt
Mn eerste auto in 98 was een Integrale (geen evo) uit 1990. Voor een appel en een ei gekocht, nu zoveel spijt van dat ik haar weggedaan heb. Fantastische rijervaring!
maferick74 zegt
@hfdude80: oke
pindakoning zegt
@maferick74: ? Zo kan je elke reactie in een lullig daglicht zetten
vetnek zegt
@pindakoning: oke
hans75 zegt
Ik kijk al jaren geen rallysport meer.. eigenlijk alleen maar omdat al die rallydingen zo lelijk zijn.. het is als miss holland verkiezing voor lelijkers… boeiend dat je dan hard kunt… ik ben nogal visueel ingesteld, zeg maar.. een Impreza of Lancer is als sex met een 90-jarige obese oma… wellicht kan ze je met het licht uit, zonder kunstgebit goed verwennen… maar ik sla toch liever over..
Gelukkig zijn er Lancias… De delta integrale de mooiste rallyauto noemen? niet als je de Stratos en Montecarlo kent.. maar die zijn nog onbereikbaarder…
thjvanvlerken zegt
@hans75: naja racen gaat toch om snelheid… visueel ingesteld moet je daar niet doen.
baserati zegt
@hans75: of een 037
camber24 zegt
Gaaf segment, maar jemig wat een geld. Ruim 32K voor een Nissan Sunny! En ik begrijp de wens, maar van een M3 naar een Sunny, dat voelt toch echt heel verkeerd aan. Wat mij betreft kan je met je voorgeschiedenis dan alleen de Impreza, Lancer, of Delta verantwoorden.
rolov zegt
@camber24: née geen sunny maar een sunny gti-R
pitapita zegt
Ik dacht meteen aan een GR Yaris. Nieuw, betrouwbaar en helaas al zo goed als uitverkocht.
Anders eventueel een Focus 2.3 RS, Mini JCW.
O plaat zegt
Nieuw was een no go hier.
berlinetta zegt
Ik denk dat dit wel het leukste Autoblog Advies is wat ik in al die jaren heb gezien. Wat een speelgoed. Mijn keuze zou de Scooby zijn. Die roffel uit de uitlaat is heerlijk.
kniesoor zegt
Ik heb een Sierra Cosworth 4×4 gereden, één uit 1990. Vond het een geweldig apparaat. Maar de ontwikkelingen gingen snel in die tijd, een Lancer EVO VI is vast een stevig stukkie scherper. Dat lijkt me de beste keuze uit de hier aangedragen suggesties. Of toch die Yaris GR, lijkt me ook een fantastisch ding.
deepep zegt
Staat een leuke wrx sti bug eye tekoop en een leuke rally sti da jdm LHD blob eye in Italië…
Reken maar dat die wagens met de onderstel upgrades die erop zitten goed de bocht doorkomen.
DaveB zegt
@deepep: wat voor iets waar?
deepep zegt
@DaveB
Autoscout!
JW zegt
KTM XBOW RR
JW zegt
Donkervoort s8
oppression5 zegt
Mijn ervaring is met een EVO V RS (vorige auto) die ik zo”n 3 jaar had.
Sturen als een kart ( RS heeft een korter stuurhuis dan V GSR en VI GSR en RS2) en korte schakelwegen.
Je kan 3 soorten bak/diff-vehoudingen krijgen: “lange bakverh./lang diff.” , “korte bakverh./lang diff.” en “korte bakverh./kort diff.” en die laatste werd standaard geleverd op de RS; de mijne was echter een “lang/lang” versie,hoewel dat “lang” relatief is ,want ook bij de langste verhoudingen, rijdt hij bij 3000 toeren in z’n 5 nog slechts zo’n 103. km/u (GPS).
Motor staat bekend als zeer degelijk en kan makkelijk 360 pk aan, hoewel 280 pk al behoorlijk gaat.
Bij de V en de VI kan het gebeuren dat het wastegate-stangetje vast gaat zitten door corrosie als gevolg van invallende regen (turbo en hitteschild bevinden zich achter de radiateur onder ventilatieroosters in de motorkap),met als gevolg weinig turbodruk of een te hoge turbodruk (fuelcut boven de 1,3 bar bij standaard ECU).
Er was hier een gemodificeerd stangetje voor.
Let ook (bij de V) op de vulbuis van de benzine in de wielkast rechtsachter –> roest!!
Verder weinig roest ,scheelt ook dat de motorkap en de voorste spatborden van aluminium zijn.
por100 zegt
Even een dikke + voor jouw nuttige bijdrage: thx
shalomleon zegt
@oppression5: ik heb momenteel een VII, stock motor, als gezinsauto. Wat ik begreep is vanaf de VII het blok sterker. De “oudere” hebben last van crank walk. Mijne heeft echt een bijzonder trillingsvrije loop en over de wastegate stang… daar zijn oplossingen voor. Ik heb een oem lamellen rooster van Ralliart eronder geplaatst. Ziet er oke uit en past perfect. Over het rijden niets meer dan lof, hij nodigt enorm uit om hard te gaan. Korte bochtige weggetjes is hij echt in zijn element. Voordeel van dit model is de 7, 8 en 9 zijn grotendeels uitwisselbaar in onderdelen. Je kan dus met oem spul upgraden en de aftermarket is giga. Poly bushings echt overal, goed verkrijgbaar en niet eens gek duur. Schroefset in hardheid verstelbaar echt een aanrader ook. Voor sommigen een nadaal, voor mij een voordeel: ik heb de tiptronic automaat. Wat een ervaring is dat zeg. Deze bakken zijn zelf lerend, als hij het gewenste schakelpatroon heeft geleerd kun je met de hand echt niet tegenop roeren
oppression5 zegt
@shalomleon; Van de I tot en met de IV konden er problemen optreden met “crank walk” ; vanaf de V en hoger was daar geen probleem meer mee.
Ralliart heeft/had inderdaad meerdere leuke en nuttige goodies voor de EVO’s ; ik heb er nog een leuke jas van uit de UK, inclusief bougie-merken en dergelijke.
Een VII en hoger zal ook zeker een mooie rijbeleving zijn ,dat geloof ik wel.
Alleen de X vind ik qua gewicht/specs en ontwerp een tegenvallende auto
Ik weet niet of Mark Verhoeven ( EMS ) nog werkzaam is in de Subaru/EVO-wereld, maar die kent die blokken ook goed en wellicht ken je het forum van Lancerregister ( UK ) wel ,maar anders moet je daar maar eens een kijkje nemen; veel info daar.
Henkie zegt
Voor mij de Subaru of de Evo. De rest (behalve de Yaris) is toch wat oud. Was het trouwens niet de ongelijke uitlaatspruitstukken die zorgde voor de lekkere boxer roffel? Als je namelijk een ander uitlaat spruitstuk deed monteren was je de roffel kwijt.
Een kwaal bij de Subaru zijn de koppakkingen en zorg voor een 6 bak. maar die was al standaard geloof ik bij het getoonde model. En kijk goed in de veerkokers achter. Die rotten weg waar je bij staat.
posthumus zegt
In plaats van de Delta zou je ook kunnen kijken naar een Alfa 155 Q4. Technisch nagenoeg identiek en met dit budget kan je de allermooiste versie ook wel vinden (misschien zelfs twee).
Dutchdriftking zegt
@posthumus: al is het maar om naar te kijken!
maferick74 zegt
Misschien een Toyota corolla wrc? Of kijk eens op de site van rallycarsforsale.net
mc96 zegt
Waarom gaat ie niet gewoon weer op zoek naar een e30 M3. Gaat wellicht iets meer kosten, maar dan heb je ook iets. De M3 heeft op het circuit furore gemaakt en is ook als rallyauto ingezet. Europees, maar ook in ons eigen land. Ik kan me nog goed de spectaculaire rijstijl van John Bosch herinneren in een M3 in Rothmans kleuren. De M3 is ook een stuk mooier dan de suggesties in het artikel.
rolov zegt
@mc96: die koop je niet voor 50k en ook niet voor 70k
mc96 zegt
@rolov: er staat er 1 te koop voor € 53 K en 1 voor 58 K op autoscout…
rolov zegt
@mc96: …. Dan heb je een slechte…. Wil je er nog meer geld in stoppen?
pitapita zegt
Misschien is een Mercedes 190E 2.3-16V ook wel wat als het echt klassiek mag. De 2.5-16 EVO1 en 2 zijn in ieder geval onbetaalbaar.
peurst zegt
Boxster S981
Clio v6 rs
Mini GR
Lancer Evo
Lotus Elise 111R
Focus RS
BMW 1M/M2
Yaris GR
Megane R26-R
flyerbunch zegt
Lancia Delta Integrale EVO Martini 5 is een van de leukste auto’s die ik heb gereden. Had hem beter bijgehouden.. Bommetje!
ukbob zegt
Wil je echt werken in een straat auto zul je denk ik voor een ouder model moeten gaan (jaartje of 15 a 25 terug) of voor iets kleins met veel vermogen moeten kiezen.
Dan kom je wat mij betreft op auto’s als een mooie klassieke Alfa, een Mini (1e of 2e generatie van de bmw mini’s) met veel power (S of GP) of iets als een oudere Porsche ofzo.
rolov zegt
Een escort cossie wordt alleen maar meer waard. Die zou ik doen.
Joris24 zegt
Denk dat alles meer waard wordt, maar er gaat ook gewoon mee gereden worden dus dan is het al minder interessant als beleggingsobject.
rolov zegt
@Joris24: dat valt mee. De cossie is geen Italiaanse auto die elke dag onderhoud nodig heeft. En geloof me ik zou echt liever de delta willen maar die zou meer in de schuur staan dan de cossie
Dakhaas zegt
De Urtyp natuurlijk. Toen Audi nog cool was. Heb een non turbo 5-cilinder versie gehad, wat een feest (en geluid!!!). En ziet er ook gewoon dik en onverwoestbaar uit.
Joris24 zegt
Ja fantastisch, heb een 90 B3 quattro met 2.3 10V en een 80 B4 quattro met 2.2 20VT met 400+ PK op kenteken, allebei helemaal gereviseerd en opnieuw gespoten, die dingen gaan nooit meer weg :)
kennone zegt
Met mijn 19e een 14 jaar terug nog een Evo III gekocht voor (geen grap) €3000,-! Daarmee reed ik de nieuwe Carrera 4S van de buurman gewoon mee zoek! Ben wel benieuwd wat de prijzen van oer EVO’s voort doen.
RiKe zegt
Ik heb nog een 2008 Impreza STI hatchback executive te koop staan. In het blauw. Vraagprijs €21.000. Aardig verschil met de uiterste prijs voor een goede auto!
Joris24 zegt
Ik heb nog een audi 80 quattro 2.2 20VT met 400+ PK (op kenteken), het bouwen (incl spuiten, bekleding, internals, alle onderdelen als turbo / waterkoeler / intercooler groter en versterkt) van dat ding heeft ongeveer zoiets gekost. Dus als je wat tijd en geld over hebt, kun je ook zelf aan de slag. Die 20VT blokken zijn onverwoestbaar en er is een hoop voor te krijgen en over te vinden. 6bak, airco, cruise control, het is wat stug geveerd maar je lacht je rot.
pignon zegt
Dit is echt een leuke adviesaanvraag. Uit het rijtje de Lancia, zonder twijfel. En als je dan toch een beetje twijfelt. . . . Een nieuwe Alpine A110. Betrouwbaar en veilig. Daar valt ook wat voor te zeggen.
retsok zegt
Als je een leuke lichte auto wil voor de beleving dan zou ik op zoek gaan naar een nette honda integra type r(dc2). Daar kun je heerlijk mee voluit rijden, fantastisch motorgeluid met 8500rpm en lekker lichtvoetig. Leuk voor de snelheidsbeleving. De eerder hierboven geopperde lotus elise 111r is ook een mooie optie. Beide geen rally-auto’s alleen :)
retsok zegt
@retsok: uit het rijtje trouwens de mitsubishi!
larini zegt
Je kunt ook gewoon een heleboel Cinquecento Sportings kopen (wel in het geel natuurlijk). Rijd als een kart en heeft rally historie.
Dutchdriftking zegt
@larini: heb ik gehad. Ze zijn zo bizar traag! Tuurlijk met genoeg mods zijn ze best leuk maar toch..
cossiekiller zegt
Ik zou voor een Escort Cosworth gaan, of een Evo 7 of Evo 9.
Heb met ze allemaal bijna gereden. Een licht gekietelde Nissan Sunny gtir met 300pk is hilarisch snel.
Een Impreza rijdt het comfortabelst en heeft het mooiste geluid.
Een Evo lijkt echt op rails te rijden en is daardoor ook wel knijterhard in de vering. Zelfs met 17″ eronder wil je je familie niet meenemen voor een rit van meer dan een uur.
Een GT-four stelt teleur naast een Impreza of Evo.
Een Delta is iets te exotisch en te snel stuk. Ook geen auto om mee grote trippen te doen.
Laat weten wat het geworden is!
ouwedibbes83 zegt
@cossiekiller: jij hebt je denk ik goed verplaatst in de aanvrager en het geschetste gebruik van de wagen. Ik dacht nog, mss omdat ik wat verwend ben, zou je op dat soort trips willen rijden in een auto zonder airco?
Hij is ondertussen met z’n M3’s door de jaren heen wel aan aardig wat luxe gewend geraakt. Die opties uit de 80’s en 90’s zijn dan wss een stuk meer Spartaans. Is dat wel waar hij blij van wordt met z’n beoogde gebruik (tochten door t buitenland)?
De Scooby spreekt mij het meest aan, vooral door t onderscheidende boxer geluid en de iconische blauwe uitvoering met de gouden velgen. Als je dat ziet en hoort rijden, denk ik aan een rallyauto voor op de straat.
S zegt
Zou ik niet over hoeven na te denken. De Lancia Delta Integrale maar dan wel een EVO2 !!
Dutchdriftking zegt
Ik heb hem gevonden gok ik. Het mag een imitatie zijn, veel beter gaat een rally auto met kenteken niet worden: Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden.
https://www.autoscout24.nl/aanbod/audi-quattro-rallye-sport-s1-umbau-replica-20vt-benzine-wit-6524b486-da34-42d1-9a7b-d265b9ed1a96?utm_source=android-share
Kilometerstand: 999.999 km
Bouwjaar: 05/1985
Verkoopprijs: € 49.500,-
frederik zegt
Ok, dus het probleem is dat de E90 M3 alleen leuk is als je te snel gaat. Heel herkenbaar. Je hebt dus een oudere auto nodig met minder vermogen. Voor €60.000 kun je nog wel een 911 3.2 Carrera vinden, die is zeker al leuk bij normale snelheden. Of toch verder terug in de BMW-generaties, maar die heb je allemaal al gehad.
Ook een idee is om eens naar een 996 te kijken. Veel goedkoper dan de opties die hier genoemd zijn en ze lijden ook een beetje aan bovengenoemd probleem (te snel te hard) maar voelen ook nog steeds heel analoog. Van mensen die beide gehad hebben hoor ik dat ze de 996 veel bijzonderder vinden dan een recente M3.
tvr1974 zegt
Als er een “fun” auto gezocht wordt zou ik toch even bij Ford gaan kijken. De laatste RS met mountune package. Veel meer Fun ga je niet vinden.. en dat in een moderne auto die ook nog is heel betrouwbaar is.. als t ouder moet zijn dan is alles leuk in dit lijstje (ken ze eigenlijk allemaal), maar mis er ook een paar.. Je kan ook zoeken voor een Delta S4 maar dat was eigenlijk een rally cross auto.. 1x mee mogen rijden en dat is iets wat mij altijd zal bijblijven. Denk ook niet voor 50k nu te vinden
rob5nismo zegt
De celica spreekt mij toch het meeste aan
MarcoM zegt
Wacht even, de 2e zin… dat we allemaal electrisch gaan…. never, nooit, nogo. EV is in opkomst en zal ongetwijfeld de komende 5 jaar verder groeien, maar je denkt toch niet dat de olie reuzen en auto industrie 100 jaar aan innovatie op gebied van ICE weggooien?
V.w.b. de auto’s getoond in dit verhaal kies ik de Quattro van Audi.
audirs3 zegt
@marcomanta: de stoommachine had ook honderd jaar innovatie, en is toch grotendeels uitgefaseerd.
fredex zegt
Als klein jongetje had ik de ervaring dat er op zondagochtend altijd een prachtige blauwe RS Cosworth de straat in kwam rijden. Ik hoorde dat ding al van ver aankomen, sindsdien een zwak voor dat model. Mijn vader reed altijd Audi, dus de Audi Ur-Quattro is een nostalgie dingetje. Al denk ik dat de beste exemplaren al lang geen 50K meer kosten. Toch is die Sunny wel begeerlijk juist om z’n ingetogen uiterlijk.
depsycholoog zegt
Waarom geen eerste generatie Focus RS?
rolov zegt
@depsycholoog: die koop je idd voor de helft nog
audirs3 zegt
Ik zou voor een Renault Clio Williams gaan. Stukken lichter dan die 4WD rally kanonnen, echt leuk karretje om mee te rijden
dailydriver zegt
Lancer evo 8 a 9 valt ook prima binnen het budget. Lancer evo X is ook te vinden wordt wel import.
giertjuh zegt
Ford Focus mk1 RS
carfreakjim zegt
Ik zat een paar jaar geleden tussen een subaru impreza type r en een mitsubishi evo v te twijfelen. Toch voor de evo gegaan en weinig spijt van gehad. Wat een waanzinnige auto om te rijden is dat. Moet alleen wel een ander uitlaat systeem als standaard onder, dingen klinken anders echt als een stofzuiger. Heb met die van mij ook al flinke afstanden gereden. Prima te doen kwa comfort, maar door die korte overbrengen zit je op de snelweg wel redelijk hoog in de toeren. Gevolg is dus herrie in de cabine en het benzine verbruik is ook flink.
evo4g63t zegt
Na 5 jaar een Impreza 555 te hebben gehad en stapsgewijs aardig wat modificaties te hebben doorgevoerd ben ik erachter gekomen dat het nooit maar dan ook nooit een Evo uit dezelfde periode kan evenaren. En dan heb ik het niet over de pure snelheid, want dat verschil is geen lichtjaren, maar wel de belevenis. Hoe het standaard chassis reageert heel anders op ‘driverinputs’ als remmen, sturen, schakelen, gasgeven: de auto betrekt je veel meer bij het rijden maar vraagt ook nog meer dan genoeg van de bestuurder als je echt hard wil. Direkter, levendiger, explosiever/heftiger en beter controleerbaar: dat is een Mitsubishi CP9A en CT9A chassis vergeleken met een Subaru GC8 en GD8 chassis.
Vervolgens heb ik een linksgestuurde Evo 6 RS2 in standaard trim gekocht en 2 jaar gehad. Uit nieuwsgierigheid heb ik een proefrit gemaakt in een Impreza GD8 STI met PPP. Ook dat was in de zin van echte fun best een tegenvaller. Afstandelijker, meer gericht op comfort, veel meer onderstuur: al met al meer een ‘allrounder’ en nergens echt heftig vergeleken met een Evo chassis.
Daarna heb ik een CT9A (Evo 7) van de eerste serie gekocht die naar Europa kwam gekocht die ik momenteel 14 jaar in bezit heb. Jarenlang in nagenoeg standaard trim gereden wat al meer dan genoeg voldoening gaf en door de jaren heen upgrades doorgevoerd aan de remmen, onderstel en als laatste vermogen. Er is een enorme markt aan hoogwaardige onderdelen te krijgen als remmen van Performance Friction, onderstellen van Öhlins/Reiger/Proflex, ACD ecu’s (TIP!) / shore 90 onderstelrubbers, shore 90 schakeltorenrubbers (standaard wordt shore 30 rubber gebruikt) van Ralliart daarnaast de motorische upgrades die de auto op een nog hoger plan zetten.
Het verschil in CP9A en CT9A chassis is behoorlijk en zeker niet te vergelijken. Of het een CP9A of CT9A chassis wordt hangt af van de eigen smaak. CP9A heeft een 11 cm kortere wielbasis en is 40 kg lichter. CT9A chassis is 50% stijver en staat 10mm dichter bij het asfalt. Met een CP9A moet je meer gooien en smijten om er hard mee te gaan en onderstuur te voorkomen met een CT9A chassis kan je ook strakke lijnen rijden om de snelheid erin houden zonder onderstuur. De achterkant is veel makkelijker met het gaspedaal te sturen.
Voor bruikbare relatief ongefilterde fun zou ik echt een CT9A (Evo 7 of Evo 9) chassis kiezen boven de Subaru. De kleine brandstoftank (43 liter in het geval van een Evo 7), de te grote toerenterugval van IV naar V en net als meerdere Japanse merken uit dat tijdperk ,de roestduivel, neem ik wel voor lief.
Als ik lees dat meneer een auto erbij wil puur voor de fun: koop een Evo. Alleen of het een CP9A of CT9A chassis wordt hangt af van de eigen smaak.
Succes met de keuze!
stekkerkoning zegt
Sla die oude proletenbrikkies over en kies iets moderners. Met stip op één de Alpine A110; licht, doorwrocht weggedrag, tikje boven budget. Anders een Subaru BRZ: rijdt erg goed, oogt wat onspectaculair, maar is een stuk goedkoper dan een gehypte Impreza. En wat is er mis met een Mazda MX5: niet rauw, wel veel plezier en snelheidssensatie in ruime mate met het dak open.
rolov zegt
@stekkerkoning: blijf maar stekkeren…
pittigesaus zegt
Ik mis hier wel een paar Franse bommetjes hoor…een Clio 3 RS cup of een vroegere Williams/16S. Persoonlijk kan ik een 106 Rallye aanraden. Geen sprint machine, maar wel een kart voor op de openbare weg. 205 Rallye is nog leuker denk ik. En als het niet snel genoeg is kun je heel veel leuke spulletjes vinden om hem dat wel te maken!
stekkerkoning zegt
@pittigesaus of een Renault Mégane RS. Vooral dat ding van inmiddels een jaar of tien oud vind ik een behoorlijke karakterbak, naar wens met een knalhard onderstel. Als dat niet spectaculair is, dan weet ik het ook niet meer. Lekker betaalbaar ook, hoewel dat bepaald geen pré is van de aanvrager.
pittigesaus zegt
Mégane RS is ook een goede inderdaad! En kwa budget zou ik zeggen alleen maar mooi meegenomen. Kan je hem beetje naar wens maken, plus benzine is al duur genoeg!