*mompelt iets met slapende honden en wakker maken*
De RAI Vereniging vindt dat het volgende kabinet moet gaan kijken naar de mogelijkheden omtrent kilometerheffing. Meer dan tien jaar geleden vonden de eerste gesprekken plaats, maar tot dusver heeft geen enkel kabinet het rekeningrijden daadwerkelijk ingevoerd. Volgens de RAI Vereniging moet het onderwerp weer populair worden voor de aanstaande verkiezingen van de Tweede Kamer. Als het huidige kabinet tot het einde weet te blijven zitten zullen er op z’n vroegst in maart 2017 verkiezingen zijn. In de tussenliggende periode probeert de brancheorganisatie het onderwerp (voor de zoveelste keer) leven in te blazen. De RAI is niet de enige partij dat enthousiast is over rekeningrijden. Ook de ANWB is een voorstander van de maatregel.
De oproep van de brancheorganisatie is de zoveelste. In november 2015 schreef de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) in een rapport gericht aan staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu dat rekeningrijden dé oplossing is tegen files in Nederland. Een maand geleden kwam het Centraal Planbureau (CPB) met het ‘Kansrijk Mobiliteitsbeleid’ rapport. Ook hier een lofzang over kilometerheffing. Meer asfalt of bredere snelwegen zijn van de duvel.
Het statement van de RAI Vereniging is dus de derde oproep binnen een jaar om rekeningrijden nieuw leven in te blazen.
Image-credits: via Autojunk
rob5nismo zegt
Rot nou eens op met zulke domme regels.
dutchneon zegt
@rob5nismo: Ik vind het prima als ik dan maar geen MRB meer betaal…. dat zal echter niet gebeuren, dus dan is het gewoon weer extra belasting. En die file die los je er niet mee op… denk je echt dat iedereen voor de lol in die file gaat staan???? ik ga verd***** om 9 uur thuis weg en om kwart over 3 alweer bij de klant weg zodat ik MINDER file heb. Maar die file is er altijd. Als er 4 banen extra zijn op de A15 is er echt geen file meer!
ardonjr zegt
@dutchneon: Ik vertrek om 6 uur in de morgen.. ben dan om 7 op mn werk. Totaal geen last van files.
berlinetta zegt
@dutchneon: Pas om 9 uur thuis weg en dan vervolgens weer om 3 uur weg? Wat een luxeleventje. Jij moet gewoon niet klagen.
dutchneon zegt
@berlinetta: wat denk je…. moet ook gewoon mn werk af krijgen hoor, dat is dus eerst sochtends aan de gang thuis en daarna bij thuiskomst weer
stephane8200 zegt
Hoe dan? Iedereen een kastje in de auto zodat de overheid precies weet waar je geweest bent en hoeveel je rijdt? Privacygevoelig lijkt me.
Andere optie is ‘handmatige’ administratie met eventueel controle van kilometers via de teller. Maar dan zit je weer met kilometers die eventueel in het buitenland gereden zijn die buiten de heffing vallen. Fraudegevoelig dus ook.
Kortom: slecht realiseerbaar.
dutchneon zegt
@stephane8200: Via je teller, ja dat kan natuurlijk niet he, ik rijd per maand in 5 verschillende auto’s!
stephane8200 zegt
@dutchneon: die argumentatie klopt niet. Dan houd je van meerdere auto’s de kilometers bij. Meerdere mensen hebben ook meerdere auto’s (1-op-1) dus ook (1-op-n) of zelfs (n-op-n) is dat bij te houden met een adminstratie. Het gaat om de onbetrouwbaarheid. Je weet nooit waar de kilometers gereden zijn zonder fysieke locatie gegevens. Als je aan de grens woont rij je misschien de helft in het buitenland. Mag je daar betalen maar niet in NL.
uselessguy zegt
Enerzijds mag het van mij ook, ik rijd niet veel in een auto die toch 1800 kg weegt. Theoretisch zou het goedkoper moeten zijn.
Anderzijds, de nederlandse regering vindt vast een manier om ook deze belastingvorm compleet te misbruiken.
Nee, ik blijf wel lekker betalen dan…
knipperlichtje zegt
Het zou best eerlijk zijn, een systeem op basis van gewicht en gereden afstand zorgt er voor dat de gebruiker betaalt. Aan de andere kant zou je kunnen zeggen dat we allemaal wat bij moeten dragen aan het wegenonderhoud voor het algemeen nut, net zoals de gezonden die voor de zieken betalen, de werkenden voor de werklozen etcetera. Verder is het vreemd om de belasting op het gebruik van de weg te baseren, maar het vervolgens niet aan de wegen uit te geven. En als laatste wil ik geen spionageapparaat van de overheid in m’n auto, en daar gaat het uiteindelijk wel op uitdraaien.
widodh zegt
@knipperlichtje: vooral dat spionage apparaat heb ik moeite mee!
donvincenzo zegt
@widodh: Ja? Zou dan blijken dat je fraudeert met je kilometerregistratie? ;-)
widodh zegt
@donvincenzo: nee, maar wel dat het ding en dus de overheid weet waar ik ben en was.
boomhauwer zegt
@widodh: heb je smartphone? Of een gewone gsm? Dan kunnen ze dat al weten hoor. Zelf al leg jij de GPS af op je mobiel…
Dutchdriftking zegt
@knipperlichtje: precies. GEEN kastje van de overheid in MIJN auto. Afblijven.
peug206 zegt
@dutchdriftking: liefst 1tje die ook automatisch boetes uitschrijft als je te hard rijdt en met omgevingscameras tegen diefstal
roppp zegt
@dutchdriftking: ze weten nu toch ook al alles van je. Betalingen doe je met je PIN, de meeste NL’s hebben een of de andere bonuskaart, allerlei belastinggegevens zijn gekoppeld, e-mails gaan via Microsoft of Google, als je gsm onderweg aanstaat en je daar ook de routeplanner van gebruikt, kunnen ze het hele traject volgen. Kortom…… Waar ben je bang voor.
boenderaar zegt
@knipperlichtje: daarnaast tank je meer wanneer je meer km’s maakt. Op brandstof zit al meer dan genoeg belasting in Nederland.
donvincenzo zegt
@boenderaar: Dat is niet gerelateerd aan het tijdstip waarop je rijdt en helpt dus niet tegen files. Het idee van rekeningrijden is o.a. dat rijden in de spits duurder is dan rijden in de daluren, zodat men eerder geneigd is om de spits te mijden.
Dutchdriftking zegt
@donvincenzo: Ja, want we moeten niet naar ons werk….
donvincenzo zegt
@dutchdriftking: Dat is toch volkomen achterhaald joh. Ja, als je in de fabriek of in de winkel werkt, dan moet je er waarschijnlijk in de spits heen, maar elke kantoorpik kan tegenwoordig toch thuiswerken, of bij de Starbucks, of schuiven met z’n werktijden. Ik rij vrijwel nooit meer in de spits, tenzij een of andere aap bedenkt dat we een vergadering om 09:00 moeten hebben of zo.
berlinetta zegt
@donvincenzo: Reken maar dat er nog genoeg bedrijven waar flexibel werken uit den boze is. Ik werk bij zo’n bedrijf.
bennyyy zegt
@knipperlichtje: ben eerder bang dat het er zo uitgaat zien: alles blijft zoals het nu is en daar komt rekening rijden fijn bij, want ja we staan voor de lol in de file. Tellen jullie allemaal mee lieve kijkbuiskinderen? BTW, accijns, BPM, verwijderingsbijdrage, CO2 heffing en dan komt nummer 6 er met een schaterende Zalm lach ook bij jawel kilometerheffing. Dolletjes! Hang de vlag maar uit! Tot zover mijn uiterst sarcastische monoloog. Nou ok nog een dan, kwartje van Kok. NEXT!
rufctr01 zegt
@knipperlichtje: als de Nederlandse Staat rowpt dat het goedkoper is betekent het voor de staat meer winst en wij zijn duurder uit.
Reken maar dat dit de volgende melkkoe gaat worden. Ik wil het wel, laten ze dan maar wettelijk vastleggen dat de km-prijzen de komende 10 jaar niet omhoog mogen en daarna 1 keer per 5 jaar een cent of zo.
hadsjikidee zegt
@knipperlichtje:er wordt maar zo’n 10% van de wegenbelasting daadwerkelijk gebruikt voor betere wegen en infrastructuur… Dit is gewoon een nieuwe manier waar ze net weer iets meer kunnen heffen.
TimoBac zegt
Het is tijd dat de RAI z’n smoel houdt.
hplh zegt
@timobac: amen.
En allemaal overstappen naar bijvoorbeeld route mobiel.
Dutchdriftking zegt
@timobac: precies. Die kansloze beurs steken ze ook maar ergens waar de zon niet schijnt.
DennisS65B40 zegt
@timobac: precies!! Doen alsof ze überhaupt invloed hebben. Muil houden of anders een muilpeer!
flutterby zegt
Ik ben voor, maar dan wel alleen in de spits. Tevens MRB afschaffen en belastingvrije km vergoeding verhogen naar ~25-30 cent en verplichten voor werkgevers.
W115 zegt
@flutterby: Dat staat er niet bij. Aangezien we feitelijk houderschapsbelasting betalen moet je dit zien als extra peper bij je belasting maaltijd.
flutterby zegt
@w115: Ze zeggen dat het de enige methode is om files te voorkomen. Ze hebben het niet over de financiële gevolgen.
Prima dat rekeningrijden (ik lease), maar de rekening moet ten alle tijden bij de werkgever komen! Die kan er wat aan doen (thuiswerken, flexibele tijden, ect).
misterdrogba zegt
Hoe zit het dan met mensen die bijvoorbeeld 50-60 km of meer woon- werkverkeer per dag afleggen?
scaglietti612 zegt
@misterdrogba: Die mogen of dokken of gaan doppen.
DennisS65B40 zegt
@scaglietti612: met wie mogen ze doppen? Buurvrouw tijdens thuiswerken?
marinepower zegt
Met terugwerkende kracht invoeren.
eefie zegt
Wat een idioot voorstel.
ponnie zegt
Opzich prima, want ik betaal me scheel voor meerdere auto’s waar ik in totaal misschien 6000km per jaar mee rijd.
Ware het niet dat ditsoort veranderingen voor niemand gunstig uitpakken behalve de ontvangende partij…
mpowerm3 zegt
Het is tijd om het kwartje van kok terug te geven en mrb met 50% te verlagen.waarom zitten we in de EU als men in duitsland 400 euro per jaar betaald voor een dikke f10? Of betalen op basis van de uitstoot ipv gewicht?
lekkerlinksrijden zegt
@mpowerm3: op basis van uitstoot? Opgave van de metingen zoals bij VW? Dit wordt voor de staat kassa en de werknemers en werkgevers dokken
ejvdl zegt
De ervaring leert dat iedere verandering, vereenvoudiging, eerlijkere aanpassing van zoiets altijd betekent,(veel) meer betalen voor zo goed als iedereen. Dus ik zeg doe asjeblieft niks!!!
Rick-dos zegt
Ik heb er serieus waar geen probleem mee mits, en dit is een dikke vette mits, de andere belastingen en accijnzen drastisch verlaagd worden dan wel komen te vervallen. Het zou zomaar een win-win situatie kunnen opleveren voor staat en burger.
Ik geloof er heilig in dat de staat weleens meer inkomsten zou kunnen genereren dan met de huidige belastingvormen en de burger zou het weleens in kosten kunnen gaan schelen. Nu weet ik dat dat op een contradictie lijkt, maar ik geloof doordat de inkomsten een constante stroom gaat worden voor de overheid dit meer kan opleveren dan de pieken en dalen van de vaste belastingen, aan de andere kant kan de burger zelf bepalen hoeveel hij bijdraagt in plaats dat hij bij aanschaf alleen al een groot en vooraf bepaald bedrag betaalt.
Maar goed, de discussie wordt te vaak doodgeslagen door het “privacy” argument. Vervolgens zetten we onze hele hebben en houden op internet, maar in het geval van rekeningrijden vinden wij privacy ineens belangrijk.
lekbak zegt
@Rick-dos: wat ik op internet zet is mijn keuze. Er zijn daadwerkelijk nog hele kuddes mensen die ook om privacy op het internet geven. Mensen die nog echte vrienden hebben en ook bewust niet aan social media doen.
Daarbij is het uitermate gevaarlijk als de overheid automatisch alle informatie krijgt over je plaats en snelheid ed. Dan is het een kwestie van tijd voordat ze er iets mee gaan doen en wat ze ermee gaan doen is altijd een beperking danwel ander nadeel voor de burger. Laat ze maar mooi moeite doen voor informatie en laat het maar lekker onregelmatig zijn wat ze binnen krijgen. Dan kunnen ze des te minder automatiseren.
Rick-dos zegt
@lekbak: Autorijden is ook een keuze. ;)
Als de overheid wil dan zouden ze ook precies kunnen weten waar je je bevindt zonder rekeningrijden.
En dan nog kun je de overheid om de tuin leiden met rekeningrijden, want als ik in jouw auto rij en jij in die van mij dan weten ze nog steeds niet waar je bent. Dus of het ze wat oplevert.
Daarnaast ben ik van mening, itt wat de meerderheid denkt, dat privacy en privacywetgeving wel snor zit in Nederland. Als een pedofiel jarenlang z’n gang kon gaan omdat politiekorpsen niet informatie mochten uitwisselen door privacywetgeving dan versterkt dat mijn geloof. Daarmee overigens niet zeggend dat ik het er mee eens ben, maar het dient alleen als voorbeeld hoe ver privacywetgeving gaat in dit land tot aan het absurde aan toe.
Ik zou me drukker moeten maken wat ik zelf vrijwillig aan big business aan metadata/informatie geef dan dat ik angst heb voor de overheid.
Rick-dos zegt
@autoblog: Perquè “reactie goedgekeurd worden”?
budha zegt
@Rick-dos: Ik snap die redenatie totaal niet. Wat heeft het delen van sommige zaken over ons leven te maken met een gebrek aan behoefte van privacy? Voor de opkomst van het internet hadden we dan ook minder behoefte aan vrijheid van meningsuiting?
Rick-dos zegt
@budha: Hoewel het vergelijk met vrijheid van meningsuiting appels met peren vergelijken is en een hele andere discussie oplevert, is dat ook het punt niet.
Het punt is dat we helemaal panisch reageren als rekeningrijden ter sprake komt om het feit dat onze privacy in het geding zou komen, want “ze” zullen er misbruik van maken en kunnen ons volgen. Maar met hetzelfde gemak zitten we onze hebben en houden via sociale media te delen, verstrekken we met gemak onze betaalgegevens en wat al dan niet meer als we online aan het shoppen zijn en volgt Google je op internet als je via een zoekodracht opzoek bent naar de betere dierensex… de betere snackbars in de buurt.
We vertrouwen er op dat de Apple’s, Google’s, Facebook’s, Twitter’s, Snapchats, Thuisbezorgd’s en wat al dan niet meer van deze wereld zorgvuldig met onze gegevens omgaan. Terwijl je juist argwanend tegenover dit soort bedrijven moet staan vooral gezien het feit dat ze verantwoording aan niemand hoeven af te leggen maar ondertussen wel jouw gegevens verhandelen en er winsten mee maken.
Maar als we het dan over rekeningrijden hebben dan is het ineens “big brother”. Terwijl door privacywetgeving en alle checks and balances die daar aan vastzitten veel beter geborgd is dan bij de grote bedrijven.
Ik vind dat nogal krom en naïef.
budha zegt
@Rick-dos: De vergelijking met vrijheid van meningsuiting is eenvoudig. Het is net als privacy een grondrecht. Dat sommigen hun privacy te grabbel lijken te gooien is geen argument om zo’n grondrecht dan voor iedereen maar in te perken.
Je doet net alsof andere manieren waarop onze privacy beperkt wordt geen kritiek kennen, maar dat is onjuist. Het is echter wel steeds lastiger om nog mee te doen in deze maatschappij als je privacy je lief is. Contant betalen is het volgende wat gaat verdwijnen, want “dat doen alleen criminelen”.
We vertrouwen er op dat het eten dat we kopen bij McDonalds, Albert Heijn, etc. geen gif bevat. Niet omdat we denken dat ze het goed voorhebben, maar omdat ze aan wetgeving worden gehouden. Zo zullen we er dus ook op kunnen vertrouwen dat onze informatie bij hen veilig is.
Dat privacy bij de overheid beter gewaarborgd zou zijn dan bij private partijen is lachwekkend. Dan heb je de krant zeker al jaren niet meer gelezen?
Niet alleen is de overheid erg onzorgvuldig met persoonlijke informatie, er vindt keer op keer “scope creep” plaats. Data die wordt verzameld voor het ene doel wordt later voor een ander doel gebruikt. Gewoon, omdat ze het hebben. Als voorbeeld noem ik het opvragen van kentekens door de belastingdienst bij parkeerbeheer.
Kennis is macht wat dat betreft is de overheid net rupsje nooitgenoeg, ze blijven meer willen.
Rick-dos zegt
@budha: Je geeft het zelf al aan: privacy is een grondrecht. Dat feit alleen al behelst dat het goed gewaarborgd is in wet- en regelgeving. Dat betekent dus dat als je ergens niet mee eens bent dan kun je de verantwoordelijken ter verantwoording roepen.
Wat jij doet, en jij bent niet de enige, is een voorbeeld uit de media halen en stellen dat de standaard is terwijl dat niet zo is. De standaard is je grondrecht. Dat het weleens verkeerd gaat of dat de overheid inbreuk wil maken op je privacy om dingen efficiënter te kunnen regelen dat is weer wat anders. Echter, en dat is het verschil met big data bij grote bedrijven, hebben we daar checks and balances middels privacywaakhonden, het gerechtshof en het Europees Hof van de rechten van de Mens voor.
Mijn vermoeden is dat je zal stellen dat ik niet in dat soort instanties moet geloven, “want in de media…en ze werken toch allemaal voor de overheid” als dat zo is dan zijn wij snel uitgepraat.
budha zegt
@Rick-dos: Ik heb personen van de Autoriteit Persoonsgegevens gesproken en zij gaan heel serieus met dit onderwerp om. Helaas is het een kleine club met beperkte capaciteit en vooral een gebrek aan machtsmiddelen.
Hun bezwaren worden met regelmaat door de overheid aan de kant geschoven. Ik heb het dus niet over incidenten, zoals onzorgvuldige medewerkers bij de gemeente Amersfoort, maar een structureel probleem waarbij de overheid privacy keer op keer opzij zet ten behoeve van scoringsdrift.
Als het een grijs gebied betreft dat roepen ze een keer “terrorisme” of “kinderporno” en als het echt niet deugt, dan wordt de data bij de belastingdienst ondergebracht, want in het kader van opsporing zijn die nog nooit een duimbreed in de weg gelegd.
En dan heb ik het nog niet eens over de obscure hoek van de overheid, namelijk de veiligheidsdiensten, die in de praktijk totaal niet ter verantwoording kunnen worden geroepen. Symbool hiervoor staat toch wel het lachertje, bekend als commissie Stiekem.
budha zegt
@Rick-dos: Een leuk voorbeeld om mijn verhaal te illustreren: http://www.rtlnieuws.nl/columns/column/bart-van-den-berg/niet-luisteren-naar-de-juf-heet-nu-een-gedragsincident
ontploffer zegt
Het word met de minuut gekker in deze belastingshel…. Ik word er zo kwaad van, in geen enkel Europees land zijn de wegen zo mooi als in Nederland… Dus waarvoor hebben ze nu meer centen nodig? Goedkoper zal het er namelijk echt niet op worden en verlies maken in den haag is al helemaal uit den boze…
Ik ga wel over de grens wonen in Duitsland.
Hajeee
pomoek zegt
@ontploffer: auf wiedersehen!
wijsneus zegt
@pomoek: Inspiratie opgedaan bij Hongarije – Oostenrijk?
wijsneus zegt
@ontploffer: Wat dacht je dat mooie wegennet aan onderhoud kost? In Duitsland liggen de straten op een belabberde toestand bij.
ontploffer zegt
@wijsneus: iszo. Alleen ben ik van mening dat we daar momenteel al genoeg voor betalen. Te bedenken dat mijn kameraad voor zijn E61 530D in Duitsland ons kwartaal tarief per jaar betaald.
Dan liggen de wegen er idd wat beroerder bij, maar slecht is anders. Het is in ieder geval geen Belgische gatenkaas…
commentaar1 zegt
Rai vereniging moeten weer eens wat laten horen, is het gewoon geen goed moment om deze gefrustreerde club auto “liefhebbers” op te doeken. De autorai hebben ze zelf al een aantal jaren terug verziekt, door niet per merk maar per type auto te verdelen in zalen. Wat een zooi was dat, leek wel een occasion show, zat geen enkele samenhang in. Hierdoor hebben de importeurs zelf de stekker er maar uitgetrokken, deze club van “wijze” mannen moet nodig met pensioen.
anders zegt
Hebben we al en het heet accijns en belasting op brandstoffen. En het kost geen miljarden aan apparatuur, lonen etc… Echt een voorziening zoals ze bij de overheid kunnen verzinnen. Kost het extra dan begroot? Oh? Nou, dan gooien we het tarief omhoog.
mrmiyagi1982 zegt
Ik moet ool geen kastje in mn auto ik heb al zo weinig ruimte.
En daar dr bij in een auto van 38jaar oud wil ik geen rare kastjes of rommel. Is toch gvd mijn auto afblijven! En opflikkeren met die rare dingen die uiteindelijk weer een hoop geld extra kosten.
Alsof t niet al duur genoeg is. Belastingvrij rijden voor oldtimers hebben ze ook al verkracht.
reistje zegt
Het zou mij een hoop geld schelen als dieselrijder die niet heel veel rijd. Maar goed dat betekend ook dat er een berg met mensen zijn die dan nog meer wegenbelasting moeten betalen. Aan de andere kant is het nu ook niet echt eerlijk. Voor benzine auto’s zal het waarschijnlijk veel drastischer zijn gezien er veel meer variatie is in gereden kilometers dan bij diesel rijders. Het is sowieso belachelijk dat de overheid een berg met geld overhoud/verdient op wegenbelasting.
Het grootste struikelpunt voor mij is hoe ga je het invoeren? Met een kasje dat alles volgt en altijd weet waar je bent? Dat zie ik niet zitten zelfs met allerlei wetten die onze privacy beschermen. Met een systeem dat ieder jaar bij je apk word uitgelezen? Dat is natuurlijk weer erg fraude gevoelig. Een simpele oplossing zou kunnen zijn de kosten bij de brandstof.
lekbak zegt
Aan de ene kant een slecht idee, want het zal gemiddeld duurder worden. Aan de andere kant is het pure bezit van een auto dan veel goedkoper. Voor de autoliefhebber die graag een hoop meuk verzamelt natuurlijk erg goed nieuws. Een dikke offroader, roadster en luxe cruiser kan dan allemaal tegelijkertijd. Dan zit je eigenlijk alleen nog met dat kleine dingetje genaamd privacy, het grootse struikelblok wat mij betreft.
scaglietti612 zegt
Heb het al een paar keer uitgerekend met verschillende tarieven die in de media ter sprake kwam hoeveel een kilometerheffing mij zou/zal kosten. Doe zelf niet veel kilometers per jaar, maar telkens kwam ik bijna op het dubbele van wat ik nu betaal indien ik per kilometer zou moeten betalen. Dus vergeet het maar dat je goedkoper zal uitkomen. Voor degene die nu al veel wegenbelastingen moeten betalen vanwege de uitstoot zal dat in de toekomst ook mogen doen. Kilometerheffing of het nu in Belgie of in Nederland zou zijn zal zo goed als zeker uitgerekend worden op basis van tijdstip, plaats en vooral uitstoot. Anders kan je zowel een dikke Range Rover kopen i.p.v een zuinige eco-karretje.
De enigste die er beter van zullen uitkomen zijn degene die een wagen hebben om vervolgens 1x op de week op de koffie te gaan zo’n 10km verderop. Is dit dan sociaal dat degene die veel km’s rijdt uiteindelijk meer betaald voor het onderhoud van de wegen terwijl iemand die amper 50euro/jaar zal dokken ook van diezelfde wegen gebruikmaakt. We betalen toch ook mee voor een ander zijn infrastructuur, sociale steun, ziektezorg, scholing, etc… terwijl niet iedereen daar gebruik van kan maken. Ik betaal belastingen voor een ander zijn schoolkosten te helpen betalen, een sociaal huis voor een kansarm gezin( realiteit spijtig is genoeg anders), kosten van de openbare voorzieningen, etc.. En dat vind ik best, iedereen moet zijn steentje bijdragen. Maar dat zou ook moeten gelden voor de wegentaxen. Als het ieder voor zich gemeenschap wordt, dan komen we in de problemen. Wat zal het volgende zijn dat berekent wordt op persoonlijk gebruik? Kosten gezondheids-zorg laten bereken op basis van je persoonlijke levenstijl? Kilometerheffing vind ik maar een gevaarlijk iets, naar mijn mening kan het lijden tot een ieder-voor-zich staat die ze dan hanteren door constant alles te monitoren van je persoonlijke levenstijl. Kilometerheffing wordt berekend door een bakje die alles bijhoud zoals snelheid, rijstijl, plaats en tijdstip van vertrek, route en bestemming. Ik zal het niet fijn vinden dat al die informatie in handen van de (r)overheid zal vallen. Dat de fabrikant mijn gegevens weet, best die zullen mij niet beboeten wanneer ik 53 rij i.p.v 50.
SummerSky zegt
Rekeningrijden zal voor mij wel een de finale trigger zijn om te emigreren – toedeledoki
turbotoll zegt
@SummerSky: Idem.
Dit is zo langzamerhand mijn land niet meer.
sbelali zegt
@summersky: ik was het al. Kom in september terug om IVA te doen maar waarschijnlijk zwaai ik na 4 jaar weer uit.
pinut187 zegt
De oplossing tegen files, laat me niet lachen!
purepet9229 zegt
En waarom zou de RAI Vereniging daar iets over te zeggen hebben?
henkp1 zegt
RAI wie/wat vertegenwoordig je nu eigenlijk?
mashell zegt
@henkp1: de autoimporteurs en hun dealers.
730ld zegt
Pfff RAI vereniging…..bestaan die nog? Hallo zeg. Inderdaad voor wie komen ze nu op? Ik ken alleen nog maar IAA vereniging. Veel leuker.
henkp1 zegt
Ik ben tegen rekeningrijden, o.a. omdat:
Het niet werkt
Het erg duur is: miljarden om aan te leggen + honderden miljoenen onderhoud per jaar (!)
Het niemand wat aangaat waar ik/medelanders heen ga/gaan
Het niet sociaal is, men bedenkt zich wel drie maal voordat je bij dat chagrijnige omaatje op bezoek gaat, die toch wel behoefte heeft aan wat aandacht
Er zijn geen goede alternatieven
Het is niet liberaal: de overheid gaat zich teveel bemoeien met de individuen
Het is niet nodig: beter leert men de automobilisten beter rijden: correct in-/uitvoegen, correct inhalen, niet kijken naar ongevallen, correct ritsen, aansluiten etc. Scheelt veel files.
Het is antiek, wie zit er nog met een ’tik per minuutmodem’ op internet?
ontploffer zegt
@henkp1: amen!
steelboy zegt
@henkp1: Hear hear! Ik vind het alleen zo jammer dat de ‘hoge heren’ bij overheid, ANWB en Rai dat niet (kunnen/willen) zien.
tvr1974 zegt
wegenbelasting er af en km’s betalen! prima. De gebruiker betaald dan. WEL natuurlijk dan een tol kastjes voor onze buitenlandse gasten. Te halen bij de grensposten en postkantoren..
mobieler zegt
Je hebt helemaal geen kastje nodig in je auto. Kenteken wordt nu ook al gescand door parkeerbeheer en bij trajectcontroles en mileuzones. Simpel. Niks voor nodig. Maar wel MRB afschaffen want dat slaat nergens op als dat blijft bestaan. Ben alleen bang dat het én én wordt.
mashell zegt
Knap artikel wel 3 alinea’s vol stemmingmakerij maar helemaal niet waarom de Rai dit wil. Overigens is het maar de vraag of de Rai dit wil, haar voorzitter roept dit in een column. Hij wil dit om autorijden goedkoper te maken, dat zou nu te duur zijn. Wat natuurlijk in het straatje van de RAI is, autobelastingen omlaag, andere belastingen omhoog is goed voor de autobranche. Maar eigenlijk denk ik meneer van Eijck met dit statement vooral zichzelf als kandidaat kamerlid (voor autopartij VVD?) wil voorsorteren.
Als we realistisch zijn, het huidige kabinet heeft door het gebrek aan een meerderheid in de 1e kamer geen mogelijkheden om iets groots te doen. Verder dan een mooie glimlach van Rutte komt het niet. Het hangt dus van de verkiezingen af, simpelweg hoe groot wordt de PVV en uit hoeveel partijen gaat de de regering (uiteraard zonder PVV) dan bestaan (misschien wel 6) of het volgende kabinet uberhaupt iets van slagkracht heeft. Met andere woorden, het plan is net zo onhaalbaar als een GP F1 op Zandvoort. Maar een zeteltje op het pluche voor van Eijck, dat zou best kunnen.
retetikker zegt
Misschien ook tijd dat vrachtwagens iets meer wegenbelasting gaan betalen…
pomoek zegt
@retetikker: haha, ik zat inderdaad te kijken. Ook van toepassing op het Oostenrijkse elftal ?
truckertje zegt
@retetikker: correctie: buitenlandse vrachtauto’s tol gaan betalen.
tatog zegt
Ik ben in de basis wel voor. Je koopt gewoon jaarlijks een pakket ” kilometers” in. Beetje vergelijkbaar hoe de NUON het ook doet. Aan het eind van het jaar maak je de balans op aan de hand van de kilometerstand begin-eind . Je mag daarin ook een afwijking hebben van zeg 10%. Stel je geeft aan 10.000 km per jaar te rijden. Rij je er 11.000 hoef je niet meer te betalen, rij je 9.000 km krijg je geen geld terug. Rij je 12.000 dan betaal je bij, rij je 8.000 km dan krijg je terug. En je betaald in maandelijkse termijnen. Kom je op plekken waar extra voor moet worden betaald dan gaat dat op basis van je kenteken en krijg je elke maand digitaal een factuur. Easy as that!
insomnia zegt
Bedoelen ze die vereniging die elk jaar weer probeert iets op te zetten en het dan vervolgens weer niet lukt? Mede omdat niemand meer naar ze luistert of nog komt. Die nu zegt dat RR ok is?
Die vereniging..?
prop zegt
Bestaat de RAI nog dan?
Verwerk alles in de brandstof. Zijn we klaar
Daarna kwartje van Kok terug
Dan de grenzen dicht en Europa gedag zeggen. Handelsverdragen zal blijken zullen voorgezet worden
miezemiez zegt
Nederland staat volgensmij toch al in de top 3 duurste landen in Europa om een auto te bezitten? Willen ze met dit plannetje een prijs winnen ofzo?
mrwheely zegt
En als wij gaat staken (net zoals frankrijk benzine stations afsluiten) dan is de staat binnen in week failliet ??
En als je naar spanje op vakantie gaat, of iedere dag naar België naar je werk… waar ga je dan aftikken ????
mrweird zegt
Als de Wegenbelasting en BPM enzo dan omlaag gaan prima (even los van hoe ze ’t technisch willen doen). Ik rijd niet zo veel maar moet net zoveel dokken als een ander die 50.000km per jaar rijd (en dicht bij de duitse grens woont om de zeurpieten voor te zijn die zeggen dat ze de variabele kosten in de brandstof moeten stoppen..)
flik2punt0 zegt
Laten we dat nou maar niet doen. Alleen als alle andere belastingen wegvallen maar dat gebeurd toch niet. Of een systeem als in frankrijk door dat je via de benzine wegen belasting betaald dus eigenlijk betaal je wat je rijdt ook als buitenlander…
eron zegt
Wij zijn al het een na duurste autoland moet dit er ook nog bij. Maar eerst autorijden in Nederland betaalbaar en kom dan maar een terug . En dat van de RAI en de ANWB nota bene die zouden voor de autorijder .moeten zijn, er zit toch niemand voor zijn lol in de file of wel dan.