Beetje al racend ouwehoeren om de strategie te bepalen, dat helpt coureurs. Maar eigenlijk zou radiocommunicatie in de F1 verboden moeten zijn.
De Red Bulls zijn op dit moment oppermachtig. Hierdoor zijn de GP’s tot nu toe niet echt spannend. Voor ons Nederlanders natuurlijk geweldig dat Max Verstappen bijna elke keer wint, maar je zit ook niet met samengeknepen billen op de bank. Oud-coureur Johnny Herbert -die zelf ooit in F1 reed- is van mening dat als je de radiocommunicatie niet meer toestaat, de races vanzelf weer spannender worden.
Radiocommunicatie in de F1
Dit omdat er dan meer verlangd wordt van de coureur, die moet dan meer zelf nadenken over zijn strategie. Nu wordt dat allemaal gecommuniceerd met de coureur. Die informatie is super omvattend en komt voort uit de software die onder andere in de paddock staat. Overigens, ik vind het altijd een hele prestatie als je aan het racen bent met meer dan 300 kilometer per uur dat je ook nog kan een gesprek kan voeren. Dan moet je wel een hele goede focus hebben.
‘Ik zou alle radiocommunicatie tijdens de race verbieden’ zegt een stellige Herbert bij Ice 36. Hij vervolgt door te concluderen dat de strategiesoftware van de teams goed is, maar dat hij liever ziet dat de coureur zelf een keuze moet maken. Grootheden zoals Ayrton Senna deden dat vroeger ook.
Strategie
De strategie in de Formule 1 is superbelangrijk. Je kan daarmee een race winnen, of juist verliezen. Een strategie maak je altijd vooraf, maar vroeger moest je soms gedurende de race andere keuzes maken zegt Herbert. Nu krijgen de moderne coureurs sloten aan informatie binnen via de radio. Denk hierbij aan of ze te hard rijden en daardoor de banden te snel laten slijten. Vroeger was dit niet zo, toen moesten de coureurs dit zelf aanvoelen.
De oud-coureur stelt voor om op vrijdag en zaterdag de communicatie te behouden, maar op zondag uit te schakelen. De race moet hierdoor een extra dimensie krijgen en de spanning weer meer terugbrengen. Wat denk jij: moeten we de oortjes verbieden of lekker zo laten omdat het nou eenmaal hoort bij het moderne racen?
pomoek zegt
Er valt wat voor te zeggen, de teams gaan dan via pitboards communiceren met de rijders, dat is natuurlijk een stuk beperkter, maar helemaal informatie loos rijden ze dan niet rond. Informatie over crashes gele en rode vlaggen enz. kunnen dan door de FIA worden doorgegeven in plaats van de teams.
Off topic: Ik denk dat op dit moment een groter probleem is dat naast de dominantie van Red Bull, de ouderwetse DRS train weer terug van weggeweest is vanwege het verhogen van de vloerhoogte. Dat maakt het racen een stuk saaier.
mark_mulder zegt
Tja, als je diezelfde trend volgt kun je ook zeggen dat ze weer handmatig moeten gaan schakelen, want dat maakt het veeleisender en spannender…
In mijn optiek doet de radiocommunicatie niets af aan de spanning en mag het gewoon lekker blijven.
Als je de races spannender wil maken zijn daar volgens mij voldoende, beter geschikte manieren voor.
maarteno zegt
Ja en als de grootheid Senna nu geracete had, had hij ook van alle tools gebruik gemaakt. Herbert is ook gewoon een oude man aan het worden die in z’n vroeger was alles beter fase is gekomen.
karhengst zegt
Ik zie het niet gebeuren. De F1 wilde in het algemeen meer drama en daar wil dergelijke communicatie nog wel eens flink aan bijdragen. Lekkere heat of the moment, juicy soundbites, doen het zeker in de VS niet verkeerd natuurlijk.
dalmore zegt
Dan maakt Ferrari ook weer kans op de overwinning
smokin zegt
Ik ben daar altijd al voorstander van geweest. Communicatie weer gewoon door pitboards.
Maar het zal niet gebeuren denk ik.
Gulli zegt
Ik zou juist meer radiocommunicatie willen, maar dan tussen de rijders van hetzelfde team! Hoe leuk zou het zijn als ze samen een strategie bepalen om iemand in te halen, kijken wie er sneller is en info kunnen delen, ‘hey als jij nou ff van je gas gaat en Alonso achter je houdt, kom ik er zometeen langs en rijden we samen de zonsondergang tegemoet’. Dat soort dingen lijken me best grappig, bovendien kunnen dan de mind-games écht beginnen!
oranginas zegt
In de race is het misschien een idee, maar voor vrije training en kwalificatie lijkt het me te risicovol, ook voor de veiligheid. Vergeleken met vroeger zijn de auto’s nu veel te afhankelijk van de “charge-up lap” dat je dit niet zomaar kan veranderen. Vroeger buffelden zo gewoon achter elkaar door, maar dat kan nu niet meer. Zonder radio weet niemand waar de ander mee bezig is of wat er voor je op de baan zit. Met de huidige hoeveelheid stratencircuits met dode bochten lijkt me dat geen goed idee.
Algemene informatie tijdens de race kan dan inderdaad door de FIA worden doorgegeven.
SanderB zegt
Ik denk dat radio communicatie verbieden niet meer van deze tijd is, als zelfs in de karts dit gebruikt wordt kan het niet zo zijn dat het in de Formule 1 niet kan.
Wel zou het leuk zijn als er een open kanaal tussen coureurs zou zijn, zoals bijvoorbeeld bij online gamen. Ik denk dat dat best grappige situaties op zou kunnen leveren
schuimbekje3 zegt
“Grootheden zoals Ayrton Senna deden dat vroeger ook.”
Senna maakte ook de beslissing om zijn teammaat Prost diverse malen van de weg te rammen en later met 200+ km/h tegen een betonnen muur aan te rijden…
Dus ik zou hem niet erg ophemelen als iemand die goed kan nadenken.
Het was gewoon iemand met ellebogen die toevallig wat kon sturen en op het juiste tijdstip in de juiste auto zat, zoals Hamilton.
Het momentum zorgt dan voor een cult-status, die helemaal niet verdiend is, ook zoals Hamilton… Want nu is er geen sprake van dat hij rijkunsten vertoont die beter zijn dan een Russel, of een Norris…
Een grote coureur haalt het ook in een slechte auto… Alleen de narcissen worden groot in de beste auto…
En een goede coureur helpt een slechte auto goed te worden…
En dan denk ik aan Fernando Alonso, Marc Lieb, Mika Hakinnen…
Een goed team weet de tekortkomingen van de auto en helpt de coureur daarmee en past de strategie aan.
presic zegt
Het lijkt erop dat jij Senna niet in het echt heb zien racen? Wellicht ben je nog wat jong, anders schrijf je zoeits niet. Als er iemand goed kon racen in die dagen, dan was het Senna. Op racecraft, niet omdat hij de beste auto had. En over crashen – Michael Schumacher was er niet vies van om iemand te laten crashen als hem dat uitkwam. Senna niet (maar Senna kon Prost’s bloed wel drinken, en andersom).
Fernando zegt
Met radiocommunicatie wint team X met coureur X, zonder is het meer dankzij de coureur.
Mijn voorkeur gaat naar racen zonder oortjes
rwdftw zegt
In Senna’s tijd was de motor een V10 zonder turbo of electrische hulpjes, de versnellingsbak was semi automaat met 6 verzetten en het stuurwiel had maar liefst 4 knopjes, vergelijkbaar met een moderne Tesla. Het apparaat was nog geen 3 meter lang en ongeveer 1.5 meter breed en woog nog geen 600 kilo. Johnny deed zelf ook mee en reed in 1994 tegen Jos Verstappen. Jos haalde P10 in de eindstand, Johnny zelf P26.
Het is nu een V6 turbo, hybride aandrijving met een bijna vol automatische versnellingsbak met 8 verzetten. Het stuurwiel heeft meer knopjes dan een BMW uit de jaren 90 en het apparaat heeft nu meer weg van een aangespoelde potvis, zowel in formaat als gewicht.
De V10 komt niet terug, bijtanken doen we ook nooit meer, en net zoals moderne auto’s, het moet allemaal groter en luxer, en dus zwaarder. Dus de teamradio blijft.
avdb55 zegt
Gezien de manier waarop Verstappen nu communiceert met z’n team lijkt hij tijd over te hebben om aan andere dingen te denken.
Lijkt mij dat hij zonder com de rest van de rijders helemaal zoek rijdt.
flow82 zegt
Roep dit al jaren. Minder communicatie tussen pitmuur en coureur zal leiden tot meer zelf-initiatief bij de coureurs. Als men niet precies weet waar iedereen is tov de eigen positie zal men meer natuurlijke drang naar voren hebben. Men zal meer risico nemen om positie verlies te voorkomen (loss aversion). Of positie winst te bereiken.
Neem afgelopen race als voorbeeld. Ik weet niet of Verstappen zijn banden zo had kunnen managen indien hij slechts 1x per ronde beknopte info via een bord bij de pitmuur had gekregen. Hij had dan niet geweten dat de gele compound zo hard sleet bij de rest. Wellicht hadden we dan 2 of 3 stops gehad. Of juist niet. Ik denk dat het races minder voorspelbaar maakt en meer verantwoordelijkheid en initatief bij de coureurs legt.
zwepp zegt
Slecht idee. Ik wil Alonse zijn teammaat horen aanmoedigen als hij mooie beelden heeft gezien op een scherm langs de baan.