De overtreffende trap is hier: de Radical SR3 XXR is nog bruter maar ook lekker duurzaam.
Elke auto van Radical is uhh radicaal. Ze hebben dus de goede naam weten te vinden voor hun extreme auto’s. Nu ook weer. De nieuwste variant is de SR3 en de makers hebben zich ‘gefocust op performance, gebruiksgemak en betrouwbaarheid’. Als ik zo naar de afbeeldingen kijk zal het gebruiksgemak wel flink tegenvallen, maar het is dan ook een racer.
Radical SR3 XXR
De kleur doet hem goed! Het geel doet hem nog agressiever overkomen. De Radical is zoals alle modellen van het Engelse merk lekker licht. Dit komt mede door de vrij kleine 1,5-liter motor die 10.000 tpm mag draaien. Het blok levert 232 pk en wordt geleverd met verbeterde remmen van AP Racing. Daarbij kan de auto op E85-biobrandstof lopen. Het is het eerste model dat op deze groene brandstof kan rijden. Ook nog eens duurzaam dus. Soort van.
De SR3 onderging onlangs een lichte facelift en krijgt er dus nu deze heftige XXR-versie bij. We zien onder andere een haaievin dat geïnspireerd is op de Le Mans-prototypes. De ‘halo’ moet je beschermen als je over de kop gaat of tegen rondvliegende brokstukken. Verder is er alles aan gedaan om de auto zo licht mogelijk te houden: denk aan een koolstof splitter en lichtgewicht wielen. Dit resulteert in een goede pk-gewichtsverhouding van 350 pk per ton.
Racer pur sang
Koop dit ding niet om boodschappen mee te gaan doen. Dat mag ook niet, want hij komt niet met een kenteken. De auto is ontworpen voor het circuit en daar moet je hem dan ook voor gebruiken. Daarom heeft Radical besloten om er een pitlimiter op te schroeven. Je rijdt dus nooit meer te hard de pit lane in en je waant je net een Formule 1-coureur. De prestaties van dit monster zijn door Radical nog niet gedeeld.
Je kan nu de Radical SR3 XXR bestellen. In de lente van 2023 mag je hem dan verwachten. Prijzen? Die zijn bij ons niet bekend, maar goedkoop zal het niet zijn.
MaartenD zegt
komt er nog een artikel over de nieuwe Alfa Zagato??? https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/alfa-romeo-giulia-swb-zagato-eerbetoon-aan-sz/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
RubenPriest zegt
ok is goed https://www.autoblog.nl/nieuws/breek-dit-is-de-alfa-romeo-giulia-swb-zagato-3430084
MaartenD zegt
haha..oeps…en dank!
mrB zegt
Ik had wel een artikel verwacht over de nieuwe censuur regel van de FIA.
Ot: de halo hadden ze wep iets mooier kunnen integreren. Verder wel het ultieme circuit speeltje voor fanatieke racers met geld. Ben benieuwd hoeveel een radical nou per jaar produceert.
bmcslx01 zegt
Van horen zeggen zitten ze op ongeveer 16 auto’s per week. Waarbij ik niet weet hoeveel weken ze daadwerkelijk produceren ;)
mrB zegt
Als dat zo is zijn dat nog best wat voor een niche product.
bmcslx01 zegt
Er worden er behoorlijk wat plat gereden in de VS en de UK. Zij hebben veel meer van die cup achtige raceseries waar de on-getalenteerde rijken van deze wereld het tegen elkaar op mogen nemen op een paar zondagmiddagen. Herbouwen gaat vaak zo in de papieren lopen dat er gekozen wordt voor vervanging. Op die manier blijft het niche ;)
JanJansen zegt
Ooit eens een gereden in Engeland op de openbare weg. Uiteraard haal je er dan niet altijd alles uit, maar wel een onvergetelijke rit. Zou hem dan ook alleen kopen met kenteken.
De running costs vallen mee begreep ik van de eigenaar: ongeveer elke 20.000 km revisie blok. Maar door lage gewicht nauwelijks remblokken en banden.
bmcslx01 zegt
Alleen de SL versie kan je op de weg rijden en de RXC. Maar ik zie niet helemaal in waarom je een sr1, sr3, sr8 of sr10 op de openbare weg zou willen rijden, denk dat je dan 2% benut van waar die auto voor bedoeld is.
Wat betreft de running costs, de motoren van een SR3 moeten met zware belasting na 40uur compleet herbouwd worden. Ga hierbij uit van rebuild kosten van rond de 7k en moet in principe door RPE in Engeland gedaan worden (al zijn er specialisten die er ook iets mee kunnen). In 40 uur ga je de 20.000 km’s niet aantikken ;) Remblokken gaan ongeveer 5 tot 6 trackdays mee en om het leuk te houden heb je best wel af en toe nieuwe banden nodig (20 uur ongeveer).
Zitten nog wel wat haken en ogen aan dus, open cockpit rijden. Al worden de nieuwere modellen wel steeds beter gebouwd en worden de intervals steeds langer, positief!
JanJansen zegt
Begreep inderdaad dat het nogal uitmaakt of je een zwaar getuned blok gebruikt en of je hem zwaar belast zoals bij een trackday.
Op de openbare weg met een standaard Hayabusa blok scheen het wel mee te vallen. Maar ben helaas niet de eigenaar, heb het ook maar uit 2e hand.