Begin bij een willekeurige fabrikant van serieuze sportwagens over rondetijden op de Nordschleife, en de claims vliegen je links en rechts om de oren. Datzelfde geldt voor Radical, de Britse bouwer van heet trackdayspul.
Porsche gooide een poosje geleden de knuppel in het hoenderhok door een tijd van 6:57 min neer te zetten met hun bijtellingstopper; de 918 Spyder. McLaren hield zich afzijdig en gaf enkel en alleen te kennen dat hun P1 het rondje ‘Ring in minder dan 7 minuten afrondde. Ook Ferrari hield de broek aan en deed niet mee aan het wedstrijdje verplassen, dus hoe snel de LaFerrari écht is weten we niet.
Wat we wel weten is dat Radical bloed ruikt en binnenkort een nieuw wapen inzet in de strijd om de ‘Ringtitel. De RXC Turbo 500 krijgt een aardig van de pot gerukte 537 pk onder de kap bij ruim 650 Nm. Daarmee gaat het lichte karretje (462 pk per ton) van 0 naar 160 km/u in 6,8 tellen en is het tussensprintje van 64 naar 128 km/u binnen 3 seconden verleden tijd.
De Turbo 500 onderscheidt zich van de gewone RXC door onder meer een setje turbo’s (nee, echt?), verse enen en nullen voor de ECU en een aangepaste uitlaat. Radical neemt ‘m mee naar Genève, dus over een week of twee weten we alle ins en outs over deze automotive kruisraket.
Voor de liefhebber die graag het geheugen even opfrist, hebben we onderstaande video opgeduikeld waarin een Radical SR8LM het beroemde circuit in recordtijd reed.
PS: de foto betreft nog een ‘gewone’ RXC, het ekte exemplaar wordt meegenomen naar Genève.
jurdespotter zegt
Als of nog niet angstaanjagend genoeg was
gtwillem zegt
De Radical SR8 deed met Michiel Vergers aan het stuur al 6:55, dus die was enkele jaren geleden al sneller dan de 918.
Raceauto principes maken een auto uiteindelijk echt sneller. Maar het is wel een stunt hoor, om de gevestigde hypercar orde ernstig te kakken zetten voor een fractie van de prijs…
rolov zegt
@gtwillem: ja vind je? Porsche kan geen lichtgewicht sportauto zonder enige vorm van comfort neerzetten. Hoeft ook niet. Een 918 en een radical zijn niet te vergelijken. Een Porsche turbo en een GT-R daarintegen…. :P
gtwillem zegt
@rolov: waarom niet? Vroeger waren er toch ook de 906 en 550A?
rolov zegt
@gtwillem: vroeger… Dat waren andere tijden hè. Het gaat over 2015
rob5nismo zegt
Lijkt me wel kicken om een keer met zon wagentje rond te vlammen
ds3thp zegt
Voor m’n gevoel weer appels met peren vergelijken een record wat niet mee gaat tellen daar deze machine vast, net zoals zijn SR8 broertje, op slicks zal staan!
Het ring record telt alleen mee zodra een auto compleet straat legaal is en er dus ook straatlegale banden onder zitten!!
gtwillem zegt
@ds3thp: de 6.55 van de Radical SR8 LM destijds was op straatlegale banden.
Evo Magazine redacteur Roger Greem reed de Radical zelf van de fabriek naar de Nordschleife. En de versie deed toen 6:55.
marv46 zegt
@ds3thp: Volgens BTG gaat Radical het ook helemaal straatlegaal doen met RXC Turbo 500:
http://bridgetogantry.com/2/index.php/home/news/675-radical-aim-for-new-production-car-lap-record-at-the-nuerburgring
Eerst zien, dan geloven natuurlijk. En dat betreft zowel voor het straatlegale aspect als het daadwerkelijk sneller zijn dan Porsche met een straatlegale auto. Maar het zou wel mooi zijn als zo’n relatief klein brits bedrijfje de elite merken even “a run for their money” geven.
Ferry_76 zegt
‘Straatlegaal’.. In Engeland kan je zelfs een bankstel met een motortje en stuurwiel legaal op de weg krijgen, dus zo indrukwekkend vind ik die tijd van Radical niet. Het is bijna een Le Mans prototype met wat aanpassingen erop. De Porsche weegt drie keer zo veel als een Radical en is gewoon dagelijks bruikbaar, dan vind ik een tijd onder de zeven minuten toch wat indrukwekkender.
gtwillem zegt
@Ferry_76: de tijd van de Porsche is sowieso erg indrukwekkend. McLaren bijt zich al een tijdje compleet stuk op de 6:57 van de 918. Ze hadden aangekondigd dat de P1 sneller op de ‘Ring zou zijn, aangezien de pogingen die ze tot dusverre gedaan hadden niet onder optimale omstandigheden was, maar dat is al meer dan een half jaar geleden.
BananaMan zegt
@gtwillem: ik denk dat de LaFerrari en de P1 beide sneller kunnen zijn dan de 918 als ik naar de specs kijk.
Misschien moeten ze Marc Lieb even lenen om een goede tijd neer te zetten.
macready zegt
@BananaMan:
Misschien, misschien niet. De 918 heeft voordelen t.o.v. zowel de P1 als LaFerrari. 4WD tractie t.o.v. beide, regeneratief oplaadsysteem dat gebruik maakt van de remenergie t.o.v. de P1 (LaFerrari heeft het ook).
De P1 zal bij volgas en maximaal gebruik van de electromotor daardoor snel z’n accu leegtrekken, of de output van de electromotor verder onder het maximum moeten beperken om de gebruiksduur te verlengen.
gtwillem zegt
@BananaMan: ik denk dat het ze niet lukt. De 918 kan veel sneller een bocht uitaccelereren dan de andere twee. Op het moment dat de P1 harder gaat lopen (boven 200-220) is het al weer zaak om op nieuw af te te remmen voor de volgende bocht.
Daarnaast schijnt de 918 fantastisch hard op 90-95% van zijn kunnen licht oversturend de bochtjes te kunnen nemen (Chris Harris, COTY), wat op de Nordschleife wel lekker is. De Nordschleife is verder niet heel erg zwaar voor de remmen, waardoor de P1 en LF minder hun troef uit kunnen spelen.
Hupke zegt
@Ferry_76:
Alles behalve een LMP. Gewoon een stalen buizenframe en een velletje erover. Dit ding zit dichter bij een F40 dan watever je kan bedenken.
paginl zegt
Er staat een schrijffout onder de foto. Er staat ekte maar dat moet echte zijn denk ik. ….
mrrallycross zegt
Wat een vette auto, lijkt mij alleen levensgevaarlijk op de ring.