De Radford Lotus Type 62-2 is een absoluut pareltje.
Het is altijd even afwachten wat een nieuw project van een nieuwe sportwagenfabrikant gaat worden. Voor elke Keating en Barabus (ja, dat waren sportwagenmerken) kregen we ook Pagani en Koenigsegg. Mooie plannen hebben ze allemaal aan het begin, het is met name de visie en strategie die het verschil kan maken.
Jenson Button
Bij Radford hadden we (uiteraard) ook onze twijfels. Wéér een ‘Britse’ sportwagenbouwer. In dit geval is de Radford Lotus Type 62-2 basis van de Evora. En toch hè, de Radford is helemaal perfect. Achter het Radford-project zitten diverse getalenteerde mensen als Ant Anstead (Wheeler Dealers technicus), Mark Stubbs (designer) en Jenson Button (Wereldkampioen Formule 1).
Basis Radford Lotus Type 62-2
Het is niet een Lotus Evora met een andere kleurstelling. De auto is echt behoorlijk aangepast. Sterker nog, de monocoque is van de Evora, maar het subframe is compleet nieuw. Het moet ervoor zorgen dat de Radford Lotus Type 62-2 een nog betere rijdersauto is.
Volgens Button is de auto briljant op het gebied van feedback en stuurgevoel. Goed om te weten, want dat zijn twee dingen die nogal eens vergeten worden. Ook door de sportievere automerken. Jenson Button geeft overigens niet alleen zijn zegen, hij heeft ook daadwerkelijk persoonlijk ‘gekalibreerd’.
Uitvoeringen Radford Lotus Type 62-2
Dat wil niet zeggen dat de auto niet snel is. De bekende 3.5 liter V6 (de 2GR-FE) motor wordt gebruikt. Er zijn drie versies:
Classic:
De instapper. Deze is standaard voorzien voorzien van de 430 pk sterke V6 (het hoogste vermogen bij de Evora). Optioneel kun je kiezen voor een zeventraps automaat met dubbele koppeling, standaard heb je een close ratio zesbak. Stoppen doe je met AP Racing-remmen (4 zuigers). De Classic heeft 17 inch wielen voor, 18 inch wielen en achter en géén achterspoiler.
Gold Leaf
Voor deze versie van de Radford Lotus Type 62-2 zijn de nokkenassen en zuigers aangepast, waardoor je ineens 500 pk tot je beschikking hebt. De remmen zijn gelijk aan de Classic, maar standaard heb je nu een elektronisch aangestuurd mechanisch sperdifferentieel. Standaard heb je de transmissie met dubbele koppeling. De Gold Leaf heeft 18 inch voor en 19 inch achter en is te herkennen aan de subtiele dubbele ducktail-spoilers.
JPS
Het topmodel is de JPS (John Player Special). Deze krijgt een grotere supercharger op de V6 geschroefd, waardoor je ineens 600 pk tot je beschikking hebt. Op 1.000 kg is dat heel erg veel. Ook hier heb je een sperdifferentieel en de automaat. Om beter te kunnen stoppen, heeft de Radford Lotus Type 62-2 JPS standaard keramische remschijven.
Verdere details over de Radford Lotus Type 62-2 zijn vrij schaars. Standaard krijg je digitaal instrumentarium met Bluetooth 5.0 en wifi. Ook zijn er 5 hele speakers aanwezig om je favoriete muziek af te spellen. Er gaan er maar 62 gebouwd worden in Californië. Het eerste exemplaar met begon volgend jaar worden afgeleverd.
lompey zegt
Ben benieuwd naar de JPS livery
lekkerlinksrijden zegt
In Nederland op de openbare weg niet mee te rijden, hij ligt zo laag op de weg dat een kiezeltje al schade maakt
Robert zegt
@lekkerlinksrijden: ik vermoed dat de BPM voor deze auto (in elke uitvoering) een véél hogere drempel zal zijn dan welke verkeersdrempel of kasseienstrook dan ook. Voor dat laatste is namelijk met een setje instelbare dempers wel het e.e.a. te verbeteren. Zoals dat bij vrijwel elke street legal sportauto dat standaard op de optielijst is aangevinkt, indien standaard niet aanwezig.
willeme zegt
@RRRobert: deze auto heeft een volledig instelbaar 4-way schroefset met camberplates en alles. Speciaal gebouwd voor deze auto (waarschijnlijk KW of Ohlins oid, zal wel goed zitten inderdaad ;-))
Robert zegt
@willeme: één ding weet ik wel: ik word hier ongelofelijk hebberig van. Vooral van de hier voorgestelde rood-witte uitvoering met dubbele ducktale. Retromodden kán niet beter.
harrie zegt
Wat een leuk ding joh, lekkere retro Le Mans vibes in een modern jasje zonder kitsch te worden.
Coole velgen ook.
yellowcab zegt
Precies dit! Eigentijdse techniek en modern design, maar duidelijke heritage. Heel tof.
Een stuk beter dan alleen wat kleurtjes overnemen op een bestaand model (hè Mercedes…).
allesmetturbo zegt
Zeer fraai
erce zegt
Wat een waanzinnig mooie auto.
sabrerator zegt
Wát een ontiegelijk gaaf ding!
Die Gold Leaf is echt vreselijk mooi. Ik zie er ook wat trekjes in van de Lotus Europa uit de jaren ‘70.
Ik zou daar mijn MGF wel voor willen laten schieten 😀
Kom alleen een beetje geld tekort, ben ik bang voor…
XiPHiAS zegt
Misschien es Googlen naar “Lotus Type 62” ;)
ericd zegt
Classic looks sterkste punt. Achteruitzicht niet door een doorlopende achterspoiler belemmerd, maar juist dat maakt ‘m niet echt pretty.
dakarbemo zegt
Prijs sub 500K USD (bron TheSmokingTire instagrammm)
r3fl3x zegt
Poah, gaaf zeg! Wat een tof ding.
ghini zegt
Wow, gaaf zeg! Echt een eigen design, smoelt echt goed! Benieuwd naar de rest! Geluid, rijgedrag, interieur etc
mhhauto zegt
Het 2GR-FE blok is een open deck blok. Meer dan 600pk uit dit blok maakt het hierdoor niet betrouwbaar…. Ben wel nieuwsgierig welke versnellingsbak en koppeling gebruikt is.
cossiekiller zegt
Heeft Chip Foose er ook zo geen omgebouwd voor Overhaulin’ destijds?