Racing Point en Renault, het begint allebei met de ‘r’ van wrevel…
Racing Point en Renault zijn dit jaar niet per se de beste matties geworden. Niet gek ook misschien, want de twee renstallen zijn heftig met elkaar in gevecht voor een plekje in de eindrangschikking in het WK voor constructeurs. Nou zal het de gemiddelde fan zich aan het spreekwoordelijke zitvlak roesten wie er nu derde, vierde, vijfde of misschien zesde wordt in datzelfde WK. Voor de teams zelfs echter betekent het dikke vette milli’s meer of minder.
Tracing Point
Nou vechten Renault en Racing Point (voorheen Force India) al enkele jaren om hetzelfde stukje asfalt, maar dit jaar kookt de frustratie pas echt over. Dat Racing Point een roze Mercedes aan de start brengt, vind Renault niet heel tof. Eerder dit jaar tekende het dan ook protest aan tegen (T)Racing Point, wat er uiteindelijk onder andere toe leidde dat de roze brigade vijftien puntjes aftrek kreeg in het constructeurs WK. Gezien de huidige stand (McLaren 171, Racing Point 154, Renault 144, Ferrari 131) kunnen dat hele dure punten worden voor het team dat volgend jaar Aston Martin zal heten.
Stappen
Bij team roze is er dan ook niet veel sprake meer van liefde voor de Régie. Dat blijkt wel nu de FIA alsnog het, redelijk groteske, voorstel van Renault heeft geaccepteerd om Fernando Alonso mee te laten doen aan de Young Driver’s Test aansluitend aan de Grand Prix van Abu Dhabi. Racing Point teambaas Otmar Szafnauer nam bij Motorsport.com meteen de woorden ‘stappen ondernemen’ in de mond:
Een tweevoudig wereldkampioen van bijna veertig is wat mij betreft geen jonge coureur. Ik moet eerst begrijpen wat de regels zijn, daarna zien we welke stappen we ondernemen.
Otmar Szafnauer, houdt wel van een advocaatje op zijn tijd
Shots fired back
Renault teambaas Cyril Abiteboul, die nog nooit weg is gelopen voor een goede fittie op zijn tijd, heeft inmiddels echter gereageerd op de uitlatingen van Szafnauer. De Fransman houdt het bij een even droge als rake opdoffer:
Als Otmar een claim wil indienen bij de FIA, dan is dat nogal hypocriet. Wij weten immers dat zij een illegale auto hebben. Wij hebben ons daarbij neergelegd. Als je dan hiervoor naar de FIA wil stappen, dan vind ik dat op zijn minst ironisch.
Cyril Abiteboul, is meer van de post-ironie
Waarvan akte. Voel jij je als veertiger nog lekker jong van lijf en leden? Laat het weten, in de comments!
Robert zegt
Veel zorgwekkender is het feit dat de FIA hier andermaal de eigen geloofwaardigheid te grabbel gooit. De wijze waarop Ferraris manipulatie van het brandstofverbruik werd afgehandeld verdiende geen schoonheidsprijs, en dat gold eveneens voor het Salomonsoordeel wat werd uitgesproken over de legaliteit van de ‘Roze Mercedes’. Met deze beslissing om Alonso tot ‘young driver’ te betitelen is het helemaal een lachwekkend instituut geworden.
verplicht zegt
Geen heel sterke reactie van Abiteboul. ‘Ja maar hunnie doen ook iets niet goed’ …
Dat de FIA Alonso mee laat doen is absurd natuurlijk.
lekkerlinksrijden zegt
“Young Driver’s Test “, een jonge bejaarde
Johanneke zegt
Wow de FIA maakt rare beslissingen, wie had dat gedacht!! Ik wacht nog steeds op de waarheid van Ferrari, maar ik ben bang dat ik dat over 20 jaar pas in een biografie van iemand kan lezen.
soes750 zegt
Als ik Sainz was had ik dan hetzelfde gedaan of laten doen door Ferrari. Moet dan toch ook kunnen.
jaapiyo zegt
Ze zijn er mee bezig. Wat daar echter speelt is dat McLaren het ook oké moet vinden.
Richmond zegt
@jaapiyo: en die vindt dat nog niet ok
quincy zegt
Naast dat Alonso 2 jaar uit de sport is geweest en Sainz niet.
Wat ik begreep kon Renault Alonso aanmelden door een foutje in de regels wat als Young wordt verstaan. En alhoewel ik het triest (doch slim, want Alonso moet kilometers maken) van Renault vindt, zijn dit de huidige regels. Punt is dan nu aanpassen en niet meer laten gebeuren.
henkp1 zegt
Renault is al sinds 1994 geen ‘Régie’ meer.