Met dank aan het broeikaseffect hebben we straks nooit meer ijs, wat dan wel weer voor een enorme verhoging van de verkeersveiligheid zal zorgen. Wereldkampioen rally-rijden (vier keer zelfs) Juha Kankkunen nam een Bentley Continental GT mee het ijs op om eens lekker mee door te rijden.
De plaats van het “delict”: een stuk bevroren zee bij Finland. Met een temperatuur van dertig graden onder nul was het er lekker fris en er ligt dus een lekker stukkie ijs. Om precies te zijn is het ijs daar ongeveer 70 cm dik, meer dan genoeg om de dik twee ton zware Continental GT te dragen. Doel van het tripje was om het snelheidsrecord op ijs te verbeteren. Het vorige record stond op 296,34 km/h en was gevestigd met een Bugatti EB110 Supersport.
Grappig detail: ondanks vierwielaandrijving en geschikte bandjes had Juha wielspin tot snelheden boven de 200 km/u. Er was dus een aanloop van 5 km nodig om vervolgens met een zo hoog mogelijke snelheid door het uitgezette parcours van 1 kilometer lang te rijden.
Het officiele record werd vastgesteld op 321,65 km/u. Bij een tweede poging werd zelfs een snelheid van 331 km/u gehaald, maar een hobbelig en besneeuwd parcours verhinderde dat Juha in tegenovergestelde richting ook de 330 km/u barriere kon beslechten (via Worldcarfans)
Update: twee filmpjes gevonden…
Tim zegt
Voor zo’n grap heb je denk toch wel “The Balls” nodig denk ik… Als je al wielspin hebt tot 200km/h, hoelang zal dan de remweg van deze bolide zijn?
Armada zegt
respect
Ejay zegt
Dus een gewone conti gaat 330? Dacht dattie minder hard kon.
M.M.M zegt
Ik denk …. dat ik het toch liever op een goed stuk droog asfalt had geprobeerd om over de 300 km/u te komen.
Maar ja, wie ben ik hè :)
M.M.M zegt
Oja …. videootje ????
Turbopaultje zegt
Juha is nog steed een held.
Stephan zegt
Naja, op een recht stuk ijs gas geven kan iedereen wel. Als je maar niet teveel gas geeft moet iedereen het wel ongeveer halen toch?
Hans zegt
Hier in Venlo rijdt er ook eentje rond in het zilver..Als iemand de bestuurder aan kijkt dan begint die volop te blazen..
c30 zegt
Die gast heb zn leven op het spel gezet om met 300 over ijs te rijden. 1 klein foutje en hij zou 5km doorgeschaatst hebben.
C est Jeroen zegt
@Stephan
ik denk niet dat jij die auto recht houdt… daar komt echt wel wat meer bij kijken…
zou trouwens wel leuk zijn als bugatti het weer terug pakt (het record)
Alwood zegt
tsja… knap… en heel erg ziek om te doen op ijs :o zouden ze over een jaar de spijkerbanden voor de veyron mss klaar hebben? :P
in ieder geval is dit niet een record wat een Jet-powered car snel in zal halen ;)
RaVe zegt
@ Alwood
“in ieder geval is dit niet een record wat een Jet-powered car snel in zal halen”
Misschien juist wel …omdat hij zijn kracht niet over zijn banden brengt ;)
Marco zegt
Okee, het is Juha wel niet. Maar het is wel een Bentley Conti op ijs, tijdens het Bentley Driving programme, in een stukje van Winding Road..Voor diegenen die Winding Road niet kennen, is een online carmagazine uit de US…Altijd zeer informatief en goed.
http://www.youtube.com/watch?v=qE2Zq5BlLVQ
Rossi zegt
Toont toch wel weer de kwaliteit van 4 wiel aangedreven auto’s ;-)
Alwood zegt
@RaVe
wat dat betreft wel… moet hij wel hard genoeg rijden om niet door het ijs te zakken :P
RaVe zegt
@alwood
Idd … maar dat zou wel eene mooi filmpje geweest zijn voor Top Gear
: Hammond met een jet powered car over het ijs en Captain slow met het vliegtuig ;)
MurcieBoy zegt
was het parcour maar 1 km lang of begrijp ik dat verkeerd?
Arnoud zegt
Hmm, wielspin op snelheden boven de 200km/u? Niet vreemd op een ijsbaan in een auto met zoveel koppel. De Auto Union Typ 22 (racewagen uit de jaren ’30) deed de wielen nog spinnen bij 240km/u. Op droog asfalt!