Vanaf vandaag zal ik proberen om na elke GP een verslag te schrijven op autoblog. Vandaag het eerste verslag over de tweede race van dit seizoen, de Grand Prix van Maleisië.
Het is me nog steeds niet helemaal duidelijk, was dit nou een Formule 1 of een Powerboat race?
Na de kwalificatie van gisteren was Jenson Button voor de tweede keer op rij de snelste op de zaterdag, waardoor hij vandaag van pole mocht vertrekken. Bij de start was zijn Brawn niet zo snel als zaterdag, en Button wordt al snel ingehaald door Nico Rosberg, die een geweldige start kent. Maar ook Jarno Trulli en Fernando Alonso gaan de Brit voorbij. Ditmaal is de twijfelachtige eer van eerste uitvaller voor Heikki Kovalainen. Hij gaat te hard over de kerbs en belandt daardoor in de grindbak, waardoor zijn race vroegtijdig wordt beëindigd. Voor Robert Kubica is het wederom een race om snel te vergeten, hij krijgt een mechanisch probleem in de tweede ronde.
De volgende ronden zien we de Brawn’s een aantal posities goedmaken, maar Trulli en Rosberg zijn gewoonweg te snel voor ze. Alonso verremt zich in ronde 10 en verliest zijn 5e positie aan Kimi Raikkonen. Even later zit Mark Webber alweer achter Alonso te pushen en pakt na een prachig gevecht de 6e positie. Daarna is het tijd voor de eerste pitstops.
De eerste pitstop is voor Sebastian Vettel in ronde 14, hij blijft op de zachte banden, maar je ziet de lucht al steeds donkerder worden rondom het circuit. In ronde 16 komt Rosberg binnen vanaf de leidende positie en blijft net als Vettel op de zachte compound. Raikkonen is de eerste die de gok waagt om intermediates te verkiezen boven de slicks. Zijn gewaagde gok betaalde niet uit, met als gevolg dat hij ronden lang meer dan 20 seconden langzamer rijdt dan de top vijf. Button rijdt de snelste ronde en komt de ronde daarna naar binnen voor zijn pitstop, hij komt terug op de baan voor Rosberg.
Vanaf de 21ste ronde begint het licht te regenen en komt al snel iedereen opnieuw binnen voor intermediates. Hier blijkt dat Raikkonen een slechte keuze heeft gemaakt, want na de bandenwissels van anderen ligt hij nog steeds op 14e. positie Webber en Hamilton hebben inmiddels een prachtig gevecht op de baan. Hamilton gebruikt zijn KERS tweemaal op de lange rechte stukken, maar Webber weet Hamilton’s aanvallen te pareren. In bocht twee verremt hij zich en pakt Hamilton de 6e positie af.
In ronde 27 zijn veel coureurs ontevreden over hun banden en besluiten nieuwe intermediates te halen. Het was namelijk niet de vraag of de hel zou losbarsten, maar wanneer. En dat gebeurt in ronde 30. Glock is ditmaal de eerste die binnenkomt om zijn banden te wisselen, het worden de full wets. De rest volgt daarna in rap tempo. Slechts twee ronden daarna komt de Safety Car de baan op en wordt al snel besloten dat de weersomstandigheden te slecht zijn om door te gaan, en wordt de race voortijdig afgevlagd.
Doordat de race is afgevlagd voordat er 75% is verreden, wordt slechts de helft van de gebruikelijke punten uitgedeeld. Hieronder volgt de uitslag:
Coureur | Team | Tijd |
1. Button | Brawn GP | 33 ronden |
2. Heidfeld | BMW | |
3. Glock | Toyota | |
4. Trulli | Toyota | |
5. Barrichello | Brawn GP | |
6. Webber | Red Bull-Renault | |
7. Hamilton | McLaren-Mercedes | |
8. Rosberg | Williams-Toyota | |
9. Massa | Ferrari | |
10. Bourdais | Toro Rosso-Ferrari | |
11. Alonso | Renault | |
12. Nakajima | Williams-Toyota | |
13. Piquet | Renault | |
14. Raikkonen | Ferrari | |
15. Vettel | Red Bull-Renault | |
16. Buemi | Toro Rosso-Ferrari | |
17. Sutil | Force India-Mercedes | |
18. Fisichella | Force India Mercedes |
Snelste ronde: Button 1:36.641
Uitgevallen:
Coureur | Team | Ronde |
Kovalainen | McLaren-Mercedes | 1 |
Kubica | BMW | 2 |
JPM zegt
Dit ging nergens over. Deze uitslag is puur een casino uitslag. Heel erg jammer want ik denk dat het anders Button, Rosberg, Trulli was geworden en dat zou eens fantastisch zijn voor Williams. Veel geluk dit keer voor Heidfeld en Hamilton.
arnold zegt
brown gp doet het knap vind ik vooral omdat ze rijden met de ferrari motor van vorig seizoen
ik vond het wel vervelend dat laatste deel zit je een uur te wachten krijg je te
horen dat ze helemaal stoppen
m5 zegt
@ arnold ze rijden met een nieuw mercedes blok
Laster zegt
@ arnold, je bedoeld een nieuwe Mclaren motor waar ze mee rijden ;)
Mr Dd zegt
Leuk verslag. Maar deze race is nu dus afgelopen? Of worden de resterende rondes nog op een later tijdstip gereden?
appieflappie zegt
@arnold
Brawn GP rijdt met mercedes motoren….
Peter zegt
In je overzicht staat de uitslag van ronde 33. De uitslag is echter op basis van de 31ste ronde. Dit ivm code rood in ronde 32.
Joe zegt
Foutje: Brown GP -> Brawn GP
-edit: aangepast!-
Het was inderdaad een interessante race. Jammer van het vervroegde einde, anders hadden de Toyota’s misschien nog wel kunnen stunten.
W1ck3D zegt
Wat mij betreft hadden ze het wel iets eerder mogen afgelasten.
Niet alleen het water op het circuit was een gevaar, maar ook de invallende duisternis. Een uur kijken naar wagens op de startlijn, not my idea of F1.
Jaapschaap zegt
@ pelder:
volgens mij ging kimi naar wets ipv intermediates…
gewoon een klein detail ;)
RA999 zegt
Tsja, jammer dat het zo snel zo hard regende. Een regenrace was eigenlijk wel interessant geweest als er wat minder viel. Ik was wel benieuwd wat Brawn in de regen waard was…
@Mr Dd
Nope, het is helemaal voorbij. De punten zijn ook al uitgedeeld…
Mr Dd zegt
Oh laat maar, ik weet het al. Wel knap trouwens, Brawn GP en Toyota plaats 1 t/m 4 voor de titel na 2 wedstrijden. Nu eindelijk niet eens alleen maar Ferrari’s en McLaren’s.
Jonas zegt
Op het einde was het precies een speedboat race :D
We amateuristisch dat het besluit om niet verder te racen 10 minuten voor de 2 uren deadline kwam en op een moment dat de avond zo kon vallen :s
F1Ferrari zegt
slechte keus om Raikkonen al zo vroeg op intermediates te laten rijden :(
ik vond Webber erg goed en toyota!
en natuurlijk Button maar dat is een verhaal apart. het komt eigenlijk door de goede tactiek van Braw gp dat ze winnen.
Een betere ontwerper zegt
Wat ik het mooiste vond waren die gasten die van de heuvel afgleden xD. Je moet toch wat he haha.
Gioor zegt
raikkonen.. wat een prutser !!
Gioor zegt
@ F1Ferrari
raikkonen ging op full wets, niet op intermediates ;)
Gideon zegt
Kan iemand mij uitleggen waarom Heidfeld en Glock nou “omgewisseld” werden bij de uitslag?
Ik vond het wel slecht van de FIA om ons, de kijkers zo lang te laten wachten totdat de herstart werd afgeblazen…
Jurgen zegt
Ik vond het een hele mooie race hoor
Prachtig om te zien welke verschillende tacktieken de teams gebruiken zodra er regen komt of dreigt te komen
Jammer dat de race niet opnieuw werd gestart maar wel trecht natuurlijk
Net zo terecht als de winnaar! Heel knap gedaan, een paar extra pitstops moeten maken en toch iedere keer je nr.1 positie behouden
Go Brawn GP!
pomoek zegt
Alleen jammer dat die uitslag nog niet definitief is ivm. de “diffusor afaire”. Met een beetje pech wordt Toyota, en Brawn gediskwalificeerd en is BMW(?) de lachende 3e.
Montoya zegt
reed het hele veld niet na de 1e reeks pitstops op de full-wets. dit kon ik tenminste opmaken uit het verslag van de BBC. en dat Glock zoveel tijd kon goedmaken op de rest van het veld omdat hij als enige op de intermediats reed en de rest op full-wets. Daarom kwam Button ook 2x achter elkaar naar binnen om te wisselen van de full-wets naar de intermediats, en weer terug naar de full-wets. excuseer me als ik het fout heb.
mark zegt
Had me veel meer voorgesteld van deze race, maar goed men kon natuurlijk ook niet anders na die hevige regenval!
RA999 zegt
@ pomoek
Het moet wel heel raar lopen als die diffusor alsnog wordt afgekeurd als ie al twee races door de marshalls is goedgekeurd…
bozewolf zegt
Ja, je zit toch in de tropen.
Aflasten = Gay.
Pelder zegt
@ Joe: Ah, dom van me :P
@ Jaapschaap: Daar heb je me, het waren inderdaad wets!
Riess14 zegt
Raikkonen is de eerste die de gok waagt om intermediates te verkiezen boven de slicks.
intermediates = full wets
hij koos 4 ronde te vroeg om al voor de full wets te gaan
Riess14 zegt
@bozewolf
ten 1e: het is aflassen en niet aflasten
en ten 2e: jij zegt aflassen = gay, maar ze hadden geen keus, ze moesten varend door sommige bochten en dan heb je gewoon 0 grip, niet in die bocht en niet in de paar 100M erna
Laster zegt
@ pomoek,
Als de diffusors alsnog illegaal worden verklaard zal het in deze geen gevolgen hebben voor de reeds gereden races. Het zou dan alleen betekenen dat ze de rest van het seizoen niet meer gebruikt mogen worden. Denk hierbij ook aan de massa-dempers die Renault in 2006 gebruikte en laterna illegaal werden verklaard.
Waarom was de race vanochtend niet te zien op de Nederlandse rtl, zou iemand dit kunnen uitleggen?
Niet dat het een ramp was, voor kwaliteit kan je toch beter naar de BBC of de Duitser kijken.
CAFAN zegt
@gideon
De reden van het omwisselen van Glock en Heidveld is omdat de rode vlag viel in ronde 32 en zoals de regelementen voorschrijven dan de uitslag van ronde 31 als raceuitlsag geld, glock had opdat moment heidveld nog niet ingehaald
nism0 zegt
@laster
de race was op rtl5 te zien in plaats van rtl7
CAFAN zegt
@laster
was op rtl5 ipv rtl7 ;)
Rik3 zegt
Kovalainen reed NIET over de kerbs en Kubica kreeg al in de EERSTE ronde mechanische problemen.
bozewolf zegt
@ Riess14:
Ze houden een GP in de tropen, waar je weet dat het ongelofelijk kan gieten. LaSSen ze de boel af na de helft. Lekker dan, sta je daar met je duurbetaalde kaartje.
Gewoon doorrijden, stelletje overbetaalde kart-coureurs. Hebben ze geen uber-regenband?
Zet die coureurs op ’n brommer voor mijn part. Dit is gewoon suf.
Jurgen zegt
De regenbanden zelf kunnen dat makkelijk aan maar omdat de onderkant van de auto voor de rest helemaal glad gestreken is ivm Aerodynamica kan de auto in zijn geheel zoveel regen niet aan
SimonMc zegt
@Riess14: als je iemand verbeterd, doe het dan wel goed.
Het is afgelasten…
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/31/
nism0 zegt
@ bericht
Raikkonen is de eerste die de gok waagt om intermediates te verkiezen boven de slicks.
waren geen intermediates hij ging op full wets
Danny zegt
ze hadden op dit circuit een goeie afvoer voor het water moeten plaatsen
want het is zonde voor al die mensen die een DUUR kaartje betaalt hebben en voor ons ook, ook al was het wel een leuke race met veel spektakel maar als we heel de tijd moeten wachten en ik daarna toch afgelast word had ik beter kunnen bloggen tijdens het wachten !
P.S ik vind het voor button terecht dan hij gewonnen heeft
Koko zegt
Als ik me niet vergis ging Raikkonnen inderdaad op Full wets en niet op Intermediates zoals “nism0” al zei..
blokker5 zegt
Ik vond het ondanks het vervroegde einde een leuke race om naar te kijken. Ik ben in ieder geval vandaag wel overtuigd om niet meer naar rtl te kijken. Precies op het spannendste moment, toen het glijspektakel echt begon, gaan ze reclame uitzenden. Erg jammer.
Laus zegt
prachtig toch om naar te kijken dit…kwam er al zappend langs. Heerlijk die ontreddering, zenuwachtig rondhupsende coureurs. Mensen die denken dat ze belangrijker zijn dan anderen.
De mooiste race van de afgelopen paar jaar.
Alex zegt
Ik denk dat uiteindelijk ook het gebrek aan licht meegespeeld heeft bij de beslissing om de race af te lassen. Het was er al redelijk donker door het weer, maar de zonsondergang is daar ook nog eens rond 1915. Ik denk dat als ze toch opnieuw waren gestart, dat ze dan na 5 of 10 minuten alles als nog af hadden moeten lassen vanwege het gebrek aan licht. Maar goed, ik vond het ook jammer dat de race zo eindigde.
@Blokker5: Inderdaad, die reclame was echt heeel hinderlijk! Precies op dat moment ook nog eens. Ik ga de volgende keer lekker naar BBC kijken!
lincoln zegt
@Pelder ..
stoer hoor .. vertellen wat je op televisie hebt gezien ..
we zijn heel erg onder de indruk dat jij beschikking hebt over een televisiemachien ..
Pelder zegt
@Lincoln: Dank?
RubenBaeten zegt
@lincoln: Jij hebt een toetsenbord… Hoor je ons verder ook niet over.
Laster zegt
@ Lincoln: zielepiet
SWRT zegt
Doe mij maar rally…
@ Ruben Baeten
Hahaha:lol:
Laurens zegt
Zag laatst ergens in een of andere klasse een Lada die best leuk mee kwam.
OT: alles kan tegenwoordig :lol: En Ferrari is de weg kwijt, regenbanden op dat moment monteren doen normaal alleen de teams die achteraan op de grid staan en een gokje wagen :lol:
Johan zegt
Leuk idee om na elke race een verslag te schrijven begrijp me niet verkeerd, maar ik heb het idee dat het AB publiek niet zo geinteresseerd is daarin gezien de matige kennis van zaken.
Voor de echte inside informations ga je als liefhebber toch naar andere sites aangezien dit een verslag is van wat ik zelf op tv gezien heb.
Voor degene die niet zo heel erg F1 fan zijn maar toch wat informatie willen hebben kan het een leuke aanvulling van AB zijn.
CasperH zegt
Die regenbandgok van Kimi / Ferrari ging echt nergens over. Jammer dat de race niet uitgereden werd, maar wel begrijpelijk gezien de wildwaterbaan op het circuit.
arnold zegt
oeps :oops: schaam me dood
maar toch blijf ik het knap vinden
marruk zegt
@pelder: Vanuit Singapore mag het wel wat beter… Het artikel staat vol met spel- en zinsfouten, en wat al eerder is gezegd namelijk dat Raikkonen niet naar intermediats ging, maar gelijk naar ”full-wets”.
@bozewolf: Lul niet man, je moet beter naar het commentaar luisteren! Er staat onder andere in de reglementen dat de baanofficials (de mannetjes met de vlaggetjes) elkaar moeten kunnen zien, en er zit zo’n 400 meter tussen 2 posten. En dat ging door het donker en de regen/spray dus niet. En betere regenbanden zijn er ook niet, in Maleisië regent het wel vaker hard, daarom heten die regenbanden ook FULL wets.
@pomoek: Williams heeft ze ook, dus dan zou Rosberg ook gediskwalificeerd worden. Maar zoals Laster al zei worden ze dat in dit geval achteraf niet =)
@nism0 & CAFAN: De herhaling was op RTL 7 te zien ;)
@Danny: Een kaartje kostte bij de GP van Australië vorige week omgerekend anders maar 50 euro voor een staanplaats hoor, met studentenkorting zelfs maar 37. Vriendin van me is daar geweest. Op Spa-Francorchamps betaal je voor eenzelfde staankaartje >300 euro, dus zo duur zal het in Maleisië ook wel niet zijn geweest….
@Laurens: Dat was het WTCC, met de Nederlander Jaap van Lagen in inderdaad een Lada. Tarquini vond ik echter interessanter :P
@Jurgen: Bedoel je die spin van Fisichella? Dat werd veroorzaakt door een te harde (veer)afstelling van de auto -een wagen die zacht is afgeveerd heeft meer bodyroll, dat zei Olav Mol nog letterlijk-, niet zozeer met aerodynamica en regendruppels hoor?
D zegt
@autoblog
Vind het relaxed dat jullie af en toe zulke dingen erop zetten, net als die 50 film auto’s. Krijg je af en toe leuke discussies van!
mashell zegt
De grootste blunder van Ecclestone ooit. Om het in Europa gemakkelijk te maken de races in verweggistan te zien wordt er daar op onmogelijke tijdstippen gereden en kan je niets eens een regenbui hebben.
Bernie: als je de races in Europa op het goede tijdstip op TV wilt, moet je ze dan niet gewoon in Europa houden? Dus minder uitbreiding naar het oosten maar gewoon weer racen aan het thuisfront in Europa en de uistapjes naar Canada, USA en Zuid-America doen.
Tombnolz zegt
Algemeen: Tgoh, een raceverslag… Kijken de fans niet gewoon? Of nemen ze het niet op? Of kijken ze niet naar de nabeschouwing? En waar zit de autoblogtwist in je verhaal? Zulk droog voer! En who the fuck is Pelder eigenlijk? From zero to hero?
OT: Ik vond het anders wel een schitterende race, heb hele mooie duels gezien. Leuk was ook de stress ivm de aankomende regen. Nog leuker wanneer de race werd stilgelegd. Webber die een praatje ging slaan met Hamilton enzo…
@ marruk: Denk je niet dat 50 euro veel geld is in Maleisië?
@ alle rtl-haters: Probeer eens het Vlaamse Canvas.
Jan C. zegt
“Raikkonen is de eerste die de gok waagt om intermediates te verkiezen boven de slicks” bij mijn weten had hij “full-wets”
Jan C. zegt
“In ronde 27 zijn veel coureurs ontevreden over hun banden en besluiten nieuwe intermediates te halen. Het was namelijk niet de vraag of de hel zou losbarsten, maar wanneer. En dat gebeurt in ronde 30. Glock is ditmaal de eerste die binnenkomt om zijn banden te wisselen, het worden de full wets” nee, iedereen ging op regenbanden rijden, Glock was diegene die de succesvolle gok voor Intermediates waagde en had enkel pech dat hij in verkeer kwam, anders had hij wellicht niet een derde, maar een hogere plaats behaald.
Jan C. zegt
En hoewel Button 33 ronden reed, is de race gestopt op 31 ronden.
Jan C. zegt
ik zie dat veel van mijn punten ook al door anderen zijn genoemd.
Tombnolz zegt
ik zie dat Dhr. Pelder zijn tekst nog steeds niet heeft aangepast en honderden lezers foute info verschaft
Wieger zegt
Voor het ging regenen riep de commentator op de bbc dat je altijd op de juiste banden moet rijden ookal kost je dat heel veel extra stops. Dat maakte deze race meteen ook maar even goed duidelijk. Sukkels bij Ferrari om de regenband bij Kimi te monteren terwijl er nog niets aan de hand was het koste het team weer eens heel veel punten. Ze missen volgens mij een goede slimme teammanager, zie ook het succes bij Brawn.
Daniël zegt
Hey allemaal,
over de zenders. Ik vind dat het commentaar van Olav Mol wel goed is. Soms zeurt ie een beetje en gaat ie tever door over een onderwerp. Om de reclame te omzeilen kan je naar de belgen gaan. Ook betaalkanaal is volgens mij een optie (?) heb dat nog niet geprobeerd. wie weet welk betaalkanaal uitzendt?