
Om de een of andere reden vind ik Bahrein maar niks. Misschien komt het omdat ik zandbakken vroeger niks aan vond, of omdat ik niks van het land af weet. Hoe dan ook, ik vond het de meest saaie race van het jaar.
Na de verrassende kwalificatie van gisteren mochten vandaag beide Toyota’s vooraan beginnen: Jarno Trulli gevolgd door Timo Glock. Achter de Toyota’s had Sebastian Vettel zich met zijn zware brandstoflading knap als derde gekwalificeerd. Adrian Sutil had zich gekwalificeerd als 16e, maar is teruggezet naar de 19e positie vanwege het blokkeren van Mark Webber (18e) tijdens het neerzetten van zijn snelle ronde.
De lichten springen op groen en we kunnen gaan zitten voor alweer de zesde race in Bahrein. Beide Toyota’s komen goed weg, Glock beter dan Trulli. Vettel wordt ingehaald door Jenson Button en ook Lewis Hamilton haalt hem in. Hamilton pakt Button ook nog maar even en duikt vlak achter Trulli de eerste bocht in. Hij probeert de druk bij Trulli wat op te voeren, maar dat mag niet baten. Hij blijft op de derde positie rondrijden. Daarna is het eigenlijk een optocht tot aan de eerste pitstops.
De eerste pitstop is zoals verwacht voor één van de Toyota’s. En wel voor die van Glock. Hij komt binnen vanuit leidende positie en komt als negende terug op de baan achter Nico Rosberg. Door Glock’s pitstop mag Trulli even aan de leiding rijden, maar ook hij komt binnen. Hij heeft echter een voordeel ten opzichte van Glock, hij komt namelijk voor hem op de baan. Als 6e, vlak voor Fernando Alonso’s Renault. Maar Alonso laat dat niet op zich zitten, hij gebruikt zijn KERS en haalt Trulli buiten langs in. Jenson Button, die inmiddels een aantal ronden aan de leiding ligt, komt samen met Hamilton binnen in ronde 15. Ze blijven beiden rondrijden op de zachte band. Na een aantal ronden van frustratie achter Nelson Piquet besluit Barrichello zijn Brawn toch maar naast de langzamere Renault te gooien, met succes. In ronde 20 komt Vettel ook binnen en komt terug als vierde, vlak achter Trulli, maar voor Glock. Ook Kimi Raikkonen mag voor het eerst in lange tijd weer even aan de leiding proeven. Tot hij zijn pitstop een ronde later maakt. Hij komt na zijn stop terug als achtste. Piquet komt in ronde 24 ook binnen. Het was me niet eens opgevallen dat hij nog moest stoppen, iedereen om hem heen die een pitstop had gemaakt reed eigenlijk constant sneller dan hem.
Na de pitstops is er direct een ‘gevecht’ aan de gang tussen Trulli, Vettel en Hamilton voor de tweede positie. Barrichello komt steeds dichterbij de groep die om de tweede positie strijdt, maar besluit om toch maar de pits in te rijden. Daardoor valt hij van de vierde plaatst terug naar de achtste. Achter Alonso. Kan hij in ieder geval opnieuw mensen gaan inhalen. In de ronden daarna krijgt Button een steeds grotere voorsprong op Trulli.
Bij de volgende sessie pitstop is de eer aan Nakajima om te beginnen, hij komt als een na laatste binnen en komt terug als laatste. Daarna is het de beurt aan Glock, hij kiest voor de zachte banden en komt terug achter Piquet. Nadat Button zijn banden heeft gewisseld komen Hamilton en Trulli tegelijk binnen met Heidfeld. Trulli weet na zijn pitstop voor Hamilton te blijven en Hamilton zal hem nu toch echt op de baan moeten pakken. Niet lang daarna mist Barrichello zijn apex waardoor Trulli zijn plaats afpakt. Vettel komt na een ronde aan de leiding gelegen te hebben ook binnen, en hij komt terug achter Trulli, als 3e, en geeft dus de leiding terug aan Button. Raikkonen maakt in ronde 44 zijn pitstop, kiest voor de harde banden en gaat er voor. Hij komt achter Glock terecht als 8ste, maar dat laat hij als echte racer niet op zich zitten en pakt de 7e positie van Glock af. Glock laat zich niet kennen en gaat een paar ronden later vol in de aanval, waardoor hij zich verremt en weer opnieuw kan beginnen. In de tussentijd spint Kubica een keer, maar dat maakt niet heel veel uit voor de uitslag. 18e of 19e worden maakt eigenlijk geen verschil.
In de laatste ronden valt Nakajima nog uit door een probleem met de auto. Massa vergeet nog even dat het 2009 is en dat hij, in tegenstelling tot 2008, met Force India’s moet vechten. Hij zet zijn rode Ferrari naast de bolide van Giancarlo Fisichella en ramt met die actie bijna Fisichella en zichzelf van de baan. In de laatste ronde komt Button voor de derde keer als eerste over de streep, Vettel als tweede en Trulli als derde. Met Raikkonen’s 6e plaats weet Ferrari haar eerste punten van het seizoen te scoren.
Coureur | Team | Tijd |
1. Button | Brawn GP | 1.31:48.182 |
2. Vettel | Red Bull-Renault | + 7.187 |
3. Trulli | Toyota | + 9.170 |
4. Hamilton | McLaren-Mercedes | + 22.096 |
5. Barrichello | Brawn GP | + 37.779 |
6. Raikkonen | Ferrari | + 42.057 |
7. Glock | Toyota | + 42.880 |
8. Alonso | Renault | + 52.775 |
9. Rosberg | Williams-Toyota | + 58.198 |
10. Piquet | Renault | + 1:05.149 |
11. Webber | Red Bull-Renault | + 1:07.641 |
12. Kovalainen | Mclaren-Mercedes | + 1:17.824 |
13. Bourdais | Toro Rosso-Ferrari | + 1:18.805 |
14. Massa | Ferrari | + 1 ronde |
15. Fisichella | Force India-Mercedes | + 1 ronde |
16. Sutil | Force India-Mercedes | + 1 ronde |
17. Buemi | Toro Rosso-Ferrari | + 1 ronde |
18. Kubica | BMW | + 1 ronde |
19. Heidfeld | BMW | + 1 ronde |
Snelste ronde: Trulli 1:34.556
Uitgevallen:
Coureur | Team | Ronde |
Nakajima | Williams-Toyota | 49 |
Dag Bee Em Wee’tjes, dahag, dahag, dahag, dahag, Bee Em Wee. :D
Welke fanboy gaat het eerst zeuren..? ;)
HAHAHAHA Bimmer onderaan! HAHAHAHA :twisted: :lol:
… en nou moet ik heel gauw m’n bek dichthouden, want McLaren-Mercedes staat ook niet hoog… :|
daag ferrari daag dag daag.
???
Er zaten wel enkele mooie momenten in de race, maar om één of andere reden heb ik het gevoel dat de races mij dit jaar niet echt meer kunnen boeien. Als ik één positief punt moet noemen is het dat de coureurs meer lijken te durven, ze tikken mekaar al eens vaker aan, maar verder is er weinig interessant. Ik blijf de nieuwe regelgeving een probleem vinden, sommigen gebruiken een dubbele diffusor, andere gebruiken KERS. De egaliteit die gezocht werd is ver te zoeken. Hopelijk wordt het in Europa beter.
@ Citrofiel
Hoewel ik niet echt een fan ben van BMW (in de formule 1 dan toch), moet ik je vragen: Wanneer streed Citroën nu ook al weer voor het laatst mee op dit toneel?
Wat was er eigenlijk met BMW aan de hand? kheb niet kunnen kijken..
@ ColinZ3: BMW heeft eigenlijk een flutauto gemaakt dit seizoen, net zoals Ferrari.
Button rocks!
Hij rekent gewoon genadeloos af met het hele veld.
Inclusief Kimi “drie puntjes” Raikkonen en Felipe “nummertje veertien” Massa.
Whoehahaha, Brawn the master!
En laat onze Bimmertjes maar plaats maken voor Aston Martin.
Het resultaat van oorlog voeren met Audi is pijnlijk duidelijk geworden. Ze hebben concentratieproblemen gekregen. :P
@ Bananaflip: Ja, want 1 seizoen zegt ook zoveel over prestaties van Ferrari in de afgelopen 10 jaar ;) BMW is in verhouding nog een jong team… ik vond ze het de voorgaande seizoenen erg goed doen. Laat dan, als er al een team plaats moet maken, Force India maar weg gaan. En laat ze de coureurs meenemen. O ja, en neem Piquet ook maar mee.
Supermierenneukmodus:
Vierde alinea: heef = heeft
Laatste alinea: (…) Force India’s moet te vechten – te moet weg
-edit: check!-
“Hamilton blijft rondrijden op de zachte band, waar Button de harde kiest.”
-edit: het is aangepast!-
Dit is verkeerd, Button bleef rijden op de zachte. Hij heeft in zijn laatste stint voor de harde gekozen. Enkel Toyota heeft op de harde gereden in de 2 stint, hierdoor waren ze trager.
Toyota heeft hun eerste overwinning verloren aan bande keuze. Ze gingen er van uit dat de zachte banden in de hoge temperatuur veel rapper gingen slijten na 10-12 ronden, maar dit was niet waar.
@ Pelder
Ik heb het gewoon niet zo op het Ferrari F1 Team ;) .
En Force India mag idd wel weg ja…
Te veel last van zenuwen, gezien vorige week in China :P .
@Zoeleken
Citroën presteert al jaren heel goed in het WRC waar ik (bij mijn weten) nog nooit een BMW gezien heb. Vergelijken is dus moeilijk, maar het lijkt er wel op dat de inspanningen van de ene meer resultaat opleveren dan van de andere.
De F1 is blijkbaar niet spannender geworden, enkel de namen zijn veranderd.
ideetje voor de volgende keer:
zet voor de volledigheid de stand in het klassement erbij.
@ColinZ3
En de 2 wagens van BMW zijn na ongeveer 20 sec op elkaar gereden, met kapotte voorvleugels tot gevolg.
Bahrein is geen verkeerde baan. Deze race is gewoon de eerste realistische check van waar de teams staan en welke invloed de wijzigingen in de regels nou echt hebben.
Melbourne heeft nog nooit een goed beeld gegeven van welke auto’s snel/traag zijn. Daarna hebben we twee regenraces gehad, die ook geen realistisch beeld geven van de auto’s.
Ik verwacht daarom nog wel meer van dit soort saaie races dit seizoen, want de aanpassingen in de regels lijken maar weinig effect te hebben behalve dat ze de rangorde van de afgelopen 10 jaren door de war hebben gegooid. Different people, same shit.
@ Prisma: Heb het doorgegeven, duik nu m’n bed weer in. Heb nogal last van een hersenschudding.
@ Peter; Dank je voor het op je nemen van mijn werk. ;)
@ Zoeleken; Zie reactie Peter. :P
Zou Citroën mee moeten doen aan F1 om mij het recht te geven BMW uit te lachen? Nou ja, ik lach BMW eigenlijk niet uit, ik weet zelf prima dat het moeilijk is. Ik wilde alleen eventjes de ‘BMW über alles’-fanboys hier provoceren. Ik wilde hen laten zien dat BMW toch niet altijd het beste is, zegmaar…
@ Pelder; Succes met herstellen!
@pelder, goed geschreven artiekel.
Ik voorspel dat tegen Spain, de Kers wagens zullen de bovenhand krijgen.
Brawn GP is echt geweldig van start gegaan… Nu alleen zien of dat ook zo gaat blijven, en by the way, Ferrari komt wel terug hoor! (Fanboy, Fanboy :lol: )
@ Peter en Citrofiel
Eigenlijk moet ik toegeven dat ik het met jullie eens ben. En BMW fanboys provoceren, wie kan daar nu tegen zijn. ;-)
“Different people, same shit.”
Klopt…. het is gewoon totaal niet spannend meer.
Wordt toch echt tijd voor een nieuwe F1 klasse zonder dat de FIA zich ermee bemoeit met al hun belachelijke regeltjes.
Gewoon alle beperkende regels weg en een maximum budget invoeren voor alle teams en klaarrrrr.
Heerlijke race! En weer is mijn favo coureur 1e !!! JENSON BUTTON!
Het meest saaie wedstrijd!!???????? .. heb je wel naar de wedstrijd gekeken of gewoon ergens een samenvatting van geplukt ?:S
Ik vond eerste 10 ronden geniaal, ik zag eindelijk al de potentie van die K*t regels van FIA.. Rubens die gefrustreerd raakte door die KERS.. Ferrari die achter de feit aan moet lopen.. en ga zo maar door.. en al die inhaal acties.. de regie had niet eens de tijd om alle inhaal acties in beeld te brengen leek wel een kart wedstrijd. Maar toch met al die inhaalacties en die hele krappe eerste bocht besteed je er maar 6 alinea aan?
Dit is geen verslag, dit is gewoon een paar alinea uittikken door iemand die compleet geen zin had om naar het wedstrijd te kijken en achteraf moést een verslag doen.
Oh SyriX, je treft me in een totaal verkeerde bui…
De meest saaie wedstrijd? Ja. Verreweg de saaiste van dit seizoen. Australië had meer spektakel, Maleisië met de enorme regenbui aan het eind van de race ook en China had 100x meer inhaalacties dan deze race. En leg me eens uit hoe ik een samenvatting van de wedstrijd kan kijken als ik een half uur na de persconferentie het verslag af heb? Hoe kan ik dan de posities weten waar mensen terug komen op de baan na hun pitstop?
En als het geen verslag is, hoe noem jij een tekst van een aantal alinea’s over een bepaald onderwerp dan? Ik gebruik Live Timing naast de beelden op TV (BBC) en heb nog andere handige informatie tot mijn beschikking.
Als je het niet kan waarderen dan lees je het maar niet.
De formule 1 was al een tijdje op sterven na dood, maar is wat mij betreft dit seizoen echt overleden … Wat is er nou nog over van een trotse koningsklasse, waarin we laten zien hoe hard het allemaal kan? Steeds meer restricties, verder knijpen van vermogen en toerentallen, minder cilinders, steeds meer vertikkende regels, nog meer nare regeltjes, de milieulobby etc., etc., …
Ik zou zeggen, opdoeken die hap, en zonder de FIA verder met een nieuw kampioenschap in de oude formule 1 stijl! (ik begrijp dat een aantal teams en Eccelstone hier al eens aan gedacht hebben …)
@ pelder – dank zij jouw goede verslagen hoef ik de F1 niet meer te volgen, zat er -in mijn ogen- al een afzwakkende tendens in de F1 (more money more success), nu blikt dat ik niet de enige ben die er op uitgekeken is.
Jouw race verslag is voor mij voldoende
Was weer een lekkere race. Vooral het eerste deel :)
het blijkt dat button is gecrashed http://www.knodenark.nl/f1-crash-button/
Emile_Benz: nog niet door dat de wagen die helemaal bovenaan staat ook met een Mercedes motor rijdt? ;)
Dit was een goede wedstrijd. Alleen jammer dat Vettel zoveel tijd verloor. Anders zou hij misschien eerstes hebben gestaan. Maar Vettel heeft al heel goed gereden, en dit belooft ook voor de komende prijzen. Ik wist vanaf Brazillië vorig jaar dat ik Vettel wou volgen. En ik ben er helemaal zeker van dat we het laatste nog niet gezien hebben van hem. Hopelijk houdt hij het vol tot het einde zonder al te veel te moeten crashen. Hij zal wel heel hard moeten vechten zonder KERS systeem.
Ik weet eigenlijk niet of hij er één heeft, en zoniet of hij het dan nog zal krijgen of niet…
@Citrofiel
Pfffffff……amature….
Erg jammer, ik had graag Kubica op het podium gezien. Ik vond het een hele saaie race. Ik kon trouwens wel lachen om Massa. :D
hmm…niks gemist dus. Dank voor het verslag :)
Die regenraces waren wel leuk. Maar ik hoop al jaren op afschaffing van ongeveer 90% van de regeltjes.
Ach, in de states hebben ze nog wel wat boeiende races…al ik dat ook niet meer wat het geweest is.
Vergeleken met de drie voorgaande races was het inderdaad een saaie bedoening, maar eigenlijk is dat meestal zo op Bahrein. Het circuit heeft weinig bochten en veel lange rechte stukken, iets waarvan de Kers-gebruikers Ferrari, McLaren en Renault goed van hebben geprofiteerd, op Massa na die een kapot Kers-systeem als ballast meesleurde en Kovalainen die na zijn goede race in China weer zijn kleurloze zelf werd. Leuk om te zien dat Piquet toch ook wat anders kan dan rondjes draaien in de grindbak; Barrichello raakte er in ieder geval behoorlijk gefrustreerd van dat hij er niet voorbij kwam. En tja, BMW lijkt zich compleet te hebben verkeken dit weekend. Volgens Kay Ebel van RTL Duitsland reden ze met een fout afgestelde versnellingsbak, en als je dan elkaar van de baan probeert te beuken helpt dat ook niet echt mee. Ebel vroeg nog aan Heidfeld of ze zich niet teveel op Kers hadden gefocust. En je zag aan zijn gezicht wat hij van Heidfelds diplomatieke antwoord vond: “ik geloof er geen zak van.”
Edit: even vergeten dat Raikkonen de race zonder Kers heeft gereden.
Toch blijkt maar weer dat niet de BMW-fanboys alles volschreeuwen, maar juist de mensen die tegen BMW zijn…
Dat de stand weinig zegt over een personenauto van het merk blijkt maar weer.
Want ik rij toch 1000x liever in een Ferrari of een BMW dan in een Renault, Honda of Toyota…
Trouwens, de reden dat Piquet sneller ging dan Alonso in het tweede deel van de race kan aan het feit liggen dat Alonso geen water had om te drinken. Toen hij uit de auto stapte had hij kenmerken van uitdroging en had hulp nodig om te blijven staan.
Ik vind dit een redelijk slechte samenvatting, het doet de race geen recht.
Ten eerste was het inderdaad niet zo spectaculair als de eerste drie races, maar dat was te verwachten. Maar als je het vergelijkt met eerdere seizoenen was het voor een droge race toch nog redelijk spannend. KERS bleek een garantie voor wat meer inhaal- én blokkeerwerk en alle auto’s bleven dichterbij elkaar dan ooit.
Ten tweede was het botsinkje met Massa eerder Fisichella’s fout, niet die van Massa. Fisichella was op het einde als een malloot aan het rijden, met het blokkeren van Button onder blauwe vlag als dieptepunt. Dat zijn stoel niet goed paste en zijn rechterzij aan het kapotknelle was mag daarvoor geen excuus zijn.
Barichello zorgde intussen voor een boel vermaak met een paar prachtige inhaalacties, jammer dat de driestopsstrategie niet bijzonder winstgevend uitpakte (zoals meestal in een droge, incidentloze wedstrijd).
Dit soort races zijn ook puur Formule 1 en vind ik ook geweldig om te volgen. Ook als er niemand crasht of als er geen mensen spinnen omdat het auto’s zijn, geen boten.
Go Sutil!!!!!!!
@OverSoft: Ligt aan wat voor BMW, Honda of Renault.
Ik rij liever in een Renault Alpine A610 dan menig BMW.
Daarnaast rij ik ook liever in een NSX dan menig BMW.
Im ben het niet eens met diegenen die zeggen dat het geen spannende race was.
Glock lag na de 1e bocht op positie 1 en had kunnen winnen als men bij Toyota de strategie beter had uitgedacht en/of dat hun strategie uitkwam. Helaas voor Toyota verremde Hamilton zich, waardoor Button een gat schoot in de strategie van Toyota.
Vettel had kunnen winnen als zijn pitstops beter uit waren gekomen i.v.m. moeilijke auto’s voor hem (Zoals Trulli, die er bekend om staat dat ie moeilijk in te halen is)
De Brawn’s leken vooraf niet te kunnen gaan voor de overwinning, maar door bovengenoemde problemen voor Vettel en Glock en het uitblijven van problemen van Brawn’s auto’s (en het op het laatste moment opensnijden van de sidepods, zodat ze meer koeling kregen) zorgden voor een overwinning.
En wie had gedacht dat Mclaren, die zo aangeslagen leek, kon vechten voor een podiumplaats? Hamilton had wellicht een derde plaats kunnen halen.
Dan het treintje dat in het begin om een 14e plaats vocht, 6 auto’s die constant posities veranderden. Massa die Fisichella een zetje moest geven om er langs te kunnen.
De race was misschien niet de spannendste tot nog toe, maar beter als pak-em-beet seizoen 2004.
Ook begrijp ik niet die mensen die schrijven dat er niks meer aan is aan de F1. Kennelijk McLaren of Ferrari fanboys, want ik vind het fantastisch dat Brawn, Red Bull en Toyota de sterkste teams lijken te zijn op dit moment, waarbij elk van deze teams had kunnen of heeft gewonnen. Het is prachtig te zien dat teams die een veel groter budget hebben als een Red Bull, zoals BMW, McLaren, Ferrari en Renault, die vorig jaar min of meer de te kloppen teams waren, nu in de middenmoot of achteraan rijden. Hamilton’s talent om in een niet zo’n goede wagen in Melbourne eigenlijk 4e of 3e te worden (gediskwalificeerd en ja ze logen over Trulli, het gaat me gewoon om de positie waarin ze eindigden) en de 4e in Bahrain is toch knap te noemen!
Nee, het was geen race waar stewards moesten ingrijpen of een safety car de baan op kwam en toch veel positiewijzigingen. Prachtig!
@ JanC: Als je naar deze lijst kijkt van positiewisselingen, valt het echt wel op dat er bijna niet is ingehaald. Dikgedrukte cijfers betekenen dat de auto een pitstop maakte.
De eerste 4 ronden gebeurde er achteraan nog wel wat. Verder niet heel veel meer. Af en toe een verdwaalde inhaal actie, maar meer niet.
http://img159.imageshack.us/img159/143/bhn09racechart1.jpg
De rest is natuurlijk je persoonlijke mening. Maar ik ben het eens dat het een betere race was dan de meeste races van voorgaande seizoenen (boven Suzuka 2005 gaat voor mij nog steeds niks, maar dat is mijn mening :P ).
@Nick:
Alpine is een aparte constructeur die gekocht is door Renault. Ze hebben in de laatste Alpine perioude zelfs de naam Renault er weer afgehaald omdat het onderdeed aan het sportieve imago van Alpine. Dat noem ik geen Renault… Dan kun je Dacia ook Renault noemen… Daarnaast worden Alpines al zeker 15 jaar niet meer gemaakt.
Hetzelfde geld voor de NSX, die worden ook niet meer gemaakt.
Een snelle auto is leuk, maar als je dagelijks op de weg zit is dat simpelweg niet praktisch. Dan rij ik liever in een M5, die snel is EN comfortabel.
@ Jan C en anderen die hard roepen dat Brawn zo geweldig is.
Brawn heeft gewoon geluk gehad dat ze een winnend team hebben gekocht.
Alle credit gaat naar Honda, Mercedes en de mazen in het regelboek van de FIA
Dadelijk word er nog geroepen dat Button beter is dan Senna omdat Button nu alles wint. hahaha
@ Pelder
Respecteer je inzet maar ik vind je samenvattingen tot nu toe matig.
bijvoorbeeld: de lichten springen op groen, dan vertel je een klein beetje van de eerst paar rijders vooraan hoe die de eerste bocht doorkomen en dan komen alweer de eerste pitstops.
niks over de BMW’s die de voorvleugels eraf reden en daardoor de race voor hun verneukt was. ze waren al volgetankt en konden daarom dus niet van strategie wisselen. ze reden op de zachte band juist redelijk vlot nog.
ook niks over Massa en Raikonen die elkaar raakten in de eerste bocht, en Massa daardoor een nieuwe voorvleugel moest halen. etc etc.
ik vind dit nogal belangrijke teams en belangrijke dingen die er gebeurd zijn.
En het komt nu over dat Massa en de BMW’s zo slecht en langzaam reden dat ze laatste zijn geworden.
@GOD: scheten laten kan iedereen. Ik schreef niet dat het team van Brawn geweldig is, enkel dat het leuk is dat een team die vorig jaar jaar geen deuk in een pakje boter kon rijden nu wint. Je kan wel schrijven dat Brawn een “winnend” team heeft gekocht, maar dan ga je voorbij aan het feit dat ditzelfde team de laatste jaren niks presteerde.
Daarbij kun je wel scheten laten over “mazen in de wet”, maar je moet de mazen wel weten te vinden! De paar teams die die mazen vonden waren dus slimmer dan die teams die verblind werden door de “voordelen” van KERS. Het enige voordeel van het Kers-systeem tot nog toe lijken te zijn dat het moeilijker is om zulke auto’s in te halen. Dat Mercedes-Benz goede Formule 1 motoren maakt wisten we al wel; ze werden niet voor niets kampioen vorig jaar (bij de rijders), dus moeten de credits volledig aan de voorontwikkeling (en budget) van Honda gegeven worden.