
In het voorprogramma van de Formule 1 kunnen we straks naar racende vrouwen gaan kijken. W Series maakt in 2021 deel uit van de F1.
Grote kans dat jij de televisie pas aanzet als de Formule 1 Grand Prix op het punt van beginnen staat. Of je moet de zeer interessante voorbeschouwing van Ziggo meepakken. Maar zo’n F1 weekend bevat veel meer dan die ene Grand Prix. Natuurlijk heb je ook de Formule 2, Formule 3 en straks de W Series. Laatstgenoemde gaat officieel deel uitmaken van het Formule 1 weekend.
Het in 2019 gelanceerde W Series was in eerste instantie een nog op zichzelf staande kampioenschap voor racende vrouwen. Daar gaat in 2021 verandering in komen, want het kampioenschap is nu officieel partner geworden van de Formule 1. Gedurende acht races staat de W Series in het voorprogramma van de F1 in 2021. Eigenlijk zou het vrouwelijke racekampioenschap al dit jaar in actie komen tijdens twee F1 weekenden, maar het coronavirus en de gewijzigde kalender gooiden roet in het eten.
Het is nog niet bekend aan welke races in 2021 het vrouwelijke racekampioenschap gaat meedoen. Dat zal in een later stadium bekend worden gemaakt. Het is vooral goed nieuws voor W Series, dat met dit partnerschap een stuk meer aandacht zal krijgen. Aan de opzet van de races en de auto’s zal niets veranderen. Wel is het nu zo dat de W Series in aanmerking komt voor FIA Super License punten.
De organisatie denkt dat de vrouwelijke coureurs zo nog een stap dichterbij de Formule 1 zijn gekomen. Met deze ontwikkeling zullen F1-teams de vrouwelijke talenten in de W Series ongetwijfeld beter in de gaten gaan houden. En met dat hele #WeRaceAsOne programma is de kans op een eventuele vrouwelijke rijder in de F1 groter dan ooit. Wie weet wat 2022 of 2023 gaat brengen..
Lekker.
In de auto zie je er niks van.
Of bedoel je de pit dudes?
2022 hebben de marshals zelfs een halo om. Ik heb me toch dingen zien gebeuren vorig seizoen…
Lekkere diversiteit. Een klasse alleen voor vrouwen… Als een vrouw goed genoeg is voor de Formule 1, of een andere raceklasse, dan zal ze daar heus kunnen racen, want qua sponsoring zal er voldoende beschikbaar zijn. De reden dat er geen vrouw in de F1 zit, is denk ik toch omdat er geen één goed genoeg is momenteel…
@bjr1983: Onderschat ook niet het fysieke voordeel van de man. Een F1 GP is een uitputtingsslag voor je lichaam. Talent kan iedereen hebben, maar fysiek zijn mannen nou eenmaal sterker. Het zou wel mooi zijn als er een keer een uitzondering tussen zit en er een vrouw mee kan doen in de F1. Daar ben ik zeker voor.
@cvoo: De kritiek op de huidige formule een is juist dat de fysieke inspanning relatief laag is, zeker als je het afzer tegen de bolides van decennia terug, kan mij nog herinneren dat Mannen als Mansell en Senna totaal uitgeput aan de finish kwamen. Vandaag de dag zie je de coureurs ook zelden bezweet uit hun karretje stappen na een race.
Zolang mensen dit soort dingen blijven roepen komen de vrouwen natuurlijk nooit aan de bak in de F1. Het is een gemotoriseerde sport van maar anderhalf uur lang, qua inspanning en zwaarte onvergelijkbaar met iets als zwemmen, marathon or triatlon. Ik zie geen enkele reden waarom een vrouw niet net zo hard het gaspedaal kan intrappen of net zo snel zou kunnen sturen als een man.
@mashell: Dus jij denkt dat die coureurs voor hun lol bezig zijn met voeding en iedere dag sporten/fitness? Zoek voor de lol eens op hoe ze alleen al hun nekspieren trainen om de G krachten in de bochten op te vangen. Ik zie wel weer aan de reacties hier dat het dus inderdaad flink wordt onderschat…Wellicht dat het vroeger zwaarder/moeilijker was om zo’n kist te sturen, maar toen ging het nog lang niet zo hard in de bochten zoals nu.
Ik hoop oprecht dat er vrouwen zijn die het tot de F1 schoppen en mee kunnen doen om de punten. Je kan gewoon niet ontkennen dat het fysiek geen belangrijke rol speelt.
@cvoo: In het turbo tijdperk van de jaren tachtig hadden ze 1000 plus pk onder hun kont, mannen als Piquet en Arnoux wisten te melden dat door het aanwezige turbogat ze even helemaal hun oriëntatie kwijt waren.
En jij denkt toch niet dat vrouwen niet net zo goed hun nekspieren kunnen trainen, met hun voeding bezig zijn of elke dag kunnen fitnessen? Die kunnen dat even goed als mannen. Autosport is niet zo zwaar dat die laatste paar procent dat een man sterker is (autocoureurs zijn vaak trouwens maar kleine mannekes) noodzakelijk ervoor is. Het is gewoon conservatisme en heeft niets met de fysieke kenmerken van doen.
@mashell: Vrouwen zullen zeker zo goed kunnen trainen, daar gaat het helemaal niet om…Ik hoef jou ook helemaal niet te overtuigen, jouw mening is blijkbaar altijd n feit. Daar kan ik natuurlijk niet tegen op..
Fijn dat iemand eens erkent dat mijn mening een feit is. Maar waarom probeer je me dan met zulke halve argumenten te overtuigen?
Autosport is niet de zwaarste vorm van sport, het zit dichter bij darten dan bij triatlon. Om mee te draaien in de top van de autosport moet je fit, geestelijk scherp, het liefst niet al te groot of zwaar zijn maar heel sterk of man hoef je er niet voor te zijn. Ik denk dat vrouwen minder interesseert, het wereldje heel conservatief is maar dat er qua lichaamsbouw of capaciteiten geen bezwaar voor vrouwen om op gelijk niveau mee te draaien als de mannen.
@cvoo: Laat maar praten, volledig met je eens.
@bjr1983: Laatste zin klopt. Net zoals: De reden dat er geen roodharigen in de F1 zitten, is denk ik toch omdat er geen één goed genoeg is momenteel…
Dus, wat is het exacte punt wat je wilt maken?
Dat er niet geforceerd gezocht moet worden naar diversiteit. Zeker de F1 is op basis van de beste zijn. Koningsklasse. En dat mag van mij heus koninginnenklasse zijn, als er een dame is die de rest van het veld inderdaad de baas is. Sterker nog, dat zou ik erg gaaf vinden!
Ik ben het wel met je eens wat betreft het forceren van gelijkheid in de wereld, maar de F1 is nou niet bepaald een klasse waarin de beste coureurs meedoen. Er lopen er een paar rond die echt goed zijn. De rest zit daar vanwege de zak geld die ze meenemen.
@bjr1983: Bedoel dit niet eens grappig. 107% regel gaat serieus roet in het eten gooien. De laatste vrouw die het probeerde was de hofdame van Toto. In een duidelijke top 5 auto kwam ze niet tot die tijden. Natuurlijk moet het de toppers wel gewoon lukken, maar niet in een Alfa of Williams van dit seizoen.
In de Formule W rijden de dames met hetzelfde materiaal als de Formule 3. Het wordt dus interessant om in zo’n gezamenlijk raceweekend de tijden tussen die twee klassen met elkaar te vergelijken.
@RRRobert In de praktijk ligt het even anders. De W series auto wordt gebouwd door Tatuus en heeft een 1.8 liter motor van alfa Romeo met 270pk. Dat was in 2019 ” gehomologeerd volgens de laatste specs van de F3″
Maar inmiddels is de F3 ook vernieuwd. Auto is van Dallara, motor is van Renault/Mechachrome en heeft 380 pk, 110pk meer dus. Daarnaast heeft de F3 auto DRS en de W series niet. Tenzij de specs voor 2021 gelijk worden met de F3 van 2021 is vergelijken niet goed mogelijk
Zijn er eigenlijk in het verleden al vrouwelijke F1 coureurs geweest?
-edit: nutteloze bijdrage-
In totaal 5, en van die 5 heeft slechts eentje ooit een half punt gescoord( Lella Lombardi tijdens de Spaanse GP van 1975).
Overigens waren ze allen actief op het moment dat alleen de eerste 6 plekken goed waren voor punten, dus echt vergelijken is moeilijk.
@basman147: de tijgerin van Turijn!
Lijkt me leuk volgend jaar in Djeddah!
Ben inderdaad benieuwd of dat in Saudi Arabie ook kunnen gaan doen. Zou een mooi statement zijn.
Ik zou niet weten waarom dat niet zou kunnen. De Formule E heeft vrij recentelijk ook nog een testdag daar gehad waarbij een aantal vrouwelijke coureurs mocht instappen.
Kan er geen dame naast Max? Lijkt mij wel humor. Welke vrouw je er ook in zet, Stroll blijven ze wel voor.
Ik blijf erbij dat de W-Series een belachelijk idee is. De dames in kwestie hebben er echt helemaal niks aan om uit de reguliere competitieladder geplukt te worden, te racen in een klasse waarvan je vanwege de discriminatoire aard niet kunt vaststellen hoe hoog het niveau nou ligt, en vervolgens haast ongetest weer in de reguliere ladder in te stromen. Ik had veel liever gezien dat de organisatoren van de W-Series hun tijd, moeite en geld hadden gestoken in een soort “studiebeurs” dat zich specifiek richt op het ontwikkelen binnen de reguliere competitieladder. Want uiteindelijk is dat wel gewoon waar ze straks moeten/willen presteren als ze de top willen halen.
Ze worden anders niet uit de reguliere competitie geplukt als ze de selectie doorstaan. Een aantal dames (Chadwick, Visser, Wohlwend) reed daarnaast ook in andere klassen (GT4, trofeo Lamborghini en in vissers geval ook nog het WEC). De bedoeling is dat het prijzengeld wordt ingezet een dame de kans te geven omdat alleen degenen die geld neertellen een stoeltje hogerop krijgen. Tatiana Calderon probeerde het zelf in de F2 en werd redelijk naar huis gereden. Carmen Jordan, die eerst nog een grote bijdrage aan het ontstaan van de klasse leverde, is zelfs in de eerste selectie van de W Series uitgevallen.
Is toch prima, aparte vrouwenklasse. De sporten waarbij het gemengd is zijn op een hand te tellen. Het is vrij normaal
De pitspoezen terug lijkt me een veel beter idee
Ik ben voorstander, maar die auto tijdens Le Mans was echt te langzaam. Hopelijk krijgen meerdere vrouwen een kans om te testen in F1, zoals die dame een aantal jaar geleden. Maar F1 is 20 auto’s sterk, zeg 30 inclusief reserve rijders. Als er 30 snellere personen zijn en die zijn man, tja. Het zou niet om image building moeten gaan als je een contract krijgt.
De nieuwe eigenaren zijn het hele formule 1 circus goed aan het verzieken, dus waarom dit niet? Waarom niet laten meerijden tijdens het f3 circus? Gelijkwaardige auto’s dus kan je de meiden beter vergelijken met de kerels.