De Britse GT-coureur Sean Edwards, teamgenoot van Jeroen Bleekemolen tijdens de (gewonnen) 24 uur van Dubai, is vanochtend in Australië bij een crash om het leven gekomen. Hij was passagier in een Porsche 996 die tijdens een privétest op het circuit van Queensway hard in een muur crashte.
Nadat de auto de muur raakte vloog deze in brand. Edwards heeft dit niet meer meegemaakt, want hij was na de impact op slag dood. Reddingswerkers schijnen er na het blussen van de brand meer dan twee uur over te hebben gedaan de mannen uit het wrak te halen. De 20-jarige bestuurder is met ernstige (brand-) wonden naar de intensive care overgebracht, aldus Australische media.
Edwards kwam naast zijn activitieten van het Black Falcon GT3-team dit jaar onder meer uit in de Porsche Mobil 1 Supercup en Porsche Carrera Cup Deutschland, waar hij met zijn Porsche 911 GT3 Cup zeer succesvol was. Bovenstaande foto is genomen na een overwinning op de Hungaroring.
In de film Rush is Edwards in een klein rolletje te zien: hij speelt hierin de rol van zijn vader, Guy Edwards.
Wij zullen ze hier niet posten, maar beelden van na het ongeval zijn beschikbaar op deze site. Sean Edwards is 26 jaar geworden.
Update – Jeroen Bleekemolen reageerde zojuist via Twitter op het treurige nieuws:
Can't believe it. My best friend of my sport has died. I will miss you Sean. Had great times with you. You were one of the best
— Jeroen Bleekemolen (@jbleekemolen) October 15, 2013
hansaplast zegt
Donkere dagen voor de autosport, R.I.P.
str8six zegt
Zeer droevig als zo’n jong iemand komt te verongelukken. RIP.
porschefan993 zegt
Altijd triest om zoiets te horen! Medeleven voor de nabestaanden!
toroloco zegt
Weer veel belovende coureur minder, R.I.P.
gertjan2012 zegt
Ik las het nieuws een uurtje geleden en ben flink geschokt…. ik volgde deze gast aardig en het was echt een multitalent.
Voor zover ik weet is dit ook een goede vriend van Jeroen Bleekemolen en kan me voorstellen dat hij er wel een beetje klaar mee is…. eerst Allan Simonsen, nu Sean Edwards… als ik mijn brood er mee zou verdienen zou ik ook niet meer weten of ik dit nog wel wil.
Onwijs veel sterkte voor zijn vriendin, familie en alle bekenden van Sean, een groot talent is niet meer!
lambowambo zegt
Het blijft makkelijk om te vergeten hoe gevaarlijk autosport nog kan zijn ondanks alle veiligheidsmaatregelen.. sterkte aan de nabestaanden
gertjan2012 zegt
@lambowambo: Ik ben overigens wel enigszins achterdochtig of de veiligheid in deze 996 net zo goed was als het actuele model 998 als waar men nu mee rijd in de Porsche Supercup. Aan de andere kant, als je een beetje foto’s bekijkt denk ik dat er weinig auto’s zijn die zo’n impact wel aankunnen.
Ben het helemaal met je eens dat je er eigenlijk niet zo zeer bij stil staat, maar ongezien gebeurd het toch vaker dan je denkt.
Neem als voorbeeld de Moto 2 crash afgelopen weekend op Sepang… nu heeft iedereen het over een spectaculaire crash, maar ook dat had heel anders kunnen aflopen.
6cylinder zegt
@gertjan2012: Natuurlijk is een 991 (998) veiliger dan een 996. Nieuwere auto -> stijver chassis. Wat ik me afvraag echter is of het een straat 996 was of de Cup versie.
gertjan2012 zegt
@6cylinder: Aan de foto’s te zien toch wel een circuit versie…. weet niet of het de cup versie was.
Hoe krom is het dat je door de fout van een andere coureur als passagier in de auto het leven laat….
donotfeed zegt
@6cylinder: stijver chassis –> betere handling.. niet per se minder dodelijk…
6cylinder zegt
@donotfeed: Het heet niet voor niets een rol-kooi en geen verbeterde-wegligging-kooi.
motoragent zegt
@6cylinder: In het geval van een roll-over komt zo’n rolkooi inderdaad goed uit, maar als je op hoge snelheid tegen de vangrail tot stilstand komt krijgt je lichaam zo’n gigantische klap dat een rolkooi weinig uitkomst bied.
terazino zegt
Las op een Australische site dat ze 3 uur bezig zijn geweest om ze eruit te peuteren. Vreselijk. Er zit geen voorkant meer aan die auto lijkt het wel.
6cylinder zegt
Auw auw auw, en als passagier ook nog. Naar mijn gevoel overlijden er een stuk meer coureurs dan pak em beet 5 jaar geleden.
mbevo zegt
Nee!!!!!!!!:(:(:(
mbevo zegt
@mbevo: http://www.simracingdesign.com/auto-racing-discussion/48973-sean-edwards-dead-12-6-86-10-15-2013-a.html
:(:(
VeniVidiVici zegt
Man man vreselijk dit!
Net toch even op die andere site gekeken en hoe hard is dat wel niet gegaan zeg… RIP Sean!
Hupke zegt
Niet echt een goede grindbak dan.
Het verbaasd me dat in een veilige wagen zoals een recente porsche (mogelijk zelfs met veiligheidskooi en harnas,…) nog doden vallen. Als er zoveel grindbak is en er veilige barieres staan;
Frissegast zegt
Wreed, en dan nog door de fout van de andere… Op zo’n moment worden we steeds weer geconfronteerd met het feit dat onze lievelingssport ook echt gevaar inhoudt… RIP
ropbp zegt
Misschien een domme vraag……. Hoe kan het dat een dergelijke auto in vlammen opgaat? Alle brandstofleidingen worden toch afgesloten bij een klap en ik zou mij kunnen voorstellen dat een gesloten racewagen is voorzien van een soort intern blussysteem (sprinklerachtig)?
stihl zegt
@ropbp: ik weet niet of het om een racemodel porsche 996 gaat, zou ook om een productiemodel kunnen gaan?
stihl zegt
@stihl: laat maar, heb de foto’s gezien..inderdaad race uitvoering.
arjontje zegt
@ropbp: het enige wat ik kan dedenken .is dat de tank bij de Porsche voor in de neus zit. Deze zijn wel heel sterk. Maar als ik het wrak zie zal mij niks verbazen dat de tank toch gescheurt is. In combinatie met gloeiend hete remmen. Kan dat best brand veroorzaken.
gertjan2012 zegt
De coureur blijkt Will Holzheimer te zijn…. , hopen dat hij het wel kan na vertellen!
Het waren in iedergeval niet zo maar omgebouwde porsches waarmee men reed:”
https://www.facebook.com/DellowRacingPtyLtd/photos_stream
Wat een rot dag…