Wat dacht je van een Panigale met iconisch F1 jasje?
Tegenwoordig lijkt het of een computer en een fotobewerkingsprogramma alles is wat je nodig hebt om de mooiste liveries te ontwerpen voor bijvoorbeeld straatmotoren. Nou in ieder geval heb je dan nog wat inspiratie en wat talent nodig. Toch zijn er ook heel wat straatmotoren die ‘echt’ een heel lekker printje hebben. Soms al vanaf de fabriek maar vaak ook achteraf. Neem bijvoorbeeld Honda, iedereen kent het Repsol design. Wij zetten voor jullie een aantal leuke ontwerpen op een rijtje.
Dat komt voornamelijk omdat we geïnspireerd zijn door de F1 liveries op straatmotoren van DDL.Design (je weet wel, van de renders op basis van de nieuwe Land Rover Defender). Hij voorzag de Panigale van de huidige F1 liveries van de teams. Dat betekent zoals we weten dat hij op het laatste moment een aantal ontwerpen moest aanpassen…
Aruba.it – Ducati SBK
Maar het kan natuurlijk ook gewoon op basis van voorbeelden uit de motorracerij zelf. Bovenstaand de Ducati V4R van het Ducati Superbike Team in 2018. Ducati is in de SBK sinds 2015 samen met het web hosting bedrijf Aruba.it. De twee Italiaanse bedrijven voegden samen in het raceteam Aruba.it Racing Ducati Superbike Team. Autoblog-lezeres Sharon heeft op haar motor, een Panigale 1199, de SBK livery. En die is minstens zo mooi als het origineel.
Red Bull F1 livery of MotoGP motor?
Hele leuke plaatjes vinden we dus bij ddl.design. Daar worden hele gave liveries van F1-designs op een Panigale V4 geplakt. David valt onder de categorie mensen die goed zijn met een fotobewerkingsprogramma. Voor de fun ontwierp hij al wat nieuwe Defenders met een oud jasje. En nu gaat hij voor een Ducati met F1-design livery. Op zijn Instagram account zijn nog meer Formule 1 V4’s te bewonderen. Iedere MotoGP liefhebber zal dit design vervloeken want Red Bull hoort niet bij Ducati. In de MotoGP werkt Red Bull samen met KTM en ziet het design er iets anders uit.
Maar, goed laten we niet te puristisch doen. De Panigale is een fantastisch ‘blank canvas’ voor alles wat de ontwerpers van de F1 teams te bieden hebben. Persoonlijke favoriet is toch wel het Alfa Romeo logo op de Ducati (jaja, we weten dat een Audi connectie logischer was). Hieronder wat DDL verder nog voor elkaar kreeg met de racekleuren van de verschillende teams.
Honda Repsol en Nastro Azzurro
Misschien wel een van de bekendste designs in het motorwereldje is die van Honda. We kunnen het felle oranje wel iconisch noemen. Waar vroeger het logo van de Spaanse olie-en gasmaatschappij subtiel op de kap verwerkt zat, kunnen we er nu niet meer omheen. Honda en Repsol zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Repsol sponsort het HRC-team al vanaf 1995.
Vroeger, toen 500cc nog de koningsklasse was en Valentino Rossi nog Honda reed prijkte er een ander merk op de kuipen van Honda. Biermerk Peroni sponsorde met zijn Italiaanse blonde Nastro Azzurro. Dit biertje had de overhand op de livery van de NSR 500 in het laatste jaar van de 500tjes. In 2001 mocht Rossi hierop sturen. Motorrijder Özden maakt met zijn Fireblade een knipoog naar het verleden en liet een nieuw design maken. Het fluorgeel uit het Rossi’s pak van 2001 komt op zijn CBR ook goed naar voren. Om het geheel af te maken draagt hij een replica van het pak.
Pirelli livery op motoren
Vaak zijn liveries ontworpen voor een fabrieksteam. Bij de MV Agusta Dragster 800 RR Pirelli ligt dat even anders. De bandenfabrikant is de samenwerking aangegaan met MV Agusta zonder sponsoring. De samenwerking is niet alleen terug te zien aan het printje op de motor. De kritische kijker zal zien dat de wangen van de Diablo Supercorsa SP’s dezelfde kleur hebben als de motor. Zelfs het tankpad is van Pirelli rubber gemaakt. De Dragster is de tweede samenwerking. Deze livery is ook verkrijgbaar in wit/blauw.
Een kritische disclaimer kan natuurlijk niet uitblijven. Als je er over nadenkt om werkelijk je eigen draai te geven aan jouw motor, bedenk dan dat jouw smaak waarschijnlijk niet die van een ander is. Ook hier geldt, een standaard motor verkoopt uiteindelijk vaak wel het beste…
Fotocredit: de Panigale renders zijn natuurlijk van DDL.Design , op zijn Instagram account is David vrolijk verder gegaan met enkele historische F1 liveries op straatmotoren zoals de Panigale plakken. Onze favoriet is toch wel de iconische Senna/McLaren/Marlboro livery die we als openingsfoto hebben gebruikt.
JanJansen zegt
Vroeger was racen voor de rijken der aarde. Die auto’s of motoren hadden geen reclame stickers.
Reclame is een beetje voor het pleb. Zo heurt het niet.
Dus, laat de negatieve comments maar komen…
dragspert zegt
@janjansen: Die op één na laatste alinea is speciaal voor jou geschreven.
kenner zegt
@dragspert: waarschijnlijk niet eens gelezen maar direct op reageren gedrukt en z’n opgebouwde gal te spuwen.
davelepeef zegt
@kenner: nou ja, hij heeft wel ’n punt. Als kind snapte ik er niets van, vond ik ’t raar dat er geen stickers op klassiekers zaten. :)
sollie1984 zegt
@janjansen: zelfs voor de rijken der aarde werd het racen te duur ;)!
JanJansen zegt
@sollie1984: de rijken der aarde zijn alleen maar rijker geworden. Die racen niet meer maar bouwen raketten om naar Mars te vliegen en satellieten te lanceren.
bernoulli zegt
Tot 2011 speelde FC Barcelona ook zonder shirtsponsor. Maarja, als je Messi & Co te vreten moet geven, dan moet je op een gegeven moment wel met een of andere luchtvaartmaatschappij uit het Midden Oosten of iets mulitimediaals uit Azie rond gaan lopen.
Robert zegt
Nee. F1 liveries op een motorfiets plakken, dat slaat als de welbekende tang op een varken. Het is zo’n beetje net zo sneu als je 16 jaar oude Opel Astra te ‘verfraaien’ met Valentino Rossi’s iconische ’46’ in het bekende fluorescerende geel met blauw.
degrotemuis zegt
@RRRobert Eens dat een F1 livery niet op een motor hoort, al zijn sommige best goed gelukt. Die VR46 stickers vind ik dan weer niets uitmaken, gewoon iemand die fan is van Rossi en dat zo laat zien. De hele auto in Rossi 46 kleuren zou dan wel weer over de top zijn.
Die van Sharon en Özden zijn zeker lekker gelukt, staan er schitterend bij!
tortuga zegt
Wow! Die Honda is echt vet! Die Infinity livery is samen met de petronas livery mijn favoriet!
banderas zegt
Op een straatmotor zo’n livery oogt misschien niet heel lelijk maar het is een beetje als Klaas op de camping zit met een Red Bull polo en petje.
kars zegt
Ach, ik zou ooit nog wel m’n Appie RSV willen voorzien van een mooie Martini kleurenpalet.
ghengiskhan zegt
Er rijdt hier in de buurt een Renault Megane cabrio rond, met een Mild Seven- pakje aan. Mijn vriendin en ik mogen er graag hartelijk om lachen.
Voor de jongere kijkers: daarmee reed Alonso rond, toen hij wereldkampioen werd.
Tot zover F1-replica’s (proest) voor op straat.
cvoo zegt
Sommige livery’s staan erg goed op motoren en/of auto’s. De kleurencombi van de jps livery (Lotus) vind ik altijd erg gaaf. Mooi voor op een café racer ofzo. Ook de Lucky Strike livery (Cagiva) kan ik wel waarderen. Heb die wel eens op een Multistrada gezien en dat stond erg goed!
Dutchdriftking zegt
De meeste motoren kunnen flink opknappen van een setje stickers. Een GS als HP uitgevoerd is het beste voorbeeld. Hoeveel mooier kan een motor worden van twee stickers!
okdoei zegt
-edit: SCHERP! dank u, is inmiddels gefixt-
leko zegt
In de jaren 80 kwam honda met de NS400R een V3 2-takt straat-racer in HRC-team trim maar ook verkrijgbaar in Rothmans-livery was toen echt top, ?
racerx zegt
Ik heb een halve GP18 livery op m’n Panigale, alles wat met reclame te maken heeft heb ik er uiteindelijk af gehaald.
mat1980 zegt
Suzuki had ooit een hele mooie lucky strike livery op de gsx-r. Ik had toen dezelfde gsx-r maar dan in andere kleuren en was stiekem een beetje jaloers.