En daarmee bedoelen we ook écht een raar lijstje voor verkiezing Auto van het Jaar.
Weet je nog? Vroeger? Toen de mensen nog autotijdschriften lazen waarin ze konden zien hoe de nieuwe Opel Kadett het op hoofdruimte voor de achterpassagier nipt verloor van de al even nieuwe Ford Escort Laser 1.1? Dat waren nog eens tijden hè?
Ik denk dat we spreken over ongeveer 1983. Dat was de tijd dat dit soort blaadjes nog relevant waren Evenals de verkiezing van de auto van het jaar. Dat was namelijk echt een dingetje hoor. De winnaar kreeg namelijk een heel mooie sticker op de achterruit waar opstond dat het de allerbeste koop was!
Maar das war einmal….
Tegenwoordig is dat wel anders. Natuurlijk, er zijn nog altijd autoblaadjes die volstaan met oud nieuws en ook de verkiezing van de auto van het jaar bestaat nog. Alleen stellen die beiden werkelijk helemaal niets meer voor. Zeker als je ziet welke auto’s in de finale staan van de verkiezing van Auto van het jaar…
We gaan er niet te veel woorden aan vuilmaken, maar het zijn stuk voor stuk auto’s waar je niet in wil rijden zonder een papieren zak over je hoofd. Op 1 na dan…
Dit zijn de finalisten, geniet ervan!
Allemaal 13 in een dozijn auto’s
Het is jammer dat een ooit zo prestigieuze verkiezing als die van de Auto van het Jaar werkelijk geen ene mallemoer meer voorstelt. Want kom op, op die ID-Buzz na staat er niks tussen met een eigen identiteit of iets iets anders wat hem überhaupt uniek maakt.
Daarom, lieve autobloglezertjes, er komt binnenkort gewoon weer een verkiezing aan die er WEL toe doet, de Autoblog Auto van het Jaar Verkiezing. Dus, hou dit feuilleton in de gaten en breng je stem uit op een auto die wél iets toevoegt.
En oh ja, schrap die oorspronkelijke fopverkiezing gewoon. Niemand zit er meer op te wachten. En Tromgeroffel, inderdaad komen we binnenkort met de Autoblog Auto van het Jaar 2022 verkiezing. Want inderdaad, het is nog steeds 2022 en geen 2023!
Richmond zegt
Ok het zijn allemaal crossovers op de buzz na, maar het is niet alsof de buzz nou zo onderscheidend is. Het is de moderne interpretatie van de T1 wat hem aaibaar maakt. Maar voor de rest…
Design_Driven zegt
Beetje raar artikel alsof in de tijden van de Kadette en Escort ze wel heel onderscheidend waren. Karakter krijgen auto’s met de jaren. Daarom heb ik ook liever mijn 4 oude karakterbakken dan een nieuwe.
Als ik er als ontwerper naar kijk vind ik juist dat auto’s zich over het algemeen nu veel meer onderscheidden dan zeg, een aantal jaren terug. Je zal geen van de auto’s uit het lijstje met elkaar verwarren, dat ik ook wel eens anders geweest. Auto’s hebben nu meer een eigen identiteit hebben dan vroeger. Merk en model beleving is ook een grotere aankoop motivatie dan vroeger blijkt uit onderzoek.
Wat betreft de Auto van het Jaar, dat levert altijd een saai lijstje op, ook toen deze verkiezing er nog toe deed.
hotze zegt
Je staat waarschijnlijk alleen in je menig (met degenen die tegenwoordig de lijstjes samenstellen).
RAW zegt
Over die laatste opmerking. Wellicht ben ik wat ouder, maar er zijn ooit ook minder saaie auto’s verkozen tot Auto van het Jaar, zoals: 1968 (mijn geboortejaar): NSU Ro80, 1974: Mercedes 450SE, 1975: Citroen CX, 1978: Porsche 928, 1990: Citroen XM, 1998: Alfa Romeo 156. Helaas waren dit niet altijd verkooptoppers, die eer was er vooral voor de saaiere auto’s.
lekkerlinksrijden zegt
Doe mij nr 8 maar
Nemus zegt
Klinkt alsof je Chinees bestelt 😅
Nemus zegt
Die ID.Buzz mag hem winnen wat mij betreft! Mooi design, waardoor Volkswagen ongeveer eigenhandig het MPV-segment terug sexy maakt. Kudos! ☺️
hotze zegt
Dat mag ook wel na de weinig tot de verbeelding sprekende ID3 en ID4. Om over de naamgeving maar te zwijgen. Wat zijn “Golf” en “Polo” dan zwingend.
Het zal mij niet verbazen als het merk VW de slag der vernieuwing gaat verliezen.
Edge zegt
Ik vind het ook een bijzonder lijstje. Niet alleen omdat de meest spannende auto uit deze lijst een elektrisch busje is, maar vooral ook omdat er enkele auto’s in staan die nog helemaal niet uitgeleverd worden aan klanten. Sterker nog, de Jeep Avenger is zelfs nog niet (in pre-productievorm) aan journalisten voorgesteld. Hoe kun je zo’n auto dan in hemelsnaam op een lijstje voor Car of the Year zetten?
jensoffbutton zegt
Die Avenger is ook maar een Peugeot 2008 met een andere bodykit
Zit op een doorontwikkeling van het eCMP platform waar ook de DS3, Mokka, C4,.. op staan
Wel geen lelijk model. Maar veel anders rijden zal het niet doen.
pvg100 zegt
F
Habanero zegt
Het woord design-taal wordt hier geen eer aan gedaan. Tjonge, wat een gruwel allemaal, ik vraag me echt af wie al deze puntige driehoeken, haaientanden en andere totaal mislukte retro koopt. Ach ja, zolang er ergens een batterij in zit is het dezer dagen één lof en OK, mag ik veronderstellen.
harrie zegt
Auto design is inderdaad zo goed als dood.
Goedkope retrosausjes en luie karikaturen vol pretentieuze vouwen en lijnen.
mashell zegt
Je snapt hopelijk toch wel dat al die lijnen en vouwen design zijn en als die er niet op zouden zitten het model glad en retro zou ogen?
kniesoor zegt
Inderdaad niet zoveel variatie, behalve de Buzz en de 408. Geloof, dat die laatste dan de voorkeur zou genieten.
dolledries zegt
Is dan niets meer heilig? Uit armoe een bus op de lijst? Oh ja … AUTObus
rutgerg zegt
Huh waarom de Subaru en niet het broertje (en ik dacht ook het origineel) de Toyota die waarschijnlijk veel beter gaat verkopen?
potver7 zegt
In een tijd dat autofabrikanten gigantische investeringen moeten doen omdat de klandizie binnenkort geen ICE meer mag kopen, spelen ze op safe als het gaat om het uiterlijk van de auto’s. En dan krijg je een lijstje zoals dit. De Buzz is daar geen uitzondering op – ja het ziet er gelikt uit, maar onderhuids gebeurt er weinig spannends en qua value-for-money kun je ook beter elders shoppen. Het is niet zo moeilijk om voor dat geld zo’n autobus neer te zetten.
Maar goed, ondertussen ben ik zeer benieuwd hoe relevant het lijstje is waar de AB-redactie mee op de proppen komt. Moet heel wat worden….
Ordas zegt
En de winnaar is……. De fabrikant met de mooiste snoepreisjes, meeste kaviaar en duurste Champages voor de jury journalisten!!!
Even zonder dollen, maar deze smakeloze karretjes nomineren? Serieus? Er zijn ook mooie auto’s op de markt gekomen.
Schande!
randy zegt
Voor mij de Peugeot 408. Maar stiekem vind ik die jeep ook best goed te pruimen
Erik zegt
Welnu, deze verkiezingsstrijd kan ook wel in de prullenbak. Waar blijven de auto’s die betaalbaar zijn voor een gezin met een modaal tot 1,5x modaal inkomen? Allemaal leasebakken in deze verkiezing. Het gaat helemaal nergens meer over. Voor mij is de Dacia Jogger dé auto van het jaar voor de ‘gewone’ man/vrouw/x.
Gulli zegt
Die 408? Wat de hell is dat? Een crossover SUV sedan coupe?