Twee belangrijke vragen: raakt Verstappen zijn overwinning kwijt en gaat Hamilton daarvan profiteren?
Consternatie alom na de GP van Australië 2023. Wellicht is het omdat Michael Masi aanwezig was. Dat zocht toch altijd voor een beetje onrust. Voor de teams en rijders is het nogal willekeur en geluk hebben (of pech), voor de kijker is er altijd spektakel. Uiteindelijk maakt het niet uit wie er wint, zolang je maar twee uur topvermaak hebt beleefd, nietwaar?
Nou, vandaag zijn er enkele staartjes aan de race. We beginnen ten eerste met de best scorende Nederlander van vandaag, want Verstappen raakt zijn overwinning wellicht kwijt en zal ‘m moeten overdragen aan Lewis Hamilton.
Raakt Verstappen zijn overwinning kwijt?
Bij de laatste herstart zat Max Verstappen namelijk ver naar voren. Esteban Ocon en Fernando Alonso hielden hier afgelopen races een 5 seconden penalty aan over. De kans is aanwezig dat dit bij Verstappen ook gaat gebeuren, als hij er ook over was. Want nu komt het verneukeratieve: het gaat om de sensoren die eronder zitten, niet de streep zelf. Als Verstappen voor de sensoren goed geparkeerd heeft, is er verder niets aan de hand.
Mocht hij toch een straf krijgen, kan dat nog behoorlijk wat schade oplopen. Omdat namelijk iedereen zo dicht bij elkaar finishte vandaag, zakt de Red Bull-coureur behoorlijk ver weg.
UPDATE: Verstappen krijgt géén straf en behoudt zijn overwinning. Zijn voorwielen zaten op de lijn, maar op geen enkele manier erover, aldus de raceleiding via The Race.
Haas is boos
Dan is er nog een tweede huishoudelijke mededeling: Haas heeft een protest ingediend. Door het nogal warrige verloop van de laatste paar ronden, zijn zij het niet eens met de uitslag. Hun coureur – Nico Hülkenberg – beleefde een topstart waarbij hij naar P4 reed. met de tijdstraf van Carlos Sainz erbij zou hij zelfs derde zijn (en P2 met een eventuele tijdstraf van Max Verstappen).
Het is een beetje een onzinregel door de volgorde aan te houden van een of twee ronden terug. De gecrashte Alpines konden niet de laatste ronde voltooien. Dus de pech heb je wel, het geluk niet. Het valt nog te bezien hoe dit uit gaat pakken. Het lijkt op een ‘jammer maar helaas’ verhaal te eindigen.
Met dank aan Eline voor de tip!
Johanneke zegt
Lijn is in toch? Of niet?
bischero zegt
Bij basketbal is op de lijn fout
RutgerK zegt
Die laatste herstart was voor de bühne en ging nergens om. Het zou mij verbazen als dat ‘foutje’ zo zwaar aangerekend wordt voor een race die net zo goed afgevlagd had kunnen worden.
Men zegt wel eens iets over het bureaucratisch gehalte van de overheid maar dit zou echt regeltjesn**ken zijn.
Johanneke zegt
Ik vraag mij echt af of er iets veranderd is ten opzichte van vorig jaar. Toen kwam het in het hele seizoen 1x voor ofzo, dat iemand niet goed stond. Nu al meerdere malen. I mean. Er is een lijn. Sta je binnen (dus ook op) de lijnen in het vak, dan sta je goed toch? Hoeveel moeilijker kan je zoiets maken. Sensoren of niet.
bischero zegt
Binnen de lijn is niet op, dat leerde ik op de basisschool oude stijl. Vervolgens daarna naar eigen inzicht interpretatie op toegepast
Richmond zegt
Als ze niet hadden herstart was er ook gezeik geweest dat de race niet afgemaakt is. Het kon niet anders.
Flutterbear zegt
Die ene laatste herstart was ook vragen om problemen. Als je het mij vraagt werden de coureurs onnodig in gevaar gebracht aangezien het te verwachten was dat er enorm veel aggressie zou zijn (aart van het beestje).
koen0373 zegt
Nope. De banden moeten binnen het vak staan en dat deden ze.
https://www.autosport.com/f1/news/why-verstappens-far-forward-grid-start-was-within-f1s-rules/10452142/
mc96 zegt
Probleem is dat de camera van boven een vertekend beeld geeft. Dan gaat het internet natuurlijk weer los. Maar hij stond gewoon goed. Niets aan de hand mensen, gewoon doorlopen.
Richmond zegt
Protest van haas is afgehandeld en fia besloot dat het onterecht was. Haas wilde dat de tweede sc lijn als meetpunt gebruikt zou worden, maar de FIA zei dat gps data onbetrouwbaar is en ertoe zou leiden dat coureurs meer onnodige risico zou nemen als ze zouden weten dat dat her meetpunt zou zijn.
Poulusma zegt
Het was voor het verschijnen van dit artikel toch al duidelijk dat Verstappen geen straf zou krijgen?
flyerbunch zegt
Dit nieuws was niets meer dan een storm in een glas water en werd direct na de race al afgedaan als onzin. Het was notabene Toto Wolff die het als eerste constateerde toen hij er met een vergrootglas op zat dat hij op de lijn mag staan. Misschien wel ff het artikel updaten over feiten: Haas hun protest is officieel afgewezen en dat Gasly krijgt geen straf voor z’n crash met Ocon.