Als je het raadt, mag je deze Mercedes S-Klasse kloon kopen. Wat voor zeldzame youngtimer zien we hier?
Als je een luxueuze sedan wil, is het standaard antwoord eigenlijk Mercedes S-Klasse. Al decennialang is dat dé ultieme sedan voor alle doeleinden. Oké, je kan desgewenst een BMW 7 Serie of Audi A8 overwegen, of als je iets meer wil uitgeven kun je voor een Bentley of Rolls-Royce gaan. Het is echter bijna niemand gelukt om een aantrekkelijk geprijsd S-Klasse alternatief te maken die je ook echt moet kopen in plaats van een S-Klasse. Pogingen waren er wel.
Budget S-Klasse
Neem het voorbeeld van vandaag. Voordat we verklappen wat het is, eerst even dit. Je zou denken dat het gewoon een S-Klasse is. We geven nog een paar hints waarmee duidelijk wordt dat het bijna een S-Klasse is. Ten eerste dat hij op een Mercedes-basis staat. Maar dan wel van de W124-generatie E-Klasse (wel iets verlengd). Daarnaast doet de styling wat denken aan de W140 S-Klasse, met koplampen van een C140 S-Klasse Coupé. Ook de motoren kwamen van Mercedes. De M102 2.3 liter viercilinder kwam beschikbaar met 150 pk en de M104 zes-in-lijn kwam in 2.8 liter en 3.2 liter, respectievelijk met 197 en 220 pk.
SsangYong Chairman
Weet je het al? Het is een eerste generatie SsangYong Chairman (CM). We kennen SsangYong als een merk dat mocht leunen op Mercedes-techniek, met als bekende voorbeelden de Korando, Musso en Rexton. In Nederland relatieve successen, vooral onder mensen die voor weinig geld een potent trekpaard met Mercedes-motor zochten. Overige auto’s van SsangYong kwamen hier niet of deden het reteslecht. De Chairman is één zo’n auto. In Zuid-Korea was het best een aantrekkelijke manier om Mercedes-techniek in een Zuid-Koreaans jasje te krijgen, wel zo mooi om gewoon je eigen merk te rijden. In Europa kregen we hem niet. Er werd al voorspeld dat niemand zat te wachten op een soort nep-Mercedes. Toch had het best een succesje kunnen zijn: de leek zal hier met gemak een Mercedes in zien.
Het exemplaar van de SsangYong Chairman komt uit 1998 en zoals gezegd is het een soort verlengde E-Klasse met oude E-Klasse motoren. In dit geval ligt de grootste zes-in-lijn voorin, een 3.2 liter met 220 pk dus. De budget-Mercedes is zwart, lekker statig, met grijze bumpers. Dingen die nog konden in de jaren ’90. De Chairman werd ook verkocht als Daewoo Chairman en de tweede generatie ook nog als Roewe 850 in China.
Binnenin leunt de SsangYong Chairman ook op Mercedes-techniek. Een hoop bekende knopjes en ook de combinatie zwart met notenhout komt ons bekend voor. Beenruimte lijkt prima te zijn en ook krijg je gewoon lekkere leren stoelen die ook nog eens elektrisch verstelbaar zijn. Er zit warempel een infotainmentsysteem is, al is die wel in het Koreaans.
Occasion
Goed, deze Mercedes S-Klasse kloon is te koop. De SsangYong Chairman staat in Duitsland na een verleden in Polen. De kilometerstand is fors: 225.000 km. Maar de dealer verwacht dat ‘ie best wel eens in waarde zou kunnen stijgen. Daar durven wij geen donder op te zeggen. Helemaal niet omdat de prijs nu rond de 9.900 euro ligt. Kopen kan bij Fundgarage.
ar156sw zegt
Best een grappig ding natuurlijk,
maar ik vrees dat dit 0 verzamelwaarde heeft. Dan heb je dus een obscuur oud slagschip dat een hoop kost om netjes te houden, zonder dat het echt een liefhebbersauto is… volgens mij is de vraagprijs minimaal 2x de realistische waarde.
fanboy zegt
@ar156sw: Ja dan koop je natuurlijk een Toyota Century met V12, dan zit je een stuk veiliger qua verzamelwaarde. En nog iconischer.
tenaci zegt
Ik hou wel van zulke vuige grote sedans. Beetje als de Hyundai Centennial
Robert zegt
Ik vind een km-stand van 225dkm in 24 jaar nog heel beschaafd – alleen gezien z’n afkomst niet heel geloofwaardig. Een tonnetje of anderhalf, twee méér zou ook geloofwaardig zijn. Toch is het wel een geinige wagen, met alle luxe en comfort die een CEO in de jaren negentig zich maar kon wensen.
De grootste uitdaging voor de toekomstige eigenaar zal zijn om zo’n auto te onderhouden, want de onderdelen voorziening zal niet echt eh… optimaal zijn.
ouwedibbes83 zegt
@RRRobert: die MB onderdelen moet wel lukken toch? Die hebben voor de oude E-Klasse en dit blok vast nog wel wat liggen
Robert zegt
@ouwedibbes83: ik vermoed dat er buiten een enkel motoronderdeel niet heel veel Mercedes parts op zullen passen. En met die onderdelenvoorziening doel ik vooral op zaken die wegens slijtage vroeg of later vervangen moeten worden. En loop al helemaal geen schade op, want zowel interieur- als exterieurdelen zullen alleen tegen hoge kosten uit Zuid-Korea moeten worden gehaald – als het na bijna een kwart eeuw überhaupt nog beschikbaar is.
spidermann zegt
Lijkt mij een nette auto voor EUR 9K
DeWitteCondor zegt
Dat kansloze mistlampje achter maakt t helemaal af.
Joost zegt
Het waren toch geen Mercedes ‘crate-engines’? Er stond bij een Korando altijd ‘powered by MB’ achterop. Dat kan ook betekenen dat ze even 5 minuten mee hebben gekeken naar het ontwerp en wat oude onderdelen hebben geleverd :).
Vriend van me heeft zo’n Korando gehad, idd omdat er vaak zware trailers achter moesten. Daarna heel snel weer overgestapt naar een ‘echte’ MB.
Robert zegt
Volgens mij hadden ze een licentieovereenkomst op de Mercedes motoren, dus een eigen gebouwde motor op basis van een ontwerp van Mercedes
skid zegt
Alsof een 1e/2e generatie Lexus LS met de neus van een Opel Omega (B2) voorzien is. Apart.
st33fie zegt
Ommekot! Als je niet kan kiezen tussen een Merkedes of Lex z’n zus, maar het beide niet betalen kan
mark383 zegt
Leuke bak voor 3 a 4k, maar voor 10k haal je ook al een echte W140. Voor 12k zelfs een redelijk nette. 100.000x liever die dan…
50mchljn zegt
Gaaf ! Een S-Klasse met Opel Omega-koplampen.
avdb55 zegt
De ellende met Ssangyoung was dat ze bij het afsluiten van de licentieovereenkomst MB een oor aangenaaid hebben.
Normaal staat erin dat MB recht van toezicht en recht van aanwijzing heeft.
Daarmee houd je de kwaliteit in de gaten. Maar het recht van aanwijzing was er in dit geval niet en dus kon sy zijn gang gaan met inferieure onderdelen
Veel sy dealers kochten hun onderdelen bij MB vanwege de kwaliteit