Een hard vraagstuk over autobelasting in Europa. Het antwoord zal je net zo verbazen als de kosten van je huis isoleren in Lutjebroek.
Belastingen op auto’s en auto gerelateerde zaken: als Nederlandse autoliefhebber word je er waarschijnlijk helemaal gestoord van. Vooral als je naar een nieuwe auto zoekt is een blik op een buitenlandse prijslijst pijnlijk. Iets met een fatsoenlijke motor is in onze buurlanden al snel tienduizenden Euro’s goedkoper. Dat is het begin, maar daarna komen nog de MRB en natuurlijk de gezellige accijnzen op peut. Het kwartje van Kok is helaas onderhevig geweest aan de nodige inflatie. Ruim zestig procent van elke liter peut gaat naar de roverheid. Tijd om met hooivorken naar het malieveld te trekken om te protesteren dus, op anderhalve meter afstand van elkaar. Of niet?
ACEA
Gek genoeg heeft de ACEA, overkoepelende organisatie van Europese autobouwers, namelijk geconcludeerd dat wij Nederlanders gemiddeld gezien níet het meeste geld uitgeven aan autobelastingen. Uit de cijfers van ACEA blijkt dat de Europese overheden samen de heilige koe uitgemolken hebben voor 440,4 miljard Euro. Duitsland haalt het meeste op (93,4 miljard Euro), gevolgd door Frankrijk (83,9 miljard Euro) en Italië (76,3 miljard Euro). Maar goed, dat zijn ook grote landen natuurlijk. Per capita is de koploper…België! Hoe dan!?!
Lies, bigger lies, statistics
Wel, ACEA heeft alle belastingen op alle auto’s opgeteld en daarna simpelweg gedeeld door het aantal inwoners van een land. Alleen bekeuringen en inkomsten uit milieuzones zijn niet meegenomen. In België tellen de BTW, taksen, accijnzen en heffingen op tot 20,7 miljard Euro, oftewel 1.806,30 Euro per inwoner. Gemiddeld voor Europa is dit 1.159,60 Euro per inwoner. Nederland zit daar volgens de ACEA cijfers tien procent boven met 1.244,20 Euro per inwoner. Spanje is het goedkoopst: daar betaalt elke Spanjaard slechts 639,10 Euro per jaar.
Autobelasting Nederland
Je zou dus kunnen concluderen dat wij Nederlanders het niet eens zo slecht hebben. Maar de crux zit ‘m zoals in elk onderzoek natuurlijk in de meetmethode en de aannames. Het getal wordt beïnvloed door het aantal verkochte auto’s en het aantal inwoners. Het is bekend dat Belgen belachelijk veel meer auto’s kopen dan Nederlanders. Bijna twee keer zoveel. Waarschijnlijk omdat de CO2-taks in Nederland zo enorm is.
In totaal haalde onze roverheid alsnog 21.500.000.000 Euro op, maar dat bedrag wordt vervolgens gedeeld door een groter aantal inwoners. Je zou dus ook gewoon kunnen zeggen dat het onderzoek de zoveelste aanwijzing is dat de belastingen in Nederland zó hoog zijn, dat er uiteindelijk minder wordt opgehaald. Dit fenomeen heeft uw scribent al eerder geïllustreerd in een vrij duidelijke grafiek, al zeg ik het zelf.
Toch maar eindelijk die BPM afschaffen dan?
Dank Flyer Bunch voor de tip!
alfapeter zegt
Wat natuurlijk meespeelt is dat je in België ook op een 2dehands wagen nog flink wat inschrijvingstaks (zoiets als BPM) moet betalen terwijl dat, als ik het goed begrepen heb, in Nederland enkel voor de eerste eigenaar geldt. Verder is de rijtaks/wegenbelasting flink aan de hoge kant voor auto’s met grotere motoren. Die auto’s zie je er wel meer dan in Nederland vanwege die absurd hoge BPM aldaar.
ottosk zegt
Die inschrijvings-tax neemt elk jaar af, in Vlaanderen is dat maximaal iets van 10.000 euro (bijvoorbeeld voor een BMW 760Li ) in Wallonie maximaal 5000 euro net als vroeger in Vlaanderen. Dus nog altijd stukken minder dan de BPM op een leuke auto met grote cilinderinhoud in NL. Alleen uitstoot boven 240 g co/km is nogal heftig voor je jaarlijkse wegentaks, die zou voor een 760Li ook al 10.000 per jaar kunnen zijn (Vlaanderen) om maar een extreem voorbeeld te geven.
alfapeter zegt
Er blijft het feit dat je op een 2dehands nog altijd BIV moet betalen wat dus niet het geval is Nederland. Deze is niet alleen afhankelijk van het bouwjaar en cilinderinhoud maar ook van CO2-uitstoot en de Euronorm-kwalificatie. Bedenk dan dat auto’s zoals jouw voorbeeld meestal na hun eerste inschrijving reeds na vier jaar op de 2dehands markt komen en daar nog eens goed zijn voor €2800 BIV. Heb zelf het idee van een Brera 3.2 (Euronorm 4) laten varen omdat de simulatie op de website van de Vlaamse overheid me leerde dat het me het eerste jaar bijna zoveel zou kosten aan BIV en rijtaks dan de aankoop van de auto zelf. De BIV op een nieuwe Giulia (Euronorm 6) was de helft goedkoper. Zoals ik reeds aangaf zie je die ongunstige nieuwe auto’s veel minder in Nederland.
nomar zegt
Klopt, de “groene” verkeersbelasting is verschrikkelijk. Ben voor het werk even uitgeweken naar Zweden. Steeds mijn trouwe A3 blijven rijden, na wagen opnieuw ingeschreven te hebben in België is mijn verkeersbelasting 40% hoger, vanwege euronorm, diesel en CO2. Waanzin. Zat te kijken naar een S4 met 4.2 V8 en handbak, je wil niet weten wat dat jaarlijks aan verkeersbelasting kost… Worden wij Belgjes weer lekker genaaid. In NL zijn de wegen dan tenminste nog deftig, verzacht de belastingpijn denk ik zo. Hoewel max 100 = :(:(:(:(
dwfc zegt
Dat we volgens deze meetmethode bovenaan staan is waarschijnlijk te danken aan het heel, heel hoog aantal bedrijfsvoertuigen in BE. Zou men de berekening maken op het aantal inwoners die juridisch eigenaar zijn van een wagen …. dan krijg je waarschijnlijk een heel ander beeld.
camber24 zegt
@dwfc: dat niet alleen, het is ook per capita berekend. Ik denk dat procentueel er in België ook veel meer mensen een auto in bezit hebben dan in Nederland. Een veel eerlijker en vooral ook leuker vergelijk zou zijn, wat betaal je voor een Golf, een 3-serie, een Tiguan, een Model 3, en een Mustang in het buitenland jaarlijks en qua inschrijving.
plastichero zegt
Bij welke filmpje hoort dit main plaatje? Moest ik van een vriend vragen..
jaapiyo zegt
Is geen filmpje, @autoblogger heeft deze ooit gemaakt.
hplh zegt
@jaapiyo: daar hou ik van.
ddimi zegt
Door de roverheid blijft die dodge challenger of e 63s amg dus spijtig genoeg onbetaalbaar voor me
O plaat zegt
Mijn ervaring is dat een nieuwe wagen in NL onbetaalbaar is terwijl dat in België relatief mee valt. In België moet je op elke inschrijving echter BIV betalen, wat absurd veel is 1000 a 8000 euro afhankelijk van de motor inhoud. Waardoor neem nu een 335i altijd on betaalbaar is, op de exemplaren uit eind de jaren 90 betaal je nog steeds een 2000 euro BIV en 1500 jaarlijkse rijtaks, op een auto die je voor 2000 euro koopt… Vandaar dat ik enkel met bedrijfswagens op de zaak rij en dat elke auto die ik prive bezit ouder dan 30 jaar is en als Oldtimer ingeschreven is, die worden vrijgesteld van BIV en de wegentaks is 35 euro ongeacht het voertuig.
mark997gt3 zegt
@shiva: in België is het dus ook erg duur om een tweedehands auto met dikke motor te rijden. Hoge BIV en hoge taks. De BPM heeft allen de eerste eigenaar flink last van. Terwijl in België auto’s met dikke motoren zelfs na de afschrijving in de eerste jaren onaantrekkelijk blijven. InBelgie zie je eigenlijk alleen de instap motoren . Dus ook op tweedehands markt weinig keuze in dikke bakken.
Ik weet niet wat beter is.
iphonistvongates zegt
Ik dacht dat Denemarken het duurste autoland zou zijn en dan Nederland. Verkeerd gedacht dus! ?
arhanso zegt
De rekenmethode in dit ‘onderzoek’ slaat als een tang op een varken. Zou je gaan rekenen naar gewoon de kosten van een gemiddelde auto om te bezitten en dit vergelijken met landen dan denk ik dat jouw inschatting helemaal klopt..
Henk_he zegt
Als je alle belastingen (dus niet alleen op auto’s en autobezit) optelt is Denemarken het duurste land van de EU met de hoogste belastingdruk. Duitsland en België hebben ook een hogere belastingdruk dan Nederland. In Roemenië hou je ’t meeste over van je euro.
alfapeter zegt
De vraag is natuurlijk: Wat krijg je terug voor je belastingsgeld?
Ik ga me er niet over uit spreken maar vertrouw er wel op dat het iets meer is dan in Roemenië.
jelmer zegt
Goh, terwijl de schrijver weer bedenkelijke terminologie over ‘Roverheid’ schrijft wordt meer dan twintig procent van de Nederlanders op dit moment financieel ondersteunt vanwege Corona. Rover? Robin Hood bedoel je.
jaapiyo zegt
De bovenste 20% ja. En begrijp me niet verkeerd ik heb niks tegen rijken, maar als die de vruchten plukken van het risico dat ze nemen, moeten ze ook op de blaren zitten als dat fout gaat. Kappen met die bazooka’s dus om de aandelenmarkt overeind te houden zodat alle vrindjes eruit kunnen stappen voordat het dadelijk alsnog klapt als jan modaal net weer is ingestapt.
mp014 zegt
@jaapiyo: volgens mij moet we niet zeuren over Nederland en haar overheid maar juist blij zijn dat we hier wonen en belastingen moeten betalen! Iedereen die het zich niet kan veroorloven koopt geen auto, en betaald dus ook die belasting niet. Al de rest kan het blijkbaar ophoesten.
Betreft de Corona maatregelen: ook daar vind ik het te kort door de bocht om te stellen dat enkel de rijken nu gebruik maken van de financiële steun.
In Nederland is, met dank aan de overheid, het verschil tussen heel rijk en heel arm relatief klein. De minder bedeelden hier hebben het volgens mij nog altijd beter dan in veel andere landen. Je zult bijv maar in de US wonen en 2 maanden geleden je baan verloren zijn en geen ziektekostenverzekering hebben…. volgens mij ben je dan beter “werkloos” in Nederland MET een zorgverzekering…. niet?
We moeten blij zijn met onze overheid en het beleid dat hier gevoerd wordt.
peke zegt
@mp014: juist!!!
eselkaa zegt
@jaapiyo: Heerlijk simplistische benadering zonder kijk en feiten! Zal wel gebrek aan ervaring zijn op dit onderwerp. Maar goed als Autoblog redacteur ook niet noodzakelijk.
Tip van een lezer, mss beter om je (maatschappelijk en politiek ongenoegen) niet zo vaak door te laten klinken in berichtgeving. Dit overschaduwt zo de inhoud en je expertise….
jelmer zegt
De aandelenbeurzen overeind houden is – zelfs al zijn onze pensioenfondsen er van afhankelijk – geen goed idee. Dan kan er beter overheidsgeld naar de pensioenfondsen.
Maar dat was niet mijn punt, mijn punt is dat de ‘roverheid’ een rechts verzinsel is.
spidermann zegt
Wat is dat voor een idioot simplistic onderzoekje. Ik stel voor de oprational lease tarieven van een standaard auto plus brandstof plus eventuaal bijtelling eens naast elkaar te zetten. NeDDeRland komt er gegarndeerd niet erg voordelig uit.
realhustler zegt
Kan niet iemand even een paar vergelijkingen maken, bv een Totota Aygo nieuw en 2 jaar oud, een Ford Focus Bezine & Diesel nieuw en 2 jaar oud en een leuke Mercedes C of BMW 3 serie met niet de kleinste motor, nieuwe en een paar jaar oud?
Ik zat even te kijken, maar in Nederland is het vrij helder wat iets kost, in België is het voor mij iets minder duidelijk.
Ook in andere landen is het soms lastig, bv in Hongarije hanteren ze ongeveer dezelfde prijzen als in Duitsland, echter komt er dan ook nog wat aanschaf en registratie belasting bij.
En in Duitsland schijnt de autoverzekering fors duurder te zijn, en ook kritischer, bv even je auto uitlenen kan niet zomaar, en een auto die door meerdere gezinsleden bestuurd wordt, dan betaal je extra.
alfapeter zegt
Ik heb er reeds naar verwezen in een eerdere reactie.
https://belastingen.fenb.be/ui/public/vkb/simulatie
Let wel, dit is voor Vlaanderen. Brussel en Wallonië hebben andere tarieven.
tjorque zegt
Wat ik een grove schande vind!
Het is de reinste verspilling om in een piemelklein land als dit drie belastingsstels te ontwikkelen en onderhouden ???
bmwfe zegt
@realhustler: het klopt dat de verzekering in Duitsland duurder is maar niet extreem. De wegenbelasting is er laag; ook voor een diesel en de prijs per liter is sinds vandaag bij mijn pomp 98,8 cent. Dus wat dat betreft nog steeds lui lekkerland.
RiKe zegt
Ik geloof geen reet van de uitkomst van dit onderzoek als ik de afgelopen jaren in beschouwing neem. Nederland belastingland
VeniVidiVici zegt
Natuurlijk hebben wij Nederlanders het totaal niet slecht, maar we zijn wel koplopers in zeiken om te zeiken (ies coeltoer). Maar België joh?! En nog zijn de wegen een grote gatenkaas!
johnhert zegt
” Wel, ACEA heeft alle belastingen op alle auto’s opgeteld en daarna simpelweg gedeeld door het aantal inwoners van een land. Alleen bekeuringen en inkomsten uit milieuzones zijn niet meegenomen. ” Ja, mooie cijfers waar je natuurlijk weinig mee kunt. In Nederland rijden en dus kopen we meer 2e hands auto’s t.o.v. onze zuiserburen. Die vinden het stukken normaler om te lenen of leasen van nieuwe wagens. Dán wordt er bij eerste inschrijving nog een bom geld gevraagd.
Design_Driven zegt
Hier in het VK betaal ik (uit het hoofd) £195 voor de AB Special (Alfa Romeo 159) £240 voor mijn Discovery 2 (het helpt dat hij van voor 2001 is) en £550 voor mijn Volvo XC90…per jaar! Ik weet niet of ik me dat in NL zou kunnen veroorloven.
Daar kan ik in NL nog niet een van rijden. Diesel is hier iets duurder dan wel ongeveer gelijk, verzekering voor mij ongeveer gelijk dan in NL voor jongere mensen met een GTI wel flink duurder.
frank2b zegt
En dat terwijl niet de Jessias maar de Rutmans de leiding heeft over de BV Nederland.
Apart hè?
mats106rallye zegt
Gaat niemand het hebben over die schitterende misleidende tumbnail?
Hupke zegt
Hoeveel taks betaal je op een 2011 Porsche 997 carrera s in NL? In Belgie zit je daarmee jaarlijks rond de €2500 aan verkeersbelasting.
Wat kost een Mercedes w204 63 amg in taks per jaar? In Belgie komt dat op €4700 per jaar aan verkeersbelasting.
Vergeet wat de muesli wagentjes kosten, als je naar het leuk spul kijkt zijn de jaarlijkse belastingen veel te hoog.
flyerbunch zegt
@jaapiyo: Thx voor de vermelding! Goed verhaal, voer voor discussie, maar het is alleen triest dat niemand weet waar al die belastingen naartoe gaan in België. Alleszins niet naar het wegennet! ?
tge2 zegt
@flyerbunch: Vijf regeringen en het daarbij horende logge ambtenaren apparaat.
schuimbekje3 zegt
Dit is net zo’n achterlijke berekening als bekijken wat de optimale snelheid is door het aantal auto’s per vierkante meter te berekenen… doorvoer capaciteit is aantal per tijdseenheid, niet aantal per oppervlakte eenheid… vraag maar aan een stuwmeer… doorvoer is liter per seconde, niet liter per vierkante meter…
Autokosten zijn kosten van een auto per levensduur. En als je differentiatie hebt moet je voor elk van de verschillen 1 representatieve auto opvoeren in je lijst.
Dan hoort daar bij de kosten van aanschaf, bpm, motorinhoud belasting, pk belasting, gemiddeld aantal bekeuringen, milleuheffingen, wegenbelasting, vignetten, brandstof en accijnzen, verzekering en assurantiebelastingen, stroom, onderhoud en afvalstoffenheffingen en demontage gewoon bij. En gezien daar zo’n 55 verschillen zitten in alleen de 15 landen om ons heen kan een geniddelde ambtenaar dat niet eens bevatten laat staan een berekening erop los laten
Diesel zegt
Punt is niet dat auto’s zo duur zijn, de inkomens zijn te ongelijk. Iedereen moet genoeg inkomen krijgen om een auto van een ton te kopen. Als je het aan iets anders wil besteden ook goed.