De absurde realiteit is dat er vandaag op Prinsjesdag 2012 kabinetsplannen zijn gepresenteerd die wellicht morgen, volgende week of wanneer Mark Rutte en Diederik Slaapsom het ook eens worden de prullenbak in mogen. De forenzentaks lijkt daarom geen lang leven beschoren (meerderheid Tweede Kamer is nu tegen). De Raad van Staten laat daarnaast weinig heel van de hardwerkendenederlandersnaaibelasting.
Dat werknemers maximaal 19 cent per kilometer belastingvrij mogen declareren beviel de partijen uit het Lenteakkoord in april maar niets en zulks moest daarom subiet afgeschaft worden. Geen verlaging, geen overgangsregeling, maar de botte bijl om daarmee in 2013 1,3 miljard euro in de schatkist te werpen. Voor zakelijke reizen mag daarentegen nog wel onbelast gedeclareerd worden.
De Raad van State – het belangrijkste adviesorgaan van de regering – laat vandaag weinig heel van de gehate forenzentaks. De hoeveelheid last die iemand van de regel ondervind is immers afhankelijk van de afstand tot de werkplek, en dat is raarrr & bezwaarlijk volgens de RvS. En wie een auto van de zaak heeft wordt minder hard, zeg maar gerust nauwelijks getroffen. Ze vinden dat áls de maatregel al wordt ingevoerd, dit geleidelijker moet gebeuren, ‘zodat betrokkenen enige tijd wordt gegund om zich aan de nieuwe situatie aan te passen’.
Uitstel? dat kan niet volgens Staatssecretaris van Financiën Frans Weekers (VVD). Er is volgens hem simpelweg geen geld voor. En dat terwijl de VVD voor de verkiezingen zei er alles aan zou doen om de regeling richting de vuilnisemmer te kicken.
De grote vraag blijft dus: vindt kabinet Rutte II (VVD & PvdA) een alternatief voor de forenzentaks (ze zijn immers beiden tegen) vóór 1 januari, of zitten we vanaf 2013 opgescheept met de maatregel van een politieke samenwerking die slechts een paar maanden heeft geduurd?
Ondertussen wordt de forenzentaks door lobbyisten BOVAG en RAI Vereniging nog eens vakkundig van tafel geveegd. Geheel terecht. Want waarom zouden volksvertegenwoordigers een regel invoeren waar 70,3 procent van de Nederlanders tegen is?
Foto via Autojunk.nl
norge zegt
Hummer met groen kenteken?
kaasboerin zegt
@norge: Yep, dit soort grote dure auto’s rijden in NL meestal met een groen, of wit met “PL”, “BG” of “LT” kenteken in NL.
Heel apart, geen idee……..
bigcar zegt
@kaasboerin: de betekenis van ‘zz’ & ‘cd’ kentekens weet ik wel, maar kan iemand misschien vertellen waar “PL”, “BG” of “LT” kentekens voor staan? alvast bedank!
norge zegt
@kaasboerin: Hier is groen het bedrijfswagen kenteken.
DennisS65B40 zegt
@norge: groene platen zijn handelaarsplaten, die kunnen op elk voertuig worden geplaatst voor vervoer of bijv. proefritten, die zijn dan ook verzekerd. Hoeft geen bedrijfswagen te zijn. Echter is het zwaar verboden ermee te parkeren op de openbare weg. En je ziet nog wel eens handelaren er misbruik van maken, om BPM te omzeilen.
jelmer zegt
Nog een reden om verrekte snel te (in)formeren.
ricardo zegt
@jelmer: Tot nu toe worden er volop schouderklopjes uitgedeeld. Alsof ze een sterke basis proberen te leggen voor het moment dat de onderhandelingen beginnen.
http://nos.nl/video/420153-rutte-is-vol-lof-over-samsom.html
jelmer zegt
@ricardo: Deels, deels wordt zo het publiek rijp gemaakt voor een VVD/PvdA-kabinet. Rutte noemde nog geen week geleden de PvdA een gevaar voor het land, hij moet geleidelijk wat bijdraaien. Wat trouwens een enorm verschil is in vergelijking met de vorige formatie dat Rutte geen ‘piketpaaltjes’ slaat.
kaasboerin zegt
@jelmer: Vind GTST eigenlijk spannender, én geloofwaardiger..
spidermann zegt
KOSTENVERGOEDING kan nooit onderworpen zijn aan belasting.
zakar36 zegt
@spidermann:
In NL kan alles…
OT: Het is weer: Naai de automobilist tijd! (Stiekem worden we al sinds dag 1 genaaid).
potver7 zegt
@zakar36: Nee hoor, forensen hebben al tientallen jaren kunnen genieten van de reiskostenaftrek. Ik vind het niet echt van deze tijd dat mensen eigenlijk niet echt een prikkel krijgen om de woon-werk afstand te verminderen (toegegeven: ook werkgevers hebben hier een taak).
Je kunt je, als de Raad van State doet, inderdaad afvragen of je de aftrek in één keer af moet schaffen. Zeker mensen met een wat grotere reisafstand worden nu wel heel hard getroffen.
Jesper zegt
@potver7: Die stelling gaat een beetje mank als je bedenkt dat dezelfde overheid er nog niet zo heel lang geleden alles aan heeft gedaan om er voor te zorgen dat men juist buiten de randstand ging werken – voor mijn tijd, dat dan weer wel.
Jesper zegt
@Jesper: werken = wonen
jelmer zegt
Overigens is het een probleem van de laatste jaren dat nogal wat plannen op stel en sprong worden ingevoerd, in een verkeerde poging (ogenschijnlijk) daadkrachtig te besturen. Voorbeelden zijn de langstudeerboete en de nieuwe pensioenregels. Het lijkt soms nogal uit, maar weloverwogen besturen en polderen (akkoord van wassenaar is een mooi voorbeeld) heeft Nederland rijk gemaakt.
lijphoofd zegt
@zakar36: kleine correctie: het is naai de werkenden in dit land, en de automobilisten extra (zonder glijmiddel, zeg maar).
nielsvanderweiden zegt
Wie een auto van de zaak heeft wordt minder hard getroffen? Je zal maar een leaseauto niet privé rijden en dan ineens bijtelling betalen omdat woonwerk niet meer onder zakelijke kilometers valt…
Er zijn twee zekerheden in het leven: de dood en belastingen.
darrock zegt
En wij die belgen maar uitlachen..beter geen regering dan eentje die 70% van je geld opeist?
kaasboerin zegt
@darrock: Bhahahaha. +1
alcantara zegt
Daarom gewoon voor 75% zwart werken, hoef je je ook niet zo druk te maken om zulke bullshit.
kaasboerin zegt
@alcantara: Ik jouw opgevu bij belazting..
mattraket zegt
Sinds wanneer is het feit dat 70,3% van de bevolking tegen is, een reden om iets niet te doen? Desgevraagd is 70,3% van de bevolking voor lagere belastingen, heffingen en accijnzen, en voor betere wegen, beter onderwijs, betere ziekenhuizen, etc. Allemaal tegelijkertijd uiteraard. Oftewel, soms moet je je als volksvertegenwoordiger niet te veel aantrekken van wat de burger als kip zonder kop tegen Maurice de Hond roept.
rubend zegt
@mattraket: Je hebt een punt, in algemene zin, maar in dit specifieke geval: Als je werkt en in het bezit bent van een auto (o.a. voor je baan) dan ben je het bokje…
potver7 zegt
@rubend: je punt is? Waarom zou er nu een uitzondering gemaakt worden, voor *iedere* bezuinigingsmaatregel die mensen in hun portemonnee treft is wel een 70,3% te vinden die tegen is.
Emile_Benz zegt
@rubend: Moet je maar geen baan hebben……
Carreza zegt
@darrock: geloof mij, onze nieuwe regering in België is even erg hoor…
subzero079 zegt
Er zal wel een alternatieve lastenverzwaring komen. Of het nou linksom of rechtsom uit de broekzak van De Hardwerkende Nederlander gehaald moet worden, die miljarden die we met z\’n allen in de banken hebben gestoken, zal opgehoest gaan worden door Jan Modaal. Zo gaat het immers altijd. Ff bukken voor vadertje staat, meneer Modaal. Ondertussen behoudt Hendrik-Jan de bankdirecteur zijn jaarlijkse bonus en zijn HRA in de 52% op zijn Gooische villa. Leve Nederland!
Megakix zegt
@subzero079: het moet zijn ‘linksom of samson’… ;)
spotterfozz zegt
@bigcar: pl = polen, bg = bulgarije, en lt is volgens mij litouwen (weet het niet zeker)
bigcar zegt
@spotterfozz: oh op die fiets, ik dacht dat die lettercombinaties in het kenteken stonden, bijvorbeeld; cd-00-58 of zz-73-01 o.i.d. maar afkortingen van landen ken ik wel ;)
rsvbf1 zegt
@Carreza: hebben die dan al een regering
jrlc zegt
@norge @kaasboerin @bigcar , jullie hebben nog nooit een proefrit gemaakt ? ( FH platen ..)
Megakix zegt
@jrlc: FH = Ferenigde Harabische Hemiraten ?
norge zegt
@jrlc: Hier zijn die rood…
mmot05 zegt
@norge: milieu vriendelijk
Joel_D zegt
\”Mensen met een zakelijke auto worden minder hard getroffen.\”
Pardon? Er zijn ook nog mensen die hun zakelijke auto niet bijtellen. In het gevalc van mijn vader kost dat dus (55.000*.25*.52)/12= bijna 600 Euro per maand…
Simpson zegt
@Joel_D: als het doorgaat word de tweedehands markt plotklaps overspoeld met dit soort wagens
Emile_Benz zegt
@rubend: moet je maar geen baan hebben………….
zdev zegt
Bijtelling is diefstal want dit is belasting over de virtueel hoge waarde van een auto inclusief BPM. Dat heeft belastingstapeling. Daarnaast staat de bijtelling niet in verhouding tot de werkelijke waarde van een auto maar wordt deze over de nieuwwaarde inclusief belastingen berekend.
Als ik bijtelling zou hebben kost me dat bijna 2000 euro per maand, 24000 euro per jaar. Daar kun je bijna eennchauffeur een baan van aanbieden. Over drie jaar gaat het al om een bedrag van 72000 euro, bij vijf jaar €120000!
Daarom rij ik zakelijk een andere auto dan privé. Kan namelijk makkelijk uit. Sterker nog ik heb privé 2 auto’s (en niet de minste) die niet onderdoen voor de zakelijke auto.
Alsof ik niet al genoeg bijdraag aan dit land alleen al qua autogebruik: belastingen, accijnzen, BPM, zelfs belasting op autoverzekeringen, word ik straks dus verplicht om per jaar €24000 op te hoesten terwijl ik die zakelijke auto niet eens privé gebruik.
No way. Naar zo’n onbetrouwbare overheid luister ik niet. Mensen plannen hun budget jarennvooruit en stemmen daar hun autokeuze op af.
Ik ga daar onderuit komen. Bijvoorbeeld door er nog een zakelijk goedkoop 2ehands maar lekker autootje bij te kopen voor woon-werkverkeer en de andere alleen voor zakelijke ritten naar afspraken. Of door de zakelijke auto tegen executiewaarde goedkoop over te nemen. Of door een taxi bv te beginnen en de auto aan mezelf te verhuren per rit. Dan maar blauwe platen. Of emigreren.
Ze halen het geld maar ergens anders, wat dachten ze van BEZUINIGEN in plaats van meer geld te stelen?
drijver zegt
Nou, als je het over zulke bedragen hebt, kunnen ze bij jou best nog wat halen.
rubend zegt
@drijver: Volgens mij snap je niet wat @zdev schrijft, of wel? Of houd je van sarcasme?