Zoals de zoon van Annie de Rooij zou zeggen: “Je raadt het nooit.”
Al sinds jaar en dag zijn ze lekker bezig bij Mountune. Deze Britse tuner houdt zich bezig met het sneller maken van snelle Fords. Dat doen ze dermate goed dat sommige van hun tuningsonderdelen ook bij Ford dealers verkocht werden. Zo dankte de Focus RS500 zijn extra vermogen aan een Mountune performance kit.
De naam van de Focus RS500 was een beetje misleidend, want die 500 stond voor het aantal dat er gebouwd werden, niet voor de hoeveelheid pk’s onder de matzwarte motorkap. Dat zet Mountune nu recht met de Ford Focus RS m520. Jazeker, die heeft namelijk 520 pk tot zijn beschikking. 520!
De Focus RS m520 is voorzien van een grotere turbo, namelijk de EFR-7163 van BorgWarner, andere katalysator en downpipe. Daarnaast krijg je ook een nieuwe brandstofpomp en aangepaste nokkenassen. Tevens wordt de koppakking vervangen door een sterker exemplaar. Om de boel bij elkaar te houden worden de slangen en klemmen daarvoor ook vervangen door sterkere exemplaren. Het resultaat is een bizar hoge 520 pk. Het koppel is zo mogelijk indrukwekkender. In het persbericht vonden we het getal 516. Dat slaat niet op de Newtonmeters, maar pound-feet. Rekenen we dat om, dan kom je uit op 700 Nm!
Wat het resultaat is qua prestaties, zegt Mountune (nog) niet. Reken maar dat je weinig last zult hebben van bumperklevers op de Autobahn. Mocht de Focus RS m520 net even te veel van het goede zijn, er is ook een ‘mildere’ variant: de Focus RS m450. Deze heeft, tromgeroffel, 450 pk. Het koppel bedraagt 580 Nm. De turbo is een iets kleinere EFR-6758, eveneens van BorgWarner. Beide kits zijn per direct te bestellen. Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend, maar in Engeland betaal je 5.974,99 pond voor de m520-kit en 2.950 pond voor de m450-kit. Dan is het wel van belang dat je beschikt over een Focus RS in m400-specificatie. Deze kost 3.775 pond. Een Focus RS zul je dan uiteraard zelf mee moeten aanleveren.
tvr1974 zegt
En dat wordt dus uitgebracht als t model Al vervangen is.. benieuwd overigens wanneer de nieuwe RS op de markt komt?
willeme zegt
@tvr1974: tuning volgt altijd ietsje later. Mensen hebben hun Focus RS nu een tijdje en zijn nu aan het shoppen voor leuke spulletjes. Sterker nog, er zijn voldoende tuners die nog altijd nieuwe onderdelen voor verouderde modellen aanbieden. Als je het dan toch moet vervangen, dan meteen upgraden.
tvr1974 zegt
@willeme: dat begrijp ik echter benieuwd of zo’n set zo laat op de markt brengen nog resultaten oplevert voor zo’n tuner.. want mountune is toch echt wel een topper onder de tuners.. en hadden al tijden wat andere upgrade spullen voor de auto
willeme zegt
@tvr1974: Zij moeten ook het een en ander testen en uitontwikkelen. Ze hebben een naam hoog te houden. Zeker met de Focus RS wel belangrijk, want dat blok kent de nodige issues op het gebied van betrouwbaarheid (waar Mountune diverse fixen voor heeft).
Ook moet Mountune nog maar zien of zo’n kit ontwikkelen daadwerkelijk financieel haalbaar is en of er voldoende animo voor is.
Dan, als laatste: geef Ford de schuld. Die kwamen net als met de voorganger (DA3) pas heel laat met de RS-versie ;-)
adyton zegt
@tvr1974: als je het niet gezegd had, zou ik het me zelfs niet eens gerealiseerd hebben.
focusrs1 zegt
@tvr1974: insiders hebben me 2020 verteld.. mild hybride met 400pk(na tuning 450+pk)..kan niet wachten.. overigens zit de mijne ook op 400pk heb hem vorige week nog uitgelaten in Duitsland hij voelde zich heerlijk met kilometers lang 240-280kph.
tvr1974 zegt
@focusrs1: nu maar hopen dat ze t gewicht onder controle houden en dat die extra pk’s en koppel TOV het huidige model ook daadwerkelijk zoden aan de dijk zetten
Dutchdriftking zegt
@tvr1974: Dit is juist het beste moment. Tuning wordt eigenlijk altijd achteraf en bijna nooit door de eerste eigenaar gedaan. Je gaat dergelijke aanpassingen pas doen wanneer de fabrieksgarantie verlopen is….
rikv99 zegt
Weten we ook gelijk hoeveel PK die Focus van SHMEE krijgt
mwoehaha zegt
‘t Is dat het antwoord al in de tekst stond, maar anders had ik het nooit geraden.
Ik dacht eigenlijk aan: “teveel voor op de voorwielen”.
rolov zegt
@mwoehaha: 2010 wil zijn grap terug.
jpsienen zegt
@rolov: 1996 ook
Onehp zegt
@mwoehaha: gelukkig heeft ie ook nog aangedreven achterwielen. Je slaat de bal dus flink mis..
dondeboer zegt
@Onehp: En dat niet alleen, ook de plank wordt niet geraakt.
daniel1975 zegt
Dik! Ik zou ‘m zo willen! Hebben ze de beperkingen van het differentieel ook opgelost? Althans, dat was toch de beperking?
langejohn zegt
@daniel1975: Ze bieden ook een Quaife LSD aan.
daniel1975 zegt
@langejohn: Oh, echt voor voor (sper?) of achter (gewoon sterker)?
langejohn zegt
@daniel1975: Sper voor de voorwielen.
grasvreter zegt
Ik hoop dat ie geen voorwielaandrijving heeft. Dan ga je die 520pk nooit benutten.
daniel1975 zegt
@grasvreter: een Focus RS is altijd 4×4…
tvr1974 zegt
@daniel1975: niet altijd.. zijn voorganger namelijk niet
towi1989 zegt
@tvr1974: het gaat ook helemaal niet over de voorganger
rammillius zegt
Is standaard een 4 wiel aangedreven auto dus die pk’s kan die wel kwijt. Staat er een bij mijn ouders in de buurt. Zal es vragen of hij de set gaat kopen om de AMG van verder in de straat lastig te vallen ?
rob5nismo zegt
Nu snel bestellen voor de brexit
iphonistvongates zegt
Bumperklevers op de Autobahn? Forget it! Ik ben een enorme fan van de lichtjes gekietelde Ford Focus RS versies.
ds3thp zegt
Best bizar! En Mountune kennende zal het allemaal ook best heel blijven!
“Rekenen we dat om, dan kom je uit op 700 Nm!”
Omrekenen hoeft toch niet? Is gewoon te zien in het Mountune filmpje! ?
drdre1 zegt
Supergaaf ding! Maar zoveel power… Moeten ze dan ook niet iets a/d koppeling aanpassen?
dunhozzie zegt
@willeme: “Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend, maar in Engeland betaal je 5.974.99 pond voor de m520-kit en 2.950 pond voor de m450-kit. Dan is het wel van belang dat je beschikt over een Focus RS in m400-specificatie. Deze kost 3.775 pond.” Aparte prijzen, zo goedkoop kan ik ze niet vinden ;-)
Ik zou nog even naar de . en , kijken.
Gulli zegt
HEADGASKET!!
– Moog, 2018
Mag aannemen dat ze die ook gelijk ff een upgrade geven :P
caspart zegt
Heerlijke hothatch, vond mijn standaard rs’je al voortreffelijk!
ghost zegt
Maar wat heb je dan vandaag geleerd op school?!?!?!?!!!!
“Je raadt het noooooooit!!”
willeme zegt
@ghost: Niet iedereen heeft Filmpje gezien, denk ik :-D
ghost zegt
@willeme: jammer, de betere humor als je het mij vraagt!
Dutchdriftking zegt
Lekker pakketje weer. Persoonlijk zou ik alleen niet voor een mat zwarte wrap gaan. Doe maar dat groene kleurtje van de MK2 RS.