En wie weet maak jij kans op een plusje.
Heden ten dage kunnen we alleen nog maar dromen dat fabrikanten bizar spul als de Lamborghini LM002 op de markt durven te brengen. Die offroader was uitgerust met de V12 uit de Countach, goed voor zo’n 450 pk. Combineer dat met een buitenaards uiterlijk en een heftig prijskaartje en je snapt dat de LM002 vooral populair was in het Midden-Oosten. Daar is het toch vooral de bedoeling dat je in iets anders rijdt dan je buurman, die waarschijnlijk ook weer je neef, oom, vader, of zoon is. Verwarrend allemaal.
De LM002 werd van 1986 tot 1992 gebouwd en in die tijd verlieten 301 exemplaren de fabriekspoorten in Sant’Agata Bolognese. Feitelijk is deze Lambo de voorloper van powerSUV’s als de Cayenne Turbo S en consorten. Niet eerder zag de wereld een zeecontainer met supercarvermogens en dito prestatiecijfers.
Nadat de productie van deze tank stopte, was de grote vraag of er een opvolger zou komen. De toenmalige eigenaar vond dat geen gek idee en dus kreeg Zagato de opdracht om de LM003 concept te ontwerpen. En inderdaad, da’s het apparaat waar je naar kijkt.
De LM003 kreeg als toevoeging Borneo of Galileo, afhankelijk van de markt waarop deze SUV zou verschijnen. Onder de kap lag (in theorie) trouwens geen vette V12 meer, maar een suffe turbodiesel die amper krachtig genoeg was om deze badass van 2.600 kg in beweging te krijgen. Voor de oplettende lezer: we hebben “in theorie” ertussen geplakt omdat van de LM003 zelfs nooit een prototype is gebouwd. Het blok was trouwens een 3.6 liter vijfcilinder turbodiesel met ongeveer 150 pk.
Er bleek helaas weinig vraag te zijn naar een model als dit en dus bleef het bij dagdromerij. Wel waren er plannen om de LM003 uit te rusten met drie verschillende koetswerken: een normale vierdeurs versie, een soort cabriolet en de versie die je op de afbeeldingen ziet. Bovendien zouden de koetsen in Azië worden gemaakt, terwijl Lamborghini het technische gedeelte verzorgde. Alle betrokken partijen konden zich echter de moeite besparen. Er kwam geen LM003 en wij wachten nog steeds op de Urus. Laten we die toekomstige SUV dan maar bestempelen als de échte spirituele opvolger van de LM002.
lincoln zegt
Goeie camouflage voor als je tussen treurwilgen staat ..
str8six zegt
Soort stormtrooper-mobiel
Arnoud zegt
Je ziet duidelijk overeenkomsten met de Espada. Dat gaf ‘m voor mij weg.
granlusso zegt
@Original_Arnoud: Ik had stiekem doorgelezen.
internetgekkie zegt
Vind m wel mooi eigenlijk, op die zijspiegels na dan
danmar zegt
Waarom werd er voor een dieselmotor gekozen, en dan wel eentje met zo weinig vermogen? Dat was toen een nog veel grotere stijlbreuk voor een merk als Lamborghini als tegenwoordig. Het hele idee van de LM002 was hiermee om zeep geholpen.
jpoers zegt
@danmar: hoezo, gewoon rechtstreeks uit de tractor in dit ding gelepeld. Onderstel zal ook wel veel overeenkomsten hebben gehad :D
stationcar zegt
@danmar:
Het hele idee van de LM002 was een defensie contract winnen in Amerika, vandaar de overeenkomsten tussen de LM002 en de Hummer. Je voelt het al wel aankomen, dat contract voor de levering van grote terreinwagens kreeg Lamborghini niet, dat kwam bij de fabrikant van Hummer terecht. Om toch iets met het ontwerp te doen werd hij iets opgeluxed en aan particulieren verkocht. Er zit dus niet iets achter van een geniaal idee of plan, het ding is min of meer uit noodzaak geboren.
autodrop zegt
Wat een dramatische lijn van de motorkap en spiegels.
Weinig fabrikanten lukt het daar wat moois van te maken. Opel is het gelukt met de Vectra B.
marinepower zegt
Je kan het model wellicht nog steeds aan Ssang Yong slijten.
pa045 zegt
@marinepower: sterker nog. Ik denk dat ze het ontwerp gestolen hebben.
sulobb zegt
@pa045: Nog sterker, het kan evengoed zijn dat Ssangyong ontwerpen steelt en er een samenraapsel van maakt xD Ik zie een grote interesse voor recycling in de auto-industrie… Ja waarom ook niet als je papier (natuur) bespaart! De groene jongens zullen er blij mee zijn!!!
Onehp zegt
Dacht Dodge of Lambo.
vonwachowferstenberg zegt
Eén deel Citroën Visa, één deel Citroën XM en een deel Ssan Yong, shaken, not stirred
sulobb zegt
Ik dacht heel eventjes dat Dacia en Lambo de samenwerking hadden ingezet!
Haha, ik heb wel héél erg gemengde gevoelens over dit ding. Langs de ene kant ben ik stiekem benieuwd hoe de troonopvolger van de LM002 er uit zou zien en langs de andere kant is Lamborghini een merk dat exclusieve (SPORT)wagens bouwt… Alhoewel ze ook tractors bouwen :P