De R5 EV krijgt een mooie ophanging aan de achterzijde!
Naast diverse gigantische luxe elektrische SUV’s die onze op gaan komen en het uitsterven van de goedkope auto, is Renault er om ons te troosten. Ze hebben namelijk de Renault 5 EV in de startblokken staan. We zijn nu aanbeland in 2023 en het we zijn nu dermate ver dat men van een auto als de Renault 5 een moderne herinterpretatie kan maken. Man, @michaelras en @wouter waren al Donald Ducks aan het lezen toen het origineel op de markt kwam.
De nieuwe Renault 5 zal een slimme, betaalbare en efficiente EV worden. De auto staat op het CMF-B EV-platform. Daarnaast zal de auto voor een groot gedeelte – zo’n 70% – gebruik maken van bekende onderdelen die we kennen van de Renault Clio en Renault Captur.
Nieuwe R5 EV
Renault zegt veel geleerd te hebben van de Renault Zoe. Deze elektrische hatchback was bijzonder prijzig om te produceren. Volgens de Fransen is de nieuwe Renault 5 EV (die de Zoe vervangt) zo’n 30% goedkoper om in elkaar te schroeven. Zo bestaat de accu uit vier grote modules voor de 5 en had de Zoe 12 kleine modules. Dit scheelt meteen 15 kilogram en zorgt voor een grotere stijfheid en meer comfort. Uiteraard wordt het accupakket zo laag mogelijk geplaatst.
Bijzonder is dat de R5 EV een multi-link achterwielophanging krijgt. Bij veel auto’s in een C-segment (een klasse hoger dus) krijg je dat alleen op de dure versies. Zelfs bij Audi keerde de torsieas terug bij de A3 (8V facelift) en kreeg je alleen de dure multi-linkophanging als je een grote motor bestelde.
Test test test
De motor is qua opbouw gedeeltelijk afkomstig van de Mégane E-Electric. Voor de R5 EV moet deze iets kleiner zijn qua afmetingen en lichter qua gewicht. Wat het vermogen en koppel is, is nog niet bekend. Reken niet op enorm veel: deze auto moet bovenal betaalbaar zijn.
Op dit moment is Renault de R5 EV druk aan het testen. Normaal gesproken krijgen we dan diverse spyshots en video’s binnen. Die zijn nu behoorlijk schaars. Ten eerste omdat Renault nog test in Aubevoye, waar ze een enorme testfaciliteit hebben. Ten tweede omdat ze een Clio-body erboven op geschroefd hebben.
Meer lezen? Naar deze onthullingen kijken wij uit in 2023?
kniesoor zegt
Denk, dat het goed is, dat Renault de focus op betaalbaarheid heeft (en houdt). De oorspronkelijke R5 was tenslotte ook in aanleg een goedkope oto, de du(u)r(der)e versies kwamen (veel) later. In het prijssegment van de Peugeot e208/Opel eCorsa is er inmiddels aardig keuze, juist aan de onderkant van de markt is er dringend behoefte aan uitbreiding. Daar vind je zo ongeveer alleen de Spring.
mynameisjeroen zegt
Wat een tof ding. Maar dat was die Honda e prototype ook.
AudiRS zegt
SuperCinq supergaaf!
drsjeroen zegt
Laat maar komen!
CYBRTRK zegt
-Edit: dank u, is inmiddels gefixt!-
Habanero zegt
Het geeft vooral aan hoe schitterend het originele R5 en zeker het afgeleide Turbo-verhaal wel was. Elektrisch blijft de helft van die spirit maar over, om nog maar te zwijgen over de prijs. Vroeger kon de grote massa zich een R5je permitteren – het was ook mijn eerst auto – dat zal heel voorspelbaar niet meer het geval zijn en zeker niet wat de leukere uitvoeringen betreft., Alles dus weer voor een yuppie-pulbiek dat zich tevens hult in veel te dure namaak vintage-meubelen en kleding…
Allison Burgers zegt
En de 5 krijgt ook nog eens mooiere remmen dan alle Q4 E-Trommels.
William zegt
Ziet er heel erg goed uit!
Eindelijk snappen de traditionele fabrikanten wat een USP van hen is: heritage. Dat hebben Chinezen niet. Waar blijft de VW Kever EV?
tjorque zegt
Ze zijn net klaar met het “wonde likken” van hun vorige kever-avontuur…
Jep de tijd is rijp 🤣
kilum zegt
Damn dit ziet er goed uit. Hier zou ik zeker voor gaan in dit segment. Mits het een beetje bruikbare range heeft en niet helemaal kut rijd.
AC zegt
Hoef hem niet maar ziet er top uit, mooi apparaat.