Het was nog eventjes de vraag waarmee Audi dit jaar Le Mans gaat winnen, de voortekenen wezen op een hybride racer. Dit blijkt te kloppen, en naast een vliegwiel heeft Audi’s LMP1-troef (logischerwijs) ook nog quattro meegekregen. Een AWD dieseltje dus. Had je eens tegen de oude Le Mans-helden moeten zeggen, die hadden je in je gezicht uitgelachen.
Eigenlijk is de nieuwe R18 TDI niet heel erg vernieuwend: simpel gezegd is het enige dat Audi doet Porsche’s vliegwiel-booster uit de GT3 R Hybrid in hun auto stoppen (gekocht bij Williams Hybrid Power, ja, van het gelijknamige F1-team), en klaar is kees. Lekker makkelijk, en nu kun je je auto e-tron quattro noemen. De voorwielen worden namelijk door de elektromotoren aangedreven, terwijl de achterwielen het meeste sap krijgen van de nagelende, 510 pk sterke, V6 TDI die er in ligt. Het gehele chassis (dragende delen) is overigens van koolstofvezel.
Het is nu alleen nog te hopen voor Audi dat ze hun overenthousiaste coureurs een beetje strak aan de lijn houden, opdat ze niet weer na een uurtje knalhard van de baan stormen. Lukt dit, dan lijken ze relatief onbedreigd al oliestokend op een overwinning af te stevenen, want Peugeot is er niet meer bij. Of gooit Toyota nog roet in het eten?
Een video met rijbeelden vind je op autojunk.
rechercheur zegt
Goed bezig bij Audi, gaan zonder meer weer Le Mans winnen. Toyota is volstrekt kansloos ….
pursuit zegt
@rechercheur:
??
964rs zegt
Hopelijk bied Toyota wel wat weerstand anders word het nogal saai denk ik zo. Vind de “gewone” auto’s toch leuker hoor, de Ferrari’s Porsches etc.
Benjamin1 zegt
Altijd leuk als je van tevoren weet wie er wint :/
akrapovic zegt
Voorsprong door (geleende) techniek
TSI-tje zegt
@akrapovic: Hebben ze van de Japanners geleerd. Die lagen in de jaren 70 ook al ondere alle auto’s op de autoRAI met hun dikke Nikon’s en Canon’s plaatjes te schieten.
Hebben ze ook monteurs geleend voor straks in de pits ? Anders word het niets met deze endurance racer. Daar word de Le Mans namelijk gewonnen of verloren. Het spul moet heel blijven.
OT: Ben benieuwd.
Supra1981 zegt
@akrapovic: met een akra uitlaat deze Audi’s :-)
jordy14 zegt
Nu peugeot eruit is gaat audi zeker winnen. Ik zie toch ook liever de ferrari’s, porsches en corvettes.
Alfaxa zegt
Informatie is niet helemaal juist sir_smokalot. ;)
Het is nog steeds de vraag of Audi Le Mans gaat winnen met de Hybride. Ze doen namelijk met 4 auto’s mee op Le Mans. Naast de 2 hybride auto’s, gebruiken ze ook 2 ‘gewone’ R18 ultra.
sir_smokalot zegt
@Alfaxa: Dat klopt inderdaad, maar ik spreek gelukkig nergens de verwachting uit dat specifiek deze e-trons gaan winn0n.
Alfaxa zegt
@sir_smokalot: Eigenlijk doe je dat wel. ;)
“Dit blijkt te kloppen” slaat op “de voortekenen wezen op een hybride racer” en dat gaat over “Het was eventjes de vraag waarmee Audi dit jaar Le Mans gaat winnen,”. ;)
Zonder mierenneukerij, ik snap je wel hoor.
RazorHead zegt
roet in het eten gooien, lol!!
mikef10 zegt
Ben ik de enige die denkt dat Le Mans met het jaar saaier wordt? :$ Hybride? Diesel? V6? Een Porsche 917 met een 5 liter ”flat 12”! Of die Jaguar Xjr met een 7 liter V12!
De Ford GT40 met een 7 liter V8! Dat gaat tenminste ergens over!
The360box zegt
@mikef10: Eigenlijk snap ik het idee ook niet. Omdat we in de buitenwereld moeten downsizen van de regeringen hoeft dat niet te betekenen dat die eikels van de FIA dat hoeven door te drukken in de racerij..
vale46 zegt
@mikef10: 7L? @ 150 pk is +1000 pk?
Is dat niet een beetje te veel?
lambo4all zegt
@vale46: het zijn amerikanene he! Daar maken ze gewoon alles groter zonder naar de eficiencie te kijken! De motor leverde volgends mij 450-500pk. Was wel in de jaren 60 he!
pursuit zegt
Ben benieuwd of we dit jaar strijd gaan zien. Normaal gezien hebben nieuwe teams een ‘aanloopjaar’ nodig om optimaal te presteren, dat had Peugeot ook. Ik weet niet of dit bij Toyota ook zo zal zijn, kan me zomaar voorstellen dat die Japanners iets pas doen als ze het goed kunnen doen… en ze hebben wel wat ervaring met 24h op de ring.
The360box zegt
Die dingen worden ook steeds lelijker, met name de koplampen, bah.. En dat AWD gedoe moet niet teveel van het goede worden anders kom je de bocht niet door..
voss zegt
@The360box: De voorwielen worden niet permanent aangedreven, alleen bij snelheden boven de 120 km per uur. In de meeste bochten worden dus alleen de achterwielen aangedreven. AWD is verboden.
The360box zegt
@voss: AWD verboden maar toch met elektromotoren knallen?
Carreza zegt
Ik hoop eigenlijk dat Toyota wint. Zou wel een serieuze domper zijn bij Audi. :P
clubbtraxx zegt
@Carreza: Helemaal mee eens, dat zou gaaf zijn.
Ik verwacht het echter totaal niet.
Peugeot kon ze hebben die wonnen het hele jaar van Audi, alleen in LeMans zelf wilde het meestal net niet lukken.
Toyota zie ik niet direct zo snel en betrouwbaar zijn.
Het zal saai worden zo zonder de leeuwtjes.
vale46 zegt
Toyota vs. Audi, met het voordeel voor Audi wegens de toonaangevende technieken in de LMP1.
Dan is er toch een motorsport waar nieuwe technieken niet verbannen worden *kuch F1 kuch*
Tonnie zegt
Toyota zou wel baas zijn als winnaar :D ik gun het toyota ook gewoon meer als Audi.
norge zegt
Goh ,dat Audi het door haar fanboys gehaatte hybride techniek zomaar gaat gebruiken .Of was die haat alleen maar omdat de techniek van Toyota was?