De R-Reforged Vanquish 25 is de fraaiste auto van de afgelopen 30 jaar, maar dan beter.
Het is natuurlijk persoonlijk, maar één van de fraaiste auto’s van de afgelopen 30 jaar moet wel de Aston Martin Vanquish (special) zijn. Je weet dat je oud bent als je hoort dat de introductie van deze Britse GT alweer 19 jaar geleden plaats vond.
R-Reforged Vanquish 25
De Aston Martin Vanquish geldt als de definitieve brug tussen het oude en nieuwe Aston Martin. Het is tevens een van de meesterwerken van Ian Callum, de gelauwerde designer die menig fraaie auto heeft mogen ontwerpen. Zoals bekend was Callum bezig om de Vanquish nieuw leven in te blazen. Welnu, dit is de productie versie van de R-Reforged Vanquish 25.
Meesterwerken aanpassen
Het is een beetje raar: een van de meesterwerken van deze eeuw optisch en technisch aanpassen. Alsof je met thinner en viltstift Whistler Mother opnieuw gaat vormgeven. Maar in dit geval gaat de vlieger gedeeltelijk op. Ten eerste is Ian Callum er zélf bij betrokken. Ten tweede was de Vanquish destijds heel modern, maar zijn sommige features zeer slecht oud geworden.
Ultieme GT
Zie het daarom niet als een tuningsobject, maar een facelift die je achteraf kunt laten uitvoeren. De R-Reforged Vanquish 25 is voorzien van een 60 mm grotere spoorbreedte, waardoor de (grotere) wielen beter de wielkasten vullen. Ook is de R-Reforged Vanquish 25 iets verlaagd en zijn er Bilstein dempers gemonteerd. Deze zijn specifiek gebouwd voor deze auto. De bedoeling is dat het de ultieme GT wordt. Voldoende comfortabel voor de snelwegen, scherp genoeg voor de bergpassen.
Grotere wielen
Over velgen gesproken, deze zien er exact hetzelfde uit, maar zijn een inch groter dan het origineel. Ook de motor is aangepakt, wederom subtiel maar effectief. De 5.9 liter V12 heeft een koolstofvezel luchtinlaat en een nieuw uitlaatsysteem. Daarmee klinkt de motor niet alleen beter, maar levert ‘ie mooi even 580 pk. Waarschijnlijk klinkt de motor hemels. Dat deed deze namelijk standaard al. Qua vermogen had de standaard Vanquish 520 pk, dus je krijgt 60 trappelende paarden cadeau.
Achilleshiel
Dan de grote achilleshiel van de Vanquish: de transmissie. In 2001 was een sequentiële bak het helemaal. Schalten wie Schumacher. In sommige gevallen functioneerde dergelijke bakken heel redelijk, maar in de meeste gevallen waren de gerobotiseerde handbakken niet lekker. Zeker niet op de openbare weg. Voor de R-Reforged Vanquish 25 zijn er drie opties: je behoudt de originele bak of je kiest voor een handgeschakelde zesbak of een automaat met koppelomvormer. Overigens kun je bij Aston Martin ook terecht voor een conversie naar handbak.
Details
Verder zijn er kleine details die anders zijn bij de R-Reforged Vanquish 25 ten opzichte van de reguliere Aston Martin Vanquish. De grille is iets groter, er is meer koeling voor de remmen, de uitlaten zijn anders (made you look!) en zo zijn er nog een paar subtiele veranderingen. Het feit dat Ian Callum het zelf heeft gedaan, maakt het iets dragelijker, alhoewel het originele ontwerp iets cleaner was. Geen vooruitgang zijn de achterlichten. Deze zijn ongetwijfeld beter, maar zien er erg ‘Sloveense Auto Style gids 1996’ uit.
Interieur
Waar wel echt ruimte was voor verbetering, was aan de binnenzijde. Dat is ook gelukt. De R-Reforged Vanquish 25 heeft een compleet nieuw interieur. Althans, de layout is gelijk gebleven. De afwerking en het materiaalgebruik zijn wel ingrijpend verbeterd. Alles lijkt in leder gehuld. Over leer gesproken, dat is afkomstig van de Bridge of Weir Leather Company. Ook is er een beter infotainmentsysteem, maar is het scherm gelukkig erg klein. Dat is over een paar jaar toch weer gedateerd. En dan moeten Callum en Co weer aan de slag.
Levering 2020
De R-Reforged Vanquish 25 bevindt zich in de laatste fase van de ontwikkeling. De auto is helemaal productierijp en wordt nu getest. Het enige nadeel is de vanafprijs. Deze ultieme restomod moet namelijk 550.000 pond kosten, vóór belastingen. Daarbij zit wel de zoektocht inbegrepen naar een donor-Vanquish die zie als basis gaan gebruiken.
Het motorgluid kun je in onderstaande video horen. NSFW!
Het eerste exemplaar zal gebouwd worden in september van 2020.
davido89 zegt
Het schijnt tegenwoordig mode te zijn om voorbumpers vol te gooien met openingen. Mercedes begon er een paar jaar terug mee en na BMW en Audi doet nu iedereen het..
Het ziet er niet uit!
De originele vanquish had daar mistlampen zitten en dat ziet er vele malen beter uit! Laat die aub staan ipv van dat veels te drukke design.
mashell zegt
Mistlampen… lampen die bij mist niets helpen, die tegenliggers verblinden als je ze aan hebt staan en voor de rest vooral steenslag schade oplopen.
mashell zegt
Het blijft toch de laatste echte Aston Martin, de laatste handgebouwde. Zo in het Clio rood met het lichte interieur is de wagen helemaal goed. Toch maar weer een staatslot kopen…
fconderkantlat zegt
achterlichten zien er iets te aftermarket uit, beetje net als dat iemand zijn polo uit 1999 per se wilt behangen met aliexpress led lichten om em “nieuwer” te laten ogen
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Dat is ook wat Willeme schrijft: “Geen vooruitgang zijn de achterlichten. Deze zijn ongetwijfeld beter, maar zien er erg ‘Sloveense Auto Style gids 1996’ uit.”
Robert zegt
Die achterlichten… ?
Ik vraag me ook serieus af of een spoorbreedte van +60 mm(!) daadwerkelijk bijdraagt aan een betere wegligging. Ja, zolang je rechtuit rijdt, waarschijnlijk.
tvklarenbosch zegt
Zouden ze ook alleen het dashboard, de motor en het onderstel doen?
mashell zegt
@tvklarenbosch: doe ook de versnellingsbak maar, daar ga je het meeste plezier aan beleven of beter gezegd je het meeste ergernis mee besparen.
tvklarenbosch zegt
@mashell: ah vergeten inderdaad, die moet ook!
kniesoor zegt
Mooie auto en voor het merendeel aantrekkelijke updates. Maar we zijn inmiddels 2 decennia verder, dus doe mij maar een DBS Superleggera.
scalvaro zegt
Fraai! Maar wel grappig om te zien dat dashboards van AM uit de jaren ’80 mooier opdrogen dat deze van 20 jaar terug. Dit oogt wel een beetje cheap met dat plastic-look carbon.
jarnobakker zegt
Ik vraag me wel eens af wat zo’n conversie qua versnellingsbak kost.
willeme zegt
@jarnobakker: u vraagt, wij draaien. Je kan de conversie uit laten voeren bij Aston Martin Works Service in Newport Pagnell. De prijs is zo’n 40.000 euro en dan moet niets tegenzitten. Vaak gebruiken klanten het moment om groot onderhoud uit te laten voeren en eventueel nog een paar aanpassingen doen, waardoor je nog veel duurder uit kunt komen. Maar die 40 mille ben je wel kwijt.
davelepeef zegt
@jarnobakker: 12k voor de bak. 5k voor montage. 20 extra, want Yolo.
theblazerunner zegt
@jarnobakker: Als je zelf kunt sleutelen is het voor 10k vast te doen, uitbesteden 15k
SvenskaAeroplanAB zegt
Holy shit… Porno. Doe deze maar naast de Eagle E-type
Dutchdriftking zegt
Hij is geniaal. Doe mij deze maar in Aston Martin racing green. Met wit lederen interieur en hout of aluminium IPV carbon.
cossiekiller zegt
Inderdaad. Die kleur was het enige wat nog ontbrak!
Voor de rest is hij wel AF voor mij.
karhengst zegt
Afgaande op de foto boven het artikel dacht ik dat het een artikel was over één of ander nét niet mooi gelukt zelfbouwproject op basis van een oude Amerikaan of Fiat. Kennelijk is dit model dus niet zo aan mij besteed.
davelepeef zegt
@karhengst: die foto is raar ja. Lijkt wel ’n replica op basis van ’n te kleine auto. Lijkt vervormd ofzo..
mrdjm zegt
Achterkant en achterlichten vond ik altijd het mijn punt bij deze auto. Deze is perfect zo, wie zorgt er voor de donaties? Woowh!
baklava zegt
Netjes, hopelijk kan het ook zonder die rode accenten
michaelcorleone zegt
Bij het horen van de naam Vanquish moet ik altijd denken aan de film The Italian Job uit 2003.
De Vanquish blijft een bijzondere Aston Martin.
ty5500 zegt
Mooie auto maar voor zo’n berg geld zie ik niet echt het voordeel t.o.v. een nieuwe (of een andere hedendaagse)
camber24 zegt
De standaard Vanquish had iets van 460 pk, de Vanquish S had er 520.
willeme zegt
@camber24: klopt helemaal! De Vanquish S is ook de basis voor dit appraat.
MaartenD zegt
Doe mij maar gewoon het origineel
jaapiyo zegt
Nee teveel dingen zijn chav, terwijl het origineel juist die ingetogen AM klasse uitstraalt. De wielen zijn ook een maat te groot bijvoorbeeld, zeker bezien vanaf de zijkant.
E34M5Touring zegt
550k, t hele interieur gedaan en dan laat je dat Ford Fiesta sportstuurtje zitten.. Zelfde stuur als in de DB7 en daar kon het eigenlijk al niet… De rode uitlaten hoeven van mij ook niet. Stoort me meer dan die Halfords lampen. Voor de rest, plaatje!!
mpgc zegt
Nice touch, mooi verstild schilderij van een oude dame aanhalen bij een artikel over deze auto :-)
joosstra zegt
Het is niet echt een verbetering, helaas. De voorkant is minder expressief, de achterkant een verschrikking, en die verbrede wielkasten met 21 inchers erin maken het er ook niet beter op. Zonde, hiermee gooit Callum zijn naam te grabbel. En dan ook nog een 550 duizend pond betalen plus een originele Vanquish S slopen. Over 25 jaar biedt iemand (de zoon van Callum bijvoorbeeld, ik weet overigens niet eens of hij kinderen heeft) de mogelijkheid om voor 1 miljoen pond je Reforged Vanquish 25 terug te bouwen naar de oorspronkelijke specificatie.
karaya zegt
De laatste mooie Aston.
Alleen eeuwig jammer van het afschuwelijke interieur en de witte tellers.