Na dit weekeinde is de Suzuki Jimny niet meer te koop. En dat is de schuld van de EU.
Sympathie verkoopt geen auto’s, zo begon collega @720s zijn artikel vorige week over deze fijne Suzuki. Een compacte terreinauto voor de liefhebber, die Suzuki Jimny en voor zijn toekomst werd door Loek al gevreesd. Profetische woorden, de kogel is door de kerk: na dit weekeinde is de auto helemaal niet meer te koop in Europa. En dat is de schuld van de EU.
Dan geldt namelijk de nieuwe ‘Vehicle General Safety Regulation‘ voor alle auto’s die nieuw worden verkocht. Vanaf vorig jaar was die al van toepassing op alle nieuw geïntroduceerde auto’s en nu dus voor elke nieuw verkochte auto. Dus ook voor modellen die al voor 2022 op de markt waren.
Jimny slachtoffer EU
In deze dure tijden zijn er steeds meer regels zijn waar nieuwe auto’s aan moeten voldoen en veel fabrikanten zetten in op volledig elektrische auto’s. Dan is het voor die fabrikanten gewoon niet rendabel om lopende modellen nog eens met dure en ingewikkelde veiligheidssystemen te updaten.
Bij het Japanse merk gaven ze eerder al aan dat de Suzuki Ignis om die reden gaat verdwijnen en nu op de valreep dus ook die leuke, toffe en stoere Suzuki Jimny. Toch wel even slikken.
Voorraadmodellen
De huidige Jimny is al weer onder ons sinds 2018 en is een SUV met nog echte terreinkwaliteiten. De auto is bedoeld als budget terreinauto, maar in Nederland is dat met de BPM een beetje in de soep gelopen.
Toch zie je er nog aardig wat rondrijden in ons land. Dat is de kracht van het kekke terreinwagentje die zijn mannetje staat. Vanaf dit weekeinde is de Jimny dus slachtoffer van de EU en niet meer nieuw te bestellen. Wellicht is er nog een voorraadmodelletje en anders een leuke jonge occasion?
potver7 zegt
Die EU-wetgeving is in 2018 aangenomen, zelfde jaar als de Jimny op de markt kwam. Dat de Jimny niet voldoet aan de richtlijn is daarmee wel te verklaren (hoewel die richtlijn in 2018 ook niet echt uit de lucht kwam vallen, maar soit).
Suzuki heeft dus zes jaar de tijd gehad om de auto aan te passen, maar heeft dat om wat voor reden dan ook niet gedaan. Laten we eerlijk zijn: de EU-richtlijn vereist vooral allerlei sensoren. Natuurlijk kost dat geld en zal er e.e.a. moeten worden aangepast om dat allemaal te implementeren, maar specifiek voor deze wetgeving waren geen structurele wijzigingen aan het platform of anderszins nodig.
Dat de auto nu niet meer verkocht mag worden in de EU is dus in de eerste plaats een commerciële beslissing van Suzuki geweest. Dit kun je de EU niet in de schoenen schuiven.
Hawkeye72 zegt
Misschien moet de EU gewoon opzouten met al die regels en bemoeizucht…
ronnys zegt
Misschien moet jij ophouden te janken en blij zijn met alle goede dingen die de EU voor ons doet!
techniekmeneer zegt
De afgelopen jaren zijn er helaas wel meer nadelen dan voordelen bijgekomen..
mashell zegt
Dat klopt helaas wel. Euro 7 norm afgezwakt. Green deal afgezwakt. Natuurherstelwet afgezwakt en bijna niet eens aangenomen. Inhumane migranten deals met schimmige landen zoals Turkije en Tunesië. Timmermans vervangen door uitgerekend Wobke Hoekstra. Het is er niet beter op geworden. Maar gelukkig breekt USB C wel door als standaard stekker, dank EU.
zjos zegt
Europa zou heel veel goede dingen kunnen doen. Probleem is dat ze blijven hangen in een absurd bureaucratisch niveau vergelijkbaar met dat irritante dopje aan je frisdrankfles. En met het Intelligent Speed Assistance piepje wordt die ergernis alleen maar groter. Maar goed het positieve is uiteraard dat je straks die nieuwe auto helemaal niet meer kan betalen door alle belastingen en inflatie veroorzaakt door datzelfde bureaucratische Europa/ECB beleid.
geespot zegt
😩
schuimbekje3 zegt
wat.is er dan voor goeds ujtgekomen?
eu wijde brandstofprijzen, millieutaxen en millieuzones? nee hoor, elk land heeft zijn eigen setje regels, eigen belastingen en eigen implementaties…
voorbeeldje.. mijn ford focus in engeland hoeft geen wegenbelasting te betalen, hier zou die € 2068 per.jaar kosten en mag die het centrum van utrecht en amsterdam niet eens binnen. terwijl ik gewoon de ulez in london binnen mag. dat was voor brexit en na brexit nog steeds voor de wijsneuzen die zeggen dat de uk geen europa meer is.
nederland heeft benzine met accijnzen EN btw over accijnzen, geen enkel ander land heeft dat.
bijtelling is absurd in nl, in andere landen echt een fractie. nergens betaal je voor een 14.jaar oude auto dezelfde bijtelling als voor een hagelnieuwe…
grijs kenteken is grijskenteken door fabrikant of kenteken, hier is het door de belastingdienst.
wegenbelaztingen, tolwegen, allemaal eigen systemen en eigen websites, accounts en kastjes… voor een club dat vrij verkeer promoot?
waarom mag een nederlander niet in een buitenlandse auto rijden? dan is er toch geen vrij verkeer?
ik kan echt niets verzinnen wat goed is uit de eu…
de functie emergency breaking lights, die nu verplicht zijn, waren tot voor kort nog verboden in nederland.
verdebosco zegt
Deze laatste EU-wetgeving is echt de druppel. De bemoeizucht is veel te hoog, centralisatie van de EU-macht plus nog meer macht bij de techgiganten. Het moet stoppen. Desnoods -als het helpt- op een mafklap als Geert & co. stemmen. Alle grenzen gaat deze wetgeving te buiten met veiligheid als argument. Het is als een bord vol sla moeten eten omdat gezond is. Een duur bord sla. Kap ermee en kom er tegen in het geweer.
audirs3 zegt
Een EV Jimny zou top zijn
schuimbekje3 zegt
zou een mooie auto zijn, een jimny-e.. maar dat het niet gebeurt betekent dat al die electriciteit auto’s op wereldschaal nog een niche markt is, ondanks verwoede pogingen van alle marketing, nepnieuws en fud en nu ook wetgeving ons doen geloven.
japanners, en suzuki is japans, zouden het snelste kunnen schakelen, als ze er brood in zouden zien.. maar hebben geleerd van de nissan leaf mk1 dat het levensgevaarlijk is portemonais technisch…