Het heeft even geduurd, maar de ouderwetse palen gaan eindelijk écht verdwijnen.
De gele praatpalen langs de snelweg. Je kunt ze spotten na elke twee kilometer. De palen werden geïntroduceerd in de jaren zeventig, maar anno 2016 zijn ze natuurlijk overbodig geworden. Vrijwel iedereen heeft een mobiele telefoon op zak om hulp te contacteren bij pech.
Verkeersminister Melanie Schultz probeert al sinds 2013 de praatpalen van de weg te halen. Ze worden zo’n 30.000 keer paar jaar gebruikt en kosten een miljoen euro per jaar. We zijn nu drie jaar verder, maar de gele palen staan nog steeds langs de snelweg. Daar gaat eindelijk verandering in komen. De 3.350 actieve palen zullen worden weggehaald. Tegen 1 juli 2017 moet de klus zijn geklaard.
Jeanette Meijerink, Teammanager bij de ANWB Alarmcentrale, geeft als advies dat men checkt of de mobiele telefoon is opgeladen voordat men in de auto stapt. Kom je met pech te staan en heb je geen telefoon bij de hand dan zul je vanaf juli 2017 ouderwets met je handen moeten gaan zwaaien vanaf de vluchtstrook. (via NOS)
peug206 zegt
Wauw. Die dingen worden 30.000x gebruikt per jaar en moeten weg. Wie moet mn opa van 80 dan bellen met zn ouwe opel?
Jochempie zegt
@peug206: De ANWB.
napo zegt
@Jochempie: of routemobiel!
moveyourmind zegt
@peug206: Maak je geen zorgen…
Ouwe Opels roesten, rammelen en kraken als een gek, maar stuk gaan ze nog niet zo snel.
theyoungsaablover zegt
@moveyourmind: wat een lul is voor een hoer is een opel voor n boer
Tonnie zegt
@peug206: en kosten een miljoen per jaar.. dus bijna 34 euro per gesprek. Daarbij schijnen die dingen ook te bellen door harde wind en warm weer, dus vaak ook loos alarm.
Edge zegt
@peug206: Reken eens. Ruim een miljoen euro aan kosten voor 30.000 gesprekjes. Dat is zo’n 33 euro per telefoongesprek. Lijkt mij niet meer dan logisch dat de ANWB van die kostenpost af wil.
En jouw opa? Die moet dan maar aan de mobiele telefoon. Een eenvoudig toestel met beltegoed heb je tegenwoordig al voor twee of drie tientjes, dus gelukkig hoeft het geen dure investering te zijn. En als opa op 80-jarige leeftijd nog kan en mag autorijden, mag je ook wel verwachten dat hem aangeleerd kan worden hoe je met zo’n telefoon de ANWB belt.
sabrerator zegt
@edge:
Sterker, mijn moeder van bijna 80 is ontzettend handig met haar iPad en iPhone. En als die het kan is er voor niemand een excuus.
boxtarus zegt
@peug206: wist niet dat je kon bellen met oude opels
E550 zegt
En waarom kosten die dingen een miljoen per jaar? Is het onderhoud zo duur…?
RubenPriest zegt
@e550: Ja, bovendien staat het ding in verbinding met een mobiel netwerk dat dus geld kost. Daarnaast werkt een praatpaal op batterijen, die ook van tijd van tijd vervangen moeten worden.
Dino2400 zegt
@rubenpriest: Mobiel netwerk? Die dingen staan er al een jaar of 40, lang voordat er überhaupt mobiele netwerken bestonden.
blo3to3t zegt
@Dino2400: misschien dat de techniek indertijd is aangepast ?
lincoln zegt
@e550:
Het neefje van Melanie doet het onderhoud ..
dieselaer zegt
@e550: ik vraag me af hoe die dingen 300 euro per stuk per jaar moeten kosten…daar kun je haast een nieuwe voor in de grond prikken!
pomoek zegt
Als ze 30.000 keer per jaar gebruikt worden kun je toch niet zeggen dat ze totaal nutteloos zijn. Kosten iets van € 35,- per belletje. Tja. Wel heel erg op de kleintjes aan het letten deze bezuiniging.
dunhozzie zegt
30000 per jaar? Dan zijn ze dus gewoon 82-83 keer per dag nog nuttig. Laten staan dus
ukbob zegt
@dunhozzie: verbaasd mij ook dat getal! Wow.
Graafke zegt
@dunhozzie: of ze nuttig zijn is de vraag. Maar 80x per dag met 3350 praatpalen staat ook niet in verhouding.
E550 zegt
@graafke: wat staat dan wel in verhouding? Dat die palen elke dag gebruikt? Wordt gezellig op de vluchtstrook.
thesis zegt
Hmmm.. heel veel dingen die we doen, moeten tegenwoordig met de smartphone: car2go, de auto openen, nu dus ook bellen bij pech. We zijn net iets te afhankelijk ervan, vind ik.
jeffreyderuiter zegt
@thesis: Veel te afhankelijk. Als het netwerk een week plat ligt zitten we in crisis waar je u tegen zegt
mashell zegt
@jeffreyderuiter: je krijgt dan een psycholoog op TV die mensen collectief behandelt van hun smartphone verslaving. Adem in adem uit, neem een bierfiltje, kijk er niet naar maar maak een veegbeweging met uw rechter wijsvinger. Adem in, adem en uit en nog een keer een veegbeweging. Denk 10 seconden aan uw echte vrienden, niet die 500 vage bekenden op facebook, maar naar uw echte vrienden in de buurt. Adem in, adem uit.
Edge zegt
@jeffreyderuiter: niet alleen de smartphone, ook het internet in het algemeen. Ik heb het nog niet eens over alle tieners die hysterisch worden omdat ze dan niet kunnen WhatsFaceInstaSnapTweeten, maar echt puur over de belangrijke zaken. E-mailverkeer, online bankieren, betalingsverkeer in het algemeen (pinnen). Het zou toch wel een flinke strop zijn als het internet er een week uit zou liggen.
Fruitcake zegt
Dus als je op een lege snelweg een eenzijdig ongeluk krijgt en je telefoon stuk is heb je pech?
jack_abarth zegt
@fruitcake:
Pech heb je dan toch al…
lincoln zegt
De totaal mislukte “proef” in Appelscha koste 3miljoen in 1 week ..
reistje zegt
@lincoln: Ik kijk dan ook nu al uit naar het onderzoek dat over twee jaar op autoblog verschijnt: “Extra opstopping wegens verwijderen praatpaal kost 25miljoen per jaar en 3 verkeersdoden”.
lincoln zegt
@reistje:
Yep .. De volgende minister (weer een meisje/vrouw natuurlijk) heeft een vriendje die in praatpalen doet ..
jack_abarth zegt
Ach wat maakt een miljoen nog uit op de complete begroting. Met pakweg 9 miljoen auto’s op de weg kost het de mobilist € 0,11 per jaar. Misselijk wat de kosten zijn om die dingen te verwijderen.
swid zegt
@jack_abarth: niks meer aan doen en als ie kapot is afkoppelen, over +-7 jaar de rest opruimen.
coffeecup zegt
Logische ontwikkeling. Het idee om die 30 euro per oproep te laten betalen door de pechhulpdiensten of desnoods door de gebruiker achteraf was niet mogelijk? Ik vind 30.000 gebruikers per jaar nog best veel
ukbob zegt
Apple, kooptip!!
jdmpetje zegt
Doe maar niet
rutger97 zegt
Praatpalen kosten per jaar per hoofd 62,5 cent…
Dat is niet echt de moeite dus. Fijn laten staan voor de ouderen en andere mensen die nog zonder mobieltje kunnen leven!
raoufff zegt
Ok, dus als ik een ANWB lidmaatschap afsluit en ik heb geen mobieltje dan krijg ik er 1 van hun?
desjonnies zegt
Schat, staat de Bokma koud?……………
sracert zegt
Je hebt tegenwoordig toch Slopels die zelf bellen na pech?
escort77 zegt
@sracert: Yep, met het OnStar systeem dat ook in een Saab 9-3 uit 2003 zit.
dedokter zegt
Leuk voor in de tuin. Naast de oude parkeermeter met zo’n rood flapje
flevocarspotter zegt
Geef autobloggers een waarde van 30000 telefoontjes en 1000000 euro per 365 dagen en iedereen duikt massaal in de rekenmachine om te berekenen dat dat per gesprek 33 1/3 euro kost
Bron: de eerste ongeveer 20 berichten
desjonnies zegt
In een land waar miljarden rűcksichlos over de balk worden gepleurd, gaan we ons ineens druk maken over een paar praatpalen die overigens hun nut hebben bewezen.
En wie weet waf ze ons voor rampen hebben behoed!
Sommige zaken kun je simpelweg niet in geld uitdrukken
Zullen we de koninklijke reddingbrigade dan ook maar gelijk opdoeken, er zinken nauwelijks schepen op zee!
metalmike zegt
@desjonnies: Met pech op de vluchtstrook staan is meestal niet levensbedreigend. Een zinkend schip of drenkeling wat meer.
ghost zegt
Ik wil wel zo’n paal hebben, waar kan ik een bod uitbrengen?
dailydriver zegt
@ghost: begint U maar vast met uitgraven. Scheelt weer in de kosten. 29.999 palen dan nog maar.
potver7 zegt
En als je telefoon stuk of leeg is dan moet je maar gaan zwaaien naar automobilisten in de hoop dat die voor je willen stoppen. Nou wil het feit dat je niet zomaar mag stoppen langs de snelweg, eigenlijk alleen maar in geval van nood of als je zelf pech hebt. Dus degene die voor je stopt begaat daarmee dus simpelweg een overtreding.
De boete voor het op de autosnelweg of autoweg zonder noodzaak stilstaan op vluchtstrook of vluchthaven bedraagt €230.
Dus dat advies van mevrouw Jeanette Meijerink, Teammanager bij de ANWB Alarmcentrale, kán helemaal niet!
kevinova zegt
Maar gaan de ANWB abonnees dan ook minder lidmaatschapsgeld betalen? Er wordt immers 1 miljoen minder uitgegeven. De markt is natuurlijk ook iets gedaald doordat er sleepbedrijven zijn die hun service als pechhulp aanbieden en je naar de dichtstbijzijnde garage slepen. Ook is afslepen met nieuwe auto’s vaak de snelste opties omdat het zo dichtgebouwd wordt dat niet elke allround monteur er iets mee kan.
ff40 zegt
Schandalig want ik vindt 30000 keer nog echt veel!!!
Niet alles op de wereld hoeft rendabel te zijn.
lekbak zegt
Schofterig schandalig dat een hulpmiddel wat nog zoveel gebruikt wordt afgeschaft wordt. Wat is een miljoen nou op de gehele begroting. Goed besteed geld als je het mij vraagt. En ja, ik heb de paal al eens moeten gebruiken.
Kvgorp zegt
Wat een reacties. Als m’n telefoon leeg of kapot is. Wat een onzin. Iedereen heeft wel een lader in z’n auto en als je telefoon kapot is staat iedereen de zelfde dag nog bij de reparatie boer om de hoek.
Als jij stilstaat langs de snelweg dan is meneer de inspecteur van rijkswaterstaat zo bij u. Dit is allemaal al lang gezien op camera’s
slowland zegt
Waar kan ik er eentje kopen?
Dan zet ik hem op de oprit, kan mijn vrouw mij bellen als ze weer eens de lichten van de 2CV heeft aan laten staan….
mazdarx zegt
Good riddance, weg met die dingen! Al vraag ik me af of er niet betere dingen te bedenken zijn waar men zich mee bezig kan houden… Alle kleine beetjes helpen zullen we maar zeggen.
cossiekiller zegt
Nog nooit van kortbij gezien en toch al vaak gespreksonderwerp in de slaapkamer.
*Zuigen maar meisje, het is immers geen praatpaal*.