Wat iedereen al dacht wordt nu eindelijk bevestigd.
Zo, kunnen we nu er nu dan over ophouden? Steven van Eijck, voorzitter van de RAI Vereniging, heeft vandaag tegenover BNR gezegd dat de AutoRAI niet meer terug gaat keren. Nooit niet. Niet dat iemand dan ook had gedacht dat de beurs ooit nog een rentree zou maken, maar nu is het hoge woord eruit. In april lieten we al weten dat het rommelde bij de RAI. Kritische vragen werden afgewimpeld met een ‘geen commentaar’, maar van Eijck doet vandaag dan eindelijk het één en ander uit de doeken.
De voorzitter zegt dat importeurs geen interesse meer hebben om dure standen te huren op de beurs vanwege de mogelijkheden van het huidige internet. Je kunt immers puike rijtesten bekijken via Autoblog en binnen 10 minuten weet je of de auto tof is of niet. Dit geldt ook voor specificaties, persoonlijke ervaringen of informatieve filmpjes via JijBuis. Bovendien was de AutoRAI een Efteling voor autoliefhebbers en geïnteresseerde leken: een dagje nieuwe auto’s kieken onder het genot van een (veel te duur) broodje worst. Orders werden amper binnengehaald.
Overigens is niet alleen de AutoRAI ‘de lul’. Wereldwijd neemt de algemene interesse naar autobeurzen af. Er zijn slechts een handjevol beurzen (lees: Genève, Frankfurt/Parijs) waar de échte primeurs plaatsvinden. Van Eijck zegt het doodzonde te vinden dat de AutoRAI verdwijnt. Toch is het een tikkeltje naïef om te denken dat beurzen zoals deze een toekomst hebben. Heet autonieuws lees je toch ook niet meer op papier?
fmgarcia zegt
Kut jammer zonde helaas herinnering.
dutchfiat zegt
@fmgarcia: ajo, organiseren we het zelf toch.
lincoln zegt
Ja .. Dat kan niet zomaar ..
Ik wil eerst gedegen onderzoek (doen voor een rooitje per dag .. 7 meier mag ook maar dan is het wel minder gedegen) ..
desjonnies zegt
@lincoln:
Alles goed en wel, maar je huurt mij dan weer in als onafhankelijk advies bureau
En kunnen we gelijk een gouden handdruk bespreken.
moveyourmind zegt
@lincoln: Dit zaakje stinkt…
Ik vind zo’n onderzoek maar Raicisme!
fmgarcia zegt
@moveyourmind: He sylvana, move your mind!
unknown234 zegt
@lincoln: Zul je eerst over wat meer kennis moeten beschikken, om nog maar te zwijgen over je spelling en zinsbouw.
lincoln zegt
@unknown234:
Yeah right ..
Of er ooit een onderzoeksrapport door iemand gelezen wordt ..
thoisss zegt
@lincoln: Tuurlijk wel! Voornamelijk pennenlikkers in het Europees Parlement (en zolang het geld maar richting Brussel stroomt),dat weet je onderhand toch wel?
potver7 zegt
@thoisss: Die lezen hooguit de samenvatting…
lincoln zegt
@potver7:
Whahaha ..
Daar kunnen ze kiezen tussen de hele dag lunchen porno kijken of rapportje lezen ..
bischero zegt
@unknown234: Uit zijn post kun jij zijn kennis over de sector en beurzen in het algemeen herleiden. Respect, dat lukt me op geen enkele manier.
eelco74 zegt
Laatste keer nog met mijn vader geweest, de beste man is inmiddels 83. Wel jammer, altijd een leuk vader-zoon uitje, had het graag nog een keer gedaan.
Ach misschien parijs, als we zeker is dat de alfa stelvio daar als primeur staat.
dutchcorvette zegt
@eelco74: dat zal die meneer vast geweldig vinden.
lincoln zegt
@eelco74:
Was de Rolls de duurste .. Met 250.000 gulden ..
siemi zegt
@eelco74: vroeger ben ik een paar keer naar de autorai geweest met mijn pa. De laatste keer ben ik met mijn zoontje geweest. Was een hele belevenis voor hem. De rai op zich was eigenlijk wat saai. Dus ik snap het wel.
kenner zegt
@siemi: klopt, dan zijn Parijs en Genève toch leuker en vol echte primeurs.
roppp zegt
@kenner: vroegûh, toen we nog geen internet hadden en slechts twee autobladen was het echt een leuk uitje. Ongeacht primeurs. Het was de enige gelegenheid om alle Ferrari’s, Lamborghini’s, Rolls Royces en dergelijke op één dag bij elkaar te zien en erin te kunnen zitten onder genot van een hapje en drankje. Nu ben je daar een week mee zoet.
v60germany zegt
Huilie huilie…
Volgens mij vergeet Van Eijck te vertellen dat importeurs/merken zich geen poot meer laten uittrekken.
De RAI is een vergaan concept; verplichte standafname geleverd door de organisatie.
Onbenullig duur, buitenom dat broodje worst!
cupsport zegt
@v60germany: exact. Ik heb mij er altijd over verbaasd dat de automerken mochten betalen om een show te organiseren maar dat de opbrengst volledig naar de eigenaar van de locatie gaat… Die vervolgens iedereen €20,- laat betalen om te parkeren en € 5,- voor een simpel broodje…
mashell zegt
@cupsport: het was ook altijd wat merkwaardig, naar de autorai ging je met de trein omdat het parkeren zo duur was.
730ld zegt
@cupsport: zo is dat. Ze hebben hun eigen graf gegraven. En terecht.
VeniVidiVici zegt
Ik snap het wel… Autoblog is gewoon de nieuwe autoRai van Nederland ;-)
kjeld zegt
@venividivici: Er jammer dit. Mijn vader en ik hebben daar zijn nieuwe wagen uitgekozen. Juist daar omdat alle merken er staan en je de modellen dus makelijk aan afwerking en instap etc kan vergelijken.
Rohrl-fan zegt
Toch apart dat het Autosalon in Brussel wel blijft scoren en zelfs jaar na jaar nieuwe records zet qua aantal bezoekers.
davidw zegt
@rohrl-fan: en daar ieder jaar gigantisch veel wagens verkocht worden. Heeft ook te maken met de saloncondities. Al denk ik dat Belgen sneller van wagen wisselen en Nederlanders veel meer tweedehands wagens in het buitenland kopen.
oxymoron zegt
@rohrl-fan: Is daar niet het pluspunt dat er meteen gehandeld kan worden? Als je op de RAI iets bekeken had en er wel zin in had werd je naar een dealer gestuurd. IJzer moet je smeden als het heet is, en dat kan in Brussel.
bmwtouring zegt
@oxymoron:
Lijkt me inderdaad een groot pluspunt aan ons autosalon.
Het valt in het niets vergeleken met Genève of Parijs , maar het blijft een leuk uitje.
Capibaro zegt
Toen mijn oa me daar voor het eerst mee naar toe nam werd ik gek. Keek er elk jaar heel erg naar uit en ben eigenlijk sindsdien elk jaar geweest. Jammer, maar begrijpelijk.
thefuelofsatan zegt
Waar moet ik nu mijn gratis pennen en andere meuk scoren?
bmw507coupe zegt
@thefuelofsatan: ikea
mopar zegt
Kunnen we wel allemaal gaan roepen hoe jammer het wel niet is (en dat is het ook wel) maar feit blijft gewoon dat de AutoRai zeker de laatste jaren niets meer was dan een dagje uit, mensen kochten er geen auto’s en primeurs waren er ook al niet meer te vinden.
Keek je even snel rond dan was de gemiddelde bezoeker maar 15 jaar oud of had niet de middelen om überhaupt een nieuwe wagen te kunnen kopen. En dan komt het gewoon neer op keiharde economics; het kost voor een buitenlandse autobouwer gewoon grof veel geld om een (absurd dure) stand af te huren en wagens te verschepen naar Nederland om vervolgens geen zaken te doen.
Nederland speelt helaas geen rol (meer) in de autoindustrie.
henkhupelschoten zegt
Gelukkig hebben we nog interclassics in de mooiste stad van nederland! Of de A3 afscheuren naar frankfurt, ook niet erg!
bullzeyersn zegt
@henkhupelschoten: of naar Essen voor TechnoClassica
E34M5Touring zegt
Ff jammer roepen. Want ik ging er altijd met veel plezier heen. Heb een editie gewerkt op de stand van Mazda. Was echt geweldig. Lange dagen maar wel veel lol en goeie feestjes. En als bezoeker met pa vroeger al. Snap de economics kant van het verhaal wel maar blijf het zonde vinden.
Thomas20vt zegt
@E34M5Touring: heb zelf een Rai op de Opel stand gestaan. Waren inderdaad lange maar leuke dagen. De feestjes erna waren ook super. En als de Rai afgelopen was een oorverdovend geluid van alle toeterende auto op de stands.
Supra1981 zegt
Steeds meer importeurs organiseren hun eigen “experience dagen”. Ze hebben dan direct mensen die al interesse hebben in hun merk/modellen en besparen veel geld.
michaelb zegt
Ja jammer, als werd het meer een speeltuin voor kleine kinderen en makkelijke vaders dan een autoshow. Verschrikkelijk.
unknown32 zegt
@michaelb: mijn broer heeft bij Opel meegedaan in Brussel. Wat ze van die auto’s afbreken… Gewoon schandalig! En al die rotjong die in auto’s foto’s gaan nemen om maar te kunnen zeggen “hé daar heb ik ingezeten”!
slickrick zegt
@unknown32: Ja, ik ben als tiener wel paar keer geweest, was super leuk maar als volwassene has ik de Rai wel snel gehad, alle die massa toeristen op jacht naar autofoldertjes , met stapels tassen over die beurs struimen. Indien je een auto wilt kopen is dit wel de laatste plek om naar toe te gaan, kansloos.
Er zijn veel betere beurzen in omringende landen waar je naar toe kan gaan, met een volledig gamma aan mooie auto’s. Ruimer opgezet en betere inhoud.
premiumduitser zegt
Jammer voor de mensen die hier naartoe gingen. Ben er zelf nooit geweest. Wel naar Frankfurt, wat ik iedereen trouwens kan aanraden. Prachtig is het daar! Niet normaal wat de grote merken (Audi, BMW, Mercedes, Volkswagen Group) aan hallen hebben en hoe mooi die dr ook uitzien. Pak een goedkope hotelovernachting erbij en je hebt de tijd van je leven!
mashell zegt
@premiumduitser: waarom een goedkope hotelovernachting? Het stikt van de dure sterrenhotels in Frankfurt. Overigens vinden wij Frankfurt niet zo ver, dat kan in een dag op en neer.
jmeverts zegt
Ja lekker belangrijk… Moeten ze maar een beetje innoveren om publiek te trekken. Al 100 hetzelfde.
justy zegt
De motorbeurs had afgelopen jaar wederom weer een recordaantal bezoekers. Echter is het aantal leads, zeker in verhouding tot het aantal bezoekers, erg laag en dat zal bij de AutoRAI niet anders zijn geweest. Ik had de stille hoop dat ze bijv. kleinere/goedkopere stands zouden maken en meer ruimte voor exposities/oldtimers/racewagens/techniek enz. met name de race demo’s waren altijd zo druk bezocht dat je er geen niks van kon zien.
lekbak zegt
@justy: de tijd dat je op de motorbeurs leuke koopjes kon scoren is ook voorbij. Voorheen kwam men er echt voor de koopjes en werd er een hoop handel gedaan. Nu wacht de slimme koper tot na de motorbeurs om de overblijfselen daarvan voor een prikkie te scoren.
367pk zegt
Volgens mij kon je op de RAI (in tegenstelling tot Brussel) nooit auto’s kopen.
tatog zegt
@367pk: vroeger werden er echt orders geschreven. Ik heb ooit eens iets over gelezen of gezien. Maar dat was echt in de jaren ’80 en eerder.
kenner zegt
Gewoon weer naar Essen !!
guusboum zegt
Jammer dat het er niet meer komt, laatste keer mogen staan voor de school, kwamen nog een hoop techniek liefhebbers op de beurs. Overigens lees ik nog dolgraag over auto’s op papier, ook al heb je niet het laatste nieuws.
denniss00 zegt
Ik ging altijd met mn ma. Ze hield zelf helemaal niet van auto’s, maar ze ging wel altijd. Ik ben 15 dus ik kan er ook niet alleen heen. Wel vaak dikke auto’s gezien, en veel herinneringen eraan gehouden. Zo wist ik de afmetingen van de Dodge Caliber uit mn hoofd toen ik 8 was, en liet ik die vent helemaal versteld staan. Was altijd mooi. Erg jammer dat het nu verdwenen is…
arjontje zegt
Jammer om de twee jaar toch wel een soort traditie. Nu maar naar Frankfurt.
Afgelopen 2 edities ook geweest. Is veel lopen maar toch wat pakken de merken daar uit.
ghost zegt
Firma PON bedankt??
moveyourmind zegt
Helaas is de Autorai ingehaald door de tijd.
En net als velen koester ik er mooie herinneringen aan, al zijn die wel van lang geleden. Want de laatste keer dat ik er geweest ben zal zo’n twintig jaar terug zijn. Om het nieuws te zien én een mooie show ging ik liever naar de IAA, daar kon je tenminste wel een hele dag rondlopen om aan het einde van de dag nog te moeten haasten omdat je nog niet alles gezien had. Én als bonus ook nog eens de gelegenheid om de auto op de heen- en terugreis eens lekker uit te laten.
Vond trouwens in de archiefdoos van Google nog een mooi plaatje van een Mercedes stand op de Autorai van 1955. Toen werd er nog flink uitgepakt:
http://www.klassiekerweb.nl/wp-content/uploads/2014/11/stand_mercedes_autorai.jpg
mcshine zegt
Alleen maar goed voor Brussel, dat was sowieso al de betere beurs, waar je daadwerkelijk ook een deur mag open doen van een auto.
rotasaxal zegt
Jammer van die orgies met die lekkere standmeiden na sluitingstijd
opelpower zegt
Boeiend…. Was toch nooit boeiend
potver7 zegt
Lekker dan… dat is dus een organisatie die zich Rijwiel- en Automobiel-Industrie noemt. Wordt tijd voor een naamsverandering?
bigbrabo zegt
@potver7: de Bye
mashell zegt
@potver7: rapportjes en persberichten zullen ze blijven maken. De grote vraag is, de trend van de afnemende interesse in beurzen is breder dan de autombielindustrie, wordt het interessant om de hallen plat te gooien en er woningen te bouwen?
napo zegt
Autorai is jaren 80/90… We gaan is vooruit! Mooi geweest op naar iets vernieuwends!
xxxheidi zegt
Geeft niet. Het was de Aldi onder de autobeurzen. Kim Holland reclame is interessanter.
MrSkyline zegt
Het heeft helemaal niets met het internet te maken. De RAI organiseerd ook ieder jaar de ISE, een beurs voor digital signage, pro video en audio etc. Dit is de grootste van zijn soort in europa en is net zo goed ontzettend duur om te staan. Omdat dit de grootste van zijn soort is is het the place to be en is het een jaar van tevoren al volgeboekt. De autorai heeft internationaal nooit iets voorgesteld dus nu er niet zo veel geld meer te besteden is is er geen reden de autorai te doen voor de grote merken. Ze verkopen er namelijk toch niet meer auto’s door en internationale pers komt er vrijwel niet op af.
kennone zegt
Werd toch veulste groen allemaal..
josxkrs zegt
Prima toch? Meest overrated event van het jaar. Van die mafkezen die er enkel heengingen om een tasje te scoren van Skoda en vervolgens snel naar het toilet gingen om te rukken op de nieuwe (die inmiddels al minstens 2 jaar oud was) Porsche 911.
pinut187 zegt
Er is wereldwijd nog wel intresse maar er wordt minder verkocht op de beurzen..
dennisdd zegt
Misschien is het grootste probleem wel dat 90 of meer procent van de nieuwe auto’s in Nederland via de configurator van de leasemaatschappijen worden besteld.
730ld zegt
Prima, ik ga al jaren naar de IAA. Stoffige RAI. Staat veel leuker spul en je mag overal in, duitse halve liters, fatsoenlijk eten, grote test tracks van veel merken. Nederland kan doen wat ze wil maar komt nog niet in de buurt.
IAA
2007: 1.000.000
2009: 850.000
2011: 928.000
2013: 881.700
2015: 931.700
Autorai
1983: 553.247 (niet slecht!)
2011: 270.348
2015: 291.717
mashell zegt
@730ld: maar ook wachtrijen voor de stands van Mercedes en Audi. Nou maakt Mercedes er altijd een spektakel van maar waarom zou ik in de rij willen staan voor de stand van Audi? De IAA is leuk maar niet op zaterdag.
730ld zegt
@mashell: idd met de roltrap naar de 1e en 2e verdieping van Mercedes. Wat allemachtig mooi. Of een racebaan boven de BMW stand. Tja dan moet je wel even wachten. En bij VW was het ook mega druk op donderdag ondanks de dieselgate. Maar Audi doet het al 2 jaar met een labyrint aan wachtrij. Efteling is sneller
poeperman zegt
Ik herinner mij dat er een aantal jaar geleden op het autosalon in Brussel een aantal mannen is opgepakt die aan het masturberen waren in één of ander budgetmerk. Als klap op de vuurpijl hadden ze ook spiegeltjes gekleefd op hun schoenen om onder de rokken te kunnen kijken van de beursbabes :D
johanw zegt
Autoblog goede vervanging?!
Nou als je als audiblog betiteld wordt zou ik je als autoblog ook maar eens achter de oren krabben…
Sommige merken, saai of niet in jullie ogen worden compleet doodgezwegen…
Leuk een 0-100 van de zoveelste RS maar 95% hier kan het niet kopen…
cthijs zegt
Zal ook wel een beetje mee te maken hebben dat bijna alle autos op elkaar lijken en dan nog al dat elektrisch en hybridespul daar interesseren de meeste mensen zich toch niet voor
mercedesgl500 zegt
Je kan ook in september naar de Frankfurt auto beurs gaan
grandmasterb zegt
De laatste keer ben ik er geweest omdat ik een gratis kaartje had, maar van mij hoeft het niet meer. Het is er vaak zo druk dat je echt exclusieve auto’s alleen van verre kan zien, dan ga ik liever naar de dealer, dan kan ik er wel bij, en al dat goedkopere grut vind ik niet interessant.
janvignoble zegt
Nooit niet = altijd Autoblog ?