Er is een tijd van komen, en een tijd van gaan. Na een rijk en vruchtbaar leven lijken we volgend jaar, op 52-jarige leeftijd, afscheid te gaan nemen van de atmosferische boxer achterin de Porsche 911.
Zijn plaats zal worden ingenomen door een turbogeladen zescilinder boxer, dixit Car Magazine. De 3,4 liter-motor wordt gedownsized naar 2,9 liter, en zal goed zijn voor ca 400 pk (het vermogen van de huidige Carrera S). De 3,8 litermotor blijft, en zal met turbo rond de 530 pk uitkomen (wellicht als GTS, met een iets lager geschaalde S?). Ergo, het verschil tussen Carrera en Carrera S wordt opgetrokken.
Naar verwachting wordt de Turbo opgeschroefd naar ongeveer 600 pk, en of er dan überhaupt nog plaats voor een GT2 is…. Dit gebeurt allemaal met de facelift van de 911, die intern als 991.2 door het leven zal gaan. De Britten menen te weten dat deze in de herfst wordt voorgesteld, als niet geheel toevallig ook de IAA in Franfurt plaatsvindt.
GT3 als laatste bastion
Slechts één type 911 lijkt de dans te gaan ontspringen, de GT3 (RS). Dit zou eerdere geruchten over drukvulling voor de nieuwe GT3 RS tegenspreken. Zoals verwacht.
Mocht dit scenario inderdaad waarheid worden, dan voorspellen we dat turbolading fase 1 wordt. Fase 2 zal dan rond 2019 in werking treden, met wellicht nog kleinere motoren en daarnaast hulp van hybride-systemen. Puristen zullen om het hardst ‘NEIN’ roepen, maar ik zou het wel willen proberen: een 911 met koppel overal, zelfs in de stukjes waar de turbo nog niet opgespoeld is.
Er zal geen plechtigheid plaatsvinden rond de ter aarde bestelling der (niet meer) vrij ademende boxer. Mensen die toch samen willen komen om onder consumptie van koffie en cake fijne herinneringen op te halen zullen dit op eigen initiatief moeten doen. Bloemen, gedichten, in memoriams en anekdotes kunt u naar Zuffenhausen sturen.
gregorius zegt
Om heel eerlijk te zijn: lekker boeiend!
Vond t Porsche Boxter geluid toch al niet erg bijzonder. Zeker niet als je het met concurrenten met een V8 of meer vergelijkt.
Stond ooit bijna op het punt een Boxster te kopen, een 987. Vond t echt te klein. Daarna bezig geweest met een 997 Targa. Toen kwam ik tot de conclusie dat alleen het merk en het idee me aansprak: ik vond de prijs niks, de buitenkant eigenlijk niet mooi, de binnenkant qua ontwerp niks en voor dat geld kreeg ik geeneens een vette mooie V8 roffel.
Vind de 991 dan eindelijk wel mooi van buiten.
Dus ja, prima. Met technologie dat ding een stuk sneller / beter sturend maken dan de concurrentie? Zeker! Gooi die turbo er maar op. Mik wat elektro aandrijving in de voorwielen en laat zijn wat BMW met de i8 heeft verneukt!
killbugsfast zegt
@gregorius: Ben wel nieuwsgierig waar je keus uiteindelijk dan wel op is gevallen?
gregorius zegt
@killbugsfast: 116i van vrouwlief ging kapot. Aangezien dat haar pa, ma, broer en schoonzus BMW rijdt, was het voor de rust in de schoonfamilie handig om weer een BMW te nemen. Dus voor haar een e93 330i gekocht; iets ouder, maar full option. Heb de e93 altijd prachtig gevonden, m3 versie vind ik nog wat mooier, maar dat wilde ze onder geen beding nadat we er eentje testreden (smile tot aan mijn oren, maar helaas).
Kan ik open ook van genieten en een stuk voordeliger dan de Porsches. Trap je m in, komt er een prima geluid uit. Voordeel van de e93: je kan open met 130 over snelweg zonder dat je naar elkaar hoeft te schreeuwen: hoop merken hebben dat nog niet 100% onder controle.
bofkont zegt
@gregorius: U koopt alleen een wagen die uw schoonfamilie en vrouw goedkeurt ???
Tja beetje jammer, of wacht er nog een moddervette erfenis ?? dan heb ik er begrip voor ;)
Komop man wees een vent en koop die M3 of de wagen die u zelf zo lekker vind!!
killbugsfast zegt
@bofkont: Inderdaad jammer dat je vrouw de M3 niet kon waarderen, want dan had je die roffel toch nog gehad. Scheiden is ook een optie ;-).
M.b.t. kosten: ik denk dat je net als bij een Porsche ook bij de M3 een dikkere portemonnee had moeten meenemen.
bofkont zegt
@killbugsfast: je moet je plemp effe bij gregorius zetten volgens mij ;)
erind zegt
@killbugsfast: Ik heb de M4 besteld na een testrit. Mijn vrouw vond dat een hele leuke auto
aikon1694 zegt
@gregorius: Had precies het zelfde probleem. Moest van de vrouw dit of dat worden… 4 deuren of cabrio etc etc. Wel de M3 gekocht ;-)
RuVi zegt
Met andere woorden: Een 911 Turbo voor veel minder geld ;)
jrmpower24 zegt
@RudyV: ja precies daar gaat het juist om.
Als er een auto als een stofzuiger klinkt is het de 911 turbo.
kilum zegt
Schandalig. De 911 Turbo en GT2 hoort een turbo op. Van de 911 Carrera moet gewoon atmosferisch blijven
911GT2 zegt
@kilum: Ja weet je misschien ook nog luchtgekoeld… Hallo het is 2014, tijden veranderen. Het heeft geen zin om bij een onwerkbaar concept te blijven.
schuimbekje3 zegt
Boeien… een turbo geladen boxer klinkt nog beter. zelfs als het maar een 2.9 is…
go..
beter dat dan die lijnblokjes rommel uit de volkswagen groep.
maserati911 zegt
@schuimbekje3: Van Bugatti en Lamborghini kan ik het nog begrijpen die stonden op sterven na dood. Maar wat is de toegevoegde waarde van VAG voor Porsche.
Ik ben heilig van overtuigd dat Porsche zonder er beter mee af is.
mashell zegt
@maserati911: zonder VAG had Porsche natuurlijk nooit bestaan. En zonder VAG was er nu geen Porsche meer. Porsche stond op de afgrond toen ze met VW de Cayenne ontwikkelden.
carmasterr zegt
@mashell:
Het is toch vooral andersom, zonder Porsche had VAG niet bestaan.
heyhuub zegt
@schuimbekje3:
Euhm ik zou voor de grap eens het geluid van een GT3 met een Turbo/GT2 vergelijken. De GT3 klinkt dan toch wel een aardig stukkie beter.
schuimbekje3 zegt
@heyhuub: zonder twijfel klinkt een gt3 beter, maar daar hebben ze ook moeite gedaan voor de geluidsbeveleving, moet ook wel want voor de rest zit er maar bar weinig in.
Als ze dezelfde energie zouden stoppen in een uitlaat voor een 2.9 turbo, zou die nog mooier klinken.
heyhuub zegt
@schuimbekje3: Neeuhj dat denk ik niet, turbo’s dempen het geluid. Als ze zoveel moeite voor de GT3 voor het geluid doen waarom dan niet voor de GT2?
Vergelijk een atmosferische motor met een vergelijkbare turbo motor en de atmosferische motor zal vrijwel altijd voor een mooier geluid zorgen.
schuimbekje3 zegt
@heyhuub: subaru impreza, lancia delta, ford f150, toyota mr2 to name a few..
jaapiyo zegt
@schuimbekje3: Porsche 912 met 2.0 TFSI zal nog wel komen denk ik…
maserati911 zegt
Jammer overboord gooien waar je bekend om staat.
super zegt
@maserati911:
als ik zie wat voor volk er gemiddeld in een 911 rijdt lijkt het mij dat zij/hij (het is vaak zij) nog nooit onder de motorkap heeft gekeken laat staan dat ze weet wat een turbo uberhaupt is…
liefhebbersauto my ass…
desjonnies zegt
@super:
” Yes, but it’s a PORSHA, PORSHA ! ”
(Alan Harper two and a half men )
tupperware zegt
@desjonnies:
Yep, alleen is de 911 voor mij al jaren overleden.
Ik heb hem ten grave gedragen met de komst van de watergekoelde 996..
Sinds ze proleten tractoren zijn gaan maken ben ik definitief afgehaakt, ze moeten dus maar zien daar in (Z)Suffenhauzen..
bofkont zegt
@tupperware: Onzinnig fanboy geneuzel van zogenaamde puristen.
Zelfde geneuzel dat een Boxster of cayman een echte Porsche zou zijn.
De 911 is bij elke opvolger beter geworden.
tupperware zegt
@bofkont:
Wat je maar “beter” vindt, groter, zwaarder, luxer, afstandelijker en afgeladen met gadgets die leuk zijn in een luxe slee maar die je kan missen als kiespijn in een sportauto, ik zie dat niet als een verbetering.
Mijn ideaal beeld van een sportwagen is heel simpel.
Mijn eisen, licht, agiel en een lekker geluidje. Allemaal zaken die gesneuveld zijn toen het een handtasje voor accountants werd.
Dat heeft dus niets met fanboïsme te maken maar met persoonlijke voorkeur.
Oh, ik vind het trouwens ook niet erg als een sportwagen een beetje spannend rijdt..
rw1994 zegt
@tupperware: volgens mij ken ik jou soort auto: Ariel Atom v8, of toch liever een dak?
tupperware zegt
@rw1994:
Nope, ik zei een beetje spannend, ik ben niet suïcidaal.
Een gewone Atom is gek genoeg, mijn voorkeur gaat naar open maar dat is geen must.
Als het veel zwaarder wordt dan een ton dan haak ik vrij snel af, dan kan ik het soms nog wel waarderen om het design (F-type, AM Vantage) maar heel hebberig wordt ik er niet van.
1audi1 zegt
@tupperware: een suzuki alto uit 1995 met een schuifdakje?. Porsche heeft het gewoon slim aangepakt door daily drivers te maken, die vaak zelfs zakelijk worden gereden.
Maar als ik jou gezeur altijd hoor over dat auto’s ontwikkelen kan je misschien maar beter op een skelter gaan zitten. En dan alle mensen in zware auto’s en auto’s van VAG gaan uitlachen. Ik wens je veel succes .
heyhuub zegt
@tupperware:
Er zijn maar weinig sport auto’s die nog zo dicht bij de 1000kg liggen als de 911. Beter nog is de 991 met z’n 1355kg maar 5kg zwaarder dan voor jou de laatste “echte” 911. Dus bij veel merken kan je zeggen dat de modellen logger, zwaarder en afstandelijker worden, maar bij Porsche kan je dit dus niet zeggen. Ondanks de extra luxe etc.
De huidige handtasjes zijn dus net zo licht, vrijwel zeker agieler en zingen mooier dan de 993 / 964.
tupperware zegt
@heyhuub:
Volgens mijn gegevens weegt een 911 2.7 RS 1093kg, dat is dus een iets groter verschil dan jij suggereert.
Maar helaas is het lastig discussiëren met fanboys die hun waarheid bij ieder ander door hun strot proberen te trappen..
Ik geef alleen aan wat ik ergens van vind, je hoeft het daar dus niet mee eens te zijn. Sterker, je staat vrij om je eigen mening te hebben.
Mijn mening is mijn mening, geen discussie punt.!
bofkont zegt
@tupperware: De consument en verkoopcijfers zeggen iets anders, en die hebben altijd gelijk.
desjonnies zegt
@bofkont:
Nee
Geen onzinnig geneuzel over vroegâh was alles beter.
Er is een tijd van komen en er is een tijd van gaan.
Voor de 911 is de tijd van gaan twee decennia geleden gekomen.
Uiteraard is de 911 altijd opgewaardeerd om de tand des tijds te kunnen aanvechten, maar waarom in vredesnaam.
Alle grote auto’s die echt vernieuwend of anders zijn geweest zijn niet meer in productie.
Dit, dit is Heintje Davids die maar probeert mee te komen en true, ze komt ook nog mee, maar Mercedes maakt geen oer 300 SL meer, Jaguar geen XK 120 of E-type en Ferrari geen Dino’s of whatever classic.
Ze zijn allemaal doorgegaan en hebben afscheid genomen van een oud en vertrouwd concept.
Porsche’s 928 was en is 10 keer beter, fijner en leefbaarder dan gelijk welke 911 uit dezelfde periode, en dat terwijl de G-tjes (zo heet dat type geloof ik) tot mijn favoriete elfer behoren met de harmonicabumpers.
Zo’n 928 was gewoon af in die tijd, superieur aan Jaguar’s XJ-S en alles wat BMW bouwde tot en met de M1.
Als ik in gisteren wil rijden, koop ik een Jaguar Mk II, een Alfa Giulia een A112 Abarth of idd een MG-B .
bofkont zegt
@desjonnies:De consument en verkoopcijfers zeggen iets anders, en die hebben altijd gelijk.
bofkont zegt
@bofkont: *geen
desjonnies zegt
@tupperware:
Hebben wij de zelfde moeder????????
sydney zegt
@desjonnies: Of Joey in FRIENDS..
2wheeler zegt
Hahaha, die aflevering zat ik ook net te kijken!
NeoVeloci zegt
Als dit waar is, is het echt eeuwig zonde. Gasrespons weg, kippevelgeluid weg, rush naar de toerenbegrenzer weg. Waarom niet gewoon een 911 hybride met atmosferische motor, zoals de 918? Sla die turbo over en doe het meteen goed!
gash zegt
RIP ”turbo breed”.
desjonnies zegt
Ooit kreeg het roemruchte merk MG (Morris Garages) voor de piepkuikens onder ons een nogal cynisch predicaat mee van het fameuze Amerikaanse tijdschrift Road & Track toen ze hun MG-B met rubberen bumpers eind zeventiger jaren onder handen namen.
( die MGB was in productie gegaan in 1962 en waggelde mee tot 1980 !)
Er was, populair gezegd verdomd weinig goed aan die MGB en ze kwamen tot de conclusie dat de MGB waarschijnlijk de enige replica was, die nooit uit productie was gegaan.
Waarom bekruipt me datzelfde gevoel al jaren als ik een 911 zie of hoor.
Het model is een karikatuur van wat het was, ik zat vandaag weer achter zo’n elfje en dan heeft ‘íe van die Japanse achterlichten die in een punt uitlopen, ’t lijkt er allemaal wel op maar dan net niet, dat brute dat hairy chest gevoel dat hebben die dingen al jaren niet meer.
Wat eens een frêle ballerina was die kon veranderen in een meedogenloze SM Meesteres, is nu een opgepimpte ordinaire oude dame gevuld met botox en silliconen tieten, eind zeventiger jaren toen ze vet was, was ze lekker, kijk naar die rijtest met die Carrera RSR die CasperH laatst heeft gehouden, kijk, da’s nou nog eens een Porsche
mout zegt
@desjonnies: Ik wou dat ik het onzin vond, wat je schrijft.
Alleen al de afmetingen…
StijnB zegt
@desjonnies:
Die vergelijking loopt toch wat spaak, de MGB ging niet mee met zijn tijd en werd zo hard voorbijgesneld door hot hatches, dat het een fossiel leek. Wij zijn nu echter boos op Porsche omdat ze de 911 mee laten evolueren. Bovendien is de 911 altijd de meest beschaafde sportwagen geweest, zo’n luchtkoeler mag ons nu wel radicaal lijken, het was destijds ook al het braafste jongen van de klas. Ik hou ook van klassieke elfjes maar evolutie hou je niet tegen, zelfs Ferrari gaat aan de turbo. We kunnen de oudjes enkel koesteren…
tupperware zegt
@StijnB:
Die vergelijking gaat ook mank, een MGB koop/kocht je niet voor de pure prestaties, die wil je hebben voor wat het is.
Een heerlijke pure en leuk rijdende roadster en precies daarom is het nog steeds een zeer populaire klassieker.
Een Hothatch, hoe leuk die vroege GTi’s en R5 Alpine’s ook waren, geeft never die beleving die een MGB wel geeft.
ko3n zegt
NEIN NEIN NEIN NEIN NEIN NEIN NEIN NEIN. Wat was er mis met gewoon de 911. Ik weet dat er werd gadacht dat de echte 911 zou stoppen bij de introductie van de vloeistof gekoelde 911 maar nu weet ik het zeker. Na het artikel over hybride 911 (ik had nog een beetje hoop dat het zou blijven bij een 911 carrera S (e-) Hybrid maar nu komen ze weer met dit. Waarom blijft het niet zoal het was, alleen de turbo en GT2 hebben turbo’s en that’s it. Maar nee eerlijk ik hoop echt dat dit niet door gaat en dat alle modellen gewoon wat nieuwe bumpers en een kleine vermogens upgrade. En laat die Carrera S E-Hybrid ook maar zitten daar zitten de porsche kopers en liefhebbers volgens mij echt niet op te wachten.
lekbak zegt
Maar wat gaat er dan met de 911 ’turbo’ gebeuren?
Dat de gewone modellen een turbo krijgen kon je verwachten, kwestie van tijd. Het is alleen een beetje jammer dat de oude turbo nu dus alleen een beetje meer body krijgt en wat meer vermogen. Het is nu niet meer de radicaal snellere auto met een volledig ander karakter.
uncivilsum zegt
Ik denk dat ze 2.9l nemen omdat een aantal landen een bepaalde belasting hebben op voertuigen met meer dan 3l motoren. Maar ik vond de porsche ook niet zo bijzonder klinken als carrera
super zegt
@uncivilsum:
Dat wordt een tovergieter; turbo turbo!
maseratizzzzzzzz zegt
Ik was alleen nog geintreseerd in de 991 carrera s en de GT3, de 991 turbo doet me totaal niks, dat geluid is teveel gedempt door de turbo’s. Binnekort wordt Ferrari ook nog naar de klote geholpen door turbo’s. En dan zeggen mensen ‘ik vind het niet erg, dan is er meer koppel’ geluid zorgt pas echt voor beleving, dan maar wat minder snel vooruit.
offroad zegt
Deze dan maar.
steelfighter zegt
@offroad: mooie waggie die witte, bouwjaar, type?
Joost zegt
Het woord “turbo” onder de taartschep had altijd wel wat magisch.
Idd, “had”. Verleden tijd dus binnenkort
maniaxdream zegt
Ach…. Ik stap met een grote lach op mijn gezicht in mijn ’84 3.2…. Ze doen maar lekker….
steelfighter zegt
Mooie waggie die witte, bouwjaar, type?
lamborgfan zegt
Zwaaar kut! Begon porsche blokken echt gave motoren vinden, na er zelf met slechts de 2,7 gereden te hebben. Zelfs die had al meer koppel in lage toeren dan het gem. lease bakje vol uit heeft.. En dan dat geluid! Blijf ervan af kut brussel..
bugboy zegt
Porsche heeft nooit technologische vooruitgang tegengehouden. Toen waterkoeling een noodzaak werd is dat ook gewoon gedaan. Daar was veel commentaar op, maar het heeft de verkoop niet verminderd. De meeste 911 kopers zijn niet de puristen, maar willen een 911 omdat het gewoon een praktische en erg goede sportwagen is met allure.
Als turbo’s nodig zijn om vooruitgang te behouden, dan zullen ze dat gewoon doen. Alleen het silhouet van de 911 is heilig en daardoor de boxermotor. Onder de motorkap kun je nu al niets meer zien (tenminste bij de turbo).
Falco zegt
Beetje stemmingmakerij dat dit volgend jaar al zou gaan gebeuren. Men gaat er dus van uit dat dit bij een facelift van de 991 al werkelijkheid wordt. Ik denk eerder dat dit pas bij een compleet nieuwe generatie gaat zijn, oftewel ergens 2017/2018..
maseratiferrari zegt
Tegenwoordig ontkom je er niet meer aan, het is de DNA van Porsche maar ja veranderingen gebeuren nu eenmaal. Porsche was, is en blijft nog steeds een mooi merk dat veranderd niets aan.
birdy911 zegt
Wat een geneuzel over de 911, blijft een icoon en iedere kilometer is een feest, mee eens is geen boodschappenauto maar daar hebben we bmw’s voor…!!!