Alle watermeloen-sized turbo’s nog aan toe. Wat is daar gebeurd?
Hoeveel verschillende supercars er ook mogen zijn, het aantal tuners dat er mee aan de slag gaat om extra pk’s en een betere wegligging eraan toe te voegen is nog altijd in de meerderheid. Jullie worden dan ook niet voor niets overspoeld met bolides die regelmatig de 700 pk-grens passeren. Jep, tunen en veredelen is big business in de wereld der hyperbolides.
Het volgende slachtoffer van ongebreidelde tuning is de auto op bovenstaande foto. We verklappen alleen nog niet welke merk, model en tuningtoko verantwoordelijk voor de ombouw. Dat mogen jullie raden. Wie het als eerste goed heeft krijgt een eervolle vermelding en een virtueel schouderklopje van onze nieuwste redactie-aanwinsten. Succes!
UPDATE: En daar hebben we het goede antwoord al, geraden door @raoulkroes. Het is inderdaad een Audi R8 Spyder V10, maar dan uitgekleed en aangepakt door de Amerikanen van Heffner Performance. Twee Garrett GT35R-turbo’s zorgen ervoor dat de tiencilinder er nu 725 pk uitstapt. Het project is nog niet helemaal afgerond, dus binnenkort komt er meer info -en hopelijk een filmpje- vrij van deze bruut. Wel hebben we in de archieven nog een video staan van de R8 Coupé met Heffner-gooodies, check ‘m HIER.
alcantara zegt
Beete?
bozewolf zegt
Audi R8?
Tis duidelijk een midmotor wagen met aftermarket twinturbo steup.
Achterlichten doet me aan R8 denken.
Treff zegt
@bozewolf: je was mij voor :-( ik denk inderdaad ook de R8
brennie-1994 zegt
@bozewolf: het is ook duidelijk te zien dat het om een R8 gaat kijk maar naar de bovekant van de motor zie je meteen.
alcantara zegt
Met een l tussen de t en e…
Teerdz zegt
R8 aan de achterlichten te zien.. Underground racing?
alfa33 zegt
een underground racing gallardo ??
johanhummer9 zegt
@alfa33: daar zat ik ook aan te denken ugr doet dat wel meer. Gallardo
alcantara zegt
Heffner is weer lekker bezig.
Steffen zegt
Laten we hopen op een Aventador…
raoulkroes zegt
@Steffen: Dat lijkt me een beetje vroeg, vind je niet?
raoulkroes zegt
R8 V10 Spyder door Heffner Performance! http://www.gtspirit.com/2011/08/02/heffner-performance-audi-r8-v10-spyder-twin-turbo/
redhound zegt
Net zeggen heffner r8 v10 bi turbo
alcantara zegt
http://www.audituningmag.com/heffner-performance-audi-r8-spyder/
alfa33 zegt
ok laat maar lijkt verdacht veel op een heffner audi R8 http://otoloso.blogspot.com/2011/04/heffner-performance-audi-r8-v10-twin.html
alcantara zegt
Beetje dom om geen rekening te houden met de kofferklep en bumper die nog gemonteerd moesten worden…
bozewolf zegt
@alcantara: Yeah, het is allemaal wel erg vol zo. Heel dicht op elkaar en al dat loodgieterswerk achterin zal ook voor aardig wat extra warmte zorgen.
En denk je eens in wat er gebeurt als iemand je een mild tikje van achteren geeft. Normaal is dat al kut, maar waar dat normaal een nieuwe achterbumper kost is in zo’n geval je dure turbo set-up aan gort.
Freewarefreak zegt
@bozewolf: Die extra warmte proberen ze te verminderen door de turbo een jasje aan te doen. ;)
betonstaal zegt
@alcantara: denk dat de bestaande achterbumper (stuk carbon of plastic) niet meer past
Koenigsegg zegt
Man 4 min te laat :(
proficiat !
Koenigsegg zegt
excuses voor de mislukte foto :o
pendek zegt
100% een Audi R8
Simpson zegt
je kunt wel zien wie hier geen vriendin heeft :-)
700+ pk in een spyder. Zo word je niet gezien natuurlijk (alleen gehoord)
dit soort bakken dient van je buitenhuisje naar de boulevard gereden te worden en kan dus toe met een elektromotor en wat batterijen van de action.
bozewolf zegt
Heeft iemand enig idee wat dat extra “blokje” is tussen het motorblok en loodgieterswerk? Hebben ze dingen moeten verplaatsen en is dat een soort extra overkappinkje ofzo?
Lan_Evo zegt
@bozewolf:
Is dat niet zo’n ‘charge-air-cooler’ geval, i.p.v. een traditionele intercooler? Misschien lastig om voldoende lucht naar gewone intercoolers te krijgen met zo’n middenmotor. Weet niet zeker, maar heb ze wel eens vaker gezien volgens mij.
http://en.wikipedia.org/wiki/Intercooler
quattroporte zegt
lincoln zegt
noem mij maar ouderwets ..
maar ik kan me zo enorm storen aan a-symmetrie ..
ymcmb zegt
Ik denk dat ie hard gaat gaan.
xilver zegt
@ymcmb: Zal hij zeker wel doen, die lui van Heffner hebben daar nogal wat ervaring mee.
Hupke zegt
Dit is thermodynamische porno!
towi1989 zegt
Wtf geen intercoolers?!
towi1989 zegt
@towi1989:
Oh nevermind gevonden!
norge zegt
Volgens mij is het een opgevoerd Volkswagentje :D
bmwalpina zegt
Mijn eerste reactie op de foto: OMGWTFBBQ!
betonstaal zegt
@bmwalpina: ROFLLOL!
Freewarefreak zegt
@bmwalpina: O my god, what the fuck een barbecue.. wel een dure dan. Gooit u uw lapjes maar op dat pijpwerk.. ;)
alcantara zegt
Is het de bedoeling om hier zonder bumper/afdekking mee te gaan rijden? Want ik kan me niet voorstellen dat zoiets bestand is tegen een ritje over een nat wegdek.
anakiet zegt
@alcantara:
Met zo’n ding moet je sowieso niet op een nat wegdek rijden :) Nu ik nog een keer kijk blijkt het ook nog een Spyder te zijn. Ik zeg gewoon lekker met droog weer rijden.
chrispothast zegt
@anakiet: lijkt me wel beter. Hoewel dit apparaat 4wd heeft.
Ik zag wel een keer een gast bij de texas mile met een lambo die ik meen 1500pk aan boord had. En die beweerde dt ie zo makkelijk reed dat hij hem ook aan zijn vrouw meegaf
maseratizzzzzzzz zegt
Tuurlijk is dat een R8!
staat er zelfs bij xd
chrispothast zegt
Wijsssss, ik zou zo rond gaan gillen. Die achterkant is nergens goed voor….
midasracer zegt
En hoppaaaa, weer een blok dat bij 10K km naar zijn grootje gaat.
Jochempie zegt
@midasracer: Mwah, hun Gallardo’s hebben minder cilinderinhoud en die pompen er 1500 pk uit.
midasracer zegt
@Jochempie: Ja maar hoe lang gaan die dingen mee? Het blok is niet berekend om 100K km mee te gaan met zoveel vermogen. Ik heb nu zelf mijn turboblokje gestript, origineel 60pk, getuned 120 tot 160pk. Erg leuk, maar de krukas bleek na een paar duizend km teveel axiale speling te hebben en toen we hem eruit tilden, bleek de centrale lagerschaal als een puzzel gebroken te zijn. Er misten al stukken, dus nog een paar honderd km verder en het blok was helemaal in de soep gedraaid. Dus nu wordt het een 90pk blokje wat het hopelijk langer uithoudt.
E34M5Touring zegt
@midasracer: ik neem aan dat ze er niet een paar Turbo’s opgooien en kijken waar het schip strand. Ze zullen het hele blok er wel op aangepast hebben (gesmede zuigers, andere krukas, kleppen etc.) Mocht jij dat ook hebben gedaan, neem ik m’n hele verhaal weer terug hoor, weet het niet zeker namelijk. Heb wel is een Supra project gevolgd in de US, de 2JZ krukas kan tot 1000pk standaart zonder aanpassing. Ook de JUN R33 Skyline GTR die Top Gear getest heeft (die gele) had 55.000 miles gelopen en volgens de eigenaar was er nooit wat mee, die Skyline produceerde 1000pk.
midasracer zegt
@E34M5Touring: Ik vraag me af wat je allemaal kunt doen. Mijn blok had een speciale krukas, zuigers en drijfstangen, maar de lagers waren standaard. Ik zou niet weten hoe die aangepast zouden kunnen worden, hoogstens door iets met de olietoevoer te doen. Het lijkt me dat als je zo’n blok werkelijk even betrouwbaar wilt krijgen met het dubbele vermogen, je vrijwel het gehele blok moet herontwerpen. Dus extra ribben in het huis, extra materiaal en breedte op de lagers, extra sterke krukas, met grotere diameter tpv de lagers, extra sterke aandrijfstang (gesmeed), gesmede zuigers, extra oliesprays voor koeling van de zuigers enz. Het zou me verbazen als zo’n tuner zover zou gaan, want het zou vele tonnen kosten om te maken. Hoeveel turbo kits zou je moeten verkopen om dat terug te verdienen?
tarquesh zegt
die R8 is onderwerp van tuners, dan is de R8 met Audi geslaagd als exoten leverancier.
FieRo zegt
Die dingen tussen de turbo’s en inlaat zijn ‘water to air’ (W/A) intercoolers. Die zijn meestal efficienter dan air to air intercoolers. Er komt meer loodgieterswerk bij kijken vanwege de koelleidingen, maar de radiator kan weer vrij geplaatst worden (voorkant, zij intakes). Dit is de beste optie voor motoren die achterin liggen.
Ik heb een W/A setup op mijn project, in dit geval een extra radiator voor, leidingen getrokken naar achteren, electrische pomp ertussen, en een sandwich intercooler plaat tussen het blok en de Eaton (roots) supercharger.
Er zijn verschillende oplossingen voor turbo en supercharger intercooling maar het principe blijft hetzelfde ;)