We kennen het reclamefilmpje van de Audi A6 quattro die tegen een skischans op wil rijden. Deze keer neemt een Audi quattro het echter op tegen oa een BMW en een Volvo, wederom in de sneeuw. Het moge duidelijk zijn…
Lees Interacties
Reacties
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Alwood zegt
heel mooi gedaan en zeker mooi van de quattro…
iig kan de patrol ook omhoog komen in de lage gearring, dat hebben ze hier niet getest…
750i zegt
Zwaar in scene gezet !!! Ik geloof meteen dat de audi het verst komt (op die Patrol na dan…), maar die 3-serie heeft ook 4wd en je ziet ‘m gewoon remmen… Doe het dan gewoon eerlijk, is leuker om naar te kijken !
Powerslide zegt
De Nissan remt om te stoppen…..tja, beetje te makkelijk verhaal zo.
Nullius zegt
Dit is toch niet van Audi zelf, dus ik denk dat het best waarheidsgetrouw en eerlijk in elkaar is gestoken.
Baas zegt
Beste mensen,
Dit heeft enkel en alleen te maken met de banden die onder de auto’s liggen. Elk vierwielaangedreven systeem zou hier naar boven moeten kunnen. Zeker het meest geavanceerde systeem (xDrive van BMW).
Rick zegt
@750i
WHAHAHAHHAHA Alsof ze het niet eerlijk doen en alsof ze dit in scene zetten, wat denk je nou zelf?! als je het niet kan hebben dat ‘jouw’ merk hier dus even dik voor lul staat, dan ligt dat niet aan de test!
In scene gezet zegt hij dan, beetje triest hoor, dan is dat van volvo en nissan enzo zeker ook allemaal in scene gezet?! Zo triest dat je zo’n reactie geeft, dit is gewoon duidelijk het terrein voor de Audi, zij onderscheiden zich hier duidelijk van de rest, en dat heeft niets met ‘eerlijk’ te maken… Audi deed die test tegen die schans op al 20 jaar terug, maar toen geloofde niemand ze dat het ze lukte, dus hadden ze die test 1,5 jaar geleden herhaald met de nieuwe A6 en wederom reden ze er tegenop tot aan het einde. Audi heeft met Quattro gewoon de meeste ervaring en het beste 4 wiels aandrijvingsysteem wat er op dit moment verkrijgbaar is, en nogmaals dat heeft niets met ‘niet eerlijk’ te maken…
Rick zegt
@ Baas
Quattro is het beste aandrijvingssysteem, alsof ze onder iedere auto verschillende banden zetten, dan heeft zo’n test toch geen nut! Elke leek weet zoiets, damn ga niet van dat onnozele commentaar geven…
Audi Ownage – Vorschprung durch Technik ;)
Kabeljauw zegt
Jammer dat er geen Soeb mee heeft gedaan
Had gehakt gemaakt van de Quattro
dekster zegt
wel oud filmpje, maar toch bewijst weer dat audi het beste 4WD systeem heeft
m5 zegt
klopt met een bmw met winter banden in de sneeuw op vlakke wegen gaat het wel maar zo gauw je gaat klimmen is het mis dan moeten de sneeuw kettingen er aan te pas komen
JeffreyG zegt
jahoor achterwielaandrijving tegenover vierwielaandrijving :roll:
lekker lullige vergelijking :?
JeffreyG zegt
wacht laatmaar, had het filmpje nog niet gezien, wist niet dat het een SUV was :P
LPH zegt
Nou, de volvo heeft een haldex koppeling en de audi een torsendifferentieel en meer power, dan is het toch logisch dat de audi verderkomt. Overigens heb ik eens een test gelezen tussen die twee in een of ander autoblad, en raar maar waar, toen won de volvo.
Joey zegt
Ik ben het 100% met je eens Rick!
Remco zegt
@ Rick
Audi deed dat met spikes aan de banden, om de ski-schans op te rijden. Dus niet met gewone banden. Dit heeft daar echt niks mee te maken.
Dat audi de beste 4-wielaandrijfsysteem heeft (met knipoog naar S1 in B-groep rally), daar wil ik wel aan geloven. Maar ik heb Landrover nog niet eens in actie gezien…of Porsche Cayenne? Ik ben dus wat milder in mijn oordeel. Voorlopig mag Audi zich de winnaar noemen.
750i zegt
@ Rick
Zit jij wel bij de goeie opticien?
Powerslide zegt
Ik heb geen zin om me te mengen in de discussie wie nu het beste systeem heeft. Ik vind het gewoon apart dat de Nissan op 2.13 op de rem trapt. Iemand een verklaring?
Lappy zegt
@ Rick: Jij kan het niet weten dat het niet zo is, net als dat 750i niet kan weten dat het wel zo is. Het is maar gokken.
@ LPH, precies, elke test zegt weer wat anders.
Dus ik zou het niet conclusive willen noemen, meer een leuk filmpje als je audi fan bent.
Laat maar eens BMW, Audi, Volvo, Porsche (om het duits te houden) met een team komen, laat ze zelf alles kiezen, auto, banden, e.d. en dan zien wie er wint.
Remco zegt
Juistem Lappy….zo zit het.
vr6 rijder zegt
suffe vergelijking dit.
Erik zegt
Je kunt beter te vroeg dan te laat op de rem trappen in het geval van de Nissan. Als zo’n bak een keer terug begint te glijden kun je hem onderaan de piste opvangen.
Bassie zegt
Ik ben het in dit geval helemaal met rick eens.
Maar het lijkt wel een beetje een duitser die rick :P
Benny zegt
@ erik, kijk jij hebt het door waarvoor ze op een gegeven moment remmen !
de XC70 komt toch ook een aardig eind, die heeft een vergelijkbaar systeem als de audi. Maar goed het blijft leuk voor de audi fans en hun ego ;)
Ken De Audi Fan zegt
KIJK zie je maar weer hoe goed ( NOT ) een SUV uit Duitsland is
X-Drive is Shit-Drive niks geavanceerd. Ik denk dat als de Patrol meer power had , de race had gewonnen.
(want 3.0 diesel met 168 PK is veel te weinig voor de zware tractor Patrol )
tim zegt
AUDI holé holé holeeéééeé!!!!!
Audi zegt
Audi ruled gewoon op dit gebied. Ze hebben al 25 jaar ervaring hiermee. Maar ja, je blijft van die mensen die het niet geloven.. Die denken dan dat zo’n test doorgestoken kaart is.. jammer! BMW, Mercedes, volvo of een ander merk, die zullen weer anderen capaciteiten hebben waar zij weer beter mee scoren. Maar Audi met quattro is gewoon niet te verslaan!!
@autoblogger: quattro mag je nooit met een hoofdletter schrijven. Want gilette(scheermesjesfabrikant) heeft patent op Quattro(met hoofdletter). En bij Audi is het altijd met een kleine letter.
Vorsprung durch technik
kevin zegt
quattro wordt gekscherend hier(audi/vw dealer) ook wel shovel genoemd,vanwege het deinende gevoel in de auto, speling genoeg op die homokineten.En wat doet de quattro het toch goed in het rally circuit, niet??
Ik ben best wel fan van audi, maar de voorsprong zijn ze 20 jaar geleden al kwijtgeraakt. Probeer eens een subaru of mitsubishi??
Karaya zegt
Audi werd met de quattro in de groep B keer op keer verslagen door Peugeot en Lancia.
Lijkt wel dat hier een paar knulletjes op driewielers posten die niets anders kunnen dan blèren dat Audi en/of BMW het beste is.
heidekonijn zegt
@Kevin
Lijkt me ook te kloppen. Plus in Top Gear is vroeger eens een item geweest over het feit dat de (4wd) straat-audi’s nogal ondersturen. Rechtdoor geen probleem, maar in een bocht…
@Baas
Dat de bandenkeuze bepalend is voor een dergelijke test is idd helder, daarbij wordt er in het duitse commentaar zelfs toegegeven dat er bv bij de Nissan terreinbanden worden gebruikt ipv winterbanden en dit een nadeel oplevert.
Waarde van de test dus nihil.
@Karaya
Die heb je hier wel vaker vrees ik, gewoon negeren of eens smakelijk mee lachen en terugdenken aan de tijd dat je zelf je gezicht insmeerde met chocopasta.
@Rick
Hinterstand durch Kostenreduzierung; de modernste alldrive is Torsen C.
Audi wil dit tot nog toe enkel onder de duurste S en RS versies bouwen terwijl andere merken ze over het hele gamma gebruiken. Von Vorsprung keine Spur mehr. Feiten zijn feiten.
Karaya zegt
@heidekonijn
Ga nou niet vertellen dat Audi een middeleeuws 4×4 systeem monteert want dan kunnen een hoop knulletjes weer niet van slapen vannacht. :wink:
Audi zegt
Hahaha.. grappig al dat commentaar.. iedereen(ook ik) denkt ie het beter weet… Zodra er BMW of Audi gepost wordt, staat het helemaal vol met commentaar…
Karaya zegt
Ik troost me met de gedachte dat de Audi TT immer hoog is terug te vinden in de flikker top 10. :lol:
smaakversterker zegt
Ten eerste wil ik een duidelijkheid stellen:
Oer audi had de echte quattro, de audi in deze testfilmpje heeft de Haldex systeem die je ook aantreft bij de meest banale VW Golf, Dus heel bijzonder is die systeem niet. Zet een simpele subaru 4×4 in deze test en alle wagens worden verpletterd :-)
Karaya zegt
Audi is echt the best hóór!
Vraag maar aan m’n pappie.
:lol:
sacha zegt
@smaakversterker: De plaatselijke boswachter had al een andere afspraak. Anders had ie zijn Forrester mooi kunnen uitlenen voor de test.
swa zegt
@Baas
Audi heeft het beste 4wd systeem
Alwood zegt
@ swa > subaru heeft het beste 4wd systeem
en ik blijf erbij dat een patrol diesel in Lage gearring hier zeker doorheen komt…
Landrover kan het wss nog beter en Jeep hebben ze ook niet laten proberen!
sacha zegt
@Alwood: je vergeet de H1
karlo zegt
@audi: volvo is toch niet duits
Pieter-Jan zegt
Audi heeft weeral gewonnen, en het enige wat de haters kunnen aanbieden is persoonlijke aanvallen, verdraaide feiten, en hypothetische situaties waarin hun merk niet verliest.
@ Smaakversterker
Enkel de Audis op het dwarse A-platform hebben een Haldex koppeling. A3 en TT dus. Alle andere Audis hebben nog het mechanische Torque-Sensing centraal diff. Het soort differentieel dat je vind op de as van een racewagen.
Audi was de eerste die 4WD beschaafd maakte door er een centraal LSD tussen te steken. De Humvee (H1) gebruikt ook een Torque Sensing Differentieel. Het voordeel van een mechanisch LSD is dat het werkt voor er slip optreed, en altijd het vermogen evenredig verdeeld, terwijl de andere systemen enkel reageren op het verlies van grip. Ze schieten dus pas in gang als het al te laat is. Een beetje als een ESP systeem, maar dan met aandrijving i.p.v. remkracht. Dat was duidelijk te zien op de video. Terwijl Torsen preventief de grip maximaliseerd.
De Subaru gebruikt een open centraal differentieel, met een VC-koppeling die dient als slip-limiter. Het heeft zijn beperkingen in functie. Het is zelfs kwetsbaar. Bij te grote snelheidverschillen tussen de voor en achter as kan de oliedruk in the koppeling het systeem leterlijk doen ontploffen.
Net als de andere systemen is het speed-sensing, i.p.v. torque sensing. Het reageerd dus pas als de slip al heeft plaatsgevonden.
Ook het BMW systeem is een electronische diff dat pas reageerd wanneer de slip word opgemerkt.
Dat is het grote voordeel van Torsen. Door af te gaan op weerstand van de assen, i.p.v. het snelheidsverschil, is het preventief i.p.v. reactief. Speed-sensing systemen laten eerst de wielen doorschieten, en gaan dan pas het vermogen herverdelen. Duidelijk te zien op de video.
@ Karaya
http://www.billswebspace.com/Secrets%20of%20Speed%20Unfair%20Advantage.zip
… 30min documentaire van Quattro in de motorsport.
autoblogger zegt
Meer quattro en rallysport: http://www.autoblog.nl/archive/2006/06/04/videotime-group-b-rally
Djivy zegt
Pieter-Jan, da’s zowat de nuttigste commentaar die ik hier ooit gelezen heb.
Karaya zegt
@Pieter-Jan
Je hoeft mij geen geschiedenisles over de Audi quattro te geven.
Die auto was begin jaren ’80 revolutionair maar werd al heel snel door ingehaald door Peugeot (205T16) en later Lancia (Delta037) en Ford (RS200).
De laatste sport quattro S1 was vergeleken bij de concurentie een dinosaurus. De fabriek trok de auto dan ook wijselijk voortijdig terug in het laatste seizoen van de groep B. Het jaar daarop kon zelfs Rohrl er geen chocolade meer van maken met de amechtige Audi 200 Groep A waar de Lancia-equipe bijkans rondjes om reed.
De paar rallytitels van Audi steken nogal povertjes af als je kijkt wat andere merken hebben laten zien in het rallywereldkampioenschap.
Begrijpelijk dat Audi na het groep A debacle Rohrl naar de VS stuurde om daar tegen andere vrachtwagens te racen. :wink:
Karaya zegt
Correctie
De Delta S4
w0o0dy zegt
dat de bmw verliest is vrij logisch, weinig bodemvrijheid en (in verhouding) minimale vering en te harde dempers. Bovendien is de auto normaal een achterwielaandrijver, dus is de gewichtsverdeling (voor/achter) anders dan bij de anderen. Dat de Patrol niet verder komt is vooral te danken aan het hoge gewicht, de terreinbanden en de minimale motorkracht. Een sterkere Patrol of een V8 landcruiser waren zeker wel boven gekomen. De Volvo kan waarschijnlijk door de balans van de auto redelijk ver komen (ontworpen als voorwielaandrijver met meer gewicht boven de vooras dan de BMW bijvoorbeeld).
De Audi heeft het allemaal, genoeg bodemvrijheid, gewicht op de vooras, slim differentieel en daarmee ook een hele effectieve en geavanceerde 4 wielaandrijving…. geen enorme verrassing dus. Alles die terreinwagens doen het beter in lage gearing met voldoende grip…… ik had wel eens willen zien wat er gebeurd was als die Patrol gewoon in 1 laag met 2000 toeren naar boven was gereden…. denk niet dat ie dan stil was komen te staan…. maar dat is een inschatting.
dekster zegt
raar dat er gaan range mee doet
Ken De Audi Fan zegt
PS : @ KARAYA wat voor bak heb jij dan ( geen bak verzinnen, je echte wagen alsublieft )
maartenunplugged zegt
ik twijfel sterk aan de onafhankelijkheid van dit item. En ben ik trouwens de enigste die zich irriteert aan die strontmuziek?
audifreak zegt
man wat voor een zever wordt er hier toch weer verteld . AUDI quattro is een gepatenteerd en niet geevenaard systeem en da zal altijd zo blijven want de technologie staat niet stil ook niet voor audi ,waardoor het quattro systeem net altijd dat tikkeltje beter zal zijn. gewoon lachwekkend om dit te vergelijken met een subaru of een mitshubishi kan je net zo goed een lada met een porsche vergelijken !
Jd. zegt
Even een duwtje in de rug voor de audi fan’s: Hoelang heerst audi ook-al-weer als we het over Le Mans hebben…..inclusief dat ene jaar waar Bentley won (gezien de audi techniek aan boord van de Bent.) Zelfs diesel geen probleem x
m5 zegt
@ jd hoeveel keer heeft bmw de 24 uur van spa gewonnen ja 20 keer
wat een onzin zeg
Karaya zegt
@Ken De Audi Fan
Een Alfa 166 V6 3.0
Ken De Audi Fan zegt
Ok die is redelijk Cool ( vindt de 159 de mooiste Alfa Romeo ooit )
PS : SMAKEN VERSCHILLEN
Karaya zegt
Mijn favoriete Audi de quattro sport. :wink:
thijs zegt
Volgens mij kwam de allroad het verst.
audi a6_boy zegt
is geen nieuws dat de audi het het heeft gewonnen,is gewoon de beste !!!
Karaya zegt
@audi a6_boy
Precies, Olvarit is de lekkerste.
Ken De Audi Fan zegt
@ KARAYA
Quattro Sport : is dat echt je favo Audi
Vertel effe serieus ( Quattro Sport is toch wel een van de lelijkste auto’s van de eeuw )
Karaya zegt
Ik val op imperfectie anders zou ik geen Alfa rijden. :wink:
Vind de Audi quattro sport door al z’n brute lompheid onweerstaanbaar. Net zoals ik helemaal gek ben van de oorspronkelijke 911 Turbo. Grote mannenauto’s zeg maar.
Ken De Audi Fan zegt
HMMMMMMM oke I get your point
Vindt persoonlijk de oude Porsche 911 GT2 het mooist ( Mooist Porsche ooit in mijn ogen ) maar ik weet niet hoe je een plaatje hier plaatst ( ik laat hem wel zien , als je effe vertelt hoe ik hier een plaatje plaats OK )
smaakversterker zegt
in ieder geval, de brolaudi in die filmpje gebruikt de wanna be 4×4 Haldex systeem…. Word erbij gezegd als je goed luisterd.
En subaru ook afbreken heeft geen zin, want ze hebben zichzelf al ruimscheets bewezen :-)
dekster zegt
zeg wij gaan toch niet dezelfde kant op gaan met audi fans als met de bmw fans? :-?
heidekonijn zegt
@ dekster
Blijkbaar wel. Je vergeet overigens Mercedes en Porsche.
Ik zie een trend.
Markus zegt
@Djivy: strakke site heb je, leuk!
@heidekonijn: ik rijd Nissan. Nix bijzonders, een ouwe Sunny.
Vind iedereen het goed als ik af en toe ongeneeerd roep: Nissan is the BEST ? Makes me feel good.
Markus zegt
Dat moet natuurlijk zijn: ongegeneerd.
Trevor zegt
Van bmw kan ik zeggen, ja die heb ik (op de wintersport) idd ook menigmaal stil zien staan heuvel op.. (geen idee of ze winter banden hadden). Zelf heb ik een tdi, a4, met quattro. Zowel op winterbanden als op normale banden kom je heeeeel ver in de sneeuw en heb m’n kettingen nog nooit gebruikt. Volvo’s XC zie ik toch meestal ook nog wel doorploeteren en jeeps(wat voor merk dan ook) komen vaak nog veel verder door de hoge grondspeling want dat is wat uiteindelijk je de das omdoet.. Oh ja .. ik is ook 1 echte geweldig auto in het terrein, de TOYOTA Landcruiser… die heb ik volgens mij nog nooit vast zien staan.. en die heb ik wel ongveer alle andere merken zien lostrekken..ook audi’s..
C30CDIAMG zegt
pff, TOYOTA landcruiser is de god van de 4×4’s als ik het even zeggen mag, daar kan geen duitser tegenop.
Er zijn ook maar enkele echte terreinauto’s.
-. landcruiser
-. Range Rover
-. Jeep Cherokee
-. G-klasse
-. Nissan Patrol
Bmw- freak zegt
bmw en volvo hadden slechtere banden, BMW haalt het met gemak maar volvo ook want volvo staat bekend voor zijn sneeuwpretjes ;)
heidekonijn zegt
@Markus
Santé zou ik zeggen. Moet kunnen natuurlijk. Mijn woon-werk wagen is zeker niet veel specialer.
Heb er geen probleem mee dat er merken of modellen boven andere worden verkozen of dat ene of gene probeert te duiden dat hij toch echt wel de grootste, oeps, beste heeft.
Maar het zou wel leuker discussieren zijn als geduid zou worden waarom dat dan wel of niet zo is, en waarin model/merk dan wel niet zo goed is.
“AUDI quattro is een gepatenteerd en niet geevenaard systeem”? Tel de denkfouten.
LPH zegt
Je kan je ook expres vastrijden…
Vandaag heb ik het gras afgereden op ons grasmachien, achterwielaandrijving, open differentieel. Ik moest een hellenkje met nat gras bedwingen. Ik gaf veel gas, want de laatste keer dat ik dat niet deed had ie niet genoeg power en zat ik toch vast. Deze keer zat ik ook vast met een slippend achterwiel, ik loste eventjes (2 seconden) mijn gas en gaf weer langzaam opbouwend gas. Nadat ik gras gemaait had met mijn achterband was ik er toch uit doordat ik in stukjes gas gaf. (rare techniek he)
enfin, als je juist op een moment dat je weet dat ie niet veel grip meer heeft plankgas geeft zit je vast. De audi heeft veel power en moest dus niet plankgas geven om naar boven te geraken… (of zit het anders?)
dekster zegt
@LPH
de enginste reden waarom je zachtjes gas moet geven is omdat je anders gewoon je grip verspilt; bij volgas komt er als maar meer gras tussen je banden profiel. bij sneeuw is dat hetzelfde alleen, sneeuw (lees ijs) gaat niet vanzelf uit je banden. Dus redt je het niet door zachtjes gas te geven
damster zegt
Was dit artikel niet meer iets voor autoblog.ch of autoblog.at?
4WD is overbodig indien je het gros van je kilometers in NL maakt. Een besneeuwde helling op rijden is nergens mogelijk in NL (behalve bij kunstskihellingen). Deze hele test doet me denken aan een stelletje Amerikanen die een paar auto’s het water in reden en een analyse maakten hoe snel de auto onder water verdween. Niet compleet nutteloos (zeker in NL!), maar om een auto als technisch perfect te kwalificeren indien hij langzaam onder water gaat, gaat mij echt veel te ver.
Snel hellinkje oprijden in NL klinkt mij hetzelfde als zo ver mogelijk bananen uit je uitlaat schieten.
Ik zou als ik de marketingpipo van audi was toch hele andere dingen willen melden, maar wellicht is het ook komkommertijd op de PR afdeling van dit vw onderdeel.
damster zegt
Dus
LPH zegt
@dekster ik weet nog dat ik sneeuwmannen maakte, de sneeuw bleef op sneeuw plakken toen ik een bol maakte, dus als je rijdt, plakt de sneeuw aan je band en daarna de sneeuw aan de sneeuw ;-)