![Qoros 3 haalt 5 Euro NCAP sterren](https://static.autoblog.nl/images/wp2013/Qoros-3-5-sterren-EuroNCAP.jpg)
De hoogste totaalscore in de Euro NCAP crashtests van 2013 tot nu toe gaat naar de Chinezen.
De Qoros 3 Sedan heeft in alle vier de categorieën van de Euro NCAP tests goed gescoord en blijkt in totaal het best te presteren van alle auto’s die tot dusver in 2013 zijn beoordeeld. De Duits-Israelische Chinezen lijken helemaal klaar voor de Europese markt nu ze één van de meest uitgebreide en betrouwbare, onafhankelijke crashtests zo goed hebben doorstaan.
Volker Steinwascher, vicevoorzitter van Qoros: “Veiligheid was bij de ontwikkeling van onze auto’s van meet af aan één van de belangrijkste punten. Het laat zien dat onze klanten ons dierbaar zijn en het zegt veel over de technische kant van de auto. We verwachtten al dat de auto goed zou scoren bij de Euro NCAP test en zijn dan ook erg blij met de vijf sterren. Het engineering team van Qoros heeft bijzonder veel tijd en energie gestopt in de ontwikkeling van één van de veiligste auto’s die ooit door Euro NCAP werden beoordeeld.”
Euro NCAP testresultaten
Volwassen inzittenden: 95%
Bescherming kinderen: 87%
Bescherming voetgangers: 77%
Aanwezige veiligheidsystemen 81%
Totale score: 88 % / Vijf sterren
De vier testcriteria tellen overigens niet allemaal even zwaar mee bij de berekening van de totale score. Bescherming volwassen inzittenden is 50%, bescherming kinderen en voetgangers elk 20% en de veiligheidssystemen tellen mee voor 10%.
Goed voor ze, maar toch hoef ik er geen.
Ni hao hee, wie had dat verwacht?
Eerst de wijnindustrie en de telecommarkt en nu gaan ze voor de autoindustrie.
@Simpson: wijnindustrie? Veel chinese wijnen kom ik toch nog niet tegen in de lokale supermarkt hoor…
@technopatat: jawel hoor, ze zijn vaak vermomd als franse :)
(chinese investeerders hebben nogal wat wijnproducenten opgekocht in oa Frankrijk)
@Simpson: Ach, ruim 10 jaar geleden lachten we de Koreanen ook nog uit toen ze zeiden dat ze Europa gingen veroveren, en moet je ze nu eens zien…
@motoragent: inderdaad Kia en Hyundai’s rijden af en aan naar de Mediamarkt om daar Samsungs en LGs te kopen. De wereld is kapot.
Als deze auto hetzelfde afwerkingsniveau gaat halen als de gevestigde orde in Europa, kon dit wel eens een hele dikke hit worden. De looks heeft hij zeker. Ik vind het in alles eigenlijk bijna net een Volkswagen. Zelfde soort lijnen, zelfde dash, etc. Beetje Passat/Golf mix met rare badges. Maar als het een goed afgewerkte kwalitatief goede prijsvechter blijkt te zijn gaat die hard lopen. Kijk maar naar Kia/Hyundai hoe die de markt in Nederland verovert hebben.
Aan de buitenkant zo gladgestreken als een Kia/Hyundai en vanbinnen een look-a-like Superb.
Nee bedankt, laat onze Oosterse vrienden hiermee maar rijden.
@bsxc2:
Sorry!!!
Deze Duitser blijft lekker in zijn Brit of Fransoosje rijden….
Tsjonge, die Chinezen kunnen er wel wat van, vergelijk dit eens met die prul van 3 jaar terug! Ik was op de IAA ook al verrast door Changgang (ofzo), die auto’s zagen er ook niet verkeerd uit en de materialen in het interieur voelden ook prima! Alleen stonk het in de auto’s wel heel erg naar B lijm en B plastic soorten, echt een smerig, goedkoop geurtje hing er in die auto’s, dat was het enige minpuntje.
@stationcar: Dat is inderdaad iets wat mij ook altijd opvalt als ik in een Chinese auto plaats neem, die bedwelmende lijmgeur.
Yeah, ik heb wel iets met dit merk.
Leuk dat ze het zo goed doen.
Ziet er uit als een 98er Chrysler Stratus. En nee, ik hoef em niet.
Och, het is geen wonder van schoonheid, maar die retesaaie Golfjes worden ook massaal gekocht, dan moet dit ook wel lukken. Wel indrukwekkend hoe snel de chinezen van 1 naar 5 sterren zijn gegaan. Dit gaat de 3-serie nog niet bedreigen, maar voor de koreaanse Chevrolets en de Dacia’s wordt dit best een concurrent.
Beetje anoniem uiterlijk, maar hé, auto’s uit China met een minder anoniem uiterlijk zijn doorgaans óf spuuglelijk óf gekopieerd. Dus dan maar dit. Met dit uiterlijk, en de NCAP score, moet het toch mogelijk zijn om voet aan de grond te krijgen in Europa. Het zullen geen VW Golf-aantallen worden (daar zorgen de importheffingen ook wel voor) maar verder moet het wel lukken denk ik.
En dan is t ook nog eens een hele nette auto om te zien. Knappe prestatie (voor Chinese begrippen)
Wij nemen notitie van dit topic.
NEXT!!!
Hier echt wel vraag naar, zeker particulier, een fatsoenlijke auto voor betaalbaar geld. Dat ‘ie Chinees is maakt hem onbekend en onbemind, maar laten we over 5 jaar maar weer eens zien. Iedereen die dit nu afkraakt is bang voor verandering en is een struisvogel.
@pier: of iemand die ooit een Deawoo Nexia gekocht heeft en wel z’n lesje geleerd heeft.
Is die hier al te koop eigenlijk? Of was het wachten op de sterretjes?
Anyway, er zijn vast nog wel een hoop Saab-dealers die iets nieuws in de etalage willen…
Bakkie met potentieel, maar ik denk dat het geen grote hit zal worden omdat nog geen grote naam heeft en dat daardoor men het niet zal overwegen. Ik zelf vind het wel een strak wagentje
@handschoen: de prijs zal bepalend zijn. Een beetje a la Dacia. Verkoopt omdat het veel auto is voor weinig geld.
Ik hoop dat ie ook in superzuinige diesel komt.
Auto’s zien er volwassen uit en met deze score kunnen het de gevestigde merken heel moeilijk maken. Ben benieuwd.
Weet iemand of er al een Nederlandse importeur is en wanneer de introductie in Nederland gaat plaatsvinden?
Vroeg of laat zullen we er aan moeten geloven. Aan die Chinese autoboeren that is. Dit ziet er namelijk al dik prima uit. Als het zo goed aanvoelt/afgewerkt is zoals het er uit ziet, dan is de Chinese ‘invasie’ dichter bij dan wij denken.
Ter vergelijking, de volvo v40, veiligste auto ooit getest als ik me niet vergis:
qoros volvo
95 98
87 75
77 88
81 100
totaal 91.6% (de Qoros 88.4) en hij scoort (ruim toch wel) beter voor de passagiers.