Het was je misschien even ontgaan, maar Porsche heeft momenteel een groot probleem. Voor de overname van Volkswagen hebben ze namelijk een heleboel geld moeten lenen, maar dat moet natuurlijk ook terug betaald worden. En daar wringt de schoen. Over een jaar moet Porsche 3,3 miljard euro aflossen, maar ze hebben eigenlijk nog geen idee hoe ze dat voor elkaar gaan krijgen. En dat is onder andere de reden waarom het gerucht opdook dat Porsche overgenomen zou worden door Volkswagen.
Maar nu lijkt het erop dat het Arabisch emiraat Qatar de reddende engel gaat worden voor Porsche. Onlangs gaf de sjeik van Qatar, Hamad ibn Khalifa Al Thani, al aan dat ze wilden gaan investeren in de Duitse autoindustrie.
Als dit doorgaat is het voor de tweede keer dit jaar dat Arabieren een aandeel nemen in een grote Duitse autofabrikant. Want eerder dit jaar kocht Abu Dhabi al 9,1% van Mercedes.
Verwacht de komende maanden nog maar het nodige gerommel rondom Porsche. Want ook geruchten dat de CEO en CFO van Porsche (Wendelin Wiedeking en Holger Härter) binnen enkele weken aan de kant worden gezet laaien weer op. De Porsche-Piech-clan houden dat duo namelijk verantwoordelijk voor de grote problemen waar Porsche momenteel in verkeert.
Ik hoop trouwens wel dat Qatar het niet al teveel voor het zeggen krijgt bij Porsche, want gezien hun auto smaak kan dat nooit goed aflopen. (via: Automotive News)
JPM zegt
Hou toch op over grote problemen waar Porsche in verkeerd. Wat een onzin. Tenzij de hedgefondsen geld kunnen terug eisen van Porsche is er niets aan de hand. Die gigantische winst die ze vorig jaar hebben gemaakt is er niet en één keer doorheen gefeest ofzo.
Arno zegt
laat die olielanden maar vooral olie-automerken kopen. over 10-15 jaar zijn die niks meer waard als ze niet omschakelen naar electrisch / waterstof/ lucht rijden.
Laurens zegt
Porsche zou zich beter kunnen concentreren op het ontwerpen van auto’s. Want die worden aan alle kanten voorbij gereden voor veel minder geld, lijkt het wel ;-)
robbie zegt
@JPM, er is verschil tussen winst en winst. Met papieren/boek winst kan je namelijk niet zo heel erg veel. Banken willen uiteindelijk gewoon cash hebben en als Porsche dat niet heeft…
Marc1986 zegt
Ik snap werkelijk helemaal niets meer van de hele situatie rondom VW en Porsche en al het gedoe om met aandelen en centen er omheen..
Kan iemand in 1 comment in hemelsnaam vertellen wat nu precies de situatie is bij Porsche? Het stukje tekst mag van niveau zijn, maar ik ben geen student die bezig is met economie of bedrijfskunde :P
w0o0dy zegt
@jpm: mischien moet je eens wat lezen over het verschil tussen winst en cashflow…
De aankoop van VW heeft een gigantische negatieve kasstroom tot gevolg. Dit wordt opgelost door een financieringsconstructie , maar zo gauw er afgelost moet worden verdwijnt er weer een groot bedrag aan liquide middelen . Dat kun je alleen doen als je operationele cashflow hoog genoeg is en ook bij Porsche gaan de zaken wat minder
JPM zegt
@ robbie en w0o0dy
Ik weet heel goed het verschil tussen winst en netto cashflow maar ik lees in het financial statement van Porsche dat cash op de balans is toegenomen van
4.844 billion Euro naar 11.393 billion Euro. Dus waar komt jullie beeld vandaan dat Porsche ”grote” problemen heeft?
Vinny_93 zegt
Vaag, dan krijgen we wel hele rare Porsches. Het is al eens bewezen: Duitsers aan de macht gaat altijd nog beter.
Excuses voor deze opmerking.
Vinny_93 zegt
@JPM:Creatief Boekhouden is volgens mij wel aan de orde dacht ik zo.
Buyck zegt
Ze zijn de hele boel aan het verk(r)a… Het zal nooit meer zijn als vroeger!
Turbo zegt
Dit lijkt op een klassiek geval van overfinanciering in het licht van een crisis. Zie Kroymans.
w0o0dy zegt
@jpm: op de balans kun je zien dat met name de korte schulden fors gestegen zijn en daar zit dan ook de kneep. Die schulden zijn het probleem, daarvoor zou lang vreemd vermogen in de plaats moeten komen en anders zal het cashflow overzicht er dit jaar een stuk slechter uit zien. Alleen is lang vreemd vermogen op dit moment niet makkelijk te krijgen en vergeet niet dat Porsche nu ook alle “ellende van VAGe moet financieren en de cijfers van Vw geven aan dat daar waarschijnlijk nog wel een reorganisatie aan zit te komen .
robbie zegt
@w0o0dy, helemaal gelijk. En dat Porsche moeilijk aan LVV kan komen blijkt wel uit het feit dat ze nog steeds op zoek zijn naar 2,5 miljard.
Holger Härter had geroepen dat hij met gemak wel eventjes 12,5 miljard op zou kunnen halen om even wat zaken te herfinancieren. Maar hij kwam niet verder dan 10 miljard (na heel veel moeite).
http://www.autoblog.nl/archive/2009/03/26/porsche-krijgt-125-miljard-krediet-voor-extra-vw-aandelen
(Titel klopt niet! In de reacties van het artikel staat meeer toelichting)
via: http://www.thetruthaboutcars.com/porsche%e2%80%99s-wiedeking-on-death-row/
via: http://www.autonews.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/20090427/ANE02/904279995/1042
JPM zegt
@ robbie
Ja maar dat is niet ongebruikelijk. Porsche heeft een debt/equity ratio van 2,7. Toegegeven dat is redelijk veel maar niet in de auto-industrie. Ter vergelijking: Mercedes zit op 4,2 en Volkswagen op 4,8. GM zat een paar jaar terug nog op 35 als ik mij niet vergis. Porsche doet het dus nog niet zo slecht wat hun financiering betreft.
Turbo zegt
Het gaat er niet om wat gebruikelijk is, het gaat er om wat je kan betalen, ook als het wat minder gaat. Het is echter niet uitzonderlijk dat juist degenen die in het financiële wereldje zitten het minste de kredietcrisis aan hebben zien komen. Soort lemmingengedrag ;)
w0o0dy zegt
@JPM: het gaat dan ook niet zozeer om het bedrag in vergelijking tot het totaal alswel hoeveel daarvan op korte termijn afgelost moet worden… doordat relatief veel binnekort afgelost moet worden en Porsche tot nu toe geen langlopende financiering heeft af kunnen sluiten zullen de vrij beschikbare geldmiddelen in gevaar komen…. en iedereen weet dat als de bankrekening leeg is ook gezonde bedrijven kunnen omvallen. Het zou niet moeten en het zal in dit geval niet snel gebeuren, maar het zorgt er wel voor dat er druk op de ketel staat. En vergeet niet dat Porsche met z’n dubieuze spelletjes omtrent de aanschaf van VAG erg veel vijanden heeft gemaakt met weer machtige vriendjes……
Overigens heb ik bij het (gedwongen) afscheid van Piech al gezegd Wiederking wel op z’n tellen mocht gaan passen omdat de oude Vos nog wel van zich zou laten horen en zich nooit gewonnen geeft…… veel mensen dachten dat hij uitgespeeld was en verklaarde me voor gek…… He ain’t dead so he’s still dangerous.
Esprit_de_Flandre zegt
“De Porsche-Piech-clan houden dat duo namelijk verantwoordelijk voor de grote problemen waar Porsche momenteel in verkeert.”
Hadden jullie in een vorig artikel niet gezegd dat Porsche en Piech het fantastisch vinden dat ‘de familie’ weer herenigd werd?? En ach, problemen. Porsche krijgt met gemak nog een paar leningen bij. Zelf in deze tijden.
robbie zegt
@Esprit_de_Flandre, de Arabieren staan toch echt aan de poort te rammelen!
via: http://europe.autonews.com/article/20090428/ANE02/904289995/-1
En de Porsche-Piech-clan wil natuurlijk heel graag dat de boel samen komt, maar als een ‘oelewapper’ zoals Wiedeking de boel in gevaar brengt zijn ze daar natuurlijk niet zo blij mee…